Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 115350 gånger)

mimmismat

• Mimmis Mat
SV: Dagliga recept 2
« Svar #640 skrivet: 10 feb-08 kl 12:06 »
Har varit på ett fantasktiskt rallyäventyr med mycket rolig rallymat. Fick pröva på att kocka i Hemvärnets kokvagn.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/10/i-en-kokvagn-pa-svenska-rallyt/

hönstanten

• Gäst
« Svar #641 skrivet: 10 feb-08 kl 20:31 »
Jag måste faktiskt protestera att det bildades en ny tråd. Den förrra höll faktiskt på att slå rekord.....och har nog gjort det om man ser till inlägg utanför ljugarbänken.

Moderator....jag förstår inte hur en tråd kan bli förlång??? Bildtråden hur vi ser ut i ljugarbänken är bra mycket större.

Rådjursöga

« Svar #642 skrivet: 11 feb-08 kl 18:52 »
Jag måste faktiskt protestera att det bildades en ny tråd. Den förrra höll faktiskt på att slå rekord.....och har nog gjort det om man ser till inlägg utanför ljugarbänken.

Moderator....jag förstår inte hur en tråd kan bli förlång??? Bildtråden hur vi ser ut i ljugarbänken är bra mycket större.

??? ::) Själv är jag mest intresserad av just recepten.. :)

För dem som vill ha ett superenkelt vardagsrecept;

Koka ihop 250-300 g spenat med "Laga Lätt" eller vanlig matlagningsgrädde. Blanda i ett par pressade vitlöksklyftor, salt och vitpeppar.

Tärna rökt skinka och stek upp.

Koka bandspagetti.

Blanda spenatröra, stekt skinka och bandspagetti. Klart att servera!

Sommartorparn

« Svar #643 skrivet: 12 feb-08 kl 07:34 »
Mmm, rotfrukter... Häromveckan fick jag tag på den häromkring ovanliga och exotiska kålroten. Kanske inte helt färsk och inte helt billig, men vadå, nån gång får man väl lyxa till det. Fast affären hade ingen fläsklägg inne just då, så jag tog en tur till grisabonden längre uppåt vägen och köpte en djupfryst rimmad fläsklägg för halva priset av vad kålroten kostade. Och så blev det traditionell husmanskost (tryckkokare!) den lördan. Och nästa lördag tinade jag upp resterna och gratinerade dem med ost. Hade ju aldrig tänkt att det skulle räcka till åtta portioner (och bli över).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #644 skrivet: 12 feb-08 kl 11:16 »
Mmm, rotfrukter... Häromveckan fick jag tag på den häromkring ovanliga och exotiska kålroten. Kanske inte helt färsk och inte helt billig, men vadå, nån gång får man väl lyxa till det. Fast affären hade ingen fläsklägg inne just då, så jag tog en tur till grisabonden längre uppåt vägen och köpte en djupfryst rimmad fläsklägg för halva priset av vad kålroten kostade. Och så blev det traditionell husmanskost (tryckkokare!) den lördan. Och nästa lördag tinade jag upp resterna och gratinerade dem med ost. Hade ju aldrig tänkt att det skulle räcka till åtta portioner (och bli över).

Att det kan vara så ovanligt med kålrot i Tyskland (för det är väl där du bor? *undrar om jag är helt ute och cyklar*). Sist jag var och handlade här så var kålroten från just Tyskland.  :) Fast de kanske exporterar hit ifall det inte är lika populärt på hemmaplan. Eller är det kanske olika i olika delar av landet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jenses

• Gäst
« Svar #645 skrivet: 12 feb-08 kl 12:23 »
Att det kan vara så ovanligt med kålrot i Tyskland...
Kanske i södra Tyskland,
i norra delarna är det lika vanligt som här.

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #646 skrivet: 12 feb-08 kl 20:51 »
Har halstrat snickarkorv på glödbädden i Tulikiviugnen till de mina... gott!!

Rådjursöga

« Svar #647 skrivet: 12 feb-08 kl 20:54 »
Har halstrat snickarkorv på glödbädden i Tulikiviugnen till de mina... gott!!

Vad är snickarkorv för typ av korv?

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #648 skrivet: 12 feb-08 kl 21:09 »
Det är en tjockkorv med tydlig röksmak och mustig i sin smak. Värmländsk korv som görs i Norra Råda..... :)

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #649 skrivet: 17 feb-08 kl 12:57 »
Fredagens mat smakade jättegott "Hemmameckade Hamburgare med Bautabröd" som sonen fixade.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/17/hemmameckade-hamburgare-med-bautabrod/

Carina Von C

• Norrbotten
« Svar #650 skrivet: 17 feb-08 kl 21:22 »
Gjorde en väldigt underskattad efterrätt häromdagen. Varför gör man inte äpplen i ugn oftare?
Jag tar några äpplen skalar dessa och lägger dem i en smord from, häller över lite råsocker på varje äpple och doftar över med kanel. 175 grader en så där 20 minuter till de är mjuka och genomvarma. Klart!

Molly
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Tamdjuret

« Svar #651 skrivet: 18 feb-08 kl 09:44 »

Nu har jag klistrat ihop den igen.
Ber om ursäkt till Hönstanten.

mimmismat

• Mimmis Mat
SV: Dagliga recept
« Svar #652 skrivet: 18 feb-08 kl 20:39 »
Klassisk husmanskost blev det till mat idag: Kålpudding med brun sås och potatis och kröser.

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #653 skrivet: 19 feb-08 kl 18:45 »
Lååååångkok på vedspisen blev det i helgen när vintervindarna ven runt knutarna.... Fläsklägg med rotsakspuré.....på buljongen blev det ärtsoppa dagen efter. Bra, billig och fantastiskt god mat.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/19/flasklagg-med-rotsakspure/

Naturen

« Svar #654 skrivet: 19 feb-08 kl 19:13 »
En grönsak som många glömmer bort är fänkålen, så himmla god till det mesta.

Ta några matskedar fint hackade fänkål som fräses upp med schalottenlök, grädde. timjan och körvel som ni maler extra för att få fram oljan. lite hönsbuljon och lite soja efter tycke. en skvätt vinäger för syran, sen en skvätt vit vin eller rött om ni vill ha en mörkare sås.
Låt sjuda på svag värme ett tag, red av med majsena, och ni får en så god sås, sila om ni vill.

Jag använder fänkålen även i olika grytor, den är en krydda i sig själv.
Även kålroten är god i grytor med morötter och palsternackan, stora bitar ska det va..

Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

jenses

• Gäst
« Svar #655 skrivet: 19 feb-08 kl 22:47 »
Ta några matskedar fint hackade fänkål som fräses upp med schalottenlök, grädde. timjan och körvel som ni maler extra för att få fram oljan. lite hönsbuljon och lite soja efter tycke. en skvätt vinäger för syran, sen en skvätt vit vin eller rött om ni vill ha en mörkare sås.
Låt sjuda på svag värme ett tag, red av med majsena, och ni får en så god sås, sila om ni vill.
Spännande, detta skall provas  :D

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #656 skrivet: 20 feb-08 kl 19:27 »
Nu finns även recept på god ärtsoppa till de som känner sig sugna. :)

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/20/artsoppa-i-mimmis-kok/

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #657 skrivet: 23 feb-08 kl 10:11 »
Torsdagsmaten blev Raggmunkar med enrisrökt bacon ljuvligt.....

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/23/raggmunkar-och-enrisrokt-bacon/

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #658 skrivet: 05 mar-08 kl 20:11 »
Idag har jag halstrat en jättegod vitlökskorv i Tullikivin till detta en ljummen potatissallad på grejer från skafferiet.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/05/glodhalstrad-grillkorv-med-vitlokssmak-och-en-ljummen-potatissallad/

Suresh

• -
« Svar #659 skrivet: 08 mar-08 kl 20:43 »
Idag äter jag rödbetsbiffar med morötter i, som jag själv smetade ihop förra året och frös ner. Egen lingonsylt till. Och på spisen står en grönsakssoppa med broccoli från 2 år tillbaka och puttrar med köpesgrönsaker.

Och i kylen står förfjolårets äppelskivor, sockrade och inlagda i kanel och väntar på att bli äppelpaj.

Så fick slutligen elräkningen till frysboxen göra rätt för sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser