Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta en Ford 2000  (läst 10263 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Starta en Ford 2000
« skrivet: 20 jan-09 kl 19:35 »
Jag behöver lite starttips till min Ford 2000.
Vissa har tydlingen en slags förvärmning när nyckeln vrids åt vänster.Andra har något som heter start pilot.
På min "rishög" finns det en start pilot.Vad jag har fattat så när det är kallt och jag skall starta så skall jag dra ut startpiloten och när den startat in med den,är det rätt??.
Jag kan vrida nyckeln ett snäpp åt vänster men inte 2 som vissa säger att man kan göra .Jag har hört att man kan ha antingen förvärmning nyckel åt vänster eller start pilot inte båda.Han jag köpte maskinen av hade aldrig gjort annat än vridit på nyckeln så han har nog aldrig startat när det var kallt ,han visste inget om det här start pilot reglaget..Han hade ingen instruktionsbok heller .
Vad jag tror att jag begriper är att man måste ha bra kräm i batteriet,det har inte jag.
Jag skall nu köpa ett nytt batteri .
Vad skall jag satsa på .Jag har fått priser på ett gel batteri redtop 850  2400 kr eller ett tudor 140amp 2900 kr.
Folk säger att de här gelbatterierna ger ett bra startryck,men det krävs en speciell pulsladdare för att ladda det och det är lätt att dra ut det så att laddning behövs.Sedan har jag också hört att man bör använda det ofta annars blir det dåligt.Jag använder traktorn knappt en gång i veckan i snitt på vintern ,det är kanske lite lite för ett sådant batteri.

Jag har pratat och försökt att snappa upp alla tips,så nu vänder jag mig hit som en sista instans för att få lite fler tips så jag kan bestämma mig.

Fundersam batteriköpare som måste ha en traktor som startar.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

covboy

• Gäst
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #1 skrivet: 20 jan-09 kl 19:45 »
Är det en traktor du pratar om ?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-09 kl 20:42 »
JA

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-09 kl 20:45 »
Hej jag har ingen 2000 men prova med att ställa frågan på fordson.se där finns det mycke ford kunskap.På min major finns det bara en knapp på pumpen att trycka in för att den ska få mera diesel när den är kall.Mvh Anders

saittam

• Öland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-09 kl 21:22 »
på min ford 4000 sitter det någon slags för värmare men den är naturkigt viss trasig ,
 har monterat en motorvärmar på den.. skar av slangen mellan kylaren  och motorn,,,
funkar fint räcker att motorvärmaren är på en 10 mn sen startar den utan problem.....
har kanske inte så kalt här nere på öland 
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Hootenanny

« Svar #5 skrivet: 20 jan-09 kl 22:06 »
Som lite enkel nödlösning går det att köra med en varmluftspistol, ( som man har när man skrapar färg) vid insuget, lite innan start.

ingvar2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jan-09 kl 22:41 »
Men varför i hela friden köpa så dyra batterier till en så liten traktor? I min Ford 4610 har jag ett Biltema batteri för runt tusenlappen och det funkar alldeles utmärkt, har även det i dom andra traktorerna och dom kan stå i flera månader ibland och sen är det bara att köra igång. Vet många som har goda erfarenheter av Biltemas batterier...

På 4000 sitter det en köldstart i insugsröret ,det är en liten glödspiral som tänder på lite diesel som rinner in samtidigt.. sitter framtill på insugsröret, vänt inåt motorn. Men hur det är på 2000 känner jag inte till..

saittam

• Öland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-09 kl 22:57 »
Men varför i hela friden köpa så dyra batterier till en så liten traktor? I min Ford 4610 har jag ett Biltema batteri för runt tusenlappen och det funkar alldeles utmärkt, har även det i dom andra traktorerna och dom kan stå i flera månader ibland och sen är det bara att köra igång. Vet många som har goda erfarenheter av Biltemas batterier...

På 4000 sitter det en köldstart i insugsröret ,det är en liten glödspiral som tänder på lite diesel som rinner in samtidigt.. sitter framtill på insugsröret, vänt inåt motorn. Men hur det är på 2000 känner jag inte till..

tyvär är det trasigt på min 4000  >:(

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 20 jan-09 kl 23:02 »
Jag hade köpt en slangvärmare och monterat. Kostar några hundralappar.
Typ den här men kolla bara att du får rätt storlek.
http://www.olssonsiellos.se/Products/Product.asp?SectionId=129825&ItemId=71090
Den skall monteras på den nedre slangen som går mellan motor och kýlaren med två slangklämmor.

Sen hade jag köpt ett Biltemabatteri på minst 100 amp.

Startar inte traktorn då så är den trasig.

Tänk också på att en kallstart sliter på motorn.
Med motorvärmare så spar du på motorn.

saittam

• Öland
« Svar #9 skrivet: 20 jan-09 kl 23:14 »
Jag hade köpt en slangvärmare och monterat. Kostar några hundralappar.
Typ den här men kolla bara att du får rätt storlek.
http://www.olssonsiellos.se/Products/Product.asp?SectionId=129825&ItemId=71090
Den skall monteras på den nedre slangen som går mellan motor och kýlaren med två slangklämmor.

Sen hade jag köpt ett Biltemabatteri på minst 100 amp.

Startar inte traktorn då så är den trasig.

Tänk också på att en kallstart sliter på motorn.
Med motorvärmare så spar du på motorn.

tack för tipset och länken  ;)

muffman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jan-09 kl 08:47 »
På ford transit diesel varianten fanns en startpilot och det är en flaska startgas som fästs i en speciell hållare. Ett reglage i kupen nämt start pilot aktiverar en dusch med startgas och underverket startar (i  bästa fall) Så troligen är den flaskan tom på din raket.

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jan-09 kl 10:52 »
Finns det glödannordning så märks det väl i startlåset ?
Tvångsmatningen finns på fördelningspumpen som funkar så att full gaspådrag och knappen in,släpper gasen genast när den startar o knappen slår ur.. Finns även gamla traktorer som har halvkompision för lättare start. ;)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 21 jan-09 kl 17:54 »

Jag har aldrig haft biltema batteri,så jag vet inget om sådana.Har bara hört mig för och inte speciellt många har lovordat dem.Men de priser jag fick är enl mig också väldigt höga,jag tycker helt enkelt att det är lite för mycket pengar.Jag har tittat i biltema katalogen och de har ett batteri på 135 ah för 1700 kr det är ju ett rimligt pris.Men det går kanske med mindre också?.
Tack för tipsen.
Har beställt motorvärmare.

Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 21 jan-09 kl 18:00 »
På ford transit diesel varianten fanns en startpilot och det är en flaska startgas som fästs i en speciell hållare. Ett reglage i kupen nämt start pilot aktiverar en dusch med startgas och underverket startar (i  bästa fall) Så troligen är den flaskan tom på din raket.
Kan man byta en sådan flaska hos ford  ??.
Om man har motorvärmare och bra batteri tror ni då att man behöver gasen till start piloten?.
Vad jag har fattat så kan man inte ha både startpilot (gassystemet) och förvärmningssystemet (glödning) är det rätt uppfattat tror ni??.
Om man använder båda systemen om de finns borde inte det orsaka en explosion i insugningsröret då.
Lars

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 21 jan-09 kl 19:51 »
Har man startelememt så brukar det inte finnas startpilot..  Det är inget bra alls att kombinera startgas med dessa...    Stor riskför exploderande motor...
Glöder man motorn bör man inte heller använda startgas då risken är överhängande att det tänder vid fel tillfälle och kolven slår baklängens varvid startmotrorn tvärstoppar...

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jan-09 kl 20:00 »
Startgas e ingen bra lösning,kanske nångång i nödsituation...

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 22 jan-09 kl 19:52 »
Nu har jag fått fatt i en instruktionsbok,jag har tagit bort behållaren på start piloten.Det är en liten plåtcylinder med eter i.Fast den var tyvärr tom,den var väl från -72.
Imorgon går jag hem vid middag och åker in till en traktorförsäljare och kollar om man kan köpa en ny eterburk eller det bara är att fylla på något själv,bensin kanske?.Det står i boken att man skall dra ut startpiloten under 2 sekunder ,antager att det då är gas .Men som burken ser ut och hur man kopplar på den så tror jag att det är i flytande form och att man skall pumpa.På burken står pumpa vad jag kan se gammal burk .
Imorgon skall frågetecken rätas ut,kanske redan här i denna tråd ikväll.
Lars

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-09 kl 20:00 »
Är inte eter och startgas i princip samma sak?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 22 jan-09 kl 20:15 »
Är inte eter och startgas i princip samma sak?

Jepp det är samma sak....   
Finns den utrustningen så är det ingen fara att använda startgas... 
Tänk bara på att du skall köra litegrand på starten inann du sprutar i startgasen....

Detta för att få i diesel som smörjer och startgasen är torr...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jan-09 kl 20:43 »
Tänk att Eter kan söva endel och pigga upp andra.. ;D
Jag har använt startgas mycket i mina dar,startar alltid om man bara får motorn att gå runt,men bra är det inte att starta kall motor med våld..

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser