Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26530 gånger)

Rak

SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #160 skrivet: 13 jan-09 kl 18:45 »
Det som känns viktigast för mig är att man får ersättning om hunden blir skadad, så man har råd med vetrinär kostnaderna.

Charlotte

• -
« Svar #161 skrivet: 13 jan-09 kl 18:50 »
Det som känns viktigast för mig är att man får ersättning om hunden blir skadad, så man har råd med vetrinär kostnaderna.
  Ja, precis, och då är inte 5000 kr så mycket.
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #162 skrivet: 13 jan-09 kl 19:15 »
  Ja, precis, och då är inte 5000 kr så mycket.
                        Mvh
                     Charlotte

Borde väl täcka självrisken till en stor del. Eller?

Charlotte

• -
« Svar #163 skrivet: 13 jan-09 kl 19:17 »
Borde väl täcka självrisken till en stor del. Eller?
Men, det finns väl ingen LAG på att ha sin hund försäkrad?
                                 Mvh
                               Charlote
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #164 skrivet: 13 jan-09 kl 19:21 »
Men, det finns väl ingen LAG på att ha sin hund försäkrad?
                                 Mvh
                               Charlote
Nä, men om man tycker om den väldigt mycket, tänkte jag. Fast vad vet jag...

Charlotte

• -
« Svar #165 skrivet: 13 jan-09 kl 19:25 »
Nä, men om man tycker om den väldigt mycket, tänkte jag. Fast vad vet jag...
Om jag skulle ha haft alla mina hundar försäkrade alla år så hade jag haft råd till en hel massa veterinärvård för de sammanlagda premierna. Om man tycker väldigt mycket om sin hund kan man ju ha en buffert som betalar veterinärvård OM det skulle behövas.
                                          Mvh
                                        Charlotte

Rak

« Svar #166 skrivet: 13 jan-09 kl 19:31 »
Jag vet inte exakt hur det fungerar när jag för tillfället inte har hundarna försäkrade, men jag tvivlar på att man kan få ut 40 000kr på försäkringen för en operation om värdet på hunden är 10 000kr? I och med att jag använder mig av blandraser som jakthundar så kan jag inte meditera för att höja värdet.
Mvh Rak

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #167 skrivet: 13 jan-09 kl 19:46 »
Jag vet inte exakt hur det fungerar när jag för tillfället inte har hundarna försäkrade, men jag tvivlar på att man kan få ut 40 000kr på försäkringen för en operation om värdet på hunden är 10 000kr? I och med att jag använder mig av blandraser som jakthundar så kan jag inte meditera för att höja värdet.
Mvh Rak
Det måste man väl kunna få. Det är ju det man betalar den svindyra premien för. Om man har en blandraskatt försäkrad så täcker ju försäkringen den operation som måste till, exempelvis efter en bilolycka (minus kanske 25% i självrisk). Och då är ju katten bara "värd" ungefär en krona. Det handlar ju om ren business för försäkringsbolagen.

pappi747

• Blekinge
« Svar #168 skrivet: 13 jan-09 kl 19:59 »
Instämmer med Troy.. Höjningen från 2000kr till 5000kr ger ju djursjukvården och försäkringsbolagen bra med utrymme att höja ersättningar och premier. Inte nödvändigtvis till gagn för vare sig hund eller hundägare...

lansen

« Svar #169 skrivet: 13 jan-09 kl 22:51 »
Ni pratar om er hundar som kompisar och oersättliga, hur kan ni då riskera livet på dem genom att släppa ut dem i marker där det finns varg för er egen nöjes skull?

Charlotte

• -
« Svar #170 skrivet: 13 jan-09 kl 22:57 »
Ni pratar om er hundar som kompisar och oersättliga, hur kan ni då riskera livet på dem genom att släppa ut dem i marker där det finns varg för er egen nöjes skull?
Jag är inte jägare och bor inte i vargrevir...
Men jag tror i alla fall inte att en högre ersättning väger upp att få hunden dödad av varg. Kanske man som jägare släpper hunden på jakt för att det också är det största nöjet HUNDEN har?
                                        Mvh
                                     Charlotte

Rak

« Svar #171 skrivet: 13 jan-09 kl 23:06 »

Ja det är kompisar och visst riskerar jag livet på min kompis... Oersättlig? Tja kompisar kommer och går, men nog har jag gärna dom kvar om jag får.

I morse när klockan ringde och jag somnade om, så hoppade hunn, olovandes upp i sängen och försökte väcka mig genom att slicka husse vaken  :o Att klockan ringer betyder jakt för hunden. Såå, det finns nog fler än jag som jagar för nöje...
Mvh Rak

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #172 skrivet: 15 jan-09 kl 21:21 »
Fast för de allra flesta hundägare så kan nog inte pengar ersätta en kompis?
 Mina hundar är absolut inte värda 20000 i kronor, ingen av dom är meriterade osv,(det som ger högre ersättning) men ändå är dom oersättliga för mig...
                                                       Mvh
                                                    Charlotte

Valet är ditt.! Släpp inte hundar lösa i rovdjursrika skogar. Hundar skall aldrig vara lösa. Förstår inte varför detta inte skall gälla jägare!? Gnäll sedan inte heller när vargen/björnen sett ett lätt byte och satt tänderna i din hund.

Rak

« Svar #173 skrivet: 15 jan-09 kl 21:34 »
Valet är ditt.! Släpp inte hundar lösa i rovdjursrika skogar. Hundar skall aldrig vara lösa. Förstår inte varför detta inte skall gälla jägare!? Gnäll sedan inte heller när vargen/björnen sett ett lätt byte och satt tänderna i din hund.

Om hundar fötts med halsband och koppel, kanske jag har övervägt ditt inlägg...

Margit

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 15 jan-09 kl 21:38 »

En förutsättning för den mesta jakten är just att släppa lös hunden, annars blir det liksom ingen jakt.

Det är väl det här mycket av rovdjursdiskussionen handlar om, hur många rovdjur ska vi ha och vad ska det få kosta i form av rivna tamdjur/hundar. Inte bara ekonomiskt, för egen del är det en stor förlust om jag inte längre kan jaga med mina hundar - rent livskvalitetsmässigt alltså.

ulfg

« Svar #175 skrivet: 15 jan-09 kl 22:20 »
All kvalificerad myndighetsutövning handlar om att balansera konflikterande särgruppsintressen för ett allmänt samhällsbästa. Rovdjursförvaltningen just nu är inne på att både tillåta skyddsjakt på varg och också föra in nytt friskt blod till vargstammen genom strategisk inplantering av ett par nya vargar österifrån. Det tror jag blir bra. Alla livskraftiga djurstammar kan och skall jagas. Skyddsjakt plockar undan vargar som stör människor och bebyggelse. Nytt blod minimerar risken för inavel.
En stark och livskraftig vargstam plockar bort ett antal älgar från jägarkåren. Det är ett pris jag är beredd att betala. Både vargar och björnar kan vara farliga för människor i skogen, särskilt björnen. Även jägare kan vara livsfarliga för människor i skogen. Kort uttryckt kan det vara farligt i skogen. Botemedlet är att tillåta skyddsjakt på björnar och vargar som kommer för nära bebyggelse och ha stränga regler för alkohol, god syn och vapenhantering för jägare. Annars får man ha skyddsjakt på dem med :)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rak

« Svar #176 skrivet: 15 jan-09 kl 22:25 »
All kvalificerad myndighetsutövning handlar om att balansera konflikterande särgruppsintressen för ett allmänt samhällsbästa. Rovdjursförvaltningen just nu är inne på att både tillåta skyddsjakt på varg och också föra in nytt friskt blod till vargstammen genom strategisk inplantering av ett par nya vargar österifrån. Det tror jag blir bra. Alla livskraftiga djurstammar kan och skall jagas. Skyddsjakt plockar undan vargar som stör människor och bebyggelse. Nytt blod minimerar risken för inavel.
En stark och livskraftig vargstam plockar bort ett antal älgar från jägarkåren. Det är ett pris jag är beredd att betala. Både vargar och björnar kan vara farliga för människor i skogen, särskilt björnen. Även jägare kan vara livsfarliga för människor i skogen. Kort uttryckt kan det vara farligt i skogen. Botemedlet är att tillåta skyddsjakt på björnar och vargar som kommer för nära bebyggelse och ha stränga regler för alkohol, god syn och vapenhantering för jägare. Annars får man ha skyddsjakt på dem med :)

Ett bra inlägg  :) Iofs så ser jag skogen som en relativt säker plats, kanske den säkraste...

Rosten

• Närke
« Svar #177 skrivet: 15 jan-09 kl 23:00 »
Ett inlägg som jag också tycker är bra skrivit.

Synd bara att man inte planterade in några för flera år sedan. Inavel är inte bra. För närgångna vargar är lika fel.
Min förstöra jakt kan jag offra om jag får ha mina tamdjur i fred runt gården och slipper vara orolig.

Vargen får ha sitt revir om jag får ha mitt revir runt huset. ;)

Med räv så funkar det bra tycker jag. Enligt skyddsjaktsreglerna så räknas mitt revir upp till 200 meter från gården. (husen)
Resten är rävens.

Givetvis så skall man också ha ordentliga staket till sina djur.
Mitt 200 meters revir innebär inte att jag kan slippa ta ansvaret för ordentliga staket!

ekotripp

« Svar #178 skrivet: 05 feb-09 kl 21:02 »
Jag är inte jägare och bor inte i vargrevir...
Men jag tror i alla fall inte att en högre ersättning väger upp att få hunden dödad av varg. Kanske man som jägare släpper hunden på jakt för att det också är det största nöjet HUNDEN har?
                                        Mvh
                                     Charlotte

Åååå Charlotte, nu har Du överträffat Dig själv, det är ju poetiskt.

Hurra,  för att vi som vill ha balans i rovviltstammarna har Dig som agitör, PUSS!

livsbejakare

« Svar #179 skrivet: 08 mar-09 kl 23:59 »
Jag håller fullständigt med den som tycker att vi bör kunna låta vargen få en femtedel av våra tilldelade älgar. Vad är det som ger oss rätt att skjuta 100 000 älgar per år och sedan säga att vargen tar för många när det rör sig om en bråkdel av vad vi själva tänker skjuta. Vargen behöver älg och andra bytesdjur för att överleva, vilket inte är fallet med oss människor. Och älgen behöver ungskog och liknande för sin överlevnad. Vi torde klara oss lika bra även om vi blir av med en del ung tallskog och sånt. För inte ska det väl handla om pengar!!!!! Naturen är viktigare än så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser