Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmebetraktelse  (läst 11176 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Värmebetraktelse
« Svar #40 skrivet: 28 jun-09 kl 13:03 »
Ja det får ju bli det som är ekonomiskt optimalt. :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 03 aug-09 kl 22:43 »
Nu så har jag lagt på 5cm extra isolering + byggt en låda runt ackumulatortanken. Det blev inte mer för rummet tillåter inte större låda med mer isolering för då kommer jag inte åt platsen för pelletssäckarna... Alltid är det nåt. Nu väntar jag bara på en dag med sol hela dagen för att kolla verkan av byggnationen. Idag har det regnat mellan skurarna mest hela tiden.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

stedevil

« Svar #42 skrivet: 04 aug-09 kl 00:32 »
överkurs-fråga:
Hur många kwh går det åt i processen att framställa en kwh pellets? Jag har för mig att veden måste hettas upp med ånga för att det ska gå att pressa fram pelletsen?

Det beror ju på vad du gör mer än "bara pellets".

Skellefteå Kraft tex tar reda på den heta ångan vid pelletstillverkningen, leder den först genom ångturbiner som ger miljö-el och därefter tar de reda på restvärmen som finns kvar och pumpar in den i fjärrvärmenätet...

stedevil

« Svar #43 skrivet: 04 aug-09 kl 00:56 »
Vad det gäller soltankar har jag kommit fram till att det bästa är att har två tankar som man kan växla mellan. Man kör då tank 1 med hög temperatur vid bra solinstrålning, tank två vid lägre (morgon och kväll samt vid mulet väder), med ett bra reglersystem kan detta välja att växla tankar optimalt. T ex när T1 har maxtemp slår det över till T2. Eftersträvansvärt är ju att hålla så låg temp som möjligt på solfångarna för att inte returstrålningen skall bli för stor. Vid över 75 C  blir verkningsgraden väldigt dålig och då tass inte morgon och kvällsol + mulet tillvara.

Lite synpunkter efter tre års experimenterande och iaktagelser. :)

Annars säger ju forskningen att vill man få ut max effekt ur tex solpaneler så ska man glömma allt vad solslingor i acktankar heter och istället satsa på plattvärmeväxlare som tar kallt vatten från tankens botten, värmer det, och sen skickar in det i toppen på tanken. Då får man bättre skiktning i tanken och kan ha bara 1 större tank (som räcker längre vid ihållande dåligt väder). Bättre o enklare lösning än "2 tankar och avancerat styrsystem för att byta vilken som laddas när o hur länge").

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #44 skrivet: 04 aug-09 kl 08:29 »
Ja det var det jag också kommit fram till, att man skall ha en plattvärmeväxlare. Men det hjälper inte så mycket när man inte har möjlighet att ha en stor tank. Men i så fall tror jag att man skall ha "ingångar" på olika höjd i stora tanken för att kunna utnyttja lägre temp i solfångarna! Vad händer annars när det är 85 grader i toppen på tanken och 65 i solfångaren, (vilket ju är en bra temperatur att ta tillvara) vad jag förstår, ingenting. Med flera ingångar skulle man kunna släppa in detta under 65 gradersnivå'n. Det finns ju flera olika lösningar på hur man skall lösa fördelningen av "insläppen" enklast är kanske kylartermostater med olika öppningstemperatur. För den klurige och datakunnige skulle man kunna frekvenstyra cirkulationspumpar vid de olika ingågarna med en gammal dator. Eller låta den styra magnetventiler.
Finns många möjligheter, "många vägar leder till Rom".  :)

K.A.J

stedevil

« Svar #45 skrivet: 05 aug-09 kl 00:09 »
Ja det var det jag också kommit fram till, att man skall ha en plattvärmeväxlare. Men det hjälper inte så mycket när man inte har möjlighet att ha en stor tank.

Känner igen det problemet. Källardörren här är 66cm bred... ganska fjuttiga tankar som går in. Så valde en tillbyggnad innehållande en 3000L oljetank + värmekulvert till källaren istället.

Citera
Men i så fall tror jag att man skall ha "ingångar" på olika höjd i stora tanken för att kunna utnyttja lägre temp i solfångarna!

Jag är osäker på om det blir en bra lösning. Är det inte väldigt stor risk för att man får omblandning i tanken med förstörd skiktning som följd om man pyttsar in lite här eller där? Borde ju i så fall vara bättre att köra solpanelernas pump långsammare, så tempen i dem hinner upp till tex 85. Och skulle nu det inte gå, ja har man tex en "halvfull" 3000L acktank på 85grader under sommarhalvåret så är det kanske inte så allvarligt om man "förlorar" några halvsoliga soltimmar. Man har ju större marginal att vänta in ordentligt soliga dagar då man kan få ut tex 85 ur solpanelerna.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #46 skrivet: 05 aug-09 kl 07:51 »
Ja det är inte lätt att räkna ut det optimala. Alla som håller på med solfångarsystem skulle kunna berätta om sina anläggningar och hur deär uppbyggda och fungerar.

En faktor är att ju högre temp man har i tanken desto större förluster ut genom isoleringen, flera tankar större yta mot omgivningen större förluster, längre tid utan att använda värmen större förluster. Väldigt svårt att klura ut vad och vilket som är bäst.
En kunskapsbank där allas samlade erfarenheter  fanns hade varit en "guldgruva"! Empiriska resultat är alltid bättre än en massa teoretiskt spekulerande.

Med frekvensstyrda pumpar kanske det går att undvika förstörd skicktning om de får gå långsamt med svagt flöde?

K.A.J

stedevil

« Svar #47 skrivet: 05 aug-09 kl 08:37 »
En kunskapsbank där allas samlade erfarenheter  fanns hade varit en "guldgruva"! Empiriska resultat är alltid bättre än en massa teoretiskt spekulerande.

Definitivt, men det blir inte heller helt enkelt att jämföra olika personers resultat med varandra, eftersom förhållandena varierar så mycket. Så det mest intressanta skulle ju vara om folk skrev inte bara sin "optimala" inställning men även hur mycket bättre det är jämfört med annat de provat.

Citera
Med frekvensstyrda pumpar kanske det går att undvika förstörd skicktning om de får gå långsamt med svagt flöde?

Jo, långsamt inflöde är ju klart att föredra. Så man ska nog även ha grova utgående rör med och eventuellt trattform i slutet.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 15 aug-09 kl 19:42 »
Du verkar ha ordentligt isolera väggar men hur är det med fukt i väggarna, har du haft problem med det?

Inte nåt alls uppe. Tittade in i väggen då jag bytte fönster. Källaren däremot var hemsk då vi köpte huset. Dräneringen på norrsidan som även ligger högre var helt igensatt och vatten letade sig in nere vid golvet. Nu är det åtgärdat sedan några år och det funkar fint. Dock låter jag en luftavfuktare, en sådan där portabel historia, gå året runt. På vintern går den bara när tvätten är hängd men på sommaren när jag inte eldar så måste den tömmas ett par gånger i veckan.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 15 aug-09 kl 19:49 »
Annars säger ju forskningen att vill man få ut max effekt ur tex solpaneler så ska man glömma allt vad solslingor i acktankar heter och istället satsa på plattvärmeväxlare som tar kallt vatten från tankens botten, värmer det, och sen skickar in det i toppen på tanken. Då får man bättre skiktning i tanken och kan ha bara 1 större tank (som räcker längre vid ihållande dåligt väder). Bättre o enklare lösning än "2 tankar och avancerat styrsystem för att byta vilken som laddas när o hur länge").

Håller helt med. Skickning är bäst.
Skall ta mig en funderare om jag kan fixa detta utan för stora investeringar. En plattvärmeväxlare har jag kommit över i skrotet på jobbet så med en extra pump som jag kopplar på befintlig solvärmestyrning och lurar den att det är extratanken som är förberedd i styrningen så kanske det funkar.
Jag får ta med mig en pall och ett par kalla öl till pannrummet...  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser