Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49776 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #220 skrivet: 15 dec-09 kl 14:19 »
Maktlös? Du känner dig inte maktlös inför den ökande tunga trafiken på våra vägar och alla annan skit

Älgens minskning har ytterst lite med rovdjur att göra, den ökar ju tex i Värmland. Det är skogsbolagens hat som sett till den minskningen. Med viltvård och aktsammare av skjutning så har  vi en bra älgstam. Rådjur kommer ju och går beroende på många faktorer. Jag skulle ju säga att rävens återhämtning efter skabben och den ökade mängden korp spelar mer roll än varg.

När det gäller björn så fattar jag inte att det är så lite debatt. De är fler och farligare  för såväl tamdjur som människor.

Så  ni har  inte så mycket ekorre och mård då? De kan gå rätt bra åt skogsfågeln.

Har du sökt om hjälp med stängsel eller sitter du bara och deppar över det? Du borde ju kunna få hjälp pga dina utrotningshotade får. Det är ju som du säger skillnad på får och får.

Jag tycker det är ett skitkonstigt svar att det är värre när en varg tar hunden än en bil, för man känner sig maktlös. Hunden är  ju död oavsett
Jag har inget problem med tung trafik. Bor där vägen tar slut och jagar inte med hund. (äger  inte ens  en hund)

Du talar om älgens minskning totalt. Jag talar om vad som händer om man råkar ha jaktmarken i direkt anslutning till vargens lya. Vilket jag råkar ha.

Att det inte är någon debatt om björn kommer förmodligen ann på att där är folk med och påverkar. Vilket man nu kommer att vara med vargen. Så om 2 år är det lugnare om inte vänstern river upp allt.

Jag jagar inte skogsfågel på grund av att det finns så få här. Jag jaga kråkfåglar och ringduvor samt skyddsjakt på diverse djur.

Länstyrelen hjälper folk som lever på sina får. Inte folk som håller på med utrotningshotade får.
Vilket vart en chock när jag pratade med dom.
Enligt deras direktiv så var det ingen skillnad på får och får.
Så jag kontaktade Svenska Rovdjursföreningen för att få hjälp att få ner hörnstolparna. (jag står själv för allt material.) Men där var det tvärt nej. Dom hjälper bara folk som får bidrag. Allså måste jag upp i 200 får innan jag kan få hjälp. Så jag har varit inne på olika vargforum och skrivit att jag vill ha hjälp med hörnstolparna men ingen vill hjälpa till.

Margit

• Gäst
« Svar #221 skrivet: 15 dec-09 kl 15:35 »
Rent spontant så verkar du inte förstå vad jag skriver.  Detta handlar om djurets mentalitet. Finns ju andra djur tex höns, sjöfågel  osv.

Det går bra att jaga älg med bandhund. Det görs på massor med ställen.

"* Svampplockare som plockar svamp på annans mark"  du verkar ju inte förstå vad allemansrätten är för något heller.

Ha hunden kopplad om d et finns rovdjur i området, hur svårt kan det vara liksom. Antar att du har hunden kopplad när du går längs en trafikerad väg också.
Du missade visst min lilla uppvisning i statistik förvrängning så jag tar den engång till.
"Vill man leka med statistik så kan man ju säga att  ca 0,5% av alla hundar dör i  trafiken per år,  medans endast  0,004%  dör av rovdjur."
Med statistik kan du visa vadfan som helst.

Ok, så jag skulle klockan 2 på juldagsnatten stjäla en hund och åka till en veterinär?
Om jag får ditt nummer så ringer jag dig nästan gång det kan vara aktuellt med hundstöld.

Hoppas  du förstod att jag svarade på alla dina inlägg i ett inlägg.

Jo jag förstår vad du skriver, och jag snackar inte om rovdjurs mentalitet utan att det är skillnad på om man livnär sig på får eller har en flock höns som husbehov. Vilket rovdjur gör störst skada rent socioekonomiskt?
Jag skrev själv i mitt första inlägg att rovdjur har en jaktinstinkt som gör att de dräper långt mer än de kan äta upp, och ibland även av ren lust.

Du är inte särskilt trevlig, så jag kan gott förstå att du inte tog hunden till veterinären vilket jag hade gjort på momangen om jag hade kört på någons hund - vad menar du med att stjäla? Om hunden var herrelös vid tillfället så har du väl bara gjort en välgärning genom att ta hand om den?

Jag skulle vilja veta hur du gör när du jagar älg med hunden i band, om du jagar ensam?

Att ha hunden kopplad i områden där det finns varg får man helt enkelt förlika sig med, men det blir ju en förlust för den enskilda människan som drabbas, eller så får man kalkylera med risken att hunden blir vargdödad. Så det kan kännas svårt - när livet inskränks av oönskade rovdjur.

Jag förstår också att du inte förstod ironin i mitt inlägg om respektlösa idioter...det finns många "idioter" som anser att ingen annan de själva får plocka svampen på deras ställen. Så som sagt, idioter finns det riktigt gott om.
Det handlar inte om att jag inte vet vad allemansrätten innebär  ::) om det nu var den slutsatsen du drog.

Och nej, jag missade inte "din uppvisning" i statistik, det är ju bara att vända på sanningen.

Margit

• Gäst
« Svar #222 skrivet: 15 dec-09 kl 15:43 »
Lycka till! Har ställt frågna många gånger utan att få ett adekvat svar. Vargdödade hundar slås upp stort i tidningarna med rödgråtna jägare/hussar på smaskiga bilder.
Hundar dödade av bilar eller skjutna av sina egna jägare ser man aldrig i samma tidningar.

För några år sedan var det tre jägare/ägare som skjöt sin egen hund på varje hund som vargen tog.

Jag vill också veta vad som är så mycket hemskare när vargen försöker överleva och tar en hund om den kommer över en mot när jägarna ändar sina vänners liv betydligt mer frekvent..??

Jag kan förstå att det måste vara chockartat att hitta sin hund/familjemedlem svårt stympad efter en vargattack, inget konstigt med det.

Att det målas upp i media är väl heller inte så konstigt?? Vargen har varit utrotad i 100 år och nu är den på frammarsch. Hade vi haft en stadig vargstam under många år hade nog ingen lyft på ögonbrynen åt en vargdödad hund.

Ska bli intressant att se vilken reaktion den första vargdödade människan kommer att frambringa.

Vad får dig att tro att det är hemskare med en vargdödad hund, än om ens hund blir skjuten av en jaktkamrat? Grundar du det på att en vargdödad hund får en rubrik i tidningen?

Imp

« Svar #223 skrivet: 15 dec-09 kl 17:47 »
Jo jag förstår vad du skriver, och jag snackar inte om rovdjurs mentalitet utan att det är skillnad på om man livnär sig på får eller har en flock höns som husbehov. Vilket rovdjur gör störst skada rent socioekonomiskt?
Jag skrev själv i mitt första inlägg att rovdjur har en jaktinstinkt som gör att de dräper långt mer än de kan äta upp, och ibland även av ren lust.

Du är inte särskilt trevlig, så jag kan gott förstå att du inte tog hunden till veterinären vilket jag hade gjort på momangen om jag hade kört på någons hund - vad menar du med att stjäla? Om hunden var herrelös vid tillfället så har du väl bara gjort en välgärning genom att ta hand om den?

Jag skulle vilja veta hur du gör när du jagar älg med hunden i band, om du jagar ensam?

Att ha hunden kopplad i områden där det finns varg får man helt enkelt förlika sig med, men det blir ju en förlust för den enskilda människan som drabbas, eller så får man kalkylera med risken att hunden blir vargdödad. Så det kan kännas svårt - när livet inskränks av oönskade rovdjur.

Jag förstår också att du inte förstod ironin i mitt inlägg om respektlösa idioter...det finns många "idioter" som anser att ingen annan de själva får plocka svampen på deras ställen. Så som sagt, idioter finns det riktigt gott om.
Det handlar inte om att jag inte vet vad allemansrätten innebär  ::) om det nu var den slutsatsen du drog.

Och nej, jag missade inte "din uppvisning" i statistik, det är ju bara att vända på sanningen.

Nej, du förstår uppenbarligen inte.
Rovdjur funkar inte så som du säger. Det var det jag försökte få fram. Minken dödar det mesta i sin väg, men de flesta rovdjur gör inte det.

Socioekonomiskt så är det vanligare att folk lever på får än på djur som min äter.

Du är ignorant, medvetet eller omedvetet, det är också väldigt otrevligt och respektlöst, antar att du är hundägare.

Hundens ägare ville inte ta den till veterinär(fram gick tydligt om man läser vad jag skrev). Så för att ta den till veterinär hade jag behövt stjäla den av ägaren.

Om man läser vad jag skriver, så framgår det klart och tydligt att jag är allergiker, jag jagar inte med hund.

Att tolka statistik är att vända på sanningen. Det finns endera ingen sanning eller flera olika. Så funkar världen.

Läs allting, sakta, en gång till om du ska svara igen.

Charlotte

• -
« Svar #224 skrivet: 15 dec-09 kl 17:59 »
Rovdjur funkar inte så som du säger. Det var det jag försökte få fram. Minken dödar det mesta i sin väg, men de flesta rovdjur gör inte det.

Nog liknar detta beteende Minkens beteende i Hönssgården:
http://svt.se/2.33686/1.1568929/varg_attackerade_far?lid=puff_1568929&lpos=rubrik
Så går det ju i stort sett till varenda gång vargen angriper tamdjur...
                                      Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

• Gäst
« Svar #225 skrivet: 15 dec-09 kl 18:17 »

Löshundsjakt är ingen bra ide i trakter med mycket rovdjur, men man kan ju jaga på andra vis med hund. Och sen så får man väl se till atty man har tränat hunden så bra att den håller kontakten med husse. Man har ju varit på jakt lite för många gånger , när det slutat med bortsprugna hundar osv.

Det framgår ganska tydligt att du jagar med hund.

Ignorant? Det får du utveckla lite närmare.

Samtliga rovdjur har jaktinstinkt annars skulle de inte överleva. Minken dräper allt som rör sig, räven gör också tomt (höns)hus. En varg struntar inte i att döda en hund även om den är mätt, hunden är en konkurrent om byten så de dödas momentant oavsett.

Lon dödar alla rävar den kommer åt etc. Duvhöken kan döda många duvor/hönor innan den "är klar". Vargen skadar/dödar många får i en fårflock och nöjer sig inte bara med ett enda som den äter och sticker sedan därifrån.

Jag pratade om att vargen kan göra stor skada för en familj som försöker livnära sig på fårhållning och då är den ett större hot än en mink.

Margit

• Gäst
« Svar #226 skrivet: 15 dec-09 kl 18:21 »
Nej, du förstår uppenbarligen inte.

Socioekonomiskt så är det vanligare att folk lever på får än på djur som min äter.

Du är ignorant, medvetet eller omedvetet, det är också väldigt otrevligt och respektlöst, antar att du är hundägare.

Hundens ägare ville inte ta den till veterinär(fram gick tydligt om man läser vad jag skrev). Så för att ta den till veterinär hade jag behövt stjäla den av ägaren.

Om man läser vad jag skriver, så framgår det klart och tydligt att jag är allergiker, jag jagar inte med hund.

Att tolka statistik är att vända på sanningen. Det finns endera ingen sanning eller flera olika. Så funkar världen.

Läs allting, sakta, en gång till om du ska svara igen.

Att påstå att jag är ignorant och sedan dra en parallell om att jag skulle vara en hundägare är så himla lågt, och det gör dig mycket liten i mina ögon.

Jag svarar på precis vad jag vill.

Rosten

• Närke
« Svar #227 skrivet: 15 dec-09 kl 18:21 »
Om vi tittar lite på 2008 år siffror så ser vi att vargen skadade eller dödade 317 djur vid dom 62 tillfällen som den angrep tamdjur. Alltså straxt över 5 djur vid varje angrepp.
Lodjuret skadede eller dödade 55 djur djur vid dom 41 tillfällen som den angrep tamdjur. Alltså ca 1.35 djur vid varje angrepp.
Björnen skadade eller dödade 95 djur djur vid dom 26 tillfällen som den angrep tamdjur. Alltså ca 3.65 djur vid varje angrepp.

Du har så rätt! ;)
Rovdjuren dödar inte allt i sin väg men nog dödar dom mer än dom har tänkt att äta.
« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 18:24 av Rosten »

Margit

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 15 dec-09 kl 18:22 »
Om vi tittar lite på 2008 år siffror så ser vi att vargen skadade eller dödade 317 djur vid dom 62 tillfällen som den angrep tamdjur. Alltså straxt över 5 djur vid varje angrepp.
Lodjuret skadede eller dödade 55 djur djur vid dom 41 tillfällen som den angrep tamdjur. Alltså ca 1.35 djur vid varje angrepp.
Björnen skadade eller dödade 95 djur djur vid dom 26 tillfällen som den angrep tamdjur. Alltså ca 3.65 djur vid varje angrepp.

Då har så rätt! ;)
Rovdjuren dödar inte allt i sin väg men nog dödar dom mer än dom har tänkt att äta.

Cachiiing!!!  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #229 skrivet: 15 dec-09 kl 18:26 »
Nog liknar detta beteende Minkens beteende i Hönssgården:
http://svt.se/2.33686/1.1568929/varg_attackerade_far?lid=puff_1568929&lpos=rubrik
Så går det ju i stort sett till varenda gång vargen angriper tamdjur...
                                      Mvh
                                   Charlotte

Absolut!

pålle

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 15 dec-09 kl 18:27 »
ja undrar bara hurmmånga som kan se skillnad på en varg och en alaskanmallamut ellr en husky  schäfer medmera då man itens kan seskillnad närman blir biten så hur kan då fårägaren se skillnad inte häller jägare har den kommpetänssen har det ju visa att sej listan kan jöras hur lång som hällst . mvh

Margit

• Gäst
« Svar #231 skrivet: 15 dec-09 kl 18:28 »
ja undrar bara hurmmånga som kan se skillnad på en varg och en alaskanmallamut ellr en husky  schäfer medmera då man itens kan seskillnad närman blir biten så hur kan då fårägaren se skillnad inte häller jägare har den kommpetänssen har det ju visa att sej listan kan jöras hur lång som hällst . mvh

Vid angrepp på tamdjur kallas experter från statlig instans in och konstaterar "äktheten".

pålle

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 15 dec-09 kl 18:30 »
även dänn expertisen har tage fel och oftastt säjer dom troligt vis vag mvh

Margit

• Gäst
« Svar #233 skrivet: 15 dec-09 kl 18:31 »

Jaså? När då?

Charlotte

• -
« Svar #234 skrivet: 15 dec-09 kl 18:32 »

Nja, man brukar tom göra DNA-analys, staten betalar inte ut ersättning i onödan.
                                    Mvh
                                 Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #235 skrivet: 15 dec-09 kl 18:35 »
för klara istället varför det att tid skrivs trolligt vis varg
« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 18:39 av pålle »

Charlotte

• -
« Svar #236 skrivet: 15 dec-09 kl 18:41 »
för klara istället varför det att tids skrivs trolligt vis varg
I de första artiklarna som skrevs om vargangreppen här i närheten skrev man troligtvis eller sannolikt (jag minns inte ordvalet), för att sedan skriva att experter konstaterat att det var varg.
                            Mvh
                         Charlotte

pålle

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 15 dec-09 kl 18:46 »
det kan väll bara jöras när vargen är död mvh

Rosten

• Närke
« Svar #238 skrivet: 15 dec-09 kl 18:50 »
för klara istället varför det att tid skrivs trolligt vis varg

För att när tidningen skriver om det så har inte experten hunnit fastställa vad angreppet kom ifrån.

Jag tog inte med dom fall som räknades som okända utan dom fall där man konstaterade vilket djur som hade gjort angreppet.
Men om du vill ha lite mera statestik.
Så var det 2 angrepp 2008  som man inte kunde bestämma vilket rovdjur det var.
Totalt skadades eller dödades 20 djur vid dom angreppen.

Viill du läsa mer så är det bara du går in på viltskadecenters hemsida.
Eller klickar på denna länk.
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/viltskadestatistik_2008.pdf

Charlotte

• -
« Svar #239 skrivet: 15 dec-09 kl 18:56 »
det kan väll bara jöras när vargen är död mvh
Man kan ta DNA prover från det bytesdjuret för att konstatera vad som dödat det, saliv osv.
                                       Mvh
                                Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser