Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 40644 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #300 skrivet: 08 mar-10 kl 12:23 »
 ;D

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #301 skrivet: 08 mar-10 kl 14:14 »
Det är alldeles för få människor som attackeras av vargar.  >:(
Så sant. Det vore en stor fördel om det kunde ske ett antal attacker mot människor. Vargstammen skulle mer än halveras direkt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #302 skrivet: 08 mar-10 kl 18:15 »
Det är alldeles för få människor som attackeras av vargar.  >:(
Speciellt småtjejer på ponnyhästar ute i skogen.
Men det kommer.

pålle

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #303 skrivet: 08 mar-10 kl 18:50 »
javist det kommer säkert att hända men ur många barn  medmera ska bli i jäl skörda först och vilka ådjärder jörs skutut bilisten mvh

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #304 skrivet: 08 mar-10 kl 20:24 »
Följer med intresse insändare och artiklar i media om de som kräver att proffisssionella jägare ska anlitas vid tex. vargjakt. Vilka är proffs om inte jägarna som känner markerna och djuren som lever där. Skulle det vara bättre att myndighetspersoner som kanske lyfter bössan 1 gång per år ska sköta skydddsjakt? Sen blir jag så j...a trött på att media vinklar debatten så att det är bara jägare som vill minimera vargstammen. Så är det faktiskt inte. Antingen är vi bofasta i reviren inte intressanta som grupp eller också är det inte lika upphetsande att skriva om de problem som det uppstår i samband med djurhållning för de små gårdarna med får tex. För egen del är det omöjligt att hålla får för att hålla markerna öppna pga. vargatacker. Att man ev. får hjälp med staket eller betalt för rivna får är ingenting mot den sorg och frustration som blir när man hittar ett halvt får i hagen efter en vargatack.  Pengar kan inte ersätta den livsstil som många av oss som bor på landsbygden har valt att leva. Ska man nu plantera in nya vargar så får man väl hoppas att de sprider sig över ett större område och inte ska koncentrera sig över några få revir. Förhoppningsvis så tar man också prover på dessa vargar så att vi inte får in dvärgbandmask i sverige med vargarna. Vi kan nog lära oss leva med rovdjuren men då måste allas åsikter beaktas och inte bara vargförespråkarnas.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

pålle

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #305 skrivet: 08 mar-10 kl 20:45 »
Följer med intresse insändare och artiklar i media om de som kräver att proffisssionella jägare ska anlitas vid tex. vargjakt. Vilka är proffs om inte jägarna som känner markerna och djuren som lever där. Skulle det vara bättre att myndighetspersoner som kanske lyfter bössan 1 gång per år ska sköta skydddsjakt? Sen blir jag så j...a trött på att media vinklar debatten så att det är bara jägare som vill minimera vargstammen. Så är det faktiskt inte. Antingen är vi bofasta i reviren inte intressanta som grupp eller också är det inte lika upphetsande att skriva om de problem som det uppstår i samband med djurhållning för de små gårdarna med får tex. För egen del är det omöjligt att hålla får för att hålla markerna öppna pga. vargatacker. Att man ev. får hjälp med staket eller betalt för rivna får är ingenting mot den sorg och frustration som blir när man hittar ett halvt får i hagen efter en vargatack.  Pengar kan inte ersätta den livsstil som många av oss som bor på landsbygden har valt att leva. Ska man nu plantera in nya vargar så får man väl hoppas att de sprider sig över ett större område och inte ska koncentrera sig över några få revir. Förhoppningsvis så tar man också prover på dessa vargar så att vi inte får in dvärgbandmask i sverige med vargarna. Vi kan nog lära oss leva med rovdjuren men då måste allas åsikter beaktas och inte bara vargförespråkarnas.
Dom proffsena håller ja inte hökt för det har ju bevisatts att bara 11 av 28 blev skutna med ett skott resten blev ju skade skutna  men sånt in sera ju inte vissa mvh

Margit

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #306 skrivet: 08 mar-10 kl 23:11 »
Följer med intresse insändare och artiklar i media om de som kräver att proffisssionella jägare ska anlitas vid tex. vargjakt. Vilka är proffs om inte jägarna som känner markerna och djuren som lever där. Skulle det vara bättre att myndighetspersoner som kanske lyfter bössan 1 gång per år ska sköta skydddsjakt? Sen blir jag så j...a trött på att media vinklar debatten så att det är bara jägare som vill minimera vargstammen. Så är det faktiskt inte. Antingen är vi bofasta i reviren inte intressanta som grupp eller också är det inte lika upphetsande att skriva om de problem som det uppstår i samband med djurhållning för de små gårdarna med får tex. För egen del är det omöjligt att hålla får för att hålla markerna öppna pga. vargatacker. Att man ev. får hjälp med staket eller betalt för rivna får är ingenting mot den sorg och frustration som blir när man hittar ett halvt får i hagen efter en vargatack.  Pengar kan inte ersätta den livsstil som många av oss som bor på landsbygden har valt att leva. Ska man nu plantera in nya vargar så får man väl hoppas att de sprider sig över ett större område och inte ska koncentrera sig över några få revir. Förhoppningsvis så tar man också prover på dessa vargar så att vi inte får in dvärgbandmask i sverige med vargarna. Vi kan nog lära oss leva med rovdjuren men då måste allas åsikter beaktas och inte bara vargförespråkarnas.

Jag håller med!

Margit

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #307 skrivet: 08 mar-10 kl 23:15 »
Ja i förhållande till intervjuoffrets panik så ter sig vargen bra modig! Men det kan vara en ilussion: kanske blev den stackars vargen paralyserad av allt skrikande och kunde inte tänka ut vart den skulle fly? Alternativt så tyckte den att det var ett intressant djur den träffat på..

Nä, jag frågar mig nog snarare: varför var hon så rädd?

Det är lätt att vara tuff när man sitter trygg i en lägenhet, hon gjorde det som hon hade fått råd om - att skrika.

Jag tycker det är märkligt att vargarna visar sig på ljusa dagen och inte är mer rädda än att de står och tittar på den "hysteriska" kvinnan i 6-7 minuter.
Att de stack när gubben kom ut i kalsongerna kan jag ju förstå...

pålle

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #308 skrivet: 09 mar-10 kl 00:22 »
Gapp skratt ja sitter inte i någon lägen het och ja har mött varjen på 10 -15 meters av ståd det enda som häde var att hästarna frusta lite för övrigt var det bara trevligt och spänande  så ja undrar mest om inte det är så kallade skarp skytar som är byxis  utan knalpåken  det fins så mycke skitsnack från jägar kåren att dom är sä väl utbildade me var var den ut bildninen nonstans vid varg jakten ?skade skutninga på skade skutningar med andra ord sanskoner att djur plågri det vill ni inte skänas vid tyvrär vore det ricktigt skulle vapnen tas i från dom rackt upp å ner   sen kan ja hålla med om att de som angriper tam boskap upp repade gånger bör flytas eller tas bort men det är ju inte det samma som lisens jaktför varg plågare och statte sticken får ju talla i detta fall .mvh

Margit

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #309 skrivet: 09 mar-10 kl 08:53 »
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.327553-manga-radda-for-varg

Orsaken till vargens oräddhet är alltså hunger, och kvinnan gjorde helt rätt - det gäller att försöka skrämma vargen ordentligt.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #310 skrivet: 09 mar-10 kl 10:02 »
Varg är ett relativt stort och mycket potent rovdjur, inte alls utan inlärningsförmåga. Självklart gör de en riskbedömning som viktas mot hungern när de träffar på andra djur, inklusive människor.

För att inte tala om att de är mycket potenta försvarare av sin avkomma om man skulle råka komma för nära.

Om man nu ska jaga varg ska man väl jaga de som utgör problem i första hand, i nästa steg de som har störst risk att utgöra problem. Om vargens farlighet ska vara ett hållbart argument för att jaga varg anser inte jag att det räcker med att hålla antalet nere, och bara bestämma att si och så många vargar ska skjutas, till synes helt urskillningslöst.

Visst ökar risken för attacker med antalet vargar om inget annat skiljer, men tar man bara bort vargar med skadligt beteende och riskbeteende kan man ha väldigt många fler vargar med samma riskfaktor som man kan ha om man tar bort dom urskillningslöst.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #311 skrivet: 09 mar-10 kl 10:04 »
Nädå Pålle det är förmodligen mig Elvemina syftar på, men då undrar jag om hon inte är lite fördomsfull: hur kan hon va så säker på om jag "sitter i lägenhet"*, eller om jag är tuff?


Jag tror den där kvinnan i artikeln  hade skrikit sig hes oavsett vilka råd hon fått, för hon var skräckslagen, enligt vad som framgick av artikeln så var det en oerhört obehaglig upplevelse.
Själv blev jag ju skräckslagen när jag stötte på en liten halvblind grävling förra våren, så jag la faktist ingen nedvärdering i hennes känsla. Bara en liten tanke om att man ska sätta saker i sitt rätta perspektiv. Även om jag fick panikkänslor, så betyder det inte att mitt liv var i fara, eller att jag måste utrota eller köra bort alla grävlingar i mitt närområde.


*"sitter i lägenhet" är den lite spydiga nyspråks-termen man använder om dom man tycker uttalar sig om jordnära saker man anser att de inte har tillräcklig erfarenhet om. Och därmed ingen rätt att uttala sig överhuvudtaget.

« Senast ändrad: 09 mar-10 kl 10:10 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Margit

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #312 skrivet: 09 mar-10 kl 11:26 »
Nädå Pålle det är förmodligen mig Elvemina syftar på, men då undrar jag om hon inte är lite fördomsfull: hur kan hon va så säker på om jag "sitter i lägenhet"*, eller om jag är tuff?


Jag tror den där kvinnan i artikeln  hade skrikit sig hes oavsett vilka råd hon fått, för hon var skräckslagen, enligt vad som framgick av artikeln så var det en oerhört obehaglig upplevelse.
Själv blev jag ju skräckslagen när jag stötte på en liten halvblind grävling förra våren, så jag la faktist ingen nedvärdering i hennes känsla. Bara en liten tanke om att man ska sätta saker i sitt rätta perspektiv. Även om jag fick panikkänslor, så betyder det inte att mitt liv var i fara, eller att jag måste utrota eller köra bort alla grävlingar i mitt närområde.


*"sitter i lägenhet" är den lite spydiga nyspråks-termen man använder om dom man tycker uttalar sig om jordnära saker man anser att de inte har tillräcklig erfarenhet om. Och därmed ingen rätt att uttala sig överhuvudtaget.

 ;D

Oj då! Där tolkade du nog in ett och annat lite för mycket.

Uttalandet var allmänt, många sitter i storstäder och slipper konfrontationer med rovdjur helt och hållet. 

Rädsla är subjektivt och det går inte att lägga några värderingar i hur folk reagerar, alla är olika, och jag läste in nedvärdering i ditt inlägg om kvinnan. Varför hon blev rädd är mycket lätt att förstå;

* Vargen är ett rovdjur och har dåligt rykte (oförtjänt).
* Hon höll i hästar = kött till hungriga vargar
* Hon hade förmodligen aldrig blivit konfronterad av varg tidigare...och gjorde som hon hade läst sig till.

I övrigt håller jag med Fishyerik om att det bästa vore att skjuta problemvargarna i första hand, men jakttiden är väldigt kort så tiden kan utgöra ett problem.

pålle

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #313 skrivet: 09 mar-10 kl 11:53 »
Var för skulle det vara ett problem skyds jakt får väll be drivas året runt? mvh

regnpipan

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #314 skrivet: 09 mar-10 kl 12:51 »
Var för skulle det vara ett problem skyds jakt får väll be drivas året runt? mvh

Myndigheters besluten om skyddsjakt brukar vara strikt tidsbegränsade. Är det t.ex. inte snö så blir jakten mycket svår och tar lång tid....

Ember

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #315 skrivet: 09 mar-10 kl 13:11 »
En fråga bara... är inte vargattacker på människa extremt ovanligt? Jag läste att det finns typ en handfull fall i sverige på flera hundra år. EDIT: det jag skulle säga vilket kanske redan nämnts (tråden är lååååång och jag har bara läst valda delar, sorry) var att Gysinge vargen var ju troligtvis en varg som hållits som tam, men sedan släppts/rymt. Man vet att Johan Fredrik af Uhr (som hade gårdar i området), och Jean Henrik Bedoire i själva Gysinge båda höll "tama" vargvalpar som sällskapsdjur, som de skaffade 1817. Barnen dödades 1820-21. När den vargen till sist sköts i April 1821 bedömdes den vara 3-4 år. Troligtvis var det alltså en varg som var "tam" och som inte hade någon naturlig skygghet alls för människor.

Däremot förstår jag ilskan och sorgen för de boskapsägare som får sina djur rivna om och om igen. Varför används inte herdehundar mer i sverige? Mina föräldrar har pyrrar och deras instinkt att vakta mot varg och björn är oslagbar. Visst alla kanske inte vill ha omaket med hund, men det är en bra lösning eftersom vargen inte kommer att stanna länge i ett område där det går pyrrar och vaktar. Det är en hundras som inte bangar för att gå i klinch med rovdjur. Har sett två pyrrehonor driva bort en björn genom att vara riktigt, riktigt irriterande. Det är ingen aggressiv hundras, vilket gör att det är bra sällskapshundar. De tolererar bara inte att det kommer mobbare av olika slag och terroriserar deras flock.  ;D

Det borde finnas en pyrreservice som kommer och stannar ett tag i områden där varg har siktats, som kan jaga bort nyfikna/hungriga vargar och björnar så att de slutar att vandra in i bebyggelsen. Vet att det har provats mycket framgångsrikt i norge (och så klart i pyrreneerna där just detta som skydd mot varg har funkat i flera hundra år) men här i sverige är det så vitt jag vet ingen debatt kring det som ett alternativ till jakt. Pyrrar skäller väldigt mycket, på ett sätt som låter rovdjur veta att hit ska ni inte ens tänka på att bege er... det funkar på inbrottstjuvar också. Securitas kom och knackade på och ville sälja larm till mina föräldrar men vände i dörren när de såg Hannibal och Arcas. Ni behöver inget larm muttrade han.  >:D

Plus att de är de smartaste, härligaste hundar man kan ha turen att få umgås med, superförsiktiga med små djur och barn. Inget inlägg i debatten egentligen, mer som ett bra tips till er som vill skydda sina djur. Om inte vargen vågar sig hem till en så slipper man oroa sig för att skjuta/inte skjuta.
« Senast ändrad: 09 mar-10 kl 13:20 av Ember »

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #316 skrivet: 09 mar-10 kl 13:36 »
Skyddsjakt gäller väl bara när det är riktig nära att det ska hända något eller redan har hänt något? Jag vet inte om reglerna ändrats, men fick inte nån fängelse för några år sedan för att ha skjutit varg mycket nära sitt fårhägn där vargen tidigare tagit får? Om jag minns rätt så skulle det då vara under pågående attack, och man var i praktiken tvungen att kunna styrka att det var så också, så förutom bössan skulle man då ha vittne eller videokamera med sig för att slippa fängelse. 

Jo, vargattacker mot människor var ovanligt när man sköt alla vargar som kom i närheten av bebyggelse eller hägn, om man drar ut mitt ute i ingenstans och skjuter varg en gång om året missar man den pedagogiska effekten och selektionen från alltför nyfikna/orädda vargar.

Vargattacker mot människor blir ibland "vanliga", i andra länder. Ska vi ha en stor vargstam i Sverige och som nu tydligen ha den för att ägna oss åt årlig urskillningslös nöjesjakt i stället för att kontrollera högrisk- och problemvargarna kan vi kallt räkna med lite svinn i form av människor också. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

 

regnpipan

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #317 skrivet: 09 mar-10 kl 14:06 »
Skyddsjakt gäller väl bara när det är riktig nära att det ska hända något eller redan har hänt något? Jag vet inte om reglerna ändrats, men fick inte nån fängelse för några år sedan för att ha skjutit varg mycket nära sitt fårhägn där vargen tidigare tagit får?

Gäller skyddsjakt på enskilds initiativ. Sedan kan den bedrivas på myndighets initiativ också då täcks den av ett beslut som är tidsbegränsat. Den nuvarande regeringen ändrade reglerna och öppnade upp för fler situationer när man fick freda tamdjur så i dag hade fårbonden i dalsland (som jag tror att du åsyftar) inte blivit dömd för jaktbrott.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #318 skrivet: 09 mar-10 kl 14:50 »
Då har de gjort nånting bra då.

Men om skyddsjakt på enskilds initiativ fortfarande kräver att det i princip ska vara akut fara för människa eller boskap i skottögonblicket och att alternativet är att någon trög myndighet ska ge sitt godkännande kanske situationen behöver justeras ytterligare?


Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Vargerik

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #319 skrivet: 09 mar-10 kl 16:40 »
Citera

För att inte tala om att de är mycket potenta försvarare av sin avkomma om man skulle råka komma för nära.

Helt fel, vargen är det enda (?) djur som lämnar sin avkomma i sticket om skiten hamnar i fläkten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser