Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjutet vildsvin var ett lamadjur - jaktmoral!  (läst 10093 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Skjutet vildsvin var ett lamadjur - jaktmoral!
« Svar #20 skrivet: 22 feb-09 kl 01:54 »
Då har jag några frågor till.

Var denna Lama en av dom som har misskötts utan att myndigheterna har tagit sitt ansvar?

Dom 6 som nu är på rymmen är det från samma gård som den skjutna kommer ifrån?

Varför skrev du klockan 16:02 Citat.
Tidningarna ringde och ville ha lite utlåtande angående lamor och rymningar. Fick då reda på att en lama hade blivit påkörd och sedan avlivad av en jägare nu i veckan..

Flera timmar senare så startar du denna tråd för att få skriva skit om oss jägare.
Klockan 00.45 alltså nästan 9 timmar senare så skriver du. Citat.
Precis som jag tolkar det jag läser gör du också det! I en rubrik står det  att laman är skadad efter en trafikolycka för att senare i texten sägs det att det kan ha berott på en trafikolycka.

Själva tråden skapades 21:44

Så du har ju hela tiden vetat mera än vad som står i tidningsartikeln som du hänvisat till?

Vad var nu meningen med denna tråd? Att få igång jakthatarna igen?

« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 02:05 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 22 feb-09 kl 02:04 »
Har allt gått "rätt till" så är jag ändock fundersam över valet att vara med på bild. Främst för att lamadjuret var någons, kanske någons ögonsten (vi vet ju inte ägarens relation till djuret eller historien om varför lamadjuret aldrig fanns av sin ägare).

Tidningreportrarna vill alltid ha en bild. För det säljer bättre. Jag har lärt mig att tacka nej till allt som har med jakt/skyddsjakt så fort det finns en tidningsreporter i närheten. 
Ändå så lyckas man hamna i tidningen. För vägrar jag svara på frågor så hittar dom någon annan som kan citera mig. Ibland så är det folk som jag aldrig har träffat.

Det knepiga är att en eftersöksjägare kan spåra djuret på en liten stund. Medan ägaren inte lyckats spåra djuret på minst fyra dygn.
Fast att det finns ett antal av eftersökspatruller i varje kommun och spårsnö!
Endast en blind eller ointresserad ägare kan misslyckas med det.
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 02:06 av Rosten »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #22 skrivet: 22 feb-09 kl 02:18 »
Då har jag några frågor till.

Var denna Lama en av dom som har misskötts utan att myndigheterna har tagit sitt ansvar?

Dom 6 som nu är på rymmen är det från samma gård som den skjutna kommer ifrån?

Varför skrev du klockan 16:02 Citat.
Tidningarna ringde och ville ha lite utlåtande angående lamor och rymningar. Fick då reda på att en lama hade blivit påkörd och sedan avlivad av en jägare nu i veckan..

Flera timmar senare så startar du denna tråd för att få skriva skit om oss jägare.
Klockan 00.45 alltså nästan 9 timmar senare så skriver du. Citat.
Precis som jag tolkar det jag läser gör du också det! I en rubrik står det  att laman är skadad efter en trafikolycka för att senare i texten sägs det att det kan ha berott på en trafikolycka.

Själva tråden skapades 21:44

Så du har ju hela tiden vetat mera än vad som står i tidningsartikeln som du hänvisat till?

Vad var nu meningen med denna tråd? Att få igång jakthatarna igen?

Nej, denna lama kom inte från den gården där de missköts (iaf inte enligt journalisten som ringde) och är i så fall inte någon av de sex.

Journalisten ringde angående de sex lamorna då hon och jag talades vid i somras om vad lamor kräver, då man hade funnit dem instängda utan vatten. Hon nämnde att en annan lama hade rymt, antagligen blivit påkörd och avlivad. Mer visste hon inte förutom att det var i Skurup.

Sen blev det middag och då kom en bekant och gav mig Kvällposten (det är den artikeln jag försökte länka till i allra första inlägget, men som av någon konstig anledning inte går att få fram). Jag har inte vetat mer än någon annan förutom det som står i Kvällsposten/Expressen!

Få igång jakthatarna?  ??? Det sköter vissa sk jägare bra själva!  8) Det måste väl även du ibland anse att det har gått inflation i jägarexamen? Jag är tvärtemot väldigt mycket för jakt! (Kan man uttrycka sig så?)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Pong

« Svar #23 skrivet: 26 feb-09 kl 16:28 »
Nu ska du ta och coola ner!!! Påstår du att jag ljuger???

Precis som jag tolkar det jag läser gör du också det! I en rubrik står det  att laman är skadad efter en trafikolycka för att senare i texten sägs det att det kan ha berott på en trafikolycka. Man vet alltså fortfarande inte hur allvarligt skadat djuret var och absolut inte om det har varit någon trafikolycka eller ej! Jag är som jag tidigare nämnt infödd i en jägarfamilj. Vi satt vid middagsbordet och diskuterade fallet och samtliga (min man är jägare, min mammas man är jägare, min mamma har varit jägarfru sedan urminnes tider) var överens om att det kändes mycket olustigt att jägaren antagligen har fällt lamadjuret utan vetskap om vad det var han sköt på. Att dessutom ställa upp på bild med någon annans tamboskap nedlagt (oavsett om det är av barmhärtighet eller ej) är också dåligt omdöme! Skrev faktiskt i tråden att djuret hade varit på vift sedan i söndags och själv är jag upprörd över att ingen (läs ägare) verkar ha bemödat sig att spåra djuret (vilket faktiskt hade varit möjligt nu när vi har snö). Jag tror inte alls att han sköt lamadjuret som "en kul grej"! De 6 lamorna som är på rymmen nu kan du läsa mer om här: http://www.ystadsallehanda.se/article/20090215/TOMELILLA/344548046/1722/RSS Tro fan att just dessa djur rymmer! Många som skaffar sig annorlunda djur besitter inte kunskapen om dem (och därför försöker jag mfl höja kunskapen bla genom Alternativ). Lamadjuret var inte förrymt - det var på rymmen (för mig är detta en skillnad!). Satte man ut en bild i tidningen på de nedlagda förrymda korna? Angående skyddsjakten - gäller detta även tamboskap??? Sunkigt exempel om minigrisen (vilket jag minns alltför väl) http://hd.se/skane/2004/11/23/vildsvinsjaegare-skoet-tam-gris/ ! Detta exempel visar ju bara vilken dålig jaktmoral vissa människor har eller ska jag kalla det jaktkunskap?

I länken som du hänvisar till så står det tydligt. Jag har markerat med röd färg.

Citera
När eftersöksjägaren Carl-Fredrik Alwén på Österlen ryckte ut för att undersöka ett misstänkt blodspår misstänkte han först att det var ett vildsvin han spårade.

– När vi följt blodspåren ett par kilometer såg jag djuret. Inledningsvis trodde jag det var en kronhjort. Men sedan såg jag den långa halsen och insåg vad det var, berättar Carl-Fredrik Alwén för tidningen Skånskan och Kvällsposten.
Djuret haltade på frambenet och var uppenbarligen svårt skadat. Carl-Fredrik Alwén sköt djuret med två skott och lidandet var över.
Djurets ägare underrättades och uppges ha mottagit beskedet om avlivningen med lättnad. Lamadjuret hade rymt några dagar tidigare och siktats på flera platser i Skivarpstrakten, bland annat i Mossby, Svarte och Västra Nöbbelöv.

Hur kan du då få till det att han inte visste vad det var han sköt på? Varför inte skriva att han är blind, mongolid och pedofil nu när du endå är igång.

Det är helt klart fullt rimligt att skjuta tamdjur som rymt, speciellt när de varit på rymmen i flera dagar.

sunken

« Svar #24 skrivet: 09 mar-09 kl 22:38 »
När man läser vad journalister inom kvällspressen skriver så ska man inte tro på nånting. Sanningen förvanskas , mer eller mindre medvetna felciteringar , ensidiga artiklar som avslutas med en ledande ja och nej fråga som bara kan besvaras på ett sätt.

Nä , sådana  "journalister" ska inte påverka min världsbild. Dom säljer nämligen inte nyheter utan lösnummer och reklamplatser.

Jag bojkottar alla kvällstidningar och har så gjort under ett antal år. Går heller inte in på deras hemsidor. När man är väl insatt i ett ämne som avhandlas i dessa blaskor blir det tydligt vilken usel journalistik det är.

//

Krusmynta

« Svar #25 skrivet: 31 mar-09 kl 19:01 »
Det värsta i historien är väl ändå avsaknaden av artkunskap?
Kan man inte se skillnad på en lama och en hjort/vildsvin ska man nog åtminstone gå ännu en snabbkurs på en helg och ta ytterligare en jägarexamen. Inte konstigt att så många jakthundar blir skjutna under jakt, de är ju förvillande lika en älgko.

Vargerik

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 31 mar-09 kl 19:05 »
Läs först och skriv sen!

Krusmynta

« Svar #27 skrivet: 31 mar-09 kl 19:20 »
Förlåt att jag störde.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 31 mar-09 kl 19:28 »
Förlåt att jag störde.

Han såg att det var en lama när han fick syn på den. När han bara följde blodspåren trodde han det kunde vara ett vildsvin.
Jag förstår inte varför det är så hemskt att trodde det var ett vildsvin innan han fick syn på djuret ???
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Zixten

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 03 maj-09 kl 23:01 »
Hej på er!!

Jag är ny på forumet, halkade in av en slump, har nu läst igenom en del trådar och kände att jag var tvungen att kommentera denna tråden.

1. Man ska ta allt som skrivs i tidningarna med en eller ett par nypor salt.

2. Det stod i någon länkad artikel att ägaren av Lamadjuret blev glad / lättad  (kommer inte ihåg formuleringen riktigt) när han fick reda på att djuret var skjutit.

3. kom att tänka på en episod som hände inte långt härifrån för ett par årsen, två nötkeatur kom på rymmen för en bonne, han försökte att fånga in dom, men så fort han, eller någon annan kom i närheten så stck dom.
Han spred ut till jägarna i området att ser ni dom, Skjut!
Var ett par jägare som såg dom, smög sig nära dom och sköt.
Skulle kunna vara samma med detta Lamat, ägaren hade gett tillstånd till jägarna i området att skjuta om dom såg djuret, för han hade misslyckats med att fånga in det, alternativt fått reda på att det var påkört.
Bara en tanke, verkar vara många andra spekulationer i omlopp, så jag spekulerade bara vidare.
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 23:03 av Zixten »
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Nilz

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 maj-09 kl 09:13 »
Utan att ha läst artiklarna, Tänker mig in  i eftersöksjägarens situation.
Blir kallad till eftersök på ett påkört vilt, hittar blodspår och gissar gris, (jag antar inga tydliga spårstämplar, han lär veta hur dom ser ut)
spårar och stöter något som inte har kropp som en gris (förmodligen bara skymtat) gissar på hjort denna gång (vilda lamor är inte så vanligt)
Får syn på hela djuret och inser vad det är han tittar på (jag gissar att han visste att det va en lama på rymmen i trakten)
Avfångar djuret och känner sig förmodligen nöjd över ett lyckat eftersök.

Hu kan man gissa vildsvin när det va en lama? hur vanliga är lamor i Sverige? Dom eftersöksjägare jag känner lyssnar med ett halvt öra på vad bilföraren berättar, det brukar vara långtifrån verkligheten,
Och eftersom han gissar på gris så gissar jag att det är det vanligaste  i trakten

Hur kan man skjuta utan att veta vad man skjuter på? Han visste exakt vad han sköt på, och varför!
det verkar som att ni tror att han sköt så fort han såg djuret! han lär studerat det en bra stund för att vara säker på att han inte skjuter ett friskt djur

Hur kan han avgöra djurets skada? Han är eftersöksjägare, han har sett fler trafikskadade vilda djur än dom flesta sett friska,

Hur kan man posera på bild i tidning? ja DET kan man fråga sig!

Nu va detta tydligen en smitningsolycka! men det är inte så ovanligt, folk i gemen vet inte att det är anmälningsplikt för påkörda vildsvin, det får dom däremot veta när dom anmäler skadan till försäkringsbolaget och står utan polisrapport

så den som ska klandras är bilföraren, inte han som städar upp efter

EDIT: Nu Har detta inget med jaktmoral att göra överhuvudtaget! Eftersök är INTE jakt

« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 09:15 av Nilz »

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 04 maj-09 kl 14:35 »
Hur kan man posera på bild i tidning? ja DET kan man fråga sig!
Första gången som man är med när en tidning kommer ut så brukar man vara så korkad att man låter sig övertygas att ställa upp på en bild. Andra gången har man lärt sig efter att man ha anklagats för att var helt korkad på diverse forum mm.

Jag har fått diverse erbjudanden från tidningar att dom vill vara med när jag skyddsjagar.
Men tackar nej till alla erbjudanden.

Lite synd då vissa folk säkert skulle vara intresserade av min kunskap.
Men jag vill knappast ha kontakt med den andra sortens folk på min fritid.

En bekant som har grisar fick en brand hemma hos sig.
Så grishuset brann upp. Grisarna vägrade att springa ut även fast det brann och folk försökte släpa ut dom.
Så fort dom kom fria så sprang dom in igen.
I en lokal ca 100 meter från branden förvarades det ett antal veteranbilar.
När grishuset var helt övertänt och alla grisar döda så gav brandchefen order om att bilarna skulle flyttas pga att det var bensin, olja, batterier mm i bilarna.

Så ett antal personer gick bort och flyttade bilarna ifall elden skulle sprida sig om vinden skulle vända.

I tidningen dagen efter stod det med stora bokstäver.
400 grisar innebrända men 5 veteranbilar räddade.
Det ringde folk dygnet runt till honom och var riktigt otrevliga med diverse mordhot mm.
Då det gick att tolka som att dom inte brytt sig om att rädda grisarna utan bara tänkt på veteranbilarna.

Hade brandchefen inte gett order om flytten av bilarna och kompisen bett tidning fara och flyga när dom dök upp så hade han inte behövt byta telefonnummer och sluppit allt skitsnack som for runt i flera år efter branden.

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 maj-09 kl 20:32 »
Nu var visst en shetlandsponny offret, misstaget för ett vildsvin.

Jag fattar inte att inte hans jägarexamen och rätt att jaga ifrågasätts.

Ronny

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 16 maj-09 kl 01:08 »

Var han tandläkare?

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Margit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 maj-09 kl 09:53 »

Nilz

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 maj-09 kl 10:11 »

Oj! nog ifrågasätts hans rätt att jaga, iallafall av alla jag pratat med om detta både jägare och icke jägare
alla är lysande överens om att han ska få sina vapenlicenser indragna omedelbart, vilket troligen skedde ganska snart efter polisanmälan
han jägareexamen kan däremot inte ifrågasättas! den har man på livstid vare sig man vill eller inte

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 16 maj-09 kl 10:27 »
Någon som har en länk?

Margit

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 maj-09 kl 10:35 »
Oj! nog ifrågasätts hans rätt att jaga, iallafall av alla jag pratat med om detta både jägare och icke jägare
alla är lysande överens om att han ska få sina vapenlicenser indragna omedelbart, vilket troligen skedde ganska snart efter polisanmälan
han jägareexamen kan däremot inte ifrågasättas! den har man på livstid vare sig man vill eller inte

Nu menade jag av myndigheten, inte av gemene man. Självklart ska han få ha kvar sin jägarexamen, men borde kanske repetera vissa delar av kursen  ::)

Nilz

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 maj-09 kl 10:52 »
Nu menade jag av myndigheten, inte av gemene man. Självklart ska han få ha kvar sin jägarexamen, men borde kanske repetera vissa delar av kursen  ::)

jo det kan man tycka men som reglerna är idag så är det ej så! om man pga oegentligheter blir av med vapenlicenserna så får man inte jaga (med vapen) iallafall, sen är det inte säkert att denne man har jägarexamen överhuvudtaget  en del gamla stofiler :D fick sina vapenlicenser innan jägarexamen blev ett krav för att få licens på jaktvapen
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 11:01 av Nilz »

Nilz

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 16 maj-09 kl 10:57 »
Någon som har en länk?

Fasen! kommer ihåg att jag läst artikeln men hittar den inte.. börjar nästan undra om det var runt 1á April

Hitta!  http://op.se/ettan/inrikes/1.974625
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 11:00 av Nilz »

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser