Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjutet vildsvin var ett lamadjur - jaktmoral!  (läst 10061 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Skjutet vildsvin var ett lamadjur - jaktmoral!
« skrivet: 21 feb-09 kl 21:44 »
Jag kokar!!!

Tyvärr kommer jag inte åt artikeln i Kvällsposten/Expressen, men ni kan ju försöka! Länkar istället till det lilla jag får fram på nätet. En lama som varit på rymmen i ett par dagar skjuts av en jägare som tror att det är ett vildvin eller kanske en kronhjort. Den var skadad i en frambenet och avlivades därför. Blodspåren samt spåren i snön gjorde att jägaren trodde att det var ett vildsvin?! Till saken hör att mannen med den mycket lilla snoppen poserar i varenda tidning med lamadjuret som någon jävla trofé!

Hur fan kan man skjuta på ett djur utan att veta vad det är man skjuter på?
Hur fan kan han veta hur skadat djuret är när han inte ens vet vad det är för djur han skjuter på?
Hur fan kan man komma undan med att skjuta någon annans tamboskap?
Hur fan är man funtad när man ställer upp på machobilder med bössan i högsta hugg över det fällda bytet?

Fy fan!!!

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=366974
http://nyhetsskribent.se/jagaren-skot-skadat-vildsvin-trodde-han.html
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Vargerik

• Gäst
SV: Skjutet vildsvin var ett lamadjur - jaktmoral!
« Svar #1 skrivet: 21 feb-09 kl 21:49 »
Ett väl genomfört eftersök skulle jag vara stolt över, oavsett vilket djur det handlade om. Vad är problemet?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 21 feb-09 kl 21:53 »
Ett väl genomfört eftersök skulle jag vara stolt över, oavsett vilket djur det handlade om. Vad är problemet?

Att skjuta på ett djur som man inte har en aning om vad det är för något. Att skjuta på ett djur som man inte vet hur skadat det är. Att fläka upp sig i en tidning med någons husdjur dött som ett eller annat villebråd!

Att det just är en lama skiter jag egentligen i - det är sättet det hela har hanterats på som äcklar mig!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 21 feb-09 kl 21:56 »

Jag tycker det var en extremt dålig rubrik i tidningen.
Läser man en av artiklarna du länkade till står det så här:
"När eftersöksjägaren XXXX XXXXX på Österlen ryckte ut för att undersöka ett misstänkt blodspår misstänkte han först att det var ett vildsvin han spårade.
– När vi följt blodspåren ett par kilometer såg jag djuret. Inledningsvis trodde jag det var en kronhjort. Men sedan såg jag den långa halsen och insåg vad det var. (....) Djuret haltade på frambenet och var uppenbarligen svårt skadat. XXXXX XXXXX sköt djuret med två skott och lidandet var över. "

Kan det framgå tydligare att han faktiskt visste att det var ett lamadjur och att det var skadat när han avlossade skotten? Tycker inte jag. Hade jag varit killen i artikeln hade jag svurit över sensationslystna journalister!

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 feb-09 kl 21:59 »
Nu läste jag bara artikeln i Tjuvjakt & Tjuvjägare. Där beskrevs det hur eftersöksjägaren följde ett blodspår, fick syn på djuret som han först trodde var en hjort men såg var en lama. Därpå sköt han det skadade djuret som han hade som uppgift att få reda på. Hur tycker du att man skulle skött det hela?
Jag anar skitjournalistik.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 21 feb-09 kl 22:00 »
Tycker inte jag. Hade jag varit killen i artikeln hade jag svurit över sensationslystna journalister!

Och det är säkert fotografen som har tvingat den stackars jägaren som gjorde sitt jobb att posera framför kameran?

Sen kan man ju alltid be att få läsa artiklarna innan de går i tryck eller inte ställa upp alls om man inte vill det.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 21 feb-09 kl 22:25 »
Jag ser inte ett enda fel i hela artikeln. Han har ju gjort helt rätt.
Varför skulle han sedan inte kunna stå på bilden? Skall han skämmas för att han avslutat ett lidande djurs liv?

Jag skulle ha gjort samma sak utan att ha tvekat en sekund.
Enda saken som jag inte skulle ha gjort är att vara med i en tidningsartikel.
Men det beror på att jag inte vill att familjen skall trakasseras av veganer och jaktmotståndare.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 22:38 »
Om det hade varit en hund/häst/get/ko - anser ni att exakt samma förfarande hade varit rätt? Skjuta utan närmare undersökning? Visa på bild i tidningen?

Hur skadat var djuret? Med tanke på att djuret hade varit på rymmen sedan i söndags och florerat i diverse tidningsartiklar så visste man att det rörde sig en förrymd lama i området. Varför inte tillkalla ägaren så att denne fick avgöra vad som skulle göras?

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 feb-09 kl 23:03 »
Det är väl bara att erkänna att alla vi som jagar är blodtörstiga vapenfetichister som njuter av att döda oskyldiga djur, eller som vi lär oss när vi läser till jägarexamen; "When in doubt, empty your magazine".

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 21 feb-09 kl 23:13 »
Jag läste artikeln i tidningen i dag. Utan att kommentera texten så tycker jag faktiskt inte att bilden var en "machobild". Tyckte nästan det såg ut som om killen skämdes. Men det är ju tillvägagångssättet man har i tidningar, att om man gör en artikel om någonting så ska de involverade personerna vara med, även om jag ibland inte fattar hur folk vågar ställa upp. Det här var ett gränsfall, ännu värre var det den gången en kille skulle skicka erotiska nakenbilder på sig själv till sin flickvän, men telefonbolaget klantade till det så de kom till fel tjej. Att HAN ställde upp och visade sitt ansikte i den artikeln kan jag inte begripa.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 21 feb-09 kl 23:32 »
Det är väl bara att erkänna att alla vi som jagar är blodtörstiga vapenfetichister som njuter av att döda oskyldiga djur, eller som vi lär oss när vi läser till jägarexamen; "When in doubt, empty your magazine".

Tönt!  ;) Jag är själv uppfödd med jakt (brukade karva benen fria från kött så det blev ännu mer köttfärs), har själv tagit jägarexamen (nästan i alla fall, har ett moment kvar), föredrar äta vilt framför uppfödda djur ... jag kan fortsätta i evighet! Men du/ni måste hålla med mig om att en artikel som denna gynnar ingen, oavsett om den stämmer till 100% eller inte?!

Men inte hade du velat se din ko eller häst ligga där för allmän beskådan?

Nu återstår det att se vad som verkligen har hänt/vad som kommer att hända härnäst! Jag är fortfarande upprörd!

Vargerik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-09 kl 23:38 »
 ;D sorry, kunde inte hålla mig!

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 21 feb-09 kl 23:56 »
Jag kokar!!!

Tyvärr kommer jag inte åt artikeln i Kvällsposten/Expressen, men ni kan ju försöka! Länkar istället till det lilla jag får fram på nätet. En lama som varit på rymmen i ett par dagar skjuts av en jägare som tror att det är ett vildvin eller kanske en kronhjort. Den var skadad i en frambenet och avlivades därför. Blodspåren samt spåren i snön gjorde att jägaren trodde att det var ett vildsvin?! Till saken hör att mannen med den mycket lilla snoppen poserar i varenda tidning med lamadjuret som någon jävla trofé!

Nu får du skärpa dig! Att ljuga ihop en snyfthistoria är aldrig snyggt gjort.
Att sedan svartmåla jägaren som beslutade att avliva djuret efter att det påträffats svårt skadad pga att det körts på av en smitare gör att nu kokar jag istället!

Djuret har inte varit på rymmen ett par dagar som du skrev utan minst 4 dagar!
Djuret har ju också blivit påkört av en bil!
Var har ägaren varit under den tiden?

Den 15 skrevs detta om djuret
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090215/SKURUP/270717380
Den 17 såg man det på nytt.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090217/SKURUP/557163619
Den 18 så såg man djuret igen och då beskriver man djuret som mycket vaksamt och försiktigt och att det  verkade lättskrämt.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090218/SKURUP/628585489
Den 19 skjuts sedan djuret efter att det påträffats svårt skadat efter en förmodad smitningsolycka.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090219/SKURUP/591386254

Tror du verkligen att en eftersöksjägare skjuter laman för att det var en "kul grej" och sedan riskera vapenlicenserna och en polisanmälan med böter och skadestånd för det.
Jag litar helt och fullt på killens bedömning. Om han nu skulle ha gjort fel så lär han få betala dyrt för det misstaget.
Det står ju att ägaren var tacksam för att hans djur blev omhändertaget på ett bra sätt med tanke på omständigheterna.

Inte blir det ju bättre då det nu tydligen springer runt 6 nya lamor som har rymt.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090220/TOMELILLA/461345226
Frågan är. Skall man få ha lamor i Sverige. Det verkar ju som om ägarna är en bunt småljugande slöhögar som inte klarar av att se efter sina djur!

Nog skjuts det andra skadade djur än lamor. Det var några år sedan som man sköt förymda kor här i närke.

Enligt lagen för skyddsjakt så skall djur som inte tillhör den Svenska faunan skjutas om man påträffar dom i naturen.
För något år sedan sköt man en minigris i skogen.
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 00:03 av Rosten »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 feb-09 kl 00:07 »
Om, låt säga, ett av våra får skulle rymma, vara försvunnet, bli påkört av en bil och slutligen bli skjutet av en eftersöksjägare skulle jag knappast klandra jägaren för det. Däremot mig själv som inte sett efter djuren bättre.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 22 feb-09 kl 00:45 »
Nu ska du ta och coola ner!!! Påstår du att jag ljuger???

Precis som jag tolkar det jag läser gör du också det! I en rubrik står det  att laman är skadad efter en trafikolycka för att senare i texten sägs det att det kan ha berott på en trafikolycka. Man vet alltså fortfarande inte hur allvarligt skadat djuret var och absolut inte om det har varit någon trafikolycka eller ej! Jag är som jag tidigare nämnt infödd i en jägarfamilj. Vi satt vid middagsbordet och diskuterade fallet och samtliga (min man är jägare, min mammas man är jägare, min mamma har varit jägarfru sedan urminnes tider) var överens om att det kändes mycket olustigt att jägaren antagligen har fällt lamadjuret utan vetskap om vad det var han sköt på. Att dessutom ställa upp på bild med någon annans tamboskap nedlagt (oavsett om det är av barmhärtighet eller ej) är också dåligt omdöme! Skrev faktiskt i tråden att djuret hade varit på vift sedan i söndags och själv är jag upprörd över att ingen (läs ägare) verkar ha bemödat sig att spåra djuret (vilket faktiskt hade varit möjligt nu när vi har snö). Jag tror inte alls att han sköt lamadjuret som "en kul grej"! De 6 lamorna som är på rymmen nu kan du läsa mer om här: http://www.ystadsallehanda.se/article/20090215/TOMELILLA/344548046/1722/RSS Tro fan att just dessa djur rymmer! Många som skaffar sig annorlunda djur besitter inte kunskapen om dem (och därför försöker jag mfl höja kunskapen bla genom Alternativ). Lamadjuret var inte förrymt - det var på rymmen (för mig är detta en skillnad!). Satte man ut en bild i tidningen på de nedlagda förrymda korna? Angående skyddsjakten - gäller detta även tamboskap??? Sunkigt exempel om minigrisen (vilket jag minns alltför väl) http://hd.se/skane/2004/11/23/vildsvinsjaegare-skoet-tam-gris/ ! Detta exempel visar ju bara vilken dålig jaktmoral vissa människor har eller ska jag kalla det jaktkunskap?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 22 feb-09 kl 00:52 »
Om, låt säga, ett av våra får skulle rymma, vara försvunnet, bli påkört av en bil och slutligen bli skjutet av en eftersöksjägare skulle jag knappast klandra jägaren för det. Däremot mig själv som inte sett efter djuren bättre.

Jag klandrar inte jägaren för att han sköt lamadjuret OM det visade sig vara utom all räddning eller att det led något fruktansvärt, men det finns en del med motstridiga uppgifter om detta. Jag klandrar inte jägaren för att han sköt lamadjuret OM han vet att det verkligen var ett lidande lamadjur han sköt på! Jag klandrar inte jägaren för att han sköt lamadjuret och ställde upp på bild OM han blev tvingad till det!

Ägaransvaret är redan ventilerat i en annan tråd under rubriken "Övriga husdjur".

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 feb-09 kl 01:03 »
Jag klandrar inte jägaren för att han sköt lamadjuret OM det visade sig vara utom all räddning eller att det led något fruktansvärt, men det finns en del med motstridiga uppgifter om detta. Jag klandrar inte jägaren för att han sköt lamadjuret OM han vet att det verkligen var ett lidande lamadjur han sköt på! Jag klandrar inte jägaren för att han sköt lamadjuret och ställde upp på bild OM han blev tvingad till det!

OK, men då är jag helt lost. Jag förstår varken av ovanstående eller av föregående inlägg vad för fel som är begånget.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 22 feb-09 kl 01:17 »

Nej du skrev bara.
Citat.

En lama som varit på rymmen i ett par dagar skjuts av en jägare som tror att det är ett vildvin eller kanske en kronhjort.
Tror du inte man ser att det inte är ett vildsvin eller en kronhjort?
Den var skadad i en frambenet och avlivades därför.
Tror du att man skjuter en Lama som har en skåma i frambenet ? För attt sedan riskera att bli stämd av ägaren och åtalad av polisen?
Blodspåren samt spåren i snön gjorde att jägaren trodde att det var ett vildsvin?!
Hos oss har man i alla fall pudersnö. Då är det frukansvärt svårt att se vilket spår man följer. Speciellt om djurret är trebent eller har ett ben som släpar i spåret.

Om du tror på den texten som finns på Nyhetsskribenten så måste du vara bra korkad!
Läs den andra länken som du länkat till så kanske du börjar fatta något.
Hur fan kan han veta hur skadat djuret är när han inte ens vet vad det är för djur han skjuter på?
Så du tror fortfarande att han inte visste vad han sköt på. Det var ju mitt på dagen! Tror du han använder blindkäpp också?
Hur fan kan man komma undan med att skjuta någon annans tamboskap?
Hur vet du vad som kommer att hända nu? Du sprider ju ryckten som den värsta sladdertackan.
Hur fan är man funtad när man ställer upp på machobilder med bössan i högsta hugg över det fällda bytet?
Han har bössan på ryggen. Några få cm av pipan syns. Kallar du det "högsta hugg" vart skulle han annars ha bössan? Kar i skogen.
Om du nu har någon jägare i släkten så kanske dom kan förklara att manmåste ha vapnet under uppsikt.

Till saken hör att mannen med den mycket lilla snoppen poserar i varenda tidning med lamadjuret som någon jävla trofé!
Denna mening är så låg att det är rent skammligt att svara på och ännu skammligare att skriva.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 22 feb-09 kl 01:28 »
Nu ska du ta och coola ner!!! Påstår du att jag ljuger???

Precis som jag tolkar det jag läser gör du också det! I en rubrik står det  att laman är skadad efter en trafikolycka för att senare i texten sägs det att det kan ha berott på en trafikolycka. Man vet alltså fortfarande inte hur allvarligt skadat djuret var och absolut inte om det har varit någon trafikolycka eller ej! Jag är som jag tidigare nämnt infödd i en jägarfamilj. Vi satt vid middagsbordet och diskuterade fallet och samtliga (min man är jägare, min mammas man är jägare, min mamma har varit jägarfru sedan urminnes tider) var överens om att det kändes mycket olustigt att jägaren antagligen har fällt lamadjuret utan vetskap om vad det var han sköt på. Att dessutom ställa upp på bild med någon annans tamboskap nedlagt (oavsett om det är av barmhärtighet eller ej) är också dåligt omdöme! Skrev faktiskt i tråden att djuret hade varit på vift sedan i söndags och själv är jag upprörd över att ingen (läs ägare) verkar ha bemödat sig att spåra djuret (vilket faktiskt hade varit möjligt nu när vi har snö). Jag tror inte alls att han sköt lamadjuret som "en kul grej"! De 6 lamorna som är på rymmen nu kan du läsa mer om här: http://www.ystadsallehanda.se/article/20090215/TOMELILLA/344548046/1722/RSS Tro fan att just dessa djur rymmer! Många som skaffar sig annorlunda djur besitter inte kunskapen om dem (och därför försöker jag mfl höja kunskapen bla genom Alternativ). Lamadjuret var inte förrymt - det var på rymmen (för mig är detta en skillnad!). Satte man ut en bild i tidningen på de nedlagda förrymda korna? Angående skyddsjakten - gäller detta även tamboskap??? Sunkigt exempel om minigrisen (vilket jag minns alltför väl) http://hd.se/skane/2004/11/23/vildsvinsjaegare-skoet-tam-gris/ ! Detta exempel visar ju bara vilken dålig jaktmoral vissa människor har eller ska jag kalla det jaktkunskap?

I den ena artikeln på 3 rader som du länkat till framstår jägaren som en blind idiot.
I den andra så finns en utförlig beskrivning på 14 rader där man skriver.
Citat.
När eftersöksjägaren Carl-Fredrik Alwén på Österlen ryckte ut för att undersöka ett misstänkt blodspår misstänkte han först att det var ett vildsvin han spårade.
– När vi följt blodspåren ett par kilometer såg jag djuret. Inledningsvis trodde jag det var en kronhjort. Men sedan såg jag den långa halsen och insåg vad det var, berättar Carl-Fredrik Alwén för tidningen

Det står ju klart och tydligt i länken som du lagt upp att han insåg vad det var för djur.
Ändå försöker du att sprida dynga genom att hänvisa till den ena länken med 3 rader som får jägaren att framstå som en blind idiot.

Menar du allvarligt att du tror mera på dom tre raderna än på den utförliga beskrivningen på 14 rader.
I så fall är du dummare än vad jag tror.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #19 skrivet: 22 feb-09 kl 01:38 »
Jag får väl göra en pudel!  :-[

Jag hoppas verkligen att det INTE har gått till så som det skrivs i tidningen! Har det gjort det så är det en skam för jägarkåren. Jag menar varken att bråka med er andra här på alternativ eller hänga ut någon. Killen har trots allt valt att själv gå ut med både namn och bild, sen får ju faktiskt folk tycka vad de vill (även jag!). Har allt gått "rätt till" så är jag ändock fundersam över valet att vara med på bild. Främst för att lamadjuret var någons, kanske någons ögonsten (vi vet ju inte ägarens relation till djuret eller historien om varför lamadjuret aldrig fanns av sin ägare).

Sen hade jag faktiskt uppskattat om Ni kunde svara på mina frågor (om tex skyddsjakt på tamboskap eller hur ni hade känt om man hade lagt ut en bild på en jägare som precis hade skjutit er häst). Ett forum är ju faktiskt till för att utbyta erfarenheter, kunskap, åsikter mm. Jag försöker ha en öppen inställning till det mesta (och ibland hoppar det ut lite Stig Malm-aktiga kommentarer som jag ber om ursäkt för, men jag kan inte lova att det är sista gången). Nu har ni fått mig till att coola ner, försöka se saken ur ett annat perspektiv, göra avbön ... vad bra det är med ett forum som alternativ!

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser