Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26468 gånger)

pappi747

• Blekinge
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #140 skrivet: 07 jan-09 kl 11:19 »
Man har även i t.ex pyreneerna alltid använt sig av vallhundar för vallning men kombinerat med pyreneer-hundar för vakt. En herdehund är sen tusentals år avlad för att jaga både varg och björn på flykt och arbetar 24/7 mot endast mat.. försök pågår i Sverige (läs "Birgit"s inlägg) och jag hoppas personligen att det kan bli en av lösningarna på hur vi ska samexistera med varg här, i Sverige.

Skytten

• Skåne
« Svar #141 skrivet: 07 jan-09 kl 11:23 »
En metod är att hundarna drillas in med fåren redan som valpar, och lever med fåren från tidig ålder, kanske för att fåren ska uppfattas som flockmedlemmar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #142 skrivet: 07 jan-09 kl 13:11 »
Jo det är enligt vad jag läst så det går till.. annars kan man fråga sig varför hundarna själva inte smaskar i sig ett smaskigt lamm. Man låter t.o.m valparna dia får för att dom ska uppfatta sig själva som en del av flocken. När dom sedan blir störst och starkast så blir det deras naturliga uppgift att värna sina flockkamrater...

Moraggarn

• -
« Svar #143 skrivet: 07 jan-09 kl 14:03 »
Men samma regler som varg gäller. Bara en desperat person använder vapen på fredat djur.

En hök som kommer för nära hönsen skjuts omedelbums likaså räv och grävling. Om en varg skulle komma efter hunden i skogen så skulle samma sak hända med den. Men så länge dom inte gör nåt får dom vara

Rosten

• Närke
« Svar #144 skrivet: 07 jan-09 kl 23:41 »
En hök som kommer för nära hönsen skjuts omedelbums likaså räv och grävling. Om en varg skulle komma efter hunden i skogen så skulle samma sak hända med den. Men så länge dom inte gör nåt får dom vara
Räv och grävling skjuts om man upptäcker dem i tid. Vilket man sällan dör.

Men att skjuta hökar, varg mm är inte värt det som händer sedan. (som tur kan vi inte äga någon hund pga allergi så jag slipper ställas för det problem som du Moraggarn kan tvingas hamna i)

Men telefonsamtal från galna rovdjursälskare, uthängning av dig och din familj/arbetsgivare mm på diverse forum, polisens hämtande av vapen, problem med grannar som har en annan åsikt men kanske aldrig ha sagt något innan, galna åklagare som har betalt för att jävlas med folk, poliser som inte kan sätta sig in i din situation mm.

Jag har bråkat med diverse myndigheter under ett antal år. Varit uppe i länsrätt 2 gånger och kammarrätt 1 gång och vunnit alla gångerna.
Men det var fortfarande inte värt det.

Fördelen är att jag blev duktig på lagar då jag aldrig har haft någon advokat.
Så nu brukar jag roa mig med att ge igen på diverse myndighetspersoner som gör fel. ;D

Forum är bra. För man kan elda lite i vissa inlägg så att visse personer går i taket.
Sedan kan man hänvisa till vilken myndighetsperson som är ansvarig. ;D

Senast lyckades jag elda upp en jaktmotståndare så den ringde och hotade vakthavande befäl hos polisen. ;D
Det gick i alla fall bra. För åtalet lades ner.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #145 skrivet: 08 jan-09 kl 04:30 »
Varför inte skjuta på dem med t.ex. paintballgevär? En varg som råkar ut för något sådant borde vara mycket bättre på att lära andra vargar att människor är farliga än en död varg.

Blir den arg och får för sig att gå till anfall, så skjut den igen. :) Vad jag har hört finns det riktiga kulsprutor för färgkulor.

Rosten

• Närke
« Svar #146 skrivet: 08 jan-09 kl 10:25 »
Varför inte skjuta på dem med t.ex. paintballgevär? En varg som råkar ut för något sådant borde vara mycket bättre på att lära andra vargar att människor är farliga än en död varg.

Blir den arg och får för sig att gå till anfall, så skjut den igen. :) Vad jag har hört finns det riktiga kulsprutor för färgkulor.
Problemet är att du kanske har en möjlighet att skjuta vid 5% av attackerna från en varg.
Så du måste ha en annan lösning än vapen till dom 95% när du inte ser vargen pga att du är borta från gården eller ligger och sover.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #147 skrivet: 08 jan-09 kl 13:24 »
Det kanske räcker med 5%? Till slut når budskapet att människor innebär smärta och fula färgfläckar alla vargar. Då kanske det räcker att det luktar människa för att de ska hålla sig borta.

För övrigt var det väl attacker på människor som var det stora problemet?

Rosten

• Närke
« Svar #148 skrivet: 08 jan-09 kl 15:39 »
För övrigt var det väl attacker på människor som var det stora problemet?
Attacker på människor tar nog ett tag innan det händer i Sverige. ;)

Men olustkänslan att ha vargen smygandes där man bor är något helt annat.
Precis som folk är rädda för getingar. Eller många som inte vill gå ensamma på kvällen i en storstad.
Man kan bli dödad även om chansen är liten. Men ändå springer folk som idioter från fikabordet när en geting surrar runt. Eller åker taxi för att slippa gå hem.

Så jag har full förståelse att vissa folk är rädda. Det har man rätt att vara och skall inte förlöjligas.
Vilket många vargälskare gärna gör.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #149 skrivet: 08 jan-09 kl 15:51 »

genialt!  ;D
använd vattenfast färg så ser man ju direkt om det är samma varg som kommer tillbaka igen ... och igen.  ;D ;D
underlättar ju även vid skyddsjakt då man lätt kan se skillnad på individerna.  ;D ;D ;D

eller? ???

Skytten

• Skåne
« Svar #150 skrivet: 08 jan-09 kl 16:47 »
Så blir hela landet ett Skansen.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #151 skrivet: 08 jan-09 kl 17:27 »
Vad gillar vargar människo- och hundurin? Speciella paintballkulor med något sådant kanske blir en rejäl läxa för vargen. Man har väl använt vargurin för att hålla älgen borta från våra vägar, hur har det experimentet gått?

Jag antar att det forskas relativt mycket kring vargen. Vad kommer de fram till?

Spikvästar att sätta på jakthunden är ju bra, men det verkar lite otympligt. Och hur många jakthundar av 10000 kommer någonsin att slåss med en varg?

Skytten

• Skåne
« Svar #152 skrivet: 08 jan-09 kl 17:43 »
Gps är gammal teknik, vi har ju bioteknik, för varje varg vi har, skjuter vi en älg och transplanterar matsmältningssystemet, så vargen kan livnära sig på tallskott. Vi inför samtidigt en myndighet som kompenserar ägarna till tallarna, lixsom vi nu gör med husdjuren.

Rosten

• Närke
« Svar #153 skrivet: 08 jan-09 kl 17:44 »
Skansen? Ja det var dit jag ville komma. Är vi inte det redan då?
Med modernare sändare/positionsmarkerare kan man direkt plocka bort individer som befinner sig på helt fel plats.
Vargstammen i Sverige kan aldrig få bli mycket större än något tusental och ett så pass litet antal är fullt möjligt att märka. Många personer kanske är intresserade av närmare kontakt och detta skapar kanske en mening och deltagande hos intresserade.
Man skapar även lite register och organisationer som behöver folk.
Fullt utvecklat kan ju systemet innebära att en djurägare kan kolla på datorn var närmsta varg finns för ögonblicket, vilken individ det är och om den utgör fara för tillfället.
Motståndare till sändarmärkning anser förstås att detta skulle utgöra en fara för vargen. Trots allt är det dock varje invånares rättighet att få veta vargars position om tekniken enkelt skulle tillåta detta.

Problemet verkar vara att endast 30% av alla sändare funkar efter ett tag.
För förra året så funkade inte vargtelefonen pga att 70% av sändaran var trasiga och eftersom det var väldigt lite snö så kunde man inte spåra upp dom med trasig sändare. Då man inte visste var dom var.

Rosten

• Närke
« Svar #154 skrivet: 08 jan-09 kl 18:21 »
Som jag förstod så var kvaliten riktigt usel. Sakerna tålde inte att följa en varg genom skog och vatten.
Man hade också problem att byta batterier om det inte kom någon spårsnö då sändaren inte fungerade.

Så man börjar fundera på alla andra utredningar med diverse vilda djur som man gjort med sändare. ::)
Det är ju massor av utredningar som man gjort under alla dom år man använt sändaren.

Att det kom fram nu kom an på att vargtelefonen sa en sak och jägarna såg en annan sak.
Det dök upp sändarförsedda vargar på vargfria marker enligt vargtelefonen.

eka

• Värmland
« Svar #155 skrivet: 08 jan-09 kl 19:13 »
Och för att minimera risken för att vargen skulle bli skadad så talade man om vad vargen var förra dygnet. Inte särskilt relevant då den kan röra sig miltals på dygnet.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Rak

« Svar #156 skrivet: 08 jan-09 kl 22:35 »
Att lämna gårdagens position måste väl ändå ta priset i dumhet och att sprida en falsk trygghet eller? Visst förekommer det att vargar tjuvskjuts MEN om man verkligen vill öka acceptans för varg bland jägare så måste man väl utgå från att jägare är laglydig och vill följa gällande regler, dessutom ge dom så bra information som möjligt så man kan undvika att släppa sina hundar när varg är på skogen. Så är det för mig åtminstone, kan jag bara få fortsätta släppa mina hundar i markerna med godtagbar risk, så får gärna vargen finnas här. Älgarna dom tar bjuder vi på i så fall.
Mvh Rak

Lucidor

• Västmanland
« Svar #157 skrivet: 09 jan-09 kl 02:07 »
Så jag har full förståelse att vissa folk är rädda. Det har man rätt att vara och skall inte förlöjligas.
Vilket många vargälskare gärna gör.

Jag tycker inte att begreppen "vargälskare" eller "varghatare" är särskilt lyckade. De ställer folk mot varandra och inflammerar debatten.

Själv ser jag mig som älskare av djurstammar som är livskraftiga inom landet utan att behöva inplanteras med individer från utriket.

Vargar i Stockholm vore t.ex. inte så dumt, men de skulle nog inte trivas så bra på Sergels torg. Däremot finns det en del landsbyggd i utkanten av stan, där kunde de gärna hålla efter rådjursbeståndet och därmed fästingbeståndet. Det känns alltid olustigt att hälla gift på hunden varje sommar.

Den åsikten är inte nödvändigtvis motsatt åsikten att vargarna bör hållas efter med jakt eller på annat sätt.

Lyckligtvis innehåller de senare inläggen här nyanserade kommentarer från de som från början verkade vara obotligt fast någonstans på andra änden av skalan. :)

Att förlöjliga någon är enligt mina erfarenheter alltid kontraproduktivt. Däremot kanske man kan tycka att de borde få hjälp att kontrollera sin rädsla och inte låta sig styras av den. Att isolera de rädda i ena delen av landet och det de är rädda för i andra delen känns orealistiskt, liksom att ta bort den ena eller andra gruppen.

pappi747

• Blekinge
« Svar #158 skrivet: 13 jan-09 kl 17:58 »
Läste just att ersättningen till hundägare som fått sina djur dödade eller rivna höjs rejält. Nu får man upp till 20.000kr för dödad hund och 5.000kr för skadad dito. Det borde kanske gjuta olja på vågorna i vargfrågan?

Charlotte

• -
« Svar #159 skrivet: 13 jan-09 kl 18:10 »
Läste just att ersättningen till hundägare som fått sina djur dödade eller rivna höjs rejält. Nu får man upp till 20.000kr för dödad hund och 5.000kr för skadad dito. Det borde kanske gjuta olja på vågorna i vargfrågan?
Fast för de allra flesta hundägare så kan nog inte pengar ersätta en kompis?
 Mina hundar är absolut inte värda 20000 i kronor, ingen av dom är meriterade osv,(det som ger högre ersättning) men ändå är dom oersättliga för mig...
                                                       Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser