Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49689 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #80 skrivet: 26 jun-09 kl 07:09 »
Taggtråden var ett sätt att stängsla för så där 50 år sedan. Vem fan uppfann taggtråden. Den jävelen måste varit sjuk i huvudet. Men, skogsnissar: Taggtråden finns i våra kulturmarker och den håller sakta men säkert på att förintas genom oxidering, så bara lugn, den försvinner så småningom! Men, tänk på att den tidens människor var i behov av sina husdjur.
Bättre en fågel i handen, ån tio i skogen...
« Senast ändrad: 26 jun-09 kl 07:15 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 26 jun-09 kl 20:40 »
Ibland blir jag lite förundrad när jag läser vad folk skriver på alternativ.nu. Efter att ha läst den här tråden funderar jag på hur världen skulle se ur om vissa av er fick bestämma. Ingen allemansrätt. Inga vilda rovdjur. Det känns obehagligt. Trångt, snålt och torftigt.
Gunilla
« Senast ändrad: 26 jun-09 kl 21:13 av Gunilla0 »

Rosten

• Närke
« Svar #82 skrivet: 27 jun-09 kl 09:39 »
Ibland blir jag lite förundrad när jag läser vad folk skriver på alternativ.nu. Efter att ha läst den här tråden funderar jag på hur världen skulle se ur om vissa av er fick bestämma. Ingen allemansrätt. Inga vilda rovdjur. Det känns obehagligt. Trångt, snålt och torftigt.
Gunilla
Du skulle kunna köpa ett bärplockningskort/svamplockningskort liknade det fiskekort som du köper idag om du vill fiska på någon annans mark.

Är det inte lite knepigt att du inte får fiska, jaga, plocka kottar, julgranar mm på någon annans mark.
Men du kan gå in och plocka upp all bär, svamp och blommor där fast att någon annan äger marken och har betalat för den?

Du kan starta en firma som säljer bären, svampen och blommorna som står på någon annans mark!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 27 jun-09 kl 11:01 »
På vår mark växer massor av liljekonvaljer. På våren kommer det folk i drösar och plockar. Det tycker jag är trevligt. Äldre infödingar på orten berättar hur de brukade cykla dit och plocka när de var små. Allemansrätten is the shit.

Rosten

• Närke
« Svar #84 skrivet: 27 jun-09 kl 11:41 »
På vår mark växer massor av liljekonvaljer. På våren kommer det folk i drösar och plockar. Det tycker jag är trevligt. Äldre infödingar på orten berättar hur de brukade cykla dit och plocka när de var små. Allemansrätten is the shit.
Men vad händer om en person kommer dit och dammsuger marken varje år för att sedan sälja det för dyra pengar i sin blommaffär.
Men du kan ju köpa tillbaka en bukett  till frugan. Så slipper du plocka själv. ;)
Allt du behöver göra är att ta bilen in till staden och besöka butiken.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #85 skrivet: 27 jun-09 kl 11:52 »
Du kämpar för en död sak, Rosten.
Det är försvinnande få även bland markägare, som vill ta bort allemansrätten.
Missbruk kan beivras även idag.

Rosten

• Närke
« Svar #86 skrivet: 27 jun-09 kl 11:58 »
Du kämpar för en död sak, Rosten.
Det är försvinnande få även bland markägare, som vill ta bort allemansrätten.
Missbruk kan beivras även idag.
Jag kämpar inte.
Jag elstängslar. ;D

Vilse

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 27 jun-09 kl 12:08 »
jag saknar allemansrätten.
att inte kunna kliva ur bilen och gå en sväng , vare sej med eller utan hunden i skogen.
(ja med koppel på och utan att störa eller lämna spår efter oss)
här kan jag bara dra runt utefter vägar och hemmavid eller om jag hittar nån sällsynt vandringsled där jag kan ha hunden med mej.
städerna har by-laws som förbjuder hundar, inte ens i koppel! och det finns hundrastningsområden upprättade, mitt närmaste är en gräsmatta som ligger utefter state highway utan staket emellan!

fast jag fattar att det finns folk som inte sköter allemansrätten.

palledansk

• Värmland
« Svar #88 skrivet: 27 jun-09 kl 13:55 »
Du skulle kunna köpa ett bärplockningskort/svamplockningskort liknade det fiskekort som du köper idag om du vill fiska på någon annans mark.

Är det inte lite knepigt att du inte får fiska, jaga, plocka kottar, julgranar mm på någon annans mark.
Men du kan gå in och plocka upp all bär, svamp och blommor där fast att någon annan äger marken och har betalat för den?

Du kan starta en firma som säljer bären, svampen och blommorna som står på någon annans mark!
Bra talat! Inför bär/svamp/blomplockningskort omedelbart!

Det där med att starta firma o sälja bär etc stämmer inte, allemansrättigheten(skyldigheten) gäller bara privatpersoner, inte företag, föreningar etc.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Rosten

• Närke
« Svar #89 skrivet: 27 jun-09 kl 17:58 »
Är det någon som vet var man hittar allemansrätten i lagboken?

Jag har letat och letat men hittar den inte.

palledansk

• Värmland
« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 18:32 av palledansk »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 27 jun-09 kl 20:54 »
Det finns ingen allemansrättslag. Den är en kombination av tradition, oreglering och fragment av annan lagstiftning. Så länge markägare avstår från att agera så att allemansrätten inskränks kan vi nog slippa få någon allemansrättslag. I annat fall lär den komma som ett brev på posten.

Rosten

• Närke
« Svar #93 skrivet: 28 jun-09 kl 00:41 »
Det finns ingen allemansrättslag. Den är en kombination av tradition, oreglering och fragment av annan lagstiftning. Så länge markägare avstår från att agera så att allemansrätten inskränks kan vi nog slippa få någon allemansrättslag. I annat fall lär den komma som ett brev på posten.
Redan i dag så finns det ett antal markägare som har reagerat.

Det kommer inte att bli mindre i framtiden.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #94 skrivet: 28 jun-09 kl 00:54 »
Onödigt att mata trollen.
Sånt där kan bli valfläsk för vissa, var nåt liknande med det "fria fisket".

palledansk

• Värmland
« Svar #95 skrivet: 28 jun-09 kl 12:51 »

Här är lagtexten:
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&BET=1998%3A808%24

kapietl 7-8, 11 samt 12 är dom som mest berör allemansrätten.
Sedan har regering och riksdag givit Naturvårdsverket i uppdrag att sammanställa det hela, och denna sammanställning är det som kallas allemansrätten.
HElt riktigt finns det ingen "allemansrättslag", i de fall någon bryter mot "allemansrätten" hänvisar man till brott mot lämplig § i Miljöbalken.

Vidare studier i ämnet:
Miljöbalken 7 jap §§ 13-18 26 kap § 11 29 kap § 7
samt följande citat ur Karnov 2006/07 sid 2376 not 224: ( mina understrykningar)
"Genom att allemansrätten är en inskräkning i förfoganderätten till en fastighet utan rätt till ersättning kan dess omfattning också till viss del motsatsvis anges genom en jämförelse med bestämmelser  främst i Brottsbalken om hemfridsbrott och skadegörelse, se 4 kap § 6 (hemfridsbrott), 12 kap § 1 (skadegörelse), 12 kap § 2(åverkan) 12 kap § 4 (tagande av olovlig väg..."
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 18:18 av palledansk »

pålle

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 28 jun-09 kl 13:51 »
ja bar a udrar är det bösan i had  somm kommer att jälla ifram tiden ? mvh pålle

palledansk

• Värmland
« Svar #97 skrivet: 28 jun-09 kl 15:03 »
ja bar a udrar är det bösan i had  somm kommer att jälla ifram tiden ? mvh pålle
Det är det väl redan nu, med tanke på den ohyfs som allt fler visar i mar o natur?
Bössa eller andra argument för att jaga bort dom.

pålle

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 28 jun-09 kl 15:31 »
är det då till åtett med anarki för domm som schötetersig?mvh pålle

palledansk

• Värmland
« Svar #99 skrivet: 28 jun-09 kl 17:34 »
är det då till åtett med anarki för domm som schötetersig?mvh pålle

Varför skulle dom skötsamma anarkera? ( heter det så?)

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser