Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49844 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #120 skrivet: 07 dec-09 kl 12:48 »
Det var snack på nyheterna om att några invandrade vargar skulle fångas in och släppas i södra landsändan, i samband med att lovlig jakt införs.
Det blir väl inte bara att panga på första bästa varg då.

De menade inte direkt södra landsändan, men eftersom de inte brukar överleva passagen genom renskötselområde, skulle de få hjälp den biten.

Tror att jakten blir ungefär detsamma som förut, även om en del darav blir laglig.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #121 skrivet: 07 dec-09 kl 15:51 »
Jakten kan styras på diverse olika sätt.
Forskarna har gett diverse olika förslag till hur det skall styras.

Vilket man redan gör idag med exempelvis lodjursstammen.
Inget konstigt med det.
Klart är i alla fall att det knappast kommer att bli någon jakt i områden där det finns invandrad varg med nya gener.

För er som vill läsa med.
http://naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/Rovdjur/N-Skandulv-om-vargjakt.pdf

Uttaget på 20-40 vargar om året är ett försök.
Man skall ha minst 20 föryngringar om året.
I snitt föds det 3.7 ungar om året.
Altså totalt ca 75 ungar.
Då räknar man med att börja provjaga på 20-40 stycken om året.
Skulle vi få flera föryngringar i framtiden så kommer man att öka antalet djur som skall skjutas av.
Minskar antalet föryngringar under 20 stycken så upphör man med jakten.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #122 skrivet: 07 dec-09 kl 16:55 »
Om man drar parallel med lodjursjakten, som också var kontroversiell när den tilläts i vissa län, så har lodjursstammen bara ökat. Kanske beroende på den legaliserade jakten och att det kanske kan förebygga tjuvjakt. Naturligtvis kommer inte några invandrade vargar att skjutas, det har länstyrelsen och naturskyddsföreningen (säger dom i alla fall) koll på vilka individer som ska undantas jakten.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rosten

• Närke
« Svar #123 skrivet: 08 dec-09 kl 12:37 »
I dom områden som det finns invandrad varg så kommer vargen att vara fredad 2-3 år.
Tills man vet att den har förökat sig.

Jakten kommer gå till på liknade sätt som med lojakten men den stora skillnade nu blir att man bara får jaga 1 timme i taget.
Efter varje heltimme så måste man kontakta länstyrelsen för att se om man får jaga 1 timme till.
Vid lodjursjakt så ringer man på morgonen och kollar om man får jaga. Sen har jag för mig att man får jaga till klockan 12.00 och sedan måste man kolla igen om man får jaga på eftermiddagen.

Att jag inte kan reglerna på lojakten kommer an på att jag själv inte jagar lo.

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
« Svar #124 skrivet: 08 dec-09 kl 19:34 »
Att rabis smittade vargar går till atack mot människor är klart, det gör hundar också, ja alla djur. Om friska vargar går i flock då lär de sig av varandra. Samma problem finns i Afrika, med lejon. Fenomenet Kallas för den "hundrade apan".
Det största problemet det är männskor har  förutfattade inställningar, bygger på historiska och reliogösa komplexa stälningstagande.

1. Kyrkan har alltid skrämt med ulven, den ledes annhang. Den tiden är inte förbi det finns idag altför många som tror så, tyvär.
2. "Var försiktig när du går ut i skogen akta dig för vargen" Det kommer ifrån att flickor och unga kvinnor var vallpigor med kreaturen. Men i själva verket så var det vuexenas rädsla för vådtäcksmän mm.
3. "Petter och vargen" För i tiden så fanns det ett vist befog att vara rädd för vargen. Den tog och dödade djuren ifrån herden. i andra länder där man har herde hundar som är specialicerade på försvara fårflocken. Det går att applisera i svenska förhållande. Men de är krävande djur och är inga gulligull vovar, utan vakt hundar som har en stor integritet som ger respekt.

4. Dagens jägare konkurerar med viltet och de vill inte släppa till en liten harskank. De är snåla och giriga.  som klagar på att det inte finns tillräckligt med vilt. Har någon de som skriker högst gjort viltvårdande arbete? Om så, skyller de på att lo och varg lurpasar vid foderhäckar och saltstenar. Det går att placera utfodrings platser på sådant sätt, att viltet kommer undan attacker från rovdjuren.

5. För i tidens vidskepelse skapade rädsla för det mystiska och det okända skogen var mörk och farlig. idag är det mycket farligare att vistas i staden.

Själv bor jag i vargmarker där en nyetablerade flock börjar att komma närmare. Jag såver ute i skogen och är inte ett dugg rädd för varg och lo. Men jag lagar inte mat, eller diskar kärlen brevid där jag såver. Därimot är det svårare att se på en björn hur den känner sig i ett möte med människa. Eftersom den är sollitär och enbart har kontackt med fränder under parning. Man måste ha kunskap och respekt för allt levande och alla varelser. Ett infekterat myggbett kan leda till döden om man är oförsiktig och långt ifrån den så kallade civilisationen, samt har massa otur.
Väl möt Satyo.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #125 skrivet: 08 dec-09 kl 20:31 »
Var och en har sin åsikt och rätt att uttrycka den, men att dra alla jägare över en kam som du gör i punkt fyra är omoget och tyder bara på brist på kunskap och förmåga att diskutera problem, i detta fall vargen, konstruktivt.

Rosten

• Närke
« Svar #126 skrivet: 08 dec-09 kl 20:31 »
När grabben var liten så låg han i barnvagnen ute på gården och sov.
Då tyckte jag att det var bra för både honom och mig.

Efter att vargen passerat kökstrappen på 10 meters håll mitt på ljusan dagen så hade jag en annan åsikt om det var
bra att han fick ligga och sova utomhus själv.

Man måste ha respekt för vilda djur oavsett om det är en "snäll varg" eller något annat djur.

Vargen är ett djur som förr eller senare kommer att skada en människa.
Jag själv tror att den första skadade personen kommer att bli en tjej på ridhäst.

Rosten

• Närke
« Svar #127 skrivet: 08 dec-09 kl 20:34 »
Var och en har sin åsikt och rätt att uttrycka den, men att dra alla jägare över en kam som du gör i punkt fyra är omoget och tyder bara på brist på kunskap och förmåga att diskutera problem, i detta fall vargen, konstruktivt.
ääääääääääääääääää. Så resonerar alla vargförspråkare.
Jägare är snåla och gnidna.
Judarna är gnidna.
Romerna är tjuvar. mm

Du måste ha förståelse för folk med inskrängta åsikter.
« Senast ändrad: 08 dec-09 kl 20:40 av Rosten »

mobben

« Svar #128 skrivet: 08 dec-09 kl 21:02 »
När det gäller vargattacker mot mäniskor så finns det ett flertal rapporter bla annat från ryssland, indien, pakistan,polen. den senaste jag läste om var en kvinna från USA som dog av sina skador, en man från samma land blev attackerad av en ensam varg, mannen vägde över 100 kg och hade det inte kommit hjälp så hade även han antagligen blivit dödad.

Så visst förkommer det och det kommer garanterat ske i Sverige, en hungrig varg är en hungrig köttätare han skiter väl vad det är för skött bara bytet är intressant och lättfångat. Det Rosten skriver om hästen är även det en stor riskfaktor.
Jag tycker att en varg som är närmare än 500 m från hus och hem ska vara fredlös. Vi ska däremot vara väldigt rädda om dom revir som inte river varken hundar eller boskap.

Rosten

• Närke
« Svar #129 skrivet: 08 dec-09 kl 22:01 »
Det Rosten skriver om hästen är även det en stor riskfaktor.
Förra året dödades en ponny och en häst skadades av varg enligt naturvårdsverkets statestik.
Vi monterar upp bättre och bättre elstaket runt våra får. Så nästa lättfångade tambyte blir hästarna.
Då deras elstaket knappast liknar något som skall kunna kallas vargsäkert.

Inte blir det bättre av alla dessa småtjejer som rider i skogen eller på småvägare på sina ponnys.

Vargen är en smart djur som kommer att lära sig att häst är ett stort och bra byte.

Skytten

• Skåne
« Svar #130 skrivet: 08 dec-09 kl 22:11 »
Getingar, myggor och flöttar ger dödliga och/eller allvarliga skador på människor varje år i detta land.
Visst KAN det hända, men det är en extraoridinär sällsynt företeelse om det inträffar att vi får människor dödade av varg.
Många försummade verkliga dödsfall har större frekvens.

Äkta make/a eller sambo skall enligt statistik, vara  utan mikroskop  synlig, den mest dödliga   i  varelsen i landet.

Satyo

• Hälsingland
« Svar #131 skrivet: 08 dec-09 kl 22:59 »
Kålrabbis mamma:

Mittåt, alla jägare är inte, osv. Det finns männisor och männisor! Det som jag inte skrev var att de jägare som är varg motsåndare skriker högst osv. De jägar som jag mött har varierat mycket i intelektet.
" Man skall skadeskjuta vargen i bakdelen så att den kan springa så långt som möjligt från dina jaktmarker,  förblöda och dö  av en kula som går rakt genom kroppen och ner i marken och försvinner"
Detta sa en ordagrant, jägare inte alla. Jag var nog tydlig nu!

Satyo

• Hälsingland
« Svar #132 skrivet: 08 dec-09 kl 23:36 »
ääääääääääääääääää. Så resonerar alla vargförspråkare.
Jägare är snåla och gnidna.
Judarna är gnidna.
Romerna är tjuvar. mm

Du måste ha förståelse för folk med inskrängta åsikter.
Rosten: Ja, Jag är vargförespråkare, och jag tror inte alla vargförspråkare resonerar som jag. Lite urskiljning tack.  Jag tror på att lösningar finns till de flesta problem.
En del jägare som jag mött har haft sina hundar upp på gården intill huset där jag bor och jagat katter och bitit hjäl höns. det må så vara. Men att du dar in judar och romer i disktionen är tydliga tecken på låvattens nivå. Håll dom utanför, blanda inte in dom.
Vad jag vill säga är att jagare som tar ut kapitalet istället för avkastningen är giriga. det finns för många av den sorten.
Vist finns det jägare som håller på skottet för at det kan bli orent. Vist finns det jägare som avstår från skott för att älgen var för manjefik. vist finns det de som lägger ner stor arbetstid på att jobba hårt med viltvård.
Men det finns de som skall ha frysen full med kött till varje pris som helst. Som skjuter på råget och avels bock istället för på kid eller ungbock. Tyvär är det så.
hatar du vargen?

Satyo

• Hälsingland
« Svar #133 skrivet: 08 dec-09 kl 23:44 »
Rosten: Ja, Jag är vargförespråkare, och jag tror inte alla vargförspråkare resonerar som jag. Lite urskiljning tack.  Jag tror på att lösningar finns till de flesta problem.
En del jägare som jag mött har haft sina hundar upp på gården intill huset där jag bor och jagat katter och bitit hjäl höns. det må så vara. Men att du dar in judar och romer i disktionen är tydliga tecken på låvattens nivå. Håll dom utanför, blanda inte in dom.
Vad jag vill säga är att jagare som tar ut kapitalet istället för avkastningen är giriga. det finns för många av den sorten.
Vist finns det jägare som håller på skottet för at det kan bli orent. Vist finns det jägare som avstår från skott för att älgen var för manjefik. vist finns det de som lägger ner stor arbetstid på att jobba hårt med viltvård.
Men det finns de som skall ha frysen full med kött till varje pris som helst. Som skjuter på råget och avels bock istället för på kid eller ungbock. Tyvär är det så.
hatar du vargen?
Ungdjur skall det vara inte kid. Här får man passa sig.

Skytten

• Skåne
« Svar #134 skrivet: 09 dec-09 kl 10:20 »
Varg och hund är i princip samma art, och den som inte håller med om detta, måste i konsekvensens namn indela tamhundar i underarter oxå.

Hunden är människans bästa vän!

Det finns rädsla för vargen, som har djupa rötter i folktro och mytologi, och så finns det djurägare som fått utstå förluster av boskap.
Den förstnämnda tycks vara den som har vargfobi, diaboliserar det stackars djuret, och  har få rationella skäl att vilja få bort vargen, svårövertalad.
Den andra har ju en del rationella skäl, för att varjen finns någon annan stans, klarar oftast av en nykter debatt dessutom.
« Senast ändrad: 09 dec-09 kl 12:41 av Skytten »

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #135 skrivet: 09 dec-09 kl 10:49 »
Kålrabbis mamma:

Mittåt, alla jägare är inte, osv. Det finns männisor och männisor! Det som jag inte skrev var att de jägare som är varg motsåndare skriker högst osv. De jägar som jag mött har varierat mycket i intelektet.
" Man skall skadeskjuta vargen i bakdelen så att den kan springa så långt som möjligt från dina jaktmarker,  förblöda och dö  av en kula som går rakt genom kroppen och ner i marken och försvinner"
Detta sa en ordagrant, jägare inte alla. Jag var nog tydlig nu!
Ska försöka förbise det. Men du har till viss del rätt i att en del jägare är en skam för kåren och skulle helst sättas munkavel på. De gör att debatten blir än mer infekterad. Likadant är det med andra grupper som ensidigt vinklar sina argument, däri bland veganer, viss massmedia, självutnämnda rovdjursexperter eller de som sitter långt ifrån reviren och inte har en aning om problemet osv.osv. Själv tycker jag vargen är ett klokt och vackert djur som bidrar till mångfalden. Men man måste kunna diskutera sakligt och ha förståelse för den rädsla, inskrängningar och problem som den orsakar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #136 skrivet: 09 dec-09 kl 13:12 »
Ta det inte detta personligt nu, jag kan ha missförstått saker och ting i det här, men som jag uppfattat det handlar idag debatten till stor del om drygt 200 vargars varande i Svensk natur eller inte. Dessa vargar som ska kontrolleras rätt noga, inklusive nödvändig genetisk utspädning. Är inte det i princip statlig "öppen" djurparkverksamhet? Eller ska man likna det vid gemensam hobbyverksamhet? I vilket fall som helst anser inte jag att det är en särskilt stor fråga för allmänheten generellt.

Från statistik från andra länder kan man hålla för troligt att vargattacker mot människor kommer att vara mycket sällsynta när man har så få vargar. Om vi inte mot förmodan får vargflockar som lär sig att människor utan vapen är väldigt lätta byten, vilket har hänt med andra stora rovdjur i andra länder.

Det dör människor av andra djur också, därmed inte sagt att vargar är ofarliga, men det kan visst vara bra att komma ihåg att risken att bli attackerad av varg är väldigt väldigt liten om man inte själv aktivt letar upp vargen, eller vistas väldigt mycket i vargrevir. Däremot, om man med rimliga medel skulle kunna utrota en del av de insektsarter som nämndes som orsakar dödsfall, så skulle man antagligen göra det. Det läggs ju 8 miljoner SEK av allmänna medel varje år bara på att minska mängden av en del av stickmyggsarterna (eller var det bara en av arterna?) i nedre dalälvsområdet.

Angående att lämna barn i barnvagn ute efter att varg har varit bara några meter ifrån platsen så skulle jag inte heller lämna barn i barnvagn utan uppsyn nära främmande människor, eller där man vet att björn stryker kring husen, mm. 

Och visst är tamhund klassad som en underart till vargen, Canis lupus familiaris, och så länge olika intressegrupper i Sverige ska ha vad man kan likna vid vårdnadstvist om en så liten population att man måste fylla på med nytt genetiskt material regelbundet är det väl inte långt till att klassa även den Svenska vargstammen som Canis lupus familiaris;D
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #137 skrivet: 09 dec-09 kl 17:49 »
Jag tror att de flesta inte är rädda för att själva bli angripen av varg. Det största problemet i vargreviren är ju att en del individer agerar helt orädda. Många fårägare har slutat med får och hundägare är rädda för attacker från vargen. I Hasselforsreviret har vi varit med om möten med vargen när man varit ute med hunden och vargen har stått obevekligt mitt i vägen och vägrat flytta på sig. Den 14:e november blev en dvärgpinscher tagen av vargen på en tomt i Västmanland medan ägaren stod och mekade med bilen. Det är ju självklart att man känner oro över utvecklingen. Många tror säkert att vargen kommer att sprida ut sig i flera revir, men enligt vargforskaren Olof Liberg kommer reviren inte att ändra sig framöver. Det innebär att några få revir ska hysa hela den svenska vargstammen vilket är oacceptabelt utan en reglerad jakt.

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 09 dec-09 kl 19:09 »
Det finns väldigt lite varg i Sverige som helhet, men på vissa ställen i mellansverige finns de ju koncentrerade. Problemet är inställningen att större delen av Norrland ska hållas vargfritt. Det ska tydligen inte få finnas varg i renskötselområdena. Och det finns ju tydligen nästan inga vargar i Norrland heller. Detta med varg, renskötselområden och samer verkar vara en sån het potatis att den inte går att diskutera.

Margit

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 09 dec-09 kl 19:13 »
Ta det inte detta personligt nu, jag kan ha missförstått saker och ting i det här, men som jag uppfattat det handlar idag debatten till stor del om drygt 200 vargars varande i Svensk natur eller inte. Dessa vargar som ska kontrolleras rätt noga, inklusive nödvändig genetisk utspädning. Är inte det i princip statlig "öppen" djurparkverksamhet? Eller ska man likna det vid gemensam hobbyverksamhet? I vilket fall som helst anser inte jag att det är en särskilt stor fråga för allmänheten generellt.

Från statistik från andra länder kan man hålla för troligt att vargattacker mot människor kommer att vara mycket sällsynta när man har så få vargar. Om vi inte mot förmodan får vargflockar som lär sig att människor utan vapen är väldigt lätta byten, vilket har hänt med andra stora rovdjur i andra länder.

Det dör människor av andra djur också, därmed inte sagt att vargar är ofarliga, men det kan visst vara bra att komma ihåg att risken att bli attackerad av varg är väldigt väldigt liten om man inte själv aktivt letar upp vargen, eller vistas väldigt mycket i vargrevir. Däremot, om man med rimliga medel skulle kunna utrota en del av de insektsarter som nämndes som orsakar dödsfall, så skulle man antagligen göra det. Det läggs ju 8 miljoner SEK av allmänna medel varje år bara på att minska mängden av en del av stickmyggsarterna (eller var det bara en av arterna?) i nedre dalälvsområdet.

Angående att lämna barn i barnvagn ute efter att varg har varit bara några meter ifrån platsen så skulle jag inte heller lämna barn i barnvagn utan uppsyn nära främmande människor, eller där man vet att björn stryker kring husen, mm. 

Och visst är tamhund klassad som en underart till vargen, Canis lupus familiaris, och så länge olika intressegrupper i Sverige ska ha vad man kan likna vid vårdnadstvist om en så liten population att man måste fylla på med nytt genetiskt material regelbundet är det väl inte långt till att klassa även den Svenska vargstammen som Canis lupus familiaris;D

Jag tror inte att folk i allmänhet är rädda för sitt liv eller så, men det är trots allt allmänheten som ska lära sig att leva med allt fler stora rovdjur och få det att fungera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser