Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP  (läst 30292 gånger)

småbrukartanten

• Gäst
SV: Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP
« Svar #40 skrivet: 14 feb-09 kl 14:11 »
Det där med hur mycket kontanta pengar man anser sig behöva står väl lite i paritet med vad man ställer för krav själv. Om man ska kunna åka på semester varje år och kunna byta bil renovera om köket, skaffa den nyaste datorn och mobilen etc. Då krävs det allt kontanter! Och då är man långt från att leva på självhushåll och i enkelhet.
Mycket av detta att kunna leva av sin lilla gård går ändå ut på att kunna minimera sin kostnader, och man får väl pruta av på den moderna "guldkanten" och vara glad åt sånt som trots allt är gratis än så länge. Frisk luft, frihet att själv bestämma mycket av sin dag, och närhet till naturen. Och ibland kan det vara skönt med tystnad och ensamhet också. Det är lättare att hitta tillbaka till sig själv då tycker jag i allafall.

louise

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 14 feb-09 kl 14:18 »
har du egen gård? för det där är bara provocerande mina öron. Det låter som nån från stan som har romantiska drömmar om lantlivet. Eller möjligen ärvt en gård i toppskick.

jag unnar mig absolut ingenting. Mina räkningar går på i snitt 8-9000 i månaden + djuren som kärver 2-6000 i månaden.

« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 14:22 av Stabon »

torpargubbe

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 14 feb-09 kl 15:05 »
Håller helt med.
Allt vi får fram på gården säljs. Ibland blir det "knäckägg" (trasiga skal) över som vi kan ta. Men annars får vi köpa ägg i affären när vi behöver. För det är billigare.

fy fan va tragiskt rosten,jag lider med er,,att sälja sina egna ägg och köpa i affären för man inte har råd att äta sina egna,, jag har höns FÖR att vår familj ska få äta egna ägg OM det blir några över så säljer jag...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 14 feb-09 kl 15:09 »
jag är inte ute efter att kritisera nån,,,ibland blir det för mycket snack om pengar och lönsamhet bara ,,det är trist men så är det ju i världen det är pengarna som styr,, trist men sant,,

nu citerar jag mig själv ::)  men man undrar ju finns det några här på forumet som har som ambition att ängna sig åt självförsörjning?  eller är det strebrar som vill bli rika på sina gårdar ? 

Dolvis

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 14 feb-09 kl 16:04 »

nu citerar jag mig själv ::)  men man undrar ju finns det några här på forumet som har som ambition att ängna sig åt självförsörjning?  eller är det strebrar som vill bli rika på sina gårdar ? 

Jag har som ambition att producera mitt eget kött, mina egna ägg och en hel del egna grönsaker. Och ATT KUNNA BO PÅ LANDET. Både jag och min man arbetar mer än halvtid dessutom.

Jag är uppvuxen på landet, bor numera i mitt föräldrahem och ser nu hur mina skolkamrater vars föräldrar drev gårdar nu själva tagit över dem som fortfarande går runt. Det är hårt, de jobbar jämt, har inte råd att ha några anställda och är definitivt inga strebrar. (De reagerade tom positivt när jag som enda kvinna kom och gick drev med dottern på magen förra älgjakten). Nu tror jag ifs inte att någon av dessa är medlemmar på forumet, men de är sådana som förutom självförsörjning försöker helförsörja sig på att vara skogs- och jordbrukare och som stabon säger - det är inte lätt att få det att gå runt. Så rik blir man inte. Jag tror inte det är lätt att få det att gå runt om man bara ska självförsörja sig heller. Själv är jag inte beredd att ge mig på det, jag vet att jag är för klen....

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 14 feb-09 kl 17:05 »
har du egen gård? för det där är bara provocerande mina öron. Det låter som nån från stan som har romantiska drömmar om lantlivet. Eller möjligen ärvt en gård i toppskick.

jag unnar mig absolut ingenting. Mina räkningar går på i snitt 8-9000 i månaden + djuren som kärver 2-6000 i månaden.

Jag har gård och har haft det i över tjugo år. Har tidigare lönearbetat vid sidan om men slutade för ca 3 år sedan. Har får, odlar grönsaker mest för eget bruk men även till avsalu säljer en del konsthantverk som jag gör plus att jag har en del lantbruksstöd. Har sedan jag slutade lönearbeta dock fått avstå en del som kostar pengar. Men det gör inte mig något. Om det provocerar dig så beror det nog på att vi inte tänker på riktigt samma sätt. Kanske det beror  på att vi tillhör olika generationer  eller att du värdesätter annat än vad jag gör.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 14 feb-09 kl 17:58 »
till syvende och sist.........................  detta är ett forum för självförsörjande och självhushåll... många här verkar sikta mot stjärnorna och bli storföretarare ???  hur gick det med självhushållar drömmarna? att bara producera det som familjen gör av med?

You rang?

Vi har inga ambitioner att försörja oss på något bonderi. Det är mycket enklare och roligare att självhushålla så mycket man har lust till och skaffa de pengar som behövs på något annat sätt. Skall man få ihop en heltidslön på en gård blir det till ett måste med mer jobb än vad som är kul.

Förra året fick vi 2094 ägg. Om man tänker sig att sälja dem för två kronor styck blir det 4188 kronor. Det kan ingen leva på, särskilt efter att kostnaderna är betalda. Bättre att äta upp dem själv, de är ju trots allt godare än de man köper i affären.

En annan fördel med att producera till sig själv är att man undkommer en hel del av samhällets byråkratiska regler. Djuren slipper åka transport; från födsel till dödsel rör de sig inom femtio meters radie.

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 14 feb-09 kl 18:03 »
ja. Alternativdiskussionerna har en tendens att spåra ur i nån tävling om vem som lever på minst pengar.

Du verkar förutsätta att jag lägger pengar på saker inte du lägger pengar på. Men vad vet du om mina räkningar? Du pratar om andra prioriteringar, utan att veta ett skit om vad jag lägger pengar på. 

Sen har du "en del lantbruksstöd". Jag har inga stödrätter och kanske är det därför jag måste betala mitt lantbruk ur egen ficka.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 feb-09 kl 18:09 »
You rang?

Vi har inga ambitioner att försörja oss på något bonderi. Det är mycket enklare och roligare att självhushålla så mycket man har lust till och skaffa de pengar som behövs på något annat sätt. Skall man få ihop en heltidslön på en gård blir det till ett måste med mer jobb än vad som är kul.

Förra året fick vi 2094 ägg. Om man tänker sig att sälja dem för två kronor styck blir det 4188 kronor. Det kan ingen leva på, särskilt efter att kostnaderna är betalda. Bättre att äta upp dem själv, de är ju trots allt godare än de man köper i affären.

En annan fördel med att producera till sig själv är att man undkommer en hel del av samhällets byråkratiska regler. Djuren slipper åka transport; från födsel till dödsel rör de sig inom femtio meters radie.

ja det är precis det jag menar...att producera för egen del och kanske sälja nåt flak ägg nån gång ,, men som rosten skrev att han inte har råd att äta sina egna ägg utan måste köpa...  och stödja de jävla djurplågarna som har dessa koloss ägg företag..

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 14 feb-09 kl 18:29 »
till syvende och sist.........................  detta är ett forum för självförsörjande och självhushåll... många här verkar sikta mot stjärnorna och bli storföretarare ???  hur gick det med självhushållar drömmarna? att bara producera det som familjen gör av med?
Storföretagare? ;D
På 2 ynka hektar. ;D
Vi försöker bara ha råd med lånen, fast utgifter och underhåll på gården.

Vi har 2 bilar. En Toyota 1987 som har rullat ca 20 000 mil och en citroen årsmodell 1992 som har rullat 33 000 mil. Inga krogbesök eller andra nöjen.
Jag tar ut max 3 veckors semester från mitt vanliga jobb. Då spikar vi och snickrar från morgon till kväll.

I dag så har vi kluvit ved, eldat, städat verkstaden och fodrat djuren.
Vi började klockan  09.00 och beräknar hålla på till minst 21.00. Samma sak i morgon. Sedan är det vanligt jobb till på fredag. Så rullar veckorna året runt.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 14 feb-09 kl 18:32 »
Storföretagare? ;D
På 2 ynka hektar. ;D
Vi försöker bara ha råd med lånen, fast utgifter och underhåll på gården.

Vi har 2 bilar. En Toyota 1987 som har rullat ca 20 000 mil och en citroen årsmodell 1992 som har rullat 33 000 mil. Inga krogbesök eller andra nöjen.
Jag tar ut max 3 veckors semester från mitt vanliga jobb. Då spikar vi och snickrar från morgon till kväll.

I dag så har vi kluvit ved, eldat, städat verkstaden och fodrat djuren.
Vi började klockan  09.00 och beräknar hålla på till minst 21.00. Samma sak i morgon. Sedan är det vanligt jobb till på fredag. Så rullar veckorna året runt.

"sätter tummarna innanför hängslorna och utstöter häpp häpp""  jag har hela 3 hektar ;D

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 14 feb-09 kl 18:36 »

När vi bodde i villa så var vi betydligt mera självförsörjande än i dag. Jag hade också betydligt mindre lån då. Eftersom gårdar där vi bor är svindyra men små villor kan man hitta billigt.
(på tok för mycket hästintresserade läkare på universitetssjukhuset här i Örebro som som köper upp gårdarna till sina islandshästar/travhästar.)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 14 feb-09 kl 18:40 »
vad producerar ni på "storgården" då rosten lille :D

Rosten

• Närke
« Svar #53 skrivet: 14 feb-09 kl 19:26 »
vad producerar ni på "storgården" då rosten lille :D
Mest är det kycklingar. Men så fort pengarna kommer in så investeras det i bin.
Sen är det ju renovering av diverse uthus som tar ett stort hål i ekonomin. Vi har även en liten stuga som vi skall hyra ut (se lillstugeprojektet) Men just nu är avloppet trasigt till stuga så där är det bara utgifter då vi måste hålla det varmt.

I framtiden kommer vi även att ta åt oss reperationer av diverse fordon mm. Men det närmaste året så finns ingen tid till det och vi måste även bygga ut verkstaden. (isolera en kalldel)
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 19:28 av Rosten »

torpargubbe

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 14 feb-09 kl 19:40 »
Mest är det kycklingar. Men så fort pengarna kommer in så investeras det i bin.
Sen är det ju renovering av diverse uthus som tar ett stort hål i ekonomin. Vi har även en liten stuga som vi skall hyra ut (se lillstugeprojektet) Men just nu är avloppet trasigt till stuga så där är det bara utgifter då vi måste hålla det varmt.

I framtiden kommer vi även att ta åt oss reperationer av diverse fordon mm. Men det närmaste året så finns ingen tid till det och vi måste även bygga ut verkstaden. (isolera en kalldel)

hahahahah ja du... kunde lika gärna vara mitt inlägg,,,,  hönsfarmningen är i full gång kläckare snart färdigbyggd,kaniner på väg ,, vill börja med bin till våren, vi har en liten stuga som vi hyr ut,har hyresgäst,,har maskinhall som ska användas till lackbox spruta lite bilar är väll tänkt.  men som sagt .. pengar är en bristvara.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #55 skrivet: 14 feb-09 kl 21:55 »
Kanske du kan försöka något liknande i liten skala?

http://www.ortagardensrehabtradgard.se/

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 14 feb-09 kl 21:57 »

Ja ett sådant projekt vore jättemysigt!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 22:16 av getalina »

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 15 feb-09 kl 11:04 »

Tyvärr. ;D
Jag har flyttat långt ut på landet för att slippa folk. ;D

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 15 feb-09 kl 11:12 »

hahahahah ja du... kunde lika gärna vara mitt inlägg,,,,  hönsfarmningen är i full gång kläckare snart färdigbyggd,kaniner på väg ,, vill börja med bin till våren, vi har en liten stuga som vi hyr ut,har hyresgäst,,har maskinhall som ska användas till lackbox spruta lite bilar är väll tänkt.  men som sagt .. pengar är en bristvara.
Har man som vi väldigt lite mark. Då måste man göra något som inte kräver massor av mark.
Även vi har några kaniner men bara för husbehov.
Vi har 2 helt nya kläckare som betalades av förra årets kläckningar.
Vi har just nu 3 bikupor men minst en av dom har dött. 2 bikupor till är på gång att snickras ihop. Räknar med att ha 8 sammhällen till hösten om allt går bra.
Har åkt runt i närområdet och kollat var jag kan ställa kupor. Så sommarens problem är att hitta markägarna och få tillstånd att ställa bin på deras mark.
Vill inte ha massa bikupor hemma pga en del hyresgästers rädsla för bin och getingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser