Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49676 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #280 skrivet: 17 dec-09 kl 19:27 »
Rosten
Bra statistik. Det framgår verkligen klart vilka små summoroch litet antal det är.
"Av den totala ersättningen beviljad för skador på tamdjur 2008 (avrundad till tusental) var 201 000 kr (17 %) för skador av björn, 23 000 kr (2 %) för skador av kungsörn, 88 000 kr (8 %) för skador av lodjur, 789 000 kr (69 %) för skador av varg och 41 000 (4 %) för skador av okänt rovdjur (då besiktningsmannen inte kunnat avgöra vilket stort rovdjur som orsakat skadan) (tabell 1)."

"Det totala antalet angripna tamdjur (dödade, skadade eller saknade till följd av rovdjursangrepp) under 2008 var 504 (tabell 2). 471 st (93 %) av dessa var får, 20 st (4 %) var nötdjur och 11 st (2 %) var getter. En häst skadades och en häst dödades av varg. Det totala antalet angripna tamdjur (tabell 3) ökade med 27 % jämfört med år 2007 (396 st)."
Du tycks tro att det är pengarna som vi betalar i skatt till rovdjuren som är det stora problemet. Dom pengarna skiter jag fullständigt i då alla får vara med och betala.
Det är pengarna som min familj förlorar på att staten inte hjälper till med skiten som statens djur ställer till med.
Skulle vi få hjälp med dom kostnader som statens djur kostar mig så skulle jag vara betydligt mer possitiv till rovdjuren i min närhet.
Men när man inte ens kan hjälpa till med hörnstolparna och kostnaden för att få ner dom. Då är det svårt att se rovdjuren som en tillgång i mitt liv som självhushållare.

Rosten

• Närke
« Svar #281 skrivet: 17 dec-09 kl 19:39 »
Här är lite mera saker att bita i.
Detta är ett urklipp från viltskadecenter information om kostnaden för ersättning.

Beviljade bidrag och ersättningar 2008
År 2008 beviljade länsstyrelserna totalt 133 ansökningar om bidrag för åtgärder som syftar till att förebygga skador av rovdjur. Den totala beviljade summan uppgick till 4,4 miljoner kr (tabell 1). Huvuddelen av bidragen gick
tamdjursägare i län med vargförekomst. Den totalt beviljade summan minskade med 42 % jämfört med år 2007 (figur 1).
Den sammanlagda ersättningen beviljad av länsstyrelserna för skador orsakade av stora rovdjur på tamdjur 2008 uppgick till 1,14 miljoner kr (tabell 1).

Sedan 2005 har man sänkt ersättningen till förebyggande åtgärder (vargstängsel till får mm)
Från 10 miljoner till 4.4 miljoner. Om några få år så finns inte ett öre till förebyggande åtgärder.

1997 delades det ut 300 000:- i ersättningar för dödade tamdjur.
2008 var summan uppe i 1 200 000:- för dödade tamdjur.
2008  fick samerna straxt över 61 miljoner för att dom har några få icke överkörda rovdjur i sin närhet. :o
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 19:40 av Rosten »

Margit

• Gäst
« Svar #282 skrivet: 17 dec-09 kl 21:59 »
Här är lite mera saker att bita i.
Detta är ett urklipp från viltskadecenter information om kostnaden för ersättning.

Beviljade bidrag och ersättningar 2008
År 2008 beviljade länsstyrelserna totalt 133 ansökningar om bidrag för åtgärder som syftar till att förebygga skador av rovdjur. Den totala beviljade summan uppgick till 4,4 miljoner kr (tabell 1). Huvuddelen av bidragen gick
tamdjursägare i län med vargförekomst. Den totalt beviljade summan minskade med 42 % jämfört med år 2007 (figur 1).
Den sammanlagda ersättningen beviljad av länsstyrelserna för skador orsakade av stora rovdjur på tamdjur 2008 uppgick till 1,14 miljoner kr (tabell 1).

Sedan 2005 har man sänkt ersättningen till förebyggande åtgärder (vargstängsel till får mm)
Från 10 miljoner till 4.4 miljoner. Om några få år så finns inte ett öre till förebyggande åtgärder.

1997 delades det ut 300 000:- i ersättningar för dödade tamdjur.
2008 var summan uppe i 1 200 000:- för dödade tamdjur.
2008  fick samerna straxt över 61 miljoner för att dom har några få icke överkörda rovdjur i sin närhet. :o

Ändå är det säkert inte i närheten av vad de norska fjällbönderna får i ersättning.

Imp

« Svar #283 skrivet: 18 dec-09 kl 00:54 »
Jag vet inte hur ni tänker. För mig personligen är det skitstora summor pengar. Men man måste ju sätta in det i ett sammanhang utöver sin egen värld. Fattade ni SCA sifforna? Djur och natur får minimala summor i jämförelse med skogsbrukets pengar. Det finns ju anledningar till att man soma rbetare i skogsbygder hatar skogsbolagen. De tar alla pengar och ger inget tillbaka,vare sig till djur och natur eller oss som lever där.

Babsan
Jag är jägare,jag känner mig aldrig beskylld.

Rosten
Ansök om dispens pga sällsynta får och hör av dig till rovdjursföreningen och förklara läget. Sitt inte bara och gnäll. Nej, det är inte skattepengar jag tror att är problemet. Jag vill bara sätta in saker i ett sammanhang och ge perspektiv på vilka småsummor det handlar om.

Elvemina
Norge har ju till skillnad från Sverige en landsbygdspolitik, så det är ju inte konstigt att de norska bönderna får mer stålar.

Denna diskussion är ju meningslös. Fortsätt ni tycka synd om er själva och lev i er lilla bubbla. Ni verkar ju vägra fatta att det inte är vargen som är problemet, utan det är all annan skit som drabbar oss i skogsbygder. och i slutändan så är det denna fördjävliga kapitalism.

Rosten

• Närke
« Svar #284 skrivet: 18 dec-09 kl 10:37 »
Rosten
Ansök om dispens pga sällsynta får och hör av dig till rovdjursföreningen och förklara läget. Sitt inte bara och gnäll. Nej, det är inte skattepengar jag tror att är problemet. Jag vill bara sätta in saker i ett sammanhang och ge perspektiv på vilka småsummor det handlar om.
Tror du inte att jag har försökt?
Länstyrelsen ger inga dispanser. Tillför inte fåren en betydande del av gårdens inkomster så blir det inga pengar från dom. Kraven är minst 200 får. Utrotningshotade eller ej har ingen betydelse.

Tanken är också att ersättningen till rovdjursstängsel skall bort. Det är därför som ersättningen sjunkit med 30-40%  från 2005 till den slutligen tas bort. Vilket du måste ha sett då du hänvisade till texten i länken som du fick.

Är du trög? Eller vill du inte lyssna.
Jag har ju redan skrivit att rovdjursföreningen inte hjälper mig. Har redan pratat med dom.
Om man går in på Rovdjursföreningens hemsida och kollar på deras stängselpolicy så hittar man denna text.

Ansvar
Ansvaret för stängslingen ligger på markägaren/djurägaren. Det SRF erbjuder är
att hjälpa till med att exempelvis sätta upp stolpar, isolatorer, dra tråd mm. Vi
tipsar också om vad som behöver åtgärdas (ta bort träd, grenar, stenar, fylla
diken, hjulspår osv.)
SRF hjälper enbart markägare som erhållit bidrag från länsstyrelsen och i mån
om tid.

Alla som är med och stängslar är försäkrade.

Utförande
Bra om SRF innan stängslingsjobbet kan åka ut och träffa djurägaren. Om detta
inte är praktiskt möjligt sker detta via telefon/e-post.
Man bör innan gå igenom vad som skall göras, vilken typ av stängsel, storlek på
området, markförhållanden, får eller nötkreatur mm.
Markägaren ombesörjer i förväg om möjligt alla markarbeten, uppsättning av
hörnstolpar mm
. samt ansvarar för underhållet när stängslingen är klar.
Mark/sly/trädförhållande som försvårar SRF: s hjälp bör redan innan SRF
kommer vara åtgärdade så att möjlighet finns att så mycket som möjligt blir
gjort. Vilka verktyg finns – vad behöver SRF ta med?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #285 skrivet: 18 dec-09 kl 11:02 »
Igår gav Naturvårdsverket klartecken till jakt på 27 vargar.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Imp

« Svar #286 skrivet: 18 dec-09 kl 11:13 »
Rosten
Det fram gick aldrig att du försökt få dispens eller att du tagit upp att dina får är utrotningshotade.

Tråkigt.

Rosten

• Närke
« Svar #287 skrivet: 18 dec-09 kl 11:53 »
Rosten
Det fram gick aldrig att du försökt få dispens eller att du tagit upp att dina får är utrotningshotade.

Tråkigt.
Tyckte jag också.
Jag trodde faktist att myndigheterna brydde sig om alla dessa små enskilda personer som värnar om gamla utrotningshotade djurraser.
Men så var det inte.
Så jag kontaktade rovdjursföreningen och där blev jag ännu mera överraskad när jag fick till svar att dom inte hjälpte folk med små besättningar.
Något som i alla fall jag tyckte var väldigt kostigt.
Hade det inte varit bättre att man hjälp dom som inte fick hjälp från länstyrelsen?

Dom andra har ju fått pengar som kompensation.
Jag tror att rovdjursföreningen hade tjänat på att hjälpa dom som inte fick pengar.
Då hade man som fårägare varit gladare för hjälpen.
Nu känns det som rovdjursföreningen vill ha massa varg men skiter i dom som blir drabbade och sedan kan dom inte förstå varför fårägare gnäller.

Margit

• Gäst
« Svar #288 skrivet: 03 jan-10 kl 01:20 »
Det verkar som att vargjakten gick bra! Fort avklarad, synd på de skadskjutna vargarna - hoppas de hittas så snart som möjligt.

Imp

« Svar #289 skrivet: 03 jan-10 kl 17:06 »
Som jägare så skäms man ju hur vargjakten sköttes.

Snacka om att cementera bilden av jägare som skjutgalningar

Skytten

• Skåne
« Svar #290 skrivet: 03 jan-10 kl 18:00 »
Människoattackerna mot vargar är väl snart över, då det är 1000 mot knappt 30.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Margit

• Gäst
« Svar #291 skrivet: 03 jan-10 kl 21:14 »
Människoattackerna mot vargar är väl snart över, då det är 1000 mot knappt 30.

1000 deltagare menar du?

Skytten

• Skåne
« Svar #292 skrivet: 03 jan-10 kl 22:48 »
Jag glömde en nolla det skulle vara 10000 mot knappt 30.  Så många har ju  sagts sig  komma att deltaga i jagten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Margit

• Gäst
« Svar #293 skrivet: 04 jan-10 kl 12:25 »
Jag glömde en nolla det skulle vara 10000 mot knappt 30.  Så många har ju  sagts sig  komma att deltaga i jagten.

Jag väntar fortfarande på en korrekt siffra på hur många som deltog i jakten. Många har registrerat sig som vargjägare men inte deltagit.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #294 skrivet: 04 jan-10 kl 12:42 »
Tyckte jag också.
Jag trodde faktist att myndigheterna brydde sig om alla dessa små enskilda personer som värnar om gamla utrotningshotade djurraser.
Men så var det inte.
Så jag kontaktade rovdjursföreningen och där blev jag ännu mera överraskad när jag fick till svar att dom inte hjälpte folk med små besättningar.
Något som i alla fall jag tyckte var väldigt kostigt.
Hade det inte varit bättre att man hjälp dom som inte fick hjälp från länstyrelsen?

Dom andra har ju fått pengar som kompensation.
Jag tror att rovdjursföreningen hade tjänat på att hjälpa dom som inte fick pengar.
Då hade man som fårägare varit gladare för hjälpen.
Nu känns det som rovdjursföreningen vill ha massa varg men skiter i dom som blir drabbade och sedan kan dom inte förstå varför fårägare gnäller.
Detta förvånar inte mig alls! Svenska myndigheter försvarar istort sett alltid det storskaliga industrijordbruket först. Om småskaliga fårägare blir drabbade av rovdjuren så får de skylla sig själva. Så är det ju även med pengar till föreningar som har hand om utrotningshotade husdjursraser deras anslag har sänkts markant. Men statliga pengar till att underhålla rovdjuren de sänks inte.
Du har nog rätt när det gäller anslag till stängsel och ersättningar för rivna djur de kommer nog att försvinna så småningom. Den enskilde djurägaren kommer att få klara sig så gott han kan.
Vi har inte problem med stora rovdjur där jag bor ÄN!! men det kommer nog hit också vad det lider. Jag känner för er som bor i mellansveriges skogsbygder det kan inte vara lätt med djurhållning där.

Imp

« Svar #295 skrivet: 04 jan-10 kl 17:28 »
Problemet är politiken inte rovdjuren. Den obefintliga landsbygdspolitiken och skogsbolagens fram fart är de verkliga problemen. Så det är minst 349 problem i Stockholm.

Margit

• Gäst
« Svar #296 skrivet: 08 mar-10 kl 11:01 »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #297 skrivet: 08 mar-10 kl 11:27 »
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.326654-skakande-mote-med-varg

Varför är vargen så orädd?

Ja i förhållande till intervjuoffrets panik så ter sig vargen bra modig! Men det kan vara en ilussion: kanske blev den stackars vargen paralyserad av allt skrikande och kunde inte tänka ut vart den skulle fly? Alternativt så tyckte den att det var ett intressant djur den träffat på..

Nä, jag frågar mig nog snarare: varför var hon så rädd?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

pålle

• Gäst
« Svar #298 skrivet: 08 mar-10 kl 12:12 »
Får den upp fatningen att hon blev räddare än hästarna  och vad säjer det? för om hästarna hade blive så rädda så hadde dom slite sej mvh

Suresh

• -
« Svar #299 skrivet: 08 mar-10 kl 12:13 »
Det är alldeles för få människor som attackeras av vargar.  >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
M Sadeghi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser