Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 117286 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Dagliga recept
« Svar #620 skrivet: 09 dec-07 kl 00:40 »
Kinuski= Säger man i Finland om det som kallas kola-sås här i Sverige..

Tack för översättningen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #621 skrivet: 09 dec-07 kl 11:39 »
Tänker prova med det jag har i frysen i form av bär för degen blir så himla knäckig och god.
Hmm... har lite rabarber kvar i frysen...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #622 skrivet: 09 dec-07 kl 14:21 »
Säkert jättegott!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Carlsson

• Gäst
« Svar #623 skrivet: 12 dec-07 kl 23:58 »
Imorgon ska det äntligen bli kokt höna med ris och currysås! Och en stor skål vitkålsallad med apelsin.

En av mina favoriträtter! ;D

//carlsson

git

• På våran gård är det
« Svar #624 skrivet: 13 dec-07 kl 12:27 »
 Dagens rätt denna kalla dag.
Vanlig Köttgryta
på vedspisen för värmensskull och den goda doften.
Grytbitar av Älg
Gul lök
vit lök
morot
Salt
egen pepparblandnig
lagerblad och några enbär
koka, koka späd med vatten, koka skumma mjölken och i med grädden fortsättkoka
när riset/potatisen är klart är grytan klar.
Efterätt blir nog nykokt pepparkaks deg( hmm den ska ju vila men så himla gotti gott gott i bare)
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Sommartorparn

« Svar #625 skrivet: 14 dec-07 kl 07:20 »
Höll på att göra julkorv för första gången i mitt liv igår förmiddag. Det tog vääldigt lång tid, så jag hann inte fixa lunch åt lillebror när han kom hem vid ett-tiden. Han fick en macka och cornflakes med mjölk. Men på kvällen blev det jättegod potatisgratäng med purjo, vitlök, bacon, fet god grädde och en extra skinkrulle. Lillebror åt klart mest.

Nettus

• Småland
« Svar #626 skrivet: 15 dec-07 kl 14:22 »
Mums! Det blev riktigt gott!

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #627 skrivet: 31 dec-07 kl 22:25 »
Första nyårsaftonen som någorlunda äkta lantis firades med min gamla skaldjursgryta kokad med vin, skållade tomater och fänkål. Djävlar, vi gjorde det (och då menar jag inte skaldjursgrytan)!

//Valma-salig lantis.
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Nettus

• Småland
« Svar #628 skrivet: 01 jan-08 kl 12:33 »
Vad avis jag blir, Valma!  ;)

Tamdjuret

Dagliga recept 2
« Svar #629 skrivet: 01 jan-08 kl 19:26 »
Den förra tråden blev så lååång.
Gott Nytt År alla Matglada!

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Dagliga recept 2
« Svar #630 skrivet: 01 jan-08 kl 22:00 »
Som sagt, tråden blev för lång och jag är ej kvinna nog att ta med mig Nettus svar på mitt inlägg till denna, nya, tråd.

Nåväl, tack Nettus, känns lite skakigt än men snart är jag nog på fötter igen. I kväll blev det bara rester men i morgon vankas det kikärtsgryta, skam den som ger sig!

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #631 skrivet: 13 jan-08 kl 17:35 »
Idag blir det ugnsrostade grönsaker. I landet hittade jag svartrot, palsternackor och jordärtskockor, i vardagsrummet låg en stor vintersquash från hösten 06 - i perfekt skick, och några potäter och en morot fick oxå komma med. Allt skars i klyftor (nåja, några skockor hamnade direkt i munnen... råa smakar dom som en blandning mellan kokos och morot!) Lite olivolja, salt och några kvistar färsk rosmarin på det och så in i ugnen.

Till detta en finstrimlad sallad på violett och grön grönkål, lite rapsolja och avocado samt en variant på tzatziki med tjock yogurt, vitlök, rapsolja, chilisalt och en gnutta dragon.

Nu sitter jag här med mitt glas rödvin och väntar och väntar och väntar..... *hungrig som en varg*
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Eulalia

• Gäst
« Svar #632 skrivet: 13 jan-08 kl 17:50 »
Jag ska också göra ugnsrostade rotsaker (morot, sötpotatis, potatis, palsternacka och den där andra, vita som jag aldrig minns namnet på) med en skvätt olivolja salt & peppar.
Till det : köttfärslimpa på lamm,i lergrytan klädd med bacon, späckad med strimlor av mild chili och paprika, ordentligt med vitlök och persilja i för färg o smak.

Ah, lite vin skulle inte varit fel...eller hellre en riktigt kall öl, med tanke på min senaste vinavsmakning  :-X
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 17:51 av Eulalia »

Carina Von C

• Norrbotten
« Svar #633 skrivet: 15 jan-08 kl 18:59 »
Eftersom majoriteten av alla alternativare verkar ha något slags förhållande till Boden lämnar jag härmed ut Restaurang Panelens grillsås.
Du behöver:

3 dl grädde i vilken du häller i 1 msk mjöl och 1 dl Caj P´s grillolja  orginal. Vispa i hop detta försiktigt i en kastrull. Viktigt är att det är kallt så att marinaden blandar sig med grädden. Värm upp och vispa under tiden. Om det är mjölklumpar kommer de att försvinna. Låt koka upp och smaka av med svartpeppar, en gnutta socker och kanske lite mer grillolja!

Lycka till!

Glöm ej att skaka flaskan med grillolja och titta inte på innehållsförteckningen om du är åt det hållet!

M.
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Sommartorparn

« Svar #634 skrivet: 16 jan-08 kl 07:29 »
Det sägs ju att sej är en av de få fiskar man får äta numera p g a överfiskningen, men den är ibland lite tråkig. Det här receptet, som jag använde häromdagen, är dock bra med sej. Peppra och ev. salta en rullbar fiskfilé (gärna med citronpeppar, annars svartpeppar och lite citronsaft istället). Lägg en bit fårost på och rulla in. Veckla in fiskrullen med bacon och stek i ugn ca en halvtimme i 200 grader. Servera med klyftpotatis och sallad.

Till förrätt åt vi resterna av en jättegod soppa; fänkål och squasch kokt i buljong, mixad och redd med en slatt grädde. Serverad med burkmajs och lite kalkonskinka i småbitar. Och så slog jag på stort med "heisse Liebe" till efterrätt eftersom det var helg. Uppkokade skogshallon på ett par kulor äkta vaniljglass.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #635 skrivet: 16 jan-08 kl 11:48 »
Idag lagas det kroppkakor här! Det händer inte så ofta att jag gör själv (typ en gång om året) men, eftersom jag tycker det är såå gott så får jag väl se till att göra det oftare framöver.  :D Till dem så blir det skirat smör, vit sås och lingonsylt. *slurp*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #636 skrivet: 18 jan-08 kl 21:58 »
Snabb lyxig vardagsmat....

Jag brukar köra stora valiga potatisar i mikron ca 13 minuter...
under tiden så rör jag samman turkiskyougurt med purjo och strimlade morötter...    I med lite dill och krydda med citronpeppar..
Röran kan varieas i oänlighet beroende på vad som finns i kylen eller vad plånboken tillåter...

Att köra potatisen i mikron med skal skall vara med energivänligt än att koka dom eller göra dom i ugnen...  

Nyttigheten på rätten är hög...  Och det känns riktigt lyxigt...  
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #637 skrivet: 19 jan-08 kl 16:22 »
Idag var det fest!!

-Roadkillgryta. Gul lök, rådjursfilé, kantareller, lingon och en ordentlig skvätt grädde, salt och peppar.
-Ugnsrostade rödbetor, morötter och smålökar med olivolja, salt, peppar, timjan och vitlök.
-Fetaoströra. Smulad feta, creme fraiche och hackad vitlök blandas efter tycke och smak.
-Bandspaghetti.

Ibland är det bra med ouppmärksamma, förbipasserande, bilister. ;)
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Rådjursöga

SV: Dagliga recept 2
« Svar #638 skrivet: 02 feb-08 kl 19:49 »
Idag lagade jag en av mina favoriträtter som jag hade som liten..

Fläskfilé med banan.. MUMS! Det var länge sedan.

Skär köttet i 2 cm tjocka skivor, banka ut dem lite och lägg dem i en smord form. Dela bananerna kors och tvärs till mindre bitar, men inte för små. Lägg över köttet. Fräs valfri mängd curry i en stekpanna och häll i matlagningsgrädde. Låt det koka upp och häll sedan över köttet och bananerna. Husch in i ugnen 200 grader. Klart när det är gyllenbrunt. Servera med ris och sallad.

« Senast ändrad: 02 feb-08 kl 19:59 av Rådjursöga »

mimmismat

• Mimmis Mat
SV: Dagliga recept 2
« Svar #639 skrivet: 07 feb-08 kl 22:55 »
I söndags åt vi en fantastisk måltid bestående av Chicken curry, gult ris, chapati och raita. Hoppas ni blir sugna att testa:

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/06/chicken-curry-med-gult-ris/#comment-56

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser