Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49775 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #260 skrivet: 15 dec-09 kl 21:17 »
Många unga vargar letar nya flockar eller eget revir , och blir därför ensam jagande under en tid .
Och flockarna är ofta inte så stora som man kanske tror runt 5 djur .
Under parningstider och vinterhalvåret kan dock flera flockar gå samman och samarbeta.
Det har jag också hört. Men varför ser man aldrig några flockar som sammarbetar?
Alltid verkar det vara ensamma vargar som man ser.

esten

• -
« Svar #261 skrivet: 15 dec-09 kl 21:21 »
Enklaste motståndets lag !
En ensam varg har svårare att springa ikapp en älg eller vad det nu är , och ännu svårare att avdöda detsamma utan att själv bli skadad så fåren i hagen är serverat smörgåsbord .
En flock har inga problem med att omringa och avdöda en älg . Så de klarar sig längre in i skogen och längre från människor .

anne-lie50

• Gäst
« Svar #262 skrivet: 16 dec-09 kl 09:05 »
ja undrar bara hurmmånga som kan se skillnad på en varg och en alaskanmallamut ellr en husky  schäfer medmera då man itens kan seskillnad närman blir biten så hur kan då fårägaren se skillnad inte häller jägare har den kommpetänssen har det ju visa att sej listan kan jöras hur lång som hällst . mvh
hade 2 husky i min fårhage, de hade inriktat sig på de minsta lammet, jag fick iväg dem , men lammet klarade sig inte. hade jag kunnat så hade jag slagit ihjäl dem. här i Jämtland har vi inte sett någon varg ännu, men fan ta den, om den kommer till mig

Imp

« Svar #263 skrivet: 16 dec-09 kl 18:03 »
Finns det stövar som jagar rådjur fortfarande?
Avladde man inte bort det för 40 år sedan.

Stövaren används ju till harjakt?
Är du verkligen jägare ???

Ser du ordet rymt? Tyvärr så har åtminstone jag fått uppleva icke-rådjursren stövare på rymmen jaga rådjur och det är inte 40 år sedan.

Elvemina
Har du fått uppleva att se en varg fälla en älg och börja käka på den!? Det vore en naturupplevelse jag skulle ge mycket för.

Rosten
Bra statistik. Det framgår verkligen klart vilka små summoroch litet antal det är.
"Av den totala ersättningen beviljad för skador på tamdjur 2008 (avrundad till tusental) var 201 000 kr (17 %) för skador av björn, 23 000 kr (2 %) för skador av kungsörn, 88 000 kr (8 %) för skador av lodjur, 789 000 kr (69 %) för skador av varg och 41 000 (4 %) för skador av okänt rovdjur (då besiktningsmannen inte kunnat avgöra vilket stort rovdjur som orsakat skadan) (tabell 1)."

"Det totala antalet angripna tamdjur (dödade, skadade eller saknade till följd av rovdjursangrepp) under 2008 var 504 (tabell 2). 471 st (93 %) av dessa var får, 20 st (4 %) var nötdjur och 11 st (2 %) var getter. En häst skadades och en häst dödades av varg. Det totala antalet angripna tamdjur (tabell 3) ökade med 27 % jämfört med år 2007 (396 st)."

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/viltskadestatistik_2008.pdf

esten
Jag tror också att det är så att det är ensamma vargar man ser just för att de är ungdjur.

Jag skulle gissa på att det är därför vargobservationerna är så få under 80-talet, flockarna och paren höll sig undan. Min far såg en varg i mitten på 80-talet och den var också ensam. Och i princip alla som sågs då var ensamma bla den trafikdödade i Stockholm.

Vargerik

• Gäst
« Svar #264 skrivet: 16 dec-09 kl 18:23 »
hade 2 husky i min fårhage, de hade inriktat sig på de minsta lammet, jag fick iväg dem , men lammet klarade sig inte. hade jag kunnat så hade jag slagit ihjäl dem. här i Jämtland har vi inte sett någon varg ännu, men fan ta den, om den kommer till mig
Lite fel, vargen tar dina får om du inte förmår att skydda dom, dvs du får ligga i framkant och se till att det inte händer.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #265 skrivet: 16 dec-09 kl 19:39 »
jag har 5 trådar ( el) men den här hagen gränsade mot sjön så hundarna simmade runt, Har du egna djur kanske?

Charlotte

• -
« Svar #266 skrivet: 16 dec-09 kl 19:45 »
här i Jämtland har vi inte sett någon varg ännu, men fan ta den, om den kommer till mig

Nog finns dom i Jämtland också...
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Jakt-eller-flytt-av-jamtlandska-vargar/
                                            Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anne-lie50

• Gäst
« Svar #267 skrivet: 16 dec-09 kl 19:57 »
ja, än så är det alltså renarna som de frossar på, undrar vart de kommer om de flyttas.

Charlotte

• -
« Svar #268 skrivet: 16 dec-09 kl 20:00 »
Det blev tio får dödade nere vid en by på sensommaren :'(
Hoppas dom flyttas långt bort...
Det är charmigt med stora rovdjur så länge man slipper besväret med dom, tycker jag 8)
                                       Mvh
                                     Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

esten

• -
« Svar #269 skrivet: 16 dec-09 kl 20:08 »
Man blir lite fundersam när någon visslar åt en , när man plockar hjortron ute på en blötmyr .
Vred på skallen så stod björn ca 50 meter bort .

Vargerik

• Gäst
« Svar #270 skrivet: 16 dec-09 kl 20:11 »
jag har 5 trådar ( el) men den här hagen gränsade mot sjön så hundarna simmade runt, Har du egna djur kanske?
Nej, inte längre då livet tog en sån vändning att det sket sig med djur... 5 trådar, det låter som du ligger i framkant!

Margit

• Gäst
« Svar #271 skrivet: 16 dec-09 kl 21:06 »
Ser du ordet rymt? Tyvärr så har åtminstone jag fått uppleva icke-rådjursren stövare på rymmen jaga rådjur och det är inte 40 år sedan.

Elvemina
Har du fått uppleva att se en varg fälla en älg och börja käka på den!? Det vore en naturupplevelse jag skulle ge mycket för.

Rosten
Bra statistik. Det framgår verkligen klart vilka små summoroch litet antal det är.
"Av den totala ersättningen beviljad för skador på tamdjur 2008 (avrundad till tusental) var 201 000 kr (17 %) för skador av björn, 23 000 kr (2 %) för skador av kungsörn, 88 000 kr (8 %) för skador av lodjur, 789 000 kr (69 %) för skador av varg och 41 000 (4 %) för skador av okänt rovdjur (då besiktningsmannen inte kunnat avgöra vilket stort rovdjur som orsakat skadan) (tabell 1)."

"Det totala antalet angripna tamdjur (dödade, skadade eller saknade till följd av rovdjursangrepp) under 2008 var 504 (tabell 2). 471 st (93 %) av dessa var får, 20 st (4 %) var nötdjur och 11 st (2 %) var getter. En häst skadades och en häst dödades av varg. Det totala antalet angripna tamdjur (tabell 3) ökade med 27 % jämfört med år 2007 (396 st)."

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/viltskadestatistik_2008.pdf

esten
Jag tror också att det är så att det är ensamma vargar man ser just för att de är ungdjur.

Jag skulle gissa på att det är därför vargobservationerna är så få under 80-talet, flockarna och paren höll sig undan. Min far såg en varg i mitten på 80-talet och den var också ensam. Och i princip alla som sågs då var ensamma bla den trafikdödade i Stockholm.

Jag såg det inte personligen men fick se film och bilder på det.

Jag tycker inte att summan är särskilt liten, 789 000:- på ett år endast för de skador som vargen stod för. Det är dyra vargar skulle jag vilja påstå.

Imp

« Svar #272 skrivet: 16 dec-09 kl 21:41 »
Småsummor.

Men det beror väl på vad man jämför med. Men 789 000:- är mindre än vad två heltidstjänster i vården kostar på ett år. Det mesta som rör jakt natur osv är småpengar. Skogsbolagen har väl den där summan som avräkning på representationskontot skulle jag gissa på.

Här är lite att jämföra med.
http://www.aktiespararna.se/artiklar/Analyser/mall-analys/

"I början av 2001 hade SCA en omsättning i årstakt på 70 miljarder kronor, ett rörelseresultat på 9–10 miljarder och en nettoskuld på 16 miljarder kronor. Sedan dess har strategiska förvärv genomförts för 46 miljarder kronor, nettoskulden ökat med 22 miljarder, omsättningen har ökat med 30 miljarder och rörelseresultatet minskat till 8,5 miljarder kronor."

Med tanke på skogsbolagens älghat så skulle de kunna betala för vargstammen. De tjänar och har tjänat så jävla mycket på oss som bor i skogsbygder.

regnpipan

• Gäst
« Svar #273 skrivet: 17 dec-09 kl 14:33 »
Eftersom detta är den förnärvarande aktuella vargtråden så är det nu beslutat att 27 vargar skall få skjutas i vinter:
Citera
Licensjakten tillåts i de fem län där det finns reproducerande stam av varg, dvs. där det har fötts kullar varje år de senaste tre åren. Fördelningen per län baseras på hur vargstammen är spridd i landet. Det innebär cirka en tredjedel av tilldelningen till Värmland och Dalarna med nio vargar var. En niondel – tre vargar per län – tilldelas Västra Götaland, Örebro och Gävleborgs län.

Läs mer på: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/27-vargar-far-skjutas-under-vinterns-jakt/

Skytten

• Skåne
« Svar #274 skrivet: 17 dec-09 kl 15:24 »
Eftersom detta är den förnärvarande aktuella vargtråden så är det nu beslutat att 27 vargar skall få skjutas i vinter:
Läs mer på: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/27-vargar-far-skjutas-under-vinterns-jakt/

Inte visste jag att antalet bestämdes efter den förnärvarande aktuella tråden ::).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #275 skrivet: 17 dec-09 kl 16:19 »
Småsummor.

Men det beror väl på vad man jämför med. Men 789 000:- är mindre än vad två heltidstjänster i vården kostar på ett år. Det mesta som rör jakt natur osv är småpengar. Skogsbolagen har väl den där summan som avräkning på representationskontot skulle jag gissa på.

Småsummor???  ???
Det är endast ersättningen för de skador på tamdjur som blivit godkända. Sedan kan du lägga till alla kostnader som staten har för att övervaka vargarna ... poliseskort, helikopterpådrag m.m.
Så fort en varg hittats död/skadad så öppnas även en förundersökning om jaktbrott. Fast det måste vara ganska vanligt att även rovdjur dör av naturliga orsaker så ska hela jägarkåren genast bli beskylld ... att inte jägarna ställer sig upp och protesterar mot detta utpekande är för mig en gåta.
För att inte tala om hur folk i glesbygden funderar över hur polisen prioriterar sina utryckningar. Villainbrott, småstölder m.m. kan du säkert polisanmäla över internet ... med e-legitimation. Du kan ju glömma att de kommer ut och gör en brottsplatsundersökning. Men om du ringer och säger att du har sett en skadad varg utanför huset, ja då kommer både närmaste polisbil och de som finns i de angränsande länen samt förstås den obligatoriska helikoptern! Det KAN ju vara fråga om ett brott och det ska beivras!  ::)

esten

• -
« Svar #276 skrivet: 17 dec-09 kl 16:28 »

Så fort en varg hittats död/skadad så öppnas även en förundersökning om jaktbrott. Fast det måste vara ganska vanligt att även rovdjur dör av naturliga orsaker så ska hela jägarkåren genast bli beskylld ... att inte jägarna ställer sig upp och protesterar mot detta utpekande är för mig en gåta.

Jägarna vill inte riskera att hamna i något polisregister då detta kan kosta dem deras vapenlicenser .
Jakten är viktigare.

Rosten

• Närke
« Svar #277 skrivet: 17 dec-09 kl 19:12 »
Småsummor.

Här är lite att jämföra med.
http://www.aktiespararna.se/artiklar/Analyser/mall-analys/

"I början av 2001 hade SCA en omsättning i årstakt på 70 miljarder kronor, ett rörelseresultat på 9–10 miljarder och en nettoskuld på 16 miljarder kronor. Sedan dess har strategiska förvärv genomförts för 46 miljarder kronor, nettoskulden ökat med 22 miljarder, omsättningen har ökat med 30 miljarder och rörelseresultatet minskat till 8,5 miljarder kronor."

Med tanke på skogsbolagens älghat så skulle de kunna betala för vargstammen. De tjänar och har tjänat så jävla mycket på oss som bor i skogsbygder.

Till dina småsummor skall också läggas dom  61 miljoner som lapparna får för att dom bor bland rovdjur.

I din värld så är det småsummor.
I min värld så är det stora summor om jag blir av med djuren och inte får någon ersättning.

Charlotte

• -
« Svar #278 skrivet: 17 dec-09 kl 19:18 »
Också får man lägga till kostnaderna för förebyggande åtgärder...
Det är inga billiga vargar vi har...
                     Mvh
                  Charlotte

Margit

• Gäst
« Svar #279 skrivet: 17 dec-09 kl 19:20 »
Och dessutom är det per år...nej du loop, småsummor är det inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser