Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmebetraktelse  (läst 11171 gånger)

Gengaskokaren

• Västergötland
Värmebetraktelse
« skrivet: 31 dec-08 kl 02:00 »
Hej där!

Nu änteligen har jag fått tummen ur och börjat ombyggnationen av värmesystemet i kåken. Original är en CTC 265B med oljeeldning och elpatroner som backup. En "före" bild nedan. VV beredaren i bakgrunden har jag använt då det inte behövts värme. Den skall kastas ut.

Vad jag vill ha när det är klart är solvärme (vakuumrör) med ackumulatortank, och pellets när solen har gömt sig. Både tappvarmvatten och värme vill jag ta ur detta. Såhär är det tänkt:

Jag började häromåret med att lägga mer isolering på vinden och bytte alla fönster till 3-glas isoler.

I höstas satte jag in en pelletsbrännare i den gamle CTC-pannan. En Nibe PB10 med ett eget byggt förråd på 700 liter. Tyvärr finns inte plats för ett 3 kubiksförråd så jag får hantera 16kg säckar med pellets.

Häromdagen började jag med att koppla in ackumulatortanken, en Strömsnästanken på 750 liter med solslinga och varmvattenslinga. Det var ju det där med platsbristen... Jag skulle helst velat ha 1500 liter ackutank. En Laddomat 10 laddar tanken + en Laddomat 630.2 ser till att pannan slutar elda när tanken är full.
Varför jag kopplar såhär är pga rekommendation av ÄFAB: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/pelletsacktank_rapport.pdf
Hade jag inte kopplat solvärme så hade jag inte använt en ackumulatortank.

Här blev det en del pyssel med att löda kopparrör. Jag har använt lödda kopparrör med så få skruvade kopplingar som möjligt då dom är sketdyra på nyinstallationen men behållt 1" stålrören som sitter original i huset.
Jag har använt Ø28mm mellan panna och tank. Rören passerar över och under pannrumsdörren vilket gör att det är en högpunkt där all luft samlas. Där sitter det avluftare.

Just nu är värmen klar med elpatroner i tanken men varmvattnet kommer fortfarande från pannan. Styrningen 630.2 saknas också så jag kör värmen via elpatron och varmvattnet via pellets just nu och i ett par dagar framåt.

Nästa fas i ombyggnationen är att få varmvatten från tanken samt få laddningen att funka optimalt. Just nu måste det skötas manuellt.

Fas 3 är att montera solfångarna på taket. Fortsättning följer...
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

pappi747

• Blekinge
SV: Värmebetraktelse
« Svar #1 skrivet: 31 dec-08 kl 03:58 »
Vad kostar en pellets-kwh jämfört med en olje-kwh, eller hur många kg pellets går det på en liter olja? Vet du det kanske? Svårt att jämföra kostnader även om pellets givetvis är ett biobränsle..

överkurs-fråga:
Hur många kwh går det åt i processen att framställa en kwh pellets? Jag har för mig att veden måste hettas upp med ånga för att det ska gå att pressa fram pelletsen?

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 07:40 »
Energinnehåll i 1kg pellets är c:a 4,8kWh. 2ton eller (3m3) pellets ersätter 1m3 olja.
En pall med 832kg kostar runt 2100kr. Oljan som är närbesläktad med diesel följer denna ganska väl, nu c:a 11kr/liter.

Torr ved som skulle vara ett alternativ är c:a 3 kWh/kg. En kubikmeter travad ved motsvarar ungefär 1 000 – 1 300 kWh värmeenergi. Den kostar mig färdigkluvet, som inte har skog, c:a 300kr i skethög vilket är c:a 0,7m3 travat.

• En kubikmeter olja kostar c:a 11 000kr
  • Pellets motsvarande 1m3 olja kostar c:a 5000kr
  • Ved motsvarande 1m3 olja kostar c:a 3300kr

Så oljan är mer än dubbelt så dyr som pellets och 3ggr så dyr som ved.
Sen "kostar" oljan 0h i tid, pellets 0,5h varannan vecka och ved 0,5h per dag.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-08 kl 08:25 »
överkurs-fråga:
Hur många kwh går det åt i processen att framställa en kwh pellets? Jag har för mig att veden måste hettas upp med ånga för att det ska gå att pressa fram pelletsen?

Detta var lite klurigare att hitta svar på. Det är dock en av frågorna som skall svaras på om man söker Svanenmärkning så det borde vara möjligt att hitta.
http://www.ecolabel.no/data/f/0/07/81/8_2401_0/Kriterieforslag_pellets.SE.pdf

En processbeskrivning hittade jag: http://www.booforssjo.se/default.asp?PageID=449

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 11:53 »
Jag har för mig att veden måste hettas upp med ånga för att det ska gå att pressa fram pelletsen?
Själva upphetsningen och vattenförångningen sker NÄR man pressa fram pelletsen med högt tryck.
Därför får spånet inte vara för torrt innan pressningen  ;)

Winnie

« Svar #5 skrivet: 31 dec-08 kl 11:59 »
Vad kostar en pellets-kwh jämfört med en olje-kwh, eller hur många kg pellets går det på en liter olja? Vet du det kanske? Svårt att jämföra kostnader även om pellets givetvis är ett biobränsle..

överkurs-fråga:

En pellets-kWh kostar ca 58 öre vid 90% verkningsgrad.

Svar på överkursfrågan:
Energiinsats för tillverkning och distribution av pellets (MWh/MWh bränsle)

Råvara 0
Transport av råvara, 10 km2 0,002
Torkning (0,1)
Pelletering 0,05
Transport av pellets, 40 km2 0,003

--------------------------------------------------------------------------------

SUMMA: 0,055
inkl torkning: 0,155

pappi747

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 31 dec-08 kl 14:04 »
Ytterst intressant! Här finns minsann kunskaper!! .. Tackar för dessa upplysningar. Känns bra att kunna räkna sig som miljövän OCH plånboksvän när man står där på vedbacken med svidande rygg..
Själv har jag byggt ett system med "Eldarado"s vattenmantlade kamin och en 500liter ack.tank med solslinga och vv-slinga, som jag murat in i murstocken. Systemet värmer huset via strålning och golvvärme samt ger varmvatten. Det fungerar fantastiskt bra och jag har ännu inte kopplat in elpatronen i tanken...
Om någon är intresserad så kan jag ta några bilder..

Winnie

« Svar #7 skrivet: 31 dec-08 kl 14:12 »
Om någon är intresserad så kan jag ta några bilder..

Gör gärna det!!

En uppmaning till alla: Lägg in bilder och beskrivningar på ert värmesystem!!

pappi747

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 31 dec-08 kl 15:04 »
Svårt att få bilderna s små att dom accepteras men här kommer några nytagna färska! Inklusive en som njuter av golvvärmen..
Dom 3 pumparna sköter: cirkulation kamintank-ack.tank via laddomat, golvvärmeslingor (Kök, hall, badrum) samt vv-cirkulation.

Kul tråd för en energinörd!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-09 kl 01:02 »
Vad är det som är så miljövänligt med vedeldning?
Vad jag kan förstå så släpps det ut en ansenlig mängd cancerogena ämnen vid eldning med ved.
Hälsosamt och bra för vår miljö? Knappast! Bättre än olja? Jovisst. Men definitivt inte bra för miljön och levande oraganismer.
If it doesn't work, chrome it!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 jan-09 kl 11:54 »
Vad är det som är så miljövänligt med vedeldning?
Vad jag kan förstå så släpps det ut en ansenlig mängd cancerogena ämnen vid eldning med ved.
Hälsosamt och bra för vår miljö? Knappast! Bättre än olja? Jovisst. Men definitivt inte bra för miljön och levande oraganismer.

Skitsnack och propaganda! Det är möjligt att vedelda så att det blir farliga utsläpp, men det är inte nödvändigt.

Vettigt hanterad vedeldning skapar inte mer utsläpp än en naturlig nedbrytning.

Det sker givetvis snabbare, men det är ändå ingen markant skillnad.
Kolning och pyrbränder, släpper ut mycket skit, förekommer bla vid skogsbrand, som ju är en del av kretsloppet.
Livet på planeten kan aldrig bli statiskt, så fort själva livet har uppstått.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 01 jan-09 kl 14:43 »
Det bästa med vedeldning är att det går åt extremt lite energi från "träd till brasa", om man gör rätt. Eldar man ur egen skog (eller grannens) så är transporten i princip obefintlig. Lite bensin till motorsågen (ca 4liter per 15m3 ved i mitt fall) så är det färdigslösat på icke förnyelsebar energi!
Hugger man veden med yxa så är enda påföljden en lite tjusigare överkropp, och när man staplat veden kan man lycklig sitta och betrakta den i visshet om att vintern inte kommer att innebära ett stort hål i plånboken!

..att man sen stoppar veden i en miljögodkänd kamin med hög verkningsgrad är nästan att överdriva!

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 05 jan-09 kl 11:54 »
Skitsnack och propaganda! Det är möjligt att vedelda så att det blir farliga utsläpp, men det är inte nödvändigt.

Vettigt hanterad vedeldning skapar inte mer utsläpp än en naturlig nedbrytning.
Enligt Statens Provningsanstallts tester så är dom bästa vedpannorna fortfarande sämmre än en bra oljepanna när det gäller utsläpp.

När man läser på deras hemsida så står det att dagens vedpannor är betydligt bättre än gårdagens.
Men att även dagens måste bli betydligt bättre i framtiden om vi skall fortsätta att elda ved och klara miljömålen.

Winnie

« Svar #13 skrivet: 05 jan-09 kl 13:11 »
Enligt Statens Provningsanstallts tester så är dom bästa vedpannorna fortfarande sämmre än en bra oljepanna när det gäller utsläpp.

När man läser på deras hemsida så står det att dagens vedpannor är betydligt bättre än gårdagens.
Men att även dagens måste bli betydligt bättre i framtiden om vi skall fortsätta att elda ved och klara miljömålen.

Sant men ändå inte...

Detta gäller utsläpp i form av oförbrända kolväten och partiklar...

MEN när det kommer till koldioxidutsläppen så vinner veden!
Det är ju nämligen så att organiskt bunden koldioxid (i detta fall i veden) frigörs till naturen vare sig vi eldar det eller inte... Dvs. det blir inget nettotillskott av koldioxid

Däremot i fossilt bunden koldioxid (i detta fall olja) får man ett nettotillskot av koldioxid...

Kontentan: Bra vedeldning påverkar lokalmiljön i viss utsträckning men bidrar ej till växthuseffekten.
Oljeeldning ger en något mindre påverkan på den lokala miljön men däremot släpper vi ut försurande ämnen som kväveoxid och svaveldioxid och bidrar kraftigt till växthuseffekten...

pappi747

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 05 jan-09 kl 14:34 »
Jag tycker man ska skilja på miljöfarliga utsläpp och utsläpp som är farliga för människan (cancerogena t.ex). Tillspetsat så skulle man kunna säga att cancerogena utsläpp är bra för miljön eftersom människan är ett hot mot densamma!

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 05 jan-09 kl 14:41 »
Tillspetsat så skulle man kunna säga att cancerogena utsläpp är bra för miljön eftersom människan är ett hot mot densamma!

Exakt! ;D

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 05 jan-09 kl 14:50 »
Denna text har jag kopierat från SPs sida.

Forskning och utveckling - behövs det?
Teknikutvecklingen för förbränning av ved har tagit stora steg de senaste 15 åren. Om alla omoderna och felaktiga anläggningar byttes mot moderna miljögodkända med ackumulatorteknik skulle de hälsofarliga utsläppen från vedeldning minska med minst 90 %. Men ändå är utsläppen från en väl fungerande pelletbrännare lägre än från en vedpanna, och från en väl fungerande oljebrännare ändå lägre (bortsett från att fossilt bränsle inte är koldioxidneutralt). Om vedeldningen ska kunna möta morgondagens miljökrav och krav på tekniska prestanda krävs ytterligare forsknings- och utvecklingsarbete.

pappi747

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 05 jan-09 kl 14:55 »
Intressant! Jag undrar om SP tagit hänsyn till den totala miljöpåverkan hos pellets? Jag har lärt mig i en annan tråd här att pellets har en verkningsgrad på knappt 90% INNAN den eldas gentemot ved då det är ett mer "processat" bränsle.. hoppas ni förstår hur jag menar.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 05 jan-09 kl 19:39 »
Intressant! Jag undrar om SP tagit hänsyn till den totala miljöpåverkan hos pellets? Jag har lärt mig i en annan tråd här att pellets har en verkningsgrad på knappt 90% INNAN den eldas gentemot ved då det är ett mer "processat" bränsle.. hoppas ni förstår hur jag menar.

Som jag har förstått så mäter dom vad som kommer ur pannan. Inget annat

Men som jag har förstått det så finns det väldigt många miljöbovar bland alternativfolket. ;D
För det verkar vara många som kör med gamla eldstäder och skryter med det. Se bara alla förespråkare av vedspisar/vedkaminer mm där veden ligger och pyr för att hålla jämn värme och spjällen strypta för att inte elda för kråkorna. ;)

Inte den totala miljöpåverkan med pellets från andra sidan jorden mot ved från skogen bakom ladugården. ;)

sub rosa

« Svar #19 skrivet: 05 jan-09 kl 21:18 »
En aspekt som inte berörts i den här frågan är vad man gör av värmen man producerat med ved eller pellets! Ska man elda en dragig gammal sommarstuga med ved contra elda ett välisolerat hus med pellets så håller inte miljöaspecten tätt. ;D
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser