Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49601 gånger)

Charlotte

• -
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #60 skrivet: 16 jun-09 kl 11:23 »
Jag skulle definitivt kolla vad Länsstyrelsen menar med Verksamhet, vad är Hobby och vad är Verksamhet,  innan jag satte igång bygget...
Jag har aldrig hört gränsen just 200 tackor, men det är inte omöjligt att det kan vara högre gräns i de län där det finns mer varg, pengarna är ju som sagt begränsade och går till dom som har störst behov först.  Vad jag kommer ihåg från tidigare diskussioner så nämnde någon som hade fått bidrag att man inte betalade till mindre besättningar än 10 djur, men i takt med att vargantalet stiger kommer säkert gränserna flyttas uppåt.                  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #61 skrivet: 16 jun-09 kl 12:16 »
Jag skulle definitivt kolla vad Länsstyrelsen menar med Verksamhet, vad är Hobby och vad är Verksamhet,  innan jag satte igång bygget...
Jag har aldrig hört gränsen just 200 tackor, men det är inte omöjligt att det kan vara högre gräns i de län där det finns mer varg, pengarna är ju som sagt begränsade och går till dom som har störst behov först.  Vad jag kommer ihåg från tidigare diskussioner så nämnde någon som hade fått bidrag att man inte betalade till mindre besättningar än 10 djur, men i takt med att vargantalet stiger kommer säkert gränserna flyttas uppåt.                  Mvh Charlotte
Här fick 5 gårdar bidraget förra året. Sen var pengarna slut.
Det kanske blir skillnad i framtiden då dom stora gårdarna har fått sitt staket.
Då kanske vi andra kan få lite. ::)
Men man skall också tänka på att bidraget till vargstängsel minskar.
Så om några år är det nere i noll kronor.

Pengarna till vargstaket är ju till för att övergången mellan icke varg och varg skall gå smidigare.
Inte för att man skall få pengar hur länge som helst.
Det är bara samer som har den fördelen i detta land.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #62 skrivet: 16 jun-09 kl 21:05 »
Jag bor 6 km från vargrevirets centrum.
Får inga bidrag pga att vi behöver ha 200 tackor i produktion för att dom skall ge oss pengar till staket.
Min fråga är hur man skall kunna komma upp i 200 tackor utan att låna flera hundra tusen kronor?

För får jag vargbesök så får jag börja om från början med det som vargen inte dödade.
Eftersom vi har ett nära samarbete med Länstyrelsen och mycket kontakt med jägare, djurägare och andra bofasta i vargrevir så vet jag att en stor del av hobbydjurägarna har slutat med får. De vill inte ha sina får som en potentiell varglunch. Detta har inget med pengar att göra. En fårägare med lite får gör mer förlust än vinst om man räknar på slaktpris och ev. ull. Själv skulle jag vilja ha några får att hålla markerna öppna med men tvekar pga. risken för rovdjursatacker.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #63 skrivet: 16 jun-09 kl 21:09 »
Det finns över huvud taget ingen statestik om hur många jakthundar som dödas av bilar under jakt.

Det finns statestik om hur många hundar som dödas av bilar men dom mesta är sällskapshundar i södra sverige.
Där det inte finns några vargar.
Kan du ge mig en länk där det finns statistik angående detta?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Bo

Allemansrätten
« Svar #64 skrivet: 17 jun-09 kl 06:25 »
Den bör inte ses som en restpost utan som fundamentet i ekonomin. Världen vi lever i skall ses som ett gemensamt världsarv och den som vill förfoga över en bit för egen del, betala ersättning åt oss andra i form av en årlig avgift relaterad till exploateringsgrad. - Ju mer det finns kvar av natur och allemansrätt, desto lägre avgift.

Metoden att dra på sig höga avgifter är då att utrota djur, utarma floran, hävda revir och reservera jakt och fiske för sig själv. Lägst avgifter får den som förmår nyttja sina marker med full tillgänglighet och med artrikedomen i behåll.

Rosten

• Närke
SV: Allemansrätten
« Svar #65 skrivet: 17 jun-09 kl 08:19 »
Lägst avgifter får den som förmår nyttja sina marker med full tillgänglighet och med artrikedomen i behåll.
Så du menar att om man tar bort får, hästar, kor, bikupor mm från våra marker så får vi en lägre avgift?
Eftersom dessa saker hägnas in med eltråd. Vilket gör att tillgängligheten minskar.
« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 08:21 av Rosten »

Charlotte

• -
« Svar #66 skrivet: 17 jun-09 kl 08:48 »
Jag tycker Bos förslag var bra! Blir rovdjurstrycket för hårt ute i landet flyttar man bara sina djur in till stan, släpper in dom i lägenheter och låter dom livnära sig på krukväxter osv, för inte får man väl hävda att lägenheten är ett revir? Sånt ger väl höga avgifter? I villaträdgårdar finns säkert också mycket för dom att äta.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #67 skrivet: 17 jun-09 kl 09:01 »
Iofs är det ganska enkelt att göra stättor över elstängsel, så har man gått allemansrätten tillmötes.

Huggorm

• Gäst
SV: Allemansrätten
« Svar #68 skrivet: 17 jun-09 kl 11:55 »
Den bör inte ses som en restpost utan som fundamentet i ekonomin. Världen vi lever i skall ses som ett gemensamt världsarv och den som vill förfoga över en bit för egen del, betala ersättning åt oss andra i form av en årlig avgift relaterad till exploateringsgrad. - Ju mer det finns kvar av natur och allemansrätt, desto lägre avgift.

Metoden att dra på sig höga avgifter är då att utrota djur, utarma floran, hävda revir och reservera jakt och fiske för sig själv. Lägst avgifter får den som förmår nyttja sina marker med full tillgänglighet och med artrikedomen i behåll.

Det lät misstänkt likt kommunism, men det kan ju ske genom att justera fastighetsskatten.

Bo

Marknadsekonomi!
« Svar #69 skrivet: 17 jun-09 kl 12:16 »
Äganderätten kan vara lika skyddad och respekterad oavsett om den skaffas via en engångssumma eller via en årlig avgift.

Rosten

• Närke
« Svar #70 skrivet: 17 jun-09 kl 15:12 »
Iofs är det ganska enkelt att göra stättor över elstängsel, så har man gått allemansrätten tillmötes.
Varför skulle jag tillbringa massa tid och pengar för att gör min mark framkomlig för ändra?

Kliver dom sedan upp och ramlar ner så är det jag som får betala skadestånd eftersom det är jag som har byggt det och det är min mark.
Då är det bättre med höga elstaket. Då är det ingen som skadar sig på min mark eftersom ingen kommer in på den.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 18 jun-09 kl 03:20 »
Varför skulle jag tillbringa massa tid och pengar för att gör min mark framkomlig för ändra?

Kliver dom sedan upp och ramlar ner så är det jag som får betala skadestånd eftersom det är jag som har byggt det och det är min mark.
Då är det bättre med höga elstaket. Då är det ingen som skadar sig på min mark eftersom ingen kommer in på den.

Är det bara några hektar åker är det nog få som är intresserade av att vandra där, men resonemanget blir problematiskt när det är större betade områden som hagmarker.
Allmänheten har ju faktiskt rätt att vistas där.
Man får inte försvåra tillgängligheten i onödan, och kan bli tvingad att ordna stängselgenomgång om sån saknas där det brukar passera folk, t ex vid stigar.
Märker folk att det sätts upp elstängsel mest för att hindra tillgänglighet så finns risk att dom saboteras, det är ju simpelt att jorda eller knipsa av en eltråd.
Och sen är det en myt att du skulle få betala skadestånd om nån skadar sig på din mark, om du nu inte grävt fallgropar och sånt vill säga.

Rosten

• Närke
« Svar #72 skrivet: 19 jun-09 kl 09:50 »
Och sen är det en myt att du skulle få betala skadestånd om nån skadar sig på din mark, om du nu inte grävt fallgropar och sånt vill säga.
Jägarförbundet uppmanar alla att sätta upp skyltar på jakttornen att man inte får kliva upp i dom.
För skulle ett jakttorn välta så är markägaren ansvarig för olyckan eftersom det är en byggd konstruktion.

Menar du att Jägrförbundets jurist inte har koll på lagar och regler?

Då måste det vara samma sak om jag bygger en bro över tråden.
När den blir gammal så vad händer då om den rasar när någon står på den?

Om någon halkar på din uppfart så är ju du ansvarig för olyckan om inte jag minns fel.

pappi747

• Blekinge
« Svar #73 skrivet: 19 jun-09 kl 11:24 »
Är man ansvarig för att ta ner trådar och stängsel igen när dom inte längre används? Om inte så borde ett sånt ansvar finnas.. stängsel som används för att stänga inne eller ute allehanda djur har jag inget att säga om men jag har flera ggr snott in kängorna eller snubblat i skogen över gamla övergivna inhägnader. Väldigt otrevligt men hanterbart för mig som i värsta fall kan uppsöka sjukhus. Är markägaren skyldig om jag skadar mig på gammal rostig taggtråd i skogen?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 19 jun-09 kl 11:41 »
Klart att har du byggt en stätta och den brakar ihop, så är det nästan att betrakta som en fälla.
Men det ändrar inte på att man inte får stänga ute folk bara för att jävlas.
Jag antar att du själv uppskattar allemansrätten ibland.
Men det är lätt att revirinstinkten går överstyr när man kommer över en bit mark, ifall man inte haft det förut.
Finns många exempel på det här vid Roslagskusten.
Beträffande taggtråden är jag rätt säker på att markägaren inte blir skadeståndsskyldig.
Man kan ju få en pinne i ögat också, inte gör det att skogsägaren måste stamkvista alla trän.
Men visst är taggtråd ett sattyg.
Har en granne som sätter upp såna som är skitsvåra att forscera.
Trådarna sitter tätt, det går inte att krypa under och det är så nära dikena att man inte kan grensla över.
Har kostat mej ett antal rivsår och sönderrivna plagg, ibland har det varit riktigt nära att jag hämtat avbitartången.

pappi747

• Blekinge
« Svar #75 skrivet: 19 jun-09 kl 12:52 »
Jag ser nog en viss skillnad på pinnar och taggtråd ändå.. pinnarna hör ju liksom hemma i en skog och vandrar man genom densamma så är det ju ett "hinder" man bör förvänta sig.. Taggtråd å andra sidan är ju knappast ett naturligt inslag.
En van skogsbesökare lär sig ju ungefär var man kan förvänta sig att snava över ett övergivet hägn men alla är ju inte vana.. och alla hägn är inte logiskt avgränsade heller, utefter naturliga gränser.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #76 skrivet: 19 jun-09 kl 13:51 »
Blir svårt att dra gränsen då, man kan ju t ex snava på en skogsmaskin och göra sig jävligt illa.
Hursomhelst så är det inte mycket taggtråd kvar i skogarna, jämfört med 50-60-talet, när det var vanligt med skogsbeten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 19 jun-09 kl 14:35 »
Hursomhelst så är det inte mycket taggtråd kvar i skogarna, jämfört med 50-60-talet, när det var vanligt med skogsbeten.

Här finns rätt mycket kvar, men det mesta ligger ihoptrasslat i nystan intill de träd som ursprungligen fungerat som stängselstolpar. Mest lömskt är det med stumpar av taggtråd som finns kvar i trädstammarna, men inte syns på utsidan.

Rosten

• Närke
« Svar #78 skrivet: 19 jun-09 kl 14:42 »
Har en granne som sätter upp såna som är skitsvåra att forscera.
Trådarna sitter tätt, det går inte att krypa under och det är så nära dikena att man inte kan grensla över.
Har kostat mej ett antal rivsår och sönderrivna plagg, ibland har det varit riktigt nära att jag hämtat avbitartången.
Då är det ju perfekt som vargstaket den dagen som han får ett vargbesök. ;)
Att folk inte kan komma in och skräpa ner får man ju på köpet. ;D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #79 skrivet: 19 jun-09 kl 15:09 »
Nerskräpningen sköter han överhövan bra själv.
Rostiga bilvrak och utrangerade lantbruksmaskiner lite varstans, ej igenfyllda gropar efter provgrävning efter grus osv.
Plus massor av taggtrådshärvor a la stormninghinder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser