Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49502 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #320 skrivet: 09 mar-10 kl 18:59 »
Myndigheters besluten om skyddsjakt brukar vara strikt tidsbegränsade. Är det t.ex. inte snö så blir jakten mycket svår och tar lång tid....
För låt  men vad är deta för ursäckt?  skyds jakt in på knuten eller je fan i den rätt cch slätt   för låtspråk bruket mvh

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #321 skrivet: 09 mar-10 kl 19:39 »
Helt fel, vargen är det enda (?) djur som lämnar sin avkomma i sticket om skiten hamnar i fläkten.
Detta är helt riktigt. Vargen försvarar inte sina valpar i alla fall inte när de är små och finns i lyan. När länstyrelsen är ute och räknar valpar så drar sig vargflocken snabbt undan från lyan och valparna.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Margit

• Gäst
« Svar #322 skrivet: 09 mar-10 kl 19:56 »
Pålle!
Vargjaktstiden är kort för att man inte vill jaga för tidigt då valparna är för små och inte försent då vargarna parar sig i mitten av februari.

Du kan gott tänka på att vårda ditt språk lite bättre, det haglar svordomar om dig, för mig sänker det förtroendet för dina inlägg.

pålle

• Gäst
« Svar #323 skrivet: 09 mar-10 kl 22:34 »
Pålle!
Vargjaktstiden är kort för att man inte vill jaga för tidigt då valparna är för små och inte försent då vargarna parar sig i mitten av februari.

Du kan gott tänka på att vårda ditt språk lite bättre, det haglar svordomar om dig, för mig sänker det förtroendet för dina inlägg.
  Ursäkta men ja ser bara en svordom  och den har ja bet om ursäkt för  och skyds jakt be drivs ju år ett runt vad ja vet? sen be höver du inte va så fin skänslig   vadet jäller ord vore bätre om du är skänlig vid jakten mvh

Margit

• Gäst
« Svar #324 skrivet: 10 mar-10 kl 00:11 »
  Ursäkta men ja ser bara en svordom  och den har ja bet om ursäkt för  och skyds jakt be drivs ju år ett runt vad ja vet? sen be höver du inte va så fin skänslig   vadet jäller ord vore bätre om du är skänlig vid jakten mvh

Du har en hätsk ton i dina inlägg överlag, för egen del skiter jag i det, men dina inlägg tappar i betydelse med det sättet att uttrycka sig.

Jag är precis så finkänslig som jag har lust till, du får gärna förklara för mig hur jag skulle kunna vara mer känslig vid jakten (förstår inte vad du menar).

Från början höll jag med Fishyerik om att det bästa vore att skjuta bort "problemvargar", det jag menade var att det kan vara svårt att hinna skjuta bort tillräckligt många vargar under den korta tillåtna jakttiden på varg - jag menade alltså inte skyddsjakt.
« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 00:17 av Elvemina »

pålle

• Gäst
« Svar #325 skrivet: 10 mar-10 kl 01:08 »
Du har en hätsk ton i dina inlägg överlag, för egen del skiter jag i det, men dina inlägg tappar i betydelse med det sättet att uttrycka sig.

Jag är precis så finkänslig som jag har lust till, du får gärna förklara för mig hur jag skulle kunna vara mer känslig vid jakten (förstår inte vad du menar).

Från början höll jag med Fishyerik om att det bästa vore att skjuta bort "problemvargar", det jag menade var att det kan vara svårt att hinna skjuta bort tillräckligt många vargar under den korta tillåtna jakttiden på varg - jag menade alltså inte skyddsjakt.
  Det får stå för dej  att  ja hätisk att det tappar betydelse har ja ju märkt då du inte vill svara på var för det ska vara sanschonerat djur plågeri då det är så stor skade skutning det finns  väll inga ur säkter för sånt  för övrigt så an väder ja villka ord ja vill   då du vlll vara fin skänslig förövrigt be höver vi inte ha lisäns jakt  det räcker gottmed skyds jakt . se tycker ja du kan läga det persoliga åt sidan för du vverkar ju vara minst lika bra kålsupare i så  fall mvh

Birgit

« Svar #326 skrivet: 10 mar-10 kl 07:39 »
Citera
Själv blev jag ju skräckslagen när jag stötte på en liten halvblind grävling förra våren,
Ja grävlingar är inte att leka med. Det biter ordentligt och slutar inte förrän benet är krossat 8) Så vi kanske ska utrota dem också?
Som beskrivits är är vargen ett tämligen skyggt djur, men också intelligent och läraktigt. Alltså kan det anpassa sitt liv efter omständigheter i omgivningen.
Att jägarna är "kompetenta" är en ren lögn. Vad som skedde under vargjakten var ju ren slakt, helt urskiljningslöst. Finns det någon grupp i Sverige som hatar varg mer? De är ju klart värre än oss bönder iaf.
Dessutom finns utrymme för betydligt fler vargar i vårt land. Vargen är en hotad art och att jakten beviljades var ju bara ett steg i val-fiske, då jägarkåren är en stor väljargrupp som ofta röstar på högern.
Kvinnan som skrek visade ju rädsla, det känner en varg på flera hundra meters håll. Detta gjorde säkert vargarna mer nyfikna.

I övrigt håller jag med Pålle!

regnpipan

• Gäst
« Svar #327 skrivet: 10 mar-10 kl 07:41 »
För låt  men vad är deta för ursäckt?  skyds jakt in på knuten eller je fan i den rätt cch slätt   för låtspråk bruket mvh

Jag försökte bara förtydliga att det finns olika typer av skyddsjakt. Ber om ursäkt att det inte gick fram.

regnpipan

• Gäst
« Svar #328 skrivet: 10 mar-10 kl 07:54 »
Att jägarna är "kompetenta" är en ren lögn. Vad som skedde under vargjakten var ju ren slakt, helt urskiljningslöst.
Vargjakten håller mig veterligen på att utvärderas. När utvärderingen är klar så kanske vi kan bortse från alla märkliga påståenden som florerat i media och på nätet och börja närma oss faktiska data. För övrigt har den genomsnittlige svenskens acceptans för jakt ökat jämfört med för ett år sedan, uppgiften återfinns i Svensk Jakt Nyheter som kom igår, när jag kommer hem skall jag kolla vidare referens på denna uppgift (SLU?). Frågan om jägares kompetens och vilka krav samhället (via naturvårdsverket) bör ställa på personer som önskar börja jaga kan lämpligen diskuteras i en ny tråd, men den formella kompetensen borde ha ökat sedan kravet på jägarexamen infördes på 1980-talet.

Vargen är en hotad art och att jakten beviljades var ju bara ett steg i val-fiske, då jägarkåren är en stor väljargrupp som ofta röstar på högern.
Att det kan tolkas som valfiske förstår jag att folk kan tycka, men varifrån får du uppgiften att jägare röstar på högern? Några sådana undersökningar har jag aldrig sett så du får gärna visa var jag kan läsa mer om det..

anne-lie50

• Gäst
« Svar #329 skrivet: 10 mar-10 kl 08:23 »
  Det får stå för dej  att  ja hätisk att det tappar betydelse har ja ju märkt då du inte vill svara på var för det ska vara sanschonerat djur plågeri då det är så stor skade skutning det finns  väll inga ur säkter för sånt  för övrigt så an väder ja villka ord ja vill   då du vlll vara fin skänslig förövrigt be höver vi inte ha lisäns jakt  det räcker gottmed skyds jakt . se tycker ja du kan läga det persoliga åt sidan för du vverkar ju vara minst lika bra kålsupare i så  fall mvh
  håller med dig Pålle, vi uttrycker oss som vi vill o ingen annan ska sätta sig till doms över det.

fishyerik

• Uppland
« Svar #330 skrivet: 10 mar-10 kl 08:49 »
@Vargerik och Kålrabbis Mamma, klart att vargarna sticker så länge de tror att det skulle vara för farligt att försvara ungarna. Det skulle inte vara lika ofarligt att vara nära ungarna till en flock som börjat ana att de där vandrande pinnarna som ibland har godispåsar med sig, (människor, har ibland hund(ar) med sig) inte är så farliga när de inte har bössan med sig.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

fishyerik

• Uppland
« Svar #331 skrivet: 10 mar-10 kl 08:58 »
Att det kan tolkas som valfiske förstår jag att folk kan tycka, men varifrån får du uppgiften att jägare röstar på högern? Några sådana undersökningar har jag aldrig sett så du får gärna visa var jag kan läsa mer om det..

Undersökning kan jag inte bidra med, men lite sunt förnuft: Högerns väljare har i genomsnitt högre inkomst och tillgångar, högerns idé är att inte dela med sig, folk i allmänhet röstar som de tror gynnar dom själva. Jakt underlättas betydligt av att ha tillgångar, vapen och jakträtt till exempel.

Naturligtvis röstar inte alla jägare på högern, men det finns självklart en överrepresentation. 
Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #332 skrivet: 10 mar-10 kl 09:01 »

Vad menar du med in på knuten? Att man i princip ska kunna stå gömd bakom sin egen bostad för att det ska vara ok att skjuta en varg?

Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #333 skrivet: 10 mar-10 kl 09:28 »
Ja från kökstrappan, kan man begränsa jakten, så får man bort de mest orädda.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anne-lie50

• Gäst
« Svar #334 skrivet: 10 mar-10 kl 09:30 »
Ja från kökstrappan, kan man begränsa jakten, så får man bort de mest orädda.
        håller fullkomligt med dig

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #335 skrivet: 10 mar-10 kl 10:20 »
Jag vill inte blanda mig i själva diskussionen varg/inte varg, men känner att jag bara måste påpeka en felaktighet.  (:)

Det faktum att ett djur blivit skjutet med fler än ett skott betyder inte med automatik att skytten är amatör. Tvärtom, en professionell skytt avlossar ett extra skott om han/hon är det minsta osäker på om träffen är ren eller inte.

Hur det har gått till i vargjakten vill jag inte uttala mig om, då jag inte har en aning och aldrig skulle spekulera i något som jag inte har den minsta möjlighet att veta något om ...  :-X

pålle

• Gäst
« Svar #336 skrivet: 10 mar-10 kl 10:22 »
Vad menar du med in på knuten? Att man i princip ska kunna stå gömd bakom sin egen bostad för att det ska vara ok att skjuta en varg?
  Var ju ett sybåliskt utryck att jakt på var inte ska be driva i skogen typ som nu jordes  utan just all deles hema vid   eller adeles vid den aktu älla hagen där det är betande djur där ska skyds jakt bedrivas och ingen anan stanss mvh

Charlotte

• -
« Svar #337 skrivet: 10 mar-10 kl 10:40 »
Jag vill inte blanda mig i själva diskussionen varg/inte varg, men känner att jag bara måste påpeka en felaktighet.  (:)

Det faktum att ett djur blivit skjutet med fler än ett skott betyder inte med automatik att skytten är amatör. Tvärtom, en professionell skytt avlossar ett extra skott om han/hon är det minsta osäker på om träffen är ren eller inte.

Hur det har gått till i vargjakten vill jag inte uttala mig om, då jag inte har en aning och aldrig skulle spekulera i något som jag inte har den minsta möjlighet att veta något om ...  :-X
  Ja, det ska faktiskt blli intressant att få reda på hur jakten verkligen gick till när den är utredd och klar, media har ju helt klart vinklat en massa och utelämnat en del för att få fler läsare...
Urskiljningslös slakt säljer ju bättre än en beskrivning av en effektiv planerad avskjutning. Synd att så många slukar allt från  media med hull och hår utan att tänka det minsta kritiskt.
 Från div insändare i våra lokaltidningar så kan man helt klart uttolka vilka som försöker styra media... Varje gång tamdjur har blivit rivna av varg/björn och det kommer ett reportage med bilder så Rasar div Rovdjursvänner över att tidningarna sätter in sån Antirovdjurspropaganda, det är ju bara bilder på hur livet är för den som har tamdjur och lever bland stora rovdjur...
                                                                                  Mvh
                                                                             Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fishyerik

• Uppland
« Svar #338 skrivet: 10 mar-10 kl 11:57 »
Jag har inte heller några detaljer om hur vargjakten gick till, svårt att tänka mig att vi kommer att få en alltomspännande och rättvis bild från media iaf.

Jag tror att man kan släppa upp vargstammen en bra bit till, men jag tror inte man kan göra det i all evighet, eller kan och kan, klart man kan det, jag tror inte att man kan göra det utan allvarliga negativa konsekvenser.

Sen kan man fråga sig om det finns något värde i att ha så många vargar som möjligt, en population som begränsas av naturliga behöver inte må bättre, med den inavelsgrad Svenska vargar har är de troligtivis mycket känsliga för nya sjukdomar. Inte heller de mindre inavlade vargarna med bättre immunförsvar går säkra om 90-98% av deras artfränder är massiva smitthärdar.

Jag tror att det går att hitta någon form av medelväg mellan ren nöjesjakt och att bara skjuta i direkt självförsvar samt under pågående attack, om viljan till det finns förstås.     
Kött är delar av djur!

Margit

• Gäst
« Svar #339 skrivet: 10 mar-10 kl 12:50 »

Att jägarna är "kompetenta" är en ren lögn. Vad som skedde under vargjakten var ju ren slakt, helt urskiljningslöst. Finns det någon grupp i Sverige som hatar varg mer? De är ju klart värre än oss bönder iaf.
Dessutom finns utrymme för betydligt fler vargar i vårt land. Vargen är en hotad art och att jakten beviljades var ju bara ett steg i val-fiske, då jägarkåren är en stor väljargrupp som ofta röstar på högern.
Kvinnan som skrek visade ju rädsla, det känner en varg på flera hundra meters håll. Detta gjorde säkert vargarna mer nyfikna.

I övrigt håller jag med Pålle!

Kan man hata varg mer eller mindre...? Många bönder är dessutom jägare. Jag är jägare men hatar inte varg.

Om det nu endast var valfiske att bevilja en avskjutning på 27 vargar, hur tolkar du det faktum att 20 nya vargar ska inplanteras?

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser