Procentsatser utan faktiska antal säger inte så mkt.. Om det går från 1 till 2 så är ju det ganska mycket i procent men i verkliga livet är det ju inte så mkt.
Hur mycket är ökningen i antal angripna tamdjur?
Sedan kan jag ju förstå frustrationen om man får sina djur rivna, men jag tycker nog fortfarande att jakt på varg är fel väg att gå än så länge.. Bättre vore om man kunde få bidrag för rovdjursstängsel, inte bara utifrån vilken länsstyrelse man faller under utan byggt på det reella hotet från rovdjur, oavsett vilket.
Här har vi mycket lodjur och någon mil härifrån så blev 18 får dödade av varg för någon månad sedan.. Hade vi bott på andra sidan länsgränsen fyra kilometer bort hade vi fått bidrag för rovdjursstängsel men här i Östergötland sa de åt mig att inte ens ödsla energi på att skicka in en ansökan..
Även om du hade bott på andra sidan länsgränsen så hade du knappast fått några pengar till staket.
Jag bor i ett län där man kan få pengar till rovdjursstaket.
Problemet är att det är massor av fårägare och lite pengar som finns att fördela.
Så jag har rätt att söka bidrag men 2008 så var det folk med mer än 200 får som fick bidraget.
När jag pratade med länstyrelsen så sa dom att bidragen kommer att försvinna om några år.
Redan nu så får dom mindre och mindre pengar för varje år som går.
Men om jag villa ha bidrag så skulle jag köpa in minst 200 får för att dom skulle titta på papprena.
Man menade att jag förmodligen inte skulle få några pengar ändå för att jag vet att det finns varg i närheten och borde då ha haft med det i min beräkning när jag startade med får.
Det är ingen skillnad om man har genbank.