Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26466 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #120 skrivet: 06 jan-09 kl 10:58 »
Inte en enda som svarat på min fråga.
Är vargförespråkare fega? ;)
:)

Lite kanske.. :)
Nej vars, nu har jag i.o.f. inga vapen annat än högrepen och ett gammalt harpun-gevär så för min del så uppstår nog inte det problemet. Men måste man skjuta den då? Om inte grannen har någon gevär kan han väl springa in och skrika lite på vargen, den lär nog inte stanna kvar då..

Rosten

• Närke
« Svar #121 skrivet: 06 jan-09 kl 11:32 »
Rosten, det är inte alla människor som har vapen!   ;)
Men om du hade vapen.
Skulle du hjälpa grannen att skjuta då han inte får eller skulle du berätta att du inte tänkte skjuta?

Jag är nämligen intresserad av om alla vargälskare förstår vad som händer efter att man har skjutit en varg  som precis har slaktat halva grannens fårbestånd och skadat ett antal och samtidigt vägrar att lämna fårhagen.

Dom brukar ju hävda att jägarna har  fått så lätt för att döda vargar med dom nya lagarna

Jag vet i alla fall vad jag skulle göra.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #122 skrivet: 06 jan-09 kl 11:39 »
Men om du hade vapen.
Skulle du hjälpa grannen att skjuta då han inte får eller skulle du berätta att du inte tänkte skjuta?

Jag är nämligen intresserad av om alla vargälskare förstår vad som händer efter att man har skjutit en varg  som precis har slaktat halva grannens fårbestånd och skadat ett antal och samtidigt vägrar att lämna fårhagen.

Dom brukar ju hävda att jägarna har  fått så lätt för att döda vargar med dom nya lagarna

Jag vet i alla fall vad jag skulle göra.
Nu pratar ju du om byråkratin och konstiga lagar. Den vill ju även jag som anhängare till rovdjur förbättra. Överallt där den finns.

Rosten

• Närke
« Svar #123 skrivet: 06 jan-09 kl 12:33 »
Nu pratar ju du om byråkratin och konstiga lagar. Den vill ju även jag som anhängare till rovdjur förbättra. Överallt där den finns.
Men hur många vargförespråkare finns det inte som skriker rätt ut så fort man skall ändra en lag så att det blir lite smidigare att leva med vargar.

För er som undrar vad som händer om man skjuter en varg i grannens fårhage när grannen är med men inte själv får använda vapen för att han är misstängt för grov olaga jakt pga att han sköt förra gången.

1. Du blir misstänkt för grov olaga jakt.
2. Polisen beslagtar dina vapen.
3. Du blir dömd för grov olaga jakt. Pga att fåren inte är dina och det är bra djurägaren som har rätt att skjuta.
4. Böterna för en dödad varg är i daxläget 100 000:-
5. Du vet nu inte om du någonsin får tillbaka dina vapenlicenser. Pga att det är polisen som bestämmer hur länge du skall vara av med dom. Inte domstolen.
Har du en kompis på licesnavdelningen så kanske du får vänta 1 år.
Har du därimot ingen kompis och din handläggare tycker att du har gjort fel. Då får du vänta till den handläggaren går i pension och sedan får du hoppas att det kommer en med en annan åsikt. Annars är du av med vapen för evigt.

Själv så skulle jag aldrig skjuta. Bättre attt starta ett grannbråk och sedan tvingas sälja kåken för att du inte kan bo kvar i byn.

pappi747

• Blekinge
« Svar #124 skrivet: 06 jan-09 kl 12:44 »
Finns det ingen fond, finansierad av vargmotståndare, varifrån man får ersättning för bötesbeloppet? Oj... nu kanske jag gav någon en ide..ursäkta.

sub rosa

« Svar #125 skrivet: 06 jan-09 kl 18:12 »
Och fåren går in i vindskyddet för att äta där vi kommer att fodra dom. Tror du inte att hunden följer med in där?
Så kul är det inte att äta allergimedicin.

Det dödar dig inte!!!! Du verkar inte vara vän av någon i familjen CANIS

Hunden stannar i utkanten av flocken och skyddar den.............men det är klart, det är ju givetvis lättare att trycka av så är problemet löst.........tills nästa varg flyttar in i dess ställe. Vadmer ni inte tänkt på är om Abruzzese finns så är den avskräckande för vargen då och framöver. Vargen är skygg av naturen men en opportunist - inleder alltid med att cirkla i utkanten av samhällen innan den drar sig närmare och närmare och om inget avskräcker den så får man sina får rivna.          Vargen fanns här innan du och din granne med era får.....han är inte på er gård det är du som är i hans/hennes revir!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

eka

• Värmland
« Svar #126 skrivet: 06 jan-09 kl 18:37 »

Lite kanske.. :)
Nej vars, nu har jag i.o.f. inga vapen annat än högrepen och ett gammalt harpun-gevär så för min del så uppstår nog inte det problemet. Men måste man skjuta den då? Om inte grannen har någon gevär kan han väl springa in och skrika lite på vargen, den lär nog inte stanna kvar då..

