Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP  (läst 30264 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP
« Svar #20 skrivet: 03 feb-09 kl 19:40 »
Bygg en koja i skogen med hemmagjorda virkes stolar o allt sedan kan du ta dubbelt betalt.

Sommartorparn

« Svar #21 skrivet: 03 feb-09 kl 19:42 »
Vadå turisterna blir sura över låg standard? Det är alltid låg standard på stugorna, dvs urgamla soffor osv. Men åtminstone tyska turister kommer INTE till Sverige för möblernas skull (det går inte att slå den fantastiska standarden i tyska uthyrningsobjekt ändå, så glöm det). Däremot får det gärna vara något kul på gång, ja, lite äventyr, lite hantverk eller något. Fast det brukar det ju inte vara precis, så den som ordnar sånt är verkligen i fördel. Jag har flera gånger bott på lantgård där de erbjudit ridning och hjälpa till i lagården för barnen, men sen när det kommer till kritan har de inte särskilt mycket tid för sina gäster, ens utslaget på två veckor. Om du verkligen håller dina aktivitetslöften kan du nog faktiskt bygga upp ett bra rykte i vissa kretsar.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 feb-09 kl 21:04 »
Min fakta kommer från ett föredrag med en föreläsare från ett företag som heter Kairo, som arbetar med turisttrender. Kvinnan som hade koll på detta hade också arbetat på ett turistforskningsinstitut i Tyskland och drivit eget turistföretag i Norrland.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 feb-09 kl 22:11 »
"Bo på lantgård"  kanske skulle vara någonting för er här på alternativ!

evamarta

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 09 feb-09 kl 19:15 »
Det stämmer att många skyr allt från våningssängar till utedass, det måste som sagt säljas som ett äventyr.

Det bästa är att kombinera "äventyret" med någon form av lyx, t.ex. bad i varm badtunna, särskilt god eller exklusiv mat, eller en sista natt med "normalt" boende, varmvatten, riktiga sängar, fin mat etc. Då ser gästerna tillbaka på äventyret (snöstormen, ösregnet, eller vad det var) som ett riktigt spännande minne.
evamarta@live.se
0767-933525

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 feb-09 kl 21:43 »
Det stämmer att många skyr allt från våningssängar till utedass, det måste som sagt säljas som ett äventyr.

Det bästa är att kombinera "äventyret" med någon form av lyx, t.ex. bad i varm badtunna, särskilt god eller exklusiv mat, eller en sista natt med "normalt" boende, varmvatten, riktiga sängar, fin mat etc. Då ser gästerna tillbaka på äventyret (snöstormen, ösregnet, eller vad det var) som ett riktigt spännande minne.

Det låter väldigt vettigt!
Vedeldad bastu kanske ... osv jag förstår vad du menar!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 12 feb-09 kl 23:39 »
Börja med att tänka på att vara självförsörjande , det måste nog vara nr 1.
höns , nån ko , lite får , några grisar , kaniner tex som bas.
Lägg sen till tanken att dessa förökar sej , du kan slakta o sälja ,, ägg blir det ju med :)
Har du sen en häst som är körbar så kan du ju köra runt turister sommartid , ha långkörningar till turistmål inkl lunch på din gård .
Se till att du odlar det du o dina djur behöver o lite till och sälj överskottet.
Hö går alltid att sälja tex ,, hovslagare är ett yrke som fortfarande betalar sej tex ,,
Har du nåt utrymme du kan ställa in några våningssängar så kan du ju ha b and b ...

Har du ännu mera utrymmen kan du ta in djur som behöver förvaras när husse o matte har semester .
Det finns massor att tjäna pengar på ju .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 feb-09 kl 23:55 »
Med så många djur behövs en 8 hektar. Ska du dessutom överprodcera hö, lägg till nåra hektar. Jag har det där fast ta bort hästen och korna, och min gård, om jag har tur, kan gå med 20-30.000 i vinst per år. Då äter jag själv ingenting av maten, för den är så dyr att producera. vinsten måste investeras i byggnaderna och annat nybygge som djuren oavbrutet behöver.

Ett B&B kräver livsmedelstilstånd, ett separat kök att göra frukost i, godkänd brunn, avlopp. Själv kan ja ginte ha detta då det efter ett år efter köpet visade sig att brunnen läcker och vattnet är inte tjänligt i kommersiellt syfte. Det är ovanligt att en gård innehåller två kök. Bygge av kök, antal många pengar.

Och med alla de djuren orkar man inte jobba heltid.

Pessimisten har talat;)

Det jag vill säga är att om man vill äta ekologisk mat är det inte billigare att producera den själv. Utom grönsaker. Och du kan inte försörja dig på det här lilla.  Det tar också flera år innan gården kan gå med vinst, räkna med en 3-8 år.

Annars vill jag egentligen inte vara den som slår ner kreativitet! Det är superroligt att fundera ut allt man kan tjäna pengar på! Jag har hållt på i två år, haft väldigt roligt men är också väldigt utmattad nu. Och fattig. Djuren har inte gett nåt plus hittills.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #28 skrivet: 13 feb-09 kl 07:46 »
Ett B&B kräver livsmedelstilstånd, ett separat kök att göra frukost i, godkänd brunn, avlopp. Själv kan ja ginte ha detta då det efter ett år efter köpet visade sig att brunnen läcker och vattnet är inte tjänligt i kommersiellt syfte. Det är ovanligt att en gård innehåller två kök. Bygge av kök, antal många pengar.

Är det inte ett enklare regelverk för B&B med färre än 8 bäddar?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 feb-09 kl 18:53 »
Jo, det är nåt med att det är enklare. Men för maten tror ja ginte det gör nån skillnad. Men för brandsäkerhet å.. ja, annat kanske. Men jag kan ha fel.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 feb-09 kl 23:22 »
Ni som slaktar egna grisar och säljer kött, slaktar ni själva på gården? Styckar?  Oc levererar fördigt kött till kunderna?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #31 skrivet: 13 feb-09 kl 23:38 »
Sa just till min man att man skulle kunna sälja nästan hur mycket kött-ägg-honung-you name it-som helst men det faller på slakten och regelverket runt det.
Även om det lättat väsentligt de senaste åren är det fortfarande näst intill oöverstigliga dumheter som kallas regler.
Suck!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 feb-09 kl 10:17 »
 1. kaniner

2.höns

3.bin

4.duvor

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 feb-09 kl 10:47 »
jag säljer bara enligt alla regelverk. Hönsmaja. det är förbjudet att slakta själv och sedan sälja. kött som säljs ska slaktas på slakteri och styckas i godkänd styckanläggning, och även packas där.

Ser inga större problem med det, man tar ju betalat därefter. Fast just med grisarna får jag erkänna det är svårt att få vettig vinst. Men det beror  nog mer på deras dyra foder.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 14 feb-09 kl 10:49 »
 va sägs om att slakta och sälja svart till stadens mindre nogräknade resturanger ::)

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 14 feb-09 kl 11:12 »
Jag hålller på att bygga upp ett seriöst företag å är fullständigt ointresserad av hygienskandaler.

Och även om jag slaktar svart så msåte jag ha 50-60 kr kilot. Å det betalar inte restaurangerna vitt ens. SÄljer man till restaurang måste man gå ner 30 % i pris jämfört med privatkund.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 14 feb-09 kl 11:26 »
Med så många djur behövs en 8 hektar. Ska du dessutom överprodcera hö, lägg till nåra hektar. Jag har det där fast ta bort hästen och korna, och min gård, om jag har tur, kan gå med 20-30.000 i vinst per år. Då äter jag själv ingenting av maten, för den är så dyr att producera. vinsten måste investeras i byggnaderna och annat nybygge som djuren oavbrutet behöver.

Och med alla de djuren orkar man inte jobba heltid.

Pessimisten har talat;)

Det jag vill säga är att om man vill äta ekologisk mat är det inte billigare att producera den själv. Utom grönsaker. Och du kan inte försörja dig på det här lilla.  Det tar också flera år innan gården kan gå med vinst, räkna med en 3-8 år.

Annars vill jag egentligen inte vara den som slår ner kreativitet! Det är superroligt att fundera ut allt man kan tjäna pengar på! Jag har hållt på i två år, haft väldigt roligt men är också väldigt utmattad nu. Och fattig. Djuren har inte gett nåt plus hittills.
Håller helt med.
Allt vi får fram på gården säljs. Ibland blir det "knäckägg" (trasiga skal) över som vi kan ta. Men annars får vi köpa ägg i affären när vi behöver. För det är billigare.

Sedan kostar det massor att tjäna pengar. Först måste man köpa in sakerna som man skall tjäna pengar på. Är det djur så måste man också ha en lämplig lokal i hyffast skick innan man köper djuren. Det kostar sedan masssor med pengar till foder och liknade innan man får in lite vinst tillbaka. Räkna med minst 5 år av förlust.

Det blir helt annorlunda om du köper en gård och fixar några höns för att det är trevligt. Då kan man gå med vinst efter några månader. Men då pratar vi inte om några stora pengar. 

torpargubbe

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 14 feb-09 kl 12:09 »
till syvende och sist.........................  detta är ett forum för självförsörjande och självhushåll... många här verkar sikta mot stjärnorna och bli storföretarare ???  hur gick det med självhushållar drömmarna? att bara producera det som familjen gör av med?

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 14 feb-09 kl 12:32 »
så sant. Men att kallat det storföretagare för att man vill försörja sig på gården istället för lönearbete är väl att ta i. Och en del av den här rörselen går ju ut på att få egen tid, inte slava åt andra. För mig blebv begreppet efterhand omdefinierat så, att leva på gården är att vara självförsörjande för mig.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 14 feb-09 kl 12:35 »
jag är inte ute efter att kritisera nån,,,ibland blir det för mycket snack om pengar och lönsamhet bara ,,det är trist men så är det ju i världen det är pengarna som styr,, trist men sant,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser