Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49852 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #100 skrivet: 28 jun-09 kl 18:23 »
Varför skulle dom skötsamma anarkera? ( heter det så?)

ja menar att den somm inte håller på och grisar ner och visar hänsyn borde få syslla meddet han eller hon jöra mvh pålle

Imp

« Svar #101 skrivet: 28 jun-09 kl 19:20 »
Du skulle kunna köpa ett bärplockningskort/svamplockningskort liknade det fiskekort som du köper idag om du vill fiska på någon annans mark.

Är det inte lite knepigt att du inte får fiska, jaga, plocka kottar, julgranar mm på någon annans mark.
Men du kan gå in och plocka upp all bär, svamp och blommor där fast att någon annan äger marken och har betalat för den?

Du kan starta en firma som säljer bären, svampen och blommorna som står på någon annans mark!

http://www.alternativstad.nu/allmanningar.html
Skitbra bok.
Lite annat om allmänningar
http://www.motkraft.net/tema/44
http://planka.nu/

Grejen med allemansrätten och allmänningar är att de är det som utmanar och bryter ner kapitalismen. KRAV, Rättvisemärkt(inget jag är emot, det är skitbra grejor) osv det gör bara kapitalismen mer komplex och livskraftig på ett vis.
Att däremot dra bort delar av bruksvärdena från marknaden, minskar kapitalismen hegemoni på ett positivt vis.
Allemansrätten och fildelning är två positiva sidor av samma mynt, ett mynt med ännu fler sidor, som väntar på att befrias.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #102 skrivet: 28 jun-09 kl 19:24 »
Vilket skitsnack!
Vad har skogsflanörer och svampplockare med samhällsparasiter att göra?

Imp

« Svar #103 skrivet: 28 jun-09 kl 19:46 »
Vilket skitsnack!

Det är ju det som jag också undrar. De som inte jobbar skall ej heller äta. Så aktieklippare, skattefuskare och alla andra som bara lever på kapitalismen bör ju tas bort. Och då är det ju enklast att rycka undan mattan för hela deras tillvara dvs kapitalismen.

palledansk

• Värmland
« Svar #104 skrivet: 28 jun-09 kl 19:52 »
Vilket skitsnack!
Kan bara instämma i ovanstående!
Kvalificierat skitprat till och med.

Verus Amiqus est tamquam alter idem!

pålle

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 28 jun-09 kl 20:09 »
Det är ju det som jag också undrar. De som inte jobbar skall ej heller äta. Så aktieklippare, skattefuskare och alla andra som bara lever på kapitalismen bör ju tas bort. Och då är det ju enklast att rycka undan mattan för hela deras tillvara dvs kapitalismen.
vetine omm ja har fattat saken rätt det men det låter somm  all  bore vara staligt då blir ja nog mörk räd tyvär mvh pålle

Imp

« Svar #106 skrivet: 28 jun-09 kl 20:18 »
vetine omm ja har fattat saken rätt det men det låter somm  all  bore vara staligt då blir ja nog mörk räd tyvär mvh pålle

Nej, för fan, inget statligt trams, det blir ju samma skit. Statskapitalism är ju samma skit som annan kapitalism, men oftast med en helvrickad marknad.

pålle

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 28 jun-09 kl 20:33 »
Nej, för fan, inget statligt trams, det blir ju samma skit. Statskapitalism är ju samma skit som annan kapitalism, men oftast med en helvrickad marknad.
ine begriper ja dedär med plirik men får jainte röami fitt i skogarna då veti fan vad somm häder och det ska nog mer än en skarp skyt till somm ska styra mitt liv  iskogarna man får vell  lägga iomm lises jatt  på både det ena och det andra  ;D  ;) mvh pålle

fishyerik

• Uppland
« Svar #108 skrivet: 26 jul-09 kl 20:52 »
Jag har inte läst hela tråden ord för ord, så jag vet inte om det fattats något beslut om att den inte ska handla om vargattacker mot människor längre, för i så fall ber jag om ursäkt för att jag återgår till trådens ämne.

Men, jag kan berätta att när Katedralskolan i Uppsala en gång byggdes kritiserades valet av plats mycket, eftersom man var rädd att barnen skulle tas av vilda djur, antagligen då huvudsakligen varg, på vägen till och från skolan, som ligger 5-15 minuters gångväg från de äldsta delarna av Uppsala, numera är skolan omgärdad av "stad".

Detta innebär inte att jag är helt mot varg, inte heller det faktum att vi säkert spenderar ganska ansenliga summor per varg som dessutom knappt kan ses som naturlig eller vild med tanke på att de kontrolleras hårdare än vad många kontrollerar sina hundar får mig att anse att vi inte ska ha några vargar.

Men när folk som bor i stora städer som knappt kan skilja på en varg och en schäfer och som åker utomlands på semestern i stället för att uppleva den svenska naturen, absolut ska ha en svensk vargstam, kan jag tycka att det blir lite löjligt och onödigt med vild varg i Sverige.         
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

pålle

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 26 jul-09 kl 21:17 »
Jag har inte läst hela tråden ord för ord, så jag vet inte om det fattats något beslut om att den inte ska handla om vargattacker mot människor längre, för i så fall ber jag om ursäkt för att jag återgår till trådens ämne.

Men, jag kan berätta att när Katedralskolan i Uppsala en gång byggdes kritiserades valet av plats mycket, eftersom man var rädd att barnen skulle tas av vilda djur, antagligen då huvudsakligen varg, på vägen till och från skolan, som ligger 5-15 minuters gångväg från de äldsta delarna av Uppsala, numera är skolan omgärdad av "stad".

Detta innebär inte att jag är helt mot varg, inte heller det faktum att vi säkert spenderar ganska ansenliga summor per varg som dessutom knappt kan ses som naturlig eller vild med tanke på att de kontrolleras hårdare än vad många kontrollerar sina hundar får mig att anse att vi inte ska ha några vargar.

Men när folk som bor i stora städer som knappt kan skilja på en varg och en schäfer och som åker utomlands på semestern i stället för att uppleva den svenska naturen, absolut ska ha en svensk vargstam, kan jag tycka att det blir lite löjligt och onödigt med vild varg i Sverige.         
du får fatisfölåtamej men inte ens vissa jägre kan se schillnad det vet ja för det var min hund somm var varjen  ;D mvh pålle

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 03 aug-09 kl 13:24 »

Menar du alltså att egentligen tycker du att det ska finnas varg i Sverige. Men eftersom det finns löjliga stadsbor som uttalar sig i frågan och är positiva till vargen så tycker du i alla fall inte att det ska finnas varg  ???  ::)
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 16:02 av Mickel Räv »

Margit

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 01 dec-09 kl 20:32 »
http://svt.se/2.55868/1.1795389/jakt_pa_vargar_i_vinter?lid=senasteNytt_648867&lpos=rubrik_1795389

Det här tror jag kan bli bra, statligt reglerad jakt. Förhoppningsvis kanske vargen blir mer skygg om den blir jagad?

Charlotte

• -
« Svar #112 skrivet: 01 dec-09 kl 20:51 »
 Jag tror också det kan bli bra.
              Mvh
           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mobben

« Svar #113 skrivet: 02 dec-09 kl 14:43 »
Riktigt bra.

Skytten

• Skåne
« Svar #114 skrivet: 02 dec-09 kl 14:48 »
Man tänker visst tillåta jakt på ca 40 stycken enslig vad som jag hörde i radion.

Vi har ju inte så många här, en dyker upp ibland, och då förvandlas många från vargkramare till dess motsats.

Denna enstaka varg gick ganska hårt åt får, och djurhållarna har inte någon vana att hantera varg, som inte funnits i Skåne på kanske 150 år.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kurt

« Svar #115 skrivet: 05 dec-09 kl 20:03 »
Jag har hört talas om en flicka som skall ha attackerats av varg, men jag vet inte vart det skedde? Hon skall i alla fall ha hetat lilla rödluvan.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #116 skrivet: 06 dec-09 kl 11:48 »
Förespråkarna för varg tycker att 250 vargar i Sverige är för lite för en livskraftig vargstam. Det skulle jag också hålla med om om det inte vore för att dessa vargar är koncentrerade på några få revir. Det är mycket kännbart och ger inskränkningar för livskvaliten för oss som bor i vargreviren. Det är inte bara jakthundar som blir atackerade och dödade, de har även dödat tamhundar som gått på den egna tomten. En kontrollerad jakt kommer förhoppningsvis att göra vargarna mer skygga för människan och då tror jag acceptansen för vargen kommer att öka.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Vargerik

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 07 dec-09 kl 00:55 »
IDIOTISKT med vargjakt, man hade näppeligen jagat älg om det fanns 250 individer i landet. Nu när dårskapet ändå verkar inträffa får man hoppas att man inriktar jakten på individer som gör skada och är mest oskygga.

Skytten

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 07 dec-09 kl 07:09 »
Viktigt att man inte tar bort nyinvandrade vargar, som något kan förbättra vargstammen trots dess ringa storlek.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #119 skrivet: 07 dec-09 kl 07:47 »
Det var snack på nyheterna om att några invandrade vargar skulle fångas in och släppas i södra landsändan, i samband med att lovlig jakt införs.
Det blir väl inte bara att panga på första bästa varg då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser