Jag behöver lite starttips till min Ford 2000.
Vissa har tydlingen en slags förvärmning när nyckeln vrids åt vänster.Andra har något som heter start pilot.
På min "rishög" finns det en start pilot.Vad jag har fattat så när det är kallt och jag skall starta så skall jag dra ut startpiloten och när den startat in med den,är det rätt??.
Jag kan vrida nyckeln ett snäpp åt vänster men inte 2 som vissa säger att man kan göra .Jag har hört att man kan ha antingen förvärmning nyckel åt vänster eller start pilot inte båda.Han jag köpte maskinen av hade aldrig gjort annat än vridit på nyckeln så han har nog aldrig startat när det var kallt ,han visste inget om det här start pilot reglaget..Han hade ingen instruktionsbok heller .
Vad jag tror att jag begriper är att man måste ha bra kräm i batteriet,det har inte jag.
Jag skall nu köpa ett nytt batteri .
Vad skall jag satsa på .Jag har fått priser på ett gel batteri redtop 850 2400 kr eller ett tudor 140amp 2900 kr.
Folk säger att de här gelbatterierna ger ett bra startryck,men det krävs en speciell pulsladdare för att ladda det och det är lätt att dra ut det så att laddning behövs.Sedan har jag också hört att man bör använda det ofta annars blir det dåligt.Jag använder traktorn knappt en gång i veckan i snitt på vintern ,det är kanske lite lite för ett sådant batteri.
Jag har pratat och försökt att snappa upp alla tips,så nu vänder jag mig hit som en sista instans för att få lite fler tips så jag kan bestämma mig.
Fundersam batteriköpare som måste ha en traktor som startar.