Titta tillbaka lite i trådar så finns det info
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=7382.msg34813#msg34813
Ni borde läsa lite mer av hennes inlägg.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Rosten

• Närke
« Svar #127 skrivet: 06 jan-09 kl 18:39 »
Det dödar dig inte!!!! Du verkar inte vara vän av någon i familjen CANIS

Hunden stannar i utkanten av flocken och skyddar den.............men det är klart, det är ju givetvis lättare att trycka av så är problemet löst.........tills nästa varg flyttar in i dess ställe. Vadmer ni inte tänkt på är om Abruzzese finns så är den avskräckande för vargen då och framöver. Vargen är skygg av naturen men en opportunist - inleder alltid med att cirkla i utkanten av samhällen innan den drar sig närmare och närmare och om inget avskräcker den så får man sina får rivna.          Vargen fanns här innan du och din granne med era får.....han är inte på er gård det är du som är i hans/hennes revir!
Vi har 2 helt olika åsikter om saker och ting.

1. Vi tvingades flytta från vårt förra hus efter 17 år pga att grannen skaffade hästar som familjens allergi inte klarade av. Om man nu inte tycker att det är trevligt att gå omkring i halvkoma pga biverkningarna från allergimedicinen. Så då är ju knappast en hund lösningen på problemet eftersom det är pälsdjur som vi är allergiska mot.
2. Skogen är vargens revir. Gården är mitt revir. Så enkelt ser jag på saken.

Att skjuta en varg som anfaller våra får skulle jag aldrig någonsin göra. Fåren är inte värda det pris som man får betalt om man gör det. Då är det bättre att vargen får äta upp dom och sedan kan man stå på förstasidan i massa tidningar och skriva massa inlägg på nätet med bilder för att visa vad den trevliga vargen gör på mitt revir.

Det är opinionen som förändrar regler. Inte vapen.

LasseDalom

• -
« Svar #128 skrivet: 06 jan-09 kl 19:15 »
Citat från: Rosten
Men om du hade vapen.

Det är alldeles för hypotetiskt, jag kommer nog aldrig att skaffa något vapen. Men jag kan väl tänka mig in i ditt scenario lite. "Vargen" för mig är väl jämförbar med den där jakthunden jag har haft här två gånger som försökt döda kaninen. Skulle jag då tänka mig att döda den hunden om den gav sig på grannens kaniner? Nej det tror jag inte. Jag skulle gå dit och avbryta det hela. Jakthunden fick jag handgripligen släpa ur buren och skicka in den i vedboden, vargen skulle förmodligen pysa innan jag kom så nära.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #129 skrivet: 06 jan-09 kl 19:20 »
så lätt som du verkar tro är det inte att "schasa iväg" vargen ...

kolla gärna den här länken och säg sedan vad du skulle göra:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=7382.msg34813#msg34813

Skytten

• Skåne
« Svar #130 skrivet: 06 jan-09 kl 19:29 »
Vargar, lejon och tigrar schasas vanligen iväg bland de herdefolk som har dem i närheten, de har ofta en respekt för rovdjuren, men försvarar sin flock natt och dag, och då är just schasning metoden.
Det finns undantag, men det är reglerat med speciella mandomsprov, då man ska ta ett farligt rovdjur avdaga med ett spjut.

Här vill man ha bössa :o
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Moraggarn

• -
« Svar #131 skrivet: 06 jan-09 kl 20:13 »
Vargar, lejon och tigrar schasas vanligen iväg bland de herdefolk som har dem i närheten, de har ofta en respekt för rovdjuren, men försvarar sin flock natt och dag, och då är just schasning metoden.
Det finns undantag, men det är reglerat med speciella mandomsprov, då man ska ta ett farligt rovdjur avdaga med ett spjut.

Här vill man ha bössa :o

Som tur är så behöver vi inte avlägga några mandomsprov

Moraggarn

• -
« Svar #132 skrivet: 06 jan-09 kl 20:24 »
han är inte på er gård det är du som är i hans/hennes revir!

Då är det så enkelt att vargen får se till att maka på sig för att slippa otrevligheter. Herregud en del verkar sätta vargen högst upp på en pedestal och sedan därunder sig själva. Vargen är ett otroligt fint djur, väldigt "mäktigt" och spännande är det när man får se en. Visst kan vi ha varg, men inte för många med tanke på vad de vi redan har ställer till. Detta med licensjakt tycker jag verkar vara en bra lösning. Dom som vill att en del vargar ska skjutas bort får som dom vill och de som vill ha varg får ha varg. De enda som inte blir nöjda är dom rabiata vargmotståndarna som till varje pris vill ha bort vartenda spår av vargen samt de rabiata motståndarna på andra sidan som inte på något vis tycker att jakt ens borde få förekomma på något djur överhuvudtaget.Licensjakt är en bra kompromiss

Rosten

• Närke
« Svar #133 skrivet: 06 jan-09 kl 23:18 »
Tilldelning av lodjur och björn verkar ju funka.
Så förmodligen skulle det funka bra på varg också.

Sen håller jag inte riktigt med om att varg skulle vara ett "mäktigt" djur.
Dom jag har sett har mest sett tråkig ut.

Tacka vet jag stora rovfåglar. ;)
Dom är mäktiga när dom svävar högt upp i himlen.

Tyvärr så vävar dom ibland över våra höns också. :(

Men samma regler som varg gäller. Bara en desperat person använder vapen på fredat djur. 

Charlotte

• -
« Svar #134 skrivet: 06 jan-09 kl 23:31 »
Sen håller jag inte riktigt med om att varg skulle vara ett "mäktigt" djur.
Dom jag har sett har mest sett tråkig ut.
Den min syrra såg i en grannby tidigt en morgon för några år sedan trodde hon var en skabbig, vanvårdad Draghund av något slag ;D
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #135 skrivet: 06 jan-09 kl 23:52 »
Den min syrra såg i en grannby tidigt en morgon för några år sedan trodde hon var en skabbig, vanvårdad Draghund av något slag ;D
                                         Mvh
                                      Charlotte
Exakt.
Men jag har aldrig sett någon med vinterpäls. Dom kanske är vackrare då.
Men inte ser dom lika fina ut som på TV. ;D

Då är räven snyggare. ;)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #136 skrivet: 07 jan-09 kl 10:24 »
Då är räven snyggare. ;)
Den brukar ju också se bra "skabbig" ut.

Lodjur har jag sett på nära håll, 15 meter eller så. Ingen vacker syn rent estetiskt. Men ack så häftigt. Som en liten stympad panter, eller nåt sånt. Det var bara ett hundratal meter från hemmet, och min första tanke blev att se till att katterna och hönsen var inne. Men jag skulle aldrig komma på tanken att ta djuret av daga förutom i en direkt och potentiellt dödlig konfrontation med hunden (en katt eller två hade jag nog offrat, även några höns). Att skrämma bort den hade varit prio ett.

Hur går forskningen när det gäller att hålla rovdjuren borta från gårdar? Vi har ju rovdjursstängsel. Dock ganska otympliga att flytta runt på. Doft-, ljud- och ljusskrämmor borde ju kunna fungera. Hunddjur lär sig fort, med rätt psykoligi så borde man med ganska stor framgång kunna förhindra vargar från att vara alltför närgångna. Att inte göra något är ju att lära vargen att det INTE är farligt att komma nära.

Har vi blivit lite lata och bekväma? Vi tror att vi kan ha får flera km hemifrån i någon hage, och titta till dessa någon gång om dagen. Förr hade man ju herdar. Kanske inte bara för att hålla djuren på plats, utan också för att kunna förhindra rovdjursattacker. I Italien har man väl en stor hundras, minns inte vilken, som på egen hand kan agera herde. Den vinner mot vargar i slagsmål (alltså blir det aldrig slagsmål, utan vargen håller sig borta) och håller sig kring sin fårflock. Kan det vara något för oss?

Samtidigt som vi måste komma fram till vettiga lagar och en vettig inställning till hur vi ska handskas med de stora rovdjur som kommer till oss, så måste kanske också vi förändra vår syn på djurhållning. Det måste ske en utveckling på båda fronter.

Man kan inte ge vargen fritt spelrum. Vi är i deras revir, och de är i vårt. Det är minst lika komplicerat som Israel/Palestina-konflikten. Det vore väl själva fan infall det inte kunde gå att samexistera på något sätt. 

Det var morgonens funderingar kring ämnet.

pappi747

• Blekinge
« Svar #137 skrivet: 07 jan-09 kl 10:50 »
Jag tycker det känns som att dom flesta härinne tycker vargen hör hemma i Sverige och det känns ju bra.. intressant jämförelse med rovfågel. Så har jag själv inte tänkt men visst känns det främmande att döda fiskljusen för den snor abborren eller att skjuta ugglan för att den tog kattungen...
Jag tror att så fort man får bukt med överdriven rädsla för "zeke varg" så blir diskussionen genast mer konstruktiv.

pappi747

• Blekinge
« Svar #138 skrivet: 07 jan-09 kl 11:03 »
Ja förr var vi ju fler bönder i landet och syntes mer ute på åkrarna. Det borde ha fungerat som en skärm för tamboskap och vargen vågade sig inte i närheten. Nu när vi brummar förbi i hytten på en traktor ibland så kanske gränsen flyttats fram till gården, för vargen. Angående att använda hundar för att vakta boskap så är det en suverän metod som återfinns såväl i Italien (Maremmo...-hundar), Spanien/Portugal (Estela-hundar), Frankrike (Pyreneer el. "patou"), och östeuropa (Kovasz m.fl).
Varför vi bara använder det i väldigt begränsad utsträckning är för mig en gåta...

Skytten

• Skåne
« Svar #139 skrivet: 07 jan-09 kl 11:08 »
Till skillnad från sydeuropa där vargen är rädd för hunden, är det här så att hunden är rädd för vargen, i varjefall är hundägaren mycket orolig.
Där man har vallhundar, bruka man även ha någon människa som deltar i bevakningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser