Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26627 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #180 skrivet: 09 mar-09 kl 00:01 »
Jag håller fullständigt med den som tycker att vi bör kunna låta vargen få en femtedel av våra tilldelade älgar. Vad är det som ger oss rätt att skjuta 100 000 älgar per år och sedan säga att vargen tar för många när det rör sig om en bråkdel av vad vi själva tänker skjuta. Vargen behöver älg och andra bytesdjur för att överleva, vilket inte är fallet med oss människor. Och älgen behöver ungskog och liknande för sin överlevnad. Vi torde klara oss lika bra även om vi blir av med en del ung tallskog och sånt. För inte ska det väl handla om pengar!!!!! Naturen är viktigare än så.
Då kanske du kan svara på hur många älgar vargen tog under 2008 och hur många älgar som jägarna tog i dom tre länen med mycket varg?
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 00:05 av Rosten »

mobben

« Svar #181 skrivet: 24 mar-09 kl 16:44 »
 En kompis hade en stor hanvarg framför traktorn i går den bara stog och tittade så han hoppade ur traktorn och började gå mot den fortfarande ingen reaktion, han vågade faktiskt inte gå för långt fram men som närmst hade han kanske 15 m till vargen, snacka om oskygg. Han kanske var hungrig.

Rosten

• Närke
« Svar #182 skrivet: 24 mar-09 kl 22:32 »
En kompis hade en stor hanvarg framför traktorn i går den bara stog och tittade så han hoppade ur traktorn och började gå mot den fortfarande ingen reaktion, han vågade faktiskt inte gå för långt fram men som närmst hade han kanske 15 m till vargen, snacka om oskygg. Han kanske var hungrig.
Han som blev dödad i Canada för några år sedan hade dagarna innan försökt att klappa på dom.

Jag har också varit så närma. Konstigt nog så blev man inte rädd förän efteråt.

Därimot så har jag varit riktigt rädd en gång när jag satt och smög på räv i en liten dunge för några är sedan och en älgko med kalv kom på att just den dungen var bra att besöka.
Så kon och kalven stannade 5 meter från mig och började beta. Så går älgkon några meter och helt plötsligt befinner jag mig mitt imellan dom.
När man sitter på marken och tittar upp, då är en älgko väldigt stor.
Så plötsligt fick hon förmodligen vittring på mig för hon lyft på huvudet och lyssnade spänt. Sedan kallade hon på kalven och dom fortsatte bort från mig.
Jag var så full av adrenalin efteråt att det inte gick att sitta still.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #183 skrivet: 26 mar-09 kl 09:09 »
Det var ju en himla otur att du inte hade geväret med dig Rosten.

Rosten

• Närke
« Svar #184 skrivet: 26 mar-09 kl 09:38 »
Det var ju en himla otur att du inte hade geväret med dig Rosten.
Jag hade geväret med mig.
Men man hinner knappast försvara sig med det om älgkvigan får för sig att anfalla.
Då dom var så nära så ville jag inte heller försöka lägga vapnet till rätta utan jag valde att försöka sitta knäpptyst och hålla andan.

mobben

« Svar #185 skrivet: 26 mar-09 kl 19:41 »
 Såna upplevelser lever man länge på, mäktigt. :)

mobben

« Svar #186 skrivet: 27 mar-09 kl 21:54 »
Hur många vargar kan vi ha i detta landet utan att det blir för stora problem. I dag finns det ca 250 st och problemen bara ökar med tamdjurs attacker, västergötland och sörmland ligger idag i topp när det gäller rovdjursangrepp. Det börjar redan bli trångt.

I sörmland ansökte man om skyddsjakt på den varg som rivit 45 får utanför nyköping men det blev avslag pga av att den inte rivit några tamdjur nu, det är inte så lätt att riva tamdjur när dom flesta är inomhus. Undar hur dom tänker, jag börjar att tröttna på daltet när det gäller rovdjuren i sverige.

smul

« Svar #187 skrivet: 27 mar-09 kl 23:49 »
Vad är det för mening med att prata om vilken skada vargen gör när människornas skadegörelse är ofantligt mycket större. Egentligen kan man inte ens prata om att vargen gör någon skada.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #188 skrivet: 27 mar-09 kl 23:56 »
Så ditt svar till djurägare som får sina kreatur rivna är: Ingen skada skedd? 
Estetiken framför allt

smul

« Svar #189 skrivet: 28 mar-09 kl 08:43 »
Så ditt svar till djurägare som får sina kreatur rivna är: Ingen skada skedd? 

Vad är en "djurägare" för nåt? Hur kan man ens prata om nåt så absurt som att äga djur?

Vargerik

• Gäst
« Svar #190 skrivet: 28 mar-09 kl 08:55 »
Vad är en "djurägare" för nåt? Hur kan man ens prata om nåt så absurt som att äga djur?
Äger man inte ens djuren man äter, menar du? De djur jag har betalt för eller fött fram själv är jag helt säker på att jag äger. Bambi som jag skjuter på min mark likaså.

smul

« Svar #191 skrivet: 28 mar-09 kl 14:38 »
Äger man inte ens djuren man äter, menar du? De djur jag har betalt för eller fött fram själv är jag helt säker på att jag äger. Bambi som jag skjuter på min mark likaså.

Man äger inte djur (eller nåt annat) lika lite som man äger barnet man har fött. Hela tanken med ägande är befängd.

Vargerik

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 28 mar-09 kl 15:46 »
Man äger inte djur (eller nåt annat) lika lite som man äger barnet man har fött. Hela tanken med ägande är befängd.
Ändå äger jag ett antal djur... Hmm, vad är det som är befängt?

mobben

« Svar #193 skrivet: 28 mar-09 kl 16:29 »

[/quote]
Jag vet inte om du har barn, och om du nu har vems dom är. Men en sak vet jag och det är att mina barn är mina barn. Vet faktiskt inte vad det har med debatten att göra.

Vargerik

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 28 mar-09 kl 17:13 »
Jag vet inte om du har barn, och om du nu har vems dom är. Men en sak vet jag och det är att mina barn är mina barn. Vet faktiskt inte vad det har med debatten att göra.

Hoppsan Mobbis, vi är överens! Sen blir det vad jag vet ingen knaprig stekyta på barn heller ;).

Tonysson

• Värmland
« Svar #195 skrivet: 28 mar-09 kl 17:49 »
Ett inlägg som jag också tycker är bra skrivit.

Synd bara att man inte planterade in några för flera år sedan. Inavel är inte bra. För närgångna vargar är lika fel.
Min förstörda jakt kan jag offra om jag får ha mina tamdjur i fred runt gården och slipper vara orolig.

Vargen får ha sitt revir om jag får ha mitt revir runt huset. ;)

Med räv så funkar det bra tycker jag. Enligt skyddsjaktsreglerna så räknas mitt revir upp till 200 meter från gården. (husen)
Resten är rävens.

Givetvis så skall man också ha ordentliga staket till sina djur.
Mitt 200 meters revir innebär inte att jag kan slippa ta ansvaret för ordentliga staket!

Detta var klokord.
Jag vet att Rosten är jägare, vapenintresserad och naturvän. Dessa intressen behöver inte kollidera om man tänker på vad Rosten skrev om revir.
Det går att mixa jakt och önskan om att ha rovdjur i vår natur.

Men envisas man med att jaga med hund lös i skogen, fungerar det ju inte. Men eftersom en del jägare är beredda att avlägsna alla rovdjur, för att få fortsätta jaga på detta sätt,går detta aldrig att lösa.

Jaktmetoden med lös hund betraktas tydligen som en naturlag som måste bevaras, och att hunden då kan dödas av Varg eller Björn, ses som ngt felaktigt och oacceptabelt.
Då det faktiskt är tvärs om.

Nej ändra jaktmetod och fundera över Rostens inlägg om revir, så är jag säker på att 90% av rovdjursproblematiken löser sig.

Så kan vi jaga vidare i en unik natur.

Tony

Margit

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 17 apr-09 kl 20:33 »
Jag har tänkt på det här med varg...fick se en liten filmsnutt i en kompis mobil på en varg som traskade förbi på 10-15 meters avstånd utan att visa rädsla  ???

Sätts det ut varg som fötts i fångenskap? Vart tar alla vargar vägen som föds i djurparkerna i Sverige?

Tänkte också på mannen i Värmland som var ute och fiskade och blev jagad av vargar, han hade ju faktiskt en hink med sig - man med hink = utfodring av varg i djurpark?? Kanske satte vargarna hinken i samband med mat?

Jag tycker det är så konstigt att de inte är skyggare än de är.

Rosten

• Närke
« Svar #197 skrivet: 17 apr-09 kl 22:39 »
Jag har tänkt på det här med varg...fick se en liten filmsnutt i en kompis mobil på en varg som traskade förbi på 10-15 meters avstånd utan att visa rädsla  ???

Sätts det ut varg som fötts i fångenskap? Vart tar alla vargar vägen som föds i djurparkerna i Sverige?

Tänkte också på mannen i Värmland som var ute och fiskade och blev jagad av vargar, han hade ju faktiskt en hink med sig - man med hink = utfodring av varg i djurpark?? Kanske satte vargarna hinken i samband med mat?

Jag tycker det är så konstigt att de inte är skyggare än de är.

Varför skulle en varg vara skyggare än en räv? Räven kommer ju in på gårdsplan för att sno hönor eller äta kattmat på trappen.
Ibland mitt på dagen. Ändå vet  ju räven att människan är farlig. Vargen har knappast en mera inbyggd rädsla för människor i sina gener än vad en räv har.

Vargen har på vissa ställen fått uppleva att människan är farlig genom tjuvjakt.
Men till största delen så har en fått uppleva att människan bara tittar på den.
Så jag har full förståelse att vargen inte är rädd utan bara nyfiken.
Som närmast har jag varit 10 meter  från en varg. Även min tjej har varit ca 10 meter från en annan varg.
Ingen av dessa vargar var speciellt skygga. Utan stod kvar för att själva försöka förstå om vi var en fara eller ej.
Nästa gång som dom träffar en människa är dom ännu mindre rädda.

Till slut kommer dom vara så orädda att man med lätthet kan lära deras ungar att äta korv från handen.
Vilket jag har sett folk som har lärt rävungar.

Då får vi till slut vargar om är halvtama.
Vilket kan bli "intressant" då man vet att den sista människan som dödades av en varg i Sverige.
Dödades av en varg som fötts upp av människan.

Men som jag ser det så har nu ett stort steg framåt tagits genom det avtalet som Jägarnas riksförbund, Svenska jägarförbundet mm nu skrivit på.
Se ett annat inlägg som jag skrivit.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=63118.0

Vill du se hur korkade folk kan vara så skall du kolla på denna film och sedan läsa kommentererna som folk skrivit under filmen.

Nästa gång är det en vargunge som folk matar. ;)
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 23:03 av Rosten »

Margit

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 18 apr-09 kl 08:33 »
Varför skulle en varg vara skyggare än en räv? Räven kommer ju in på gårdsplan för att sno hönor eller äta kattmat på trappen.
Ibland mitt på dagen. Ändå vet  ju räven att människan är farlig. Vargen har knappast en mera inbyggd rädsla för människor i sina gener än vad en räv har.

Hur det är med den inbyggda rädslan i generna vågar jag inte uttala mig om  ::) Räven lever ju i människans närhet och kanske blir "härdad".

Lodjuret är ju skyggt...så varför skulle inte vargen vara det?

mobben

« Svar #199 skrivet: 18 apr-09 kl 19:44 »
Räven är väl oftast väldigt skygg, vist smyger den runt husen men känner den eller ser,hör något så sticker den, om det inte är unga rävar som är lite mer nyfikna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
jolo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser