Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 28079 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #200 skrivet: 18 apr-09 kl 20:32 »
Räven är väl oftast väldigt skygg, vist smyger den runt husen men känner den eller ser,hör något så sticker den, om det inte är unga rävar som är lite mer nyfikna.
Jag tror att många av dom vargar som vi ser runt hus är ungvargar som inte har lärt sig att vara skygga utan precis som ungrävar försöker att sno lite mat från människorna.
Problemet blir när maten består av våra tamdjur mm.

Ännu mera problem blir det den dagen som vargen ger sig på en ponny med en liten tjej ovanpå.

Rosten

• Närke
« Svar #201 skrivet: 18 apr-09 kl 20:36 »
Hur det är med den inbyggda rädslan i generna vågar jag inte uttala mig om  ::) Räven lever ju i människans närhet och kanske blir "härdad".

Lodjuret är ju skyggt...så varför skulle inte vargen vara det?
Vi har betydligt mera lodjur i sverige ändå är det väldigt sällan som någon ser ett lodjur.
Så förmodligen är lodjuret skyggare i sin natur.
Eller också kommer det an på att vi får jaga dom.
Så att dom på så sätt har lärt sig att hålla sig i sitt revir.

Margit

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 18 apr-09 kl 21:18 »
Vi har betydligt mera lodjur i sverige ändå är det väldigt sällan som någon ser ett lodjur.
Så förmodligen är lodjuret skyggare i sin natur.
Eller också kommer det an på att vi får jaga dom.
Så att dom på så sätt har lärt sig att hålla sig i sitt revir.

Räven är väl jagad om någon.

Rosten

• Närke
« Svar #203 skrivet: 18 apr-09 kl 21:55 »
Räven är väl jagad om någon.
Och vi ser sällan några äldre rävar runt gården.
Jag har skjutit 1 vuxen räv på flera år.
Under samma tid har jag skjutit ett antal ungrävar.

Men lodjuren är ett mysterium.
Då dom verkar vara fruktansvärt skygga.
Det enda lodjur som vi har sett levande var på djurpark.

Men jag vet att jag har ett antal lodjur på jaktmarken då jag har sett spåren i snön.
« Senast ändrad: 18 apr-09 kl 21:58 av Rosten »

mobben

« Svar #204 skrivet: 18 apr-09 kl 23:46 »
Jag tror att många av dom vargar som vi ser runt hus är ungvargar som inte har lärt sig att vara skygga utan precis som ungrävar försöker att sno lite mat från människorna.
Problemet blir när maten består av våra tamdjur mm.

Ännu mera problem blir det den dagen som vargen ger sig på en ponny med en liten tjej ovanpå.
Det dröjer nog inte så länge tills det inträffar.

Rosten

• Närke
« Svar #205 skrivet: 19 apr-09 kl 00:08 »
Det dröjer nog inte så länge tills det inträffar.
Jag tycker det är konstigt att det inte redan har inträffat.
Men vargarna verkar vara väldigt försiktiga med hästar. Vilket är konstigt då dom äter älg som är i samma storlek.
Om inte jag minns fel så var det i alla fall en ponny som blev uppkäkad föra året.

palledansk

• Värmland
« Svar #206 skrivet: 27 jun-09 kl 14:12 »
Jag vet inte exakt hur det fungerar när jag för tillfället inte har hundarna försäkrade, men jag tvivlar på att man kan få ut 40 000kr på försäkringen för en operation om värdet på hunden är 10 000kr? I och med att jag använder mig av blandraser som jakthundar så kan jag inte meditera för att höja värdet.
Mvh Rak
Detta blir en diskussion mellan dig och försäkringsbolaget. Dock är bolaget skyldig att betala ut den ersättning du tecknat i din försäkring.
Värdet på blandis kan du visst höja efter hundens olika meriter.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Krister K

« Svar #207 skrivet: 29 jun-09 kl 23:01 »
Enligt Viltskadecenters senaste beståndsrapport på varg. Så finns det max 182 vargar i Sverige då inte inräknat årets föryngringar. Och hur tusan det ska bli licensjakt på det övergår mitt förstånd. I nya Rovdjursproppen så är det satt ett tak på 210 vargar för hela landet.

Men är inget beslutat i riksdagen. Så man får hoppas på det bästa. Lite lustigt detta också att vissa menar på att det är så mycket varg i till exempel Värmland. 33 vargar finns i Värmland eventuellt 2 till. Då räknar jag dom reviren som finns inom länsgränsen. Licensjakt på dom? Ja tja. ::)

mobben

« Svar #208 skrivet: 30 jun-09 kl 20:21 »
Enligt Viltskadecenters senaste beståndsrapport på varg. Så finns det max 182 vargar i Sverige då inte inräknat årets föryngringar. Och hur tusan det ska bli licensjakt på det övergår mitt förstånd. I nya Rovdjursproppen så är det satt ett tak på 210 vargar för hela landet.

Men är inget beslutat i riksdagen. Så man får hoppas på det bästa. Lite lustigt detta också att vissa menar på att det är så mycket varg i till exempel Värmland. 33 vargar finns i Värmland eventuellt 2 till. Då räknar jag dom reviren som finns inom länsgränsen. Licensjakt på dom? Ja tja. ::)
Den senaste inventeringen räknades endast dom stationära vargarna, alltså dom vargar i revir, inga strövande djur har räknats in. antalet bekräftade kullar är 22 st men man tror att det är några till ca 27 st. Antalet varg i Sverige 2008 är uppskatat till ca 270 st enligt naturvårdsverket 2009 uppskatar man antalet varg till ca 350 st.

Rosten

• Närke
« Svar #209 skrivet: 30 jun-09 kl 20:42 »
Det är inte så svårt att förstå varför folk klaga på vargen.
Det är ju bara att kolla i statestiken.

Det totala antalet angripna tamdjur under 2008 ökade med 27 % jämfört med år 2007.
Då är inte hundar medräknade!

Viltskadecenter räknar också med att  vargangreppen kommer att fortsätta öka.

Vi småbrukare kan inte heller få några bidrag till vargstaket utan får bekosta det själva.
Inte heller rovdjursföreningen hjälper oss med uppsättning av vargstaket.
« Senast ändrad: 30 jun-09 kl 20:50 av Rosten »

Krister K

« Svar #210 skrivet: 30 jun-09 kl 21:54 »
Den senaste inventeringen räknades endast dom stationära vargarna, alltså dom vargar i revir, inga strövande djur har räknats in. antalet bekräftade kullar är 22 st men man tror att det är några till ca 27 st. Antalet varg i Sverige 2008 är uppskatat till ca 270 st enligt naturvårdsverket 2009 uppskatar man antalet varg till ca 350 st.

Men gå in på Viltskadecenters hemsida och ladda ner beståndsrapporten för 2008/2009 där står alla sifrror.
Det är inte så många som 270. Enligt reglerna så räknar man en föryngring x 10 alltså 22 x 10 förra året ger 220 vargar och det är en del som dött sedan dess.  Och antalet revirmarkerande par har också minskat jämfört med förra året och kan ge mindre föryngringar detta år.  Angående den siffran på 350 vargar så vill jag gärna se en källa på det.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 30 jun-09 kl 21:58 »
Procentsatser utan faktiska antal säger inte så mkt.. Om det går från 1 till 2 så är ju det ganska mycket i procent men i verkliga livet är det ju inte så mkt.

Hur mycket är ökningen i antal angripna tamdjur?

Sedan kan jag ju förstå frustrationen om man får sina djur rivna, men jag tycker nog fortfarande att jakt på varg är fel väg att gå än så länge.. Bättre vore om man kunde få bidrag för rovdjursstängsel, inte bara utifrån vilken länsstyrelse man faller under utan byggt på det reella hotet från rovdjur, oavsett vilket.

Här har vi mycket lodjur och någon mil härifrån så blev 18 får dödade av varg för någon månad sedan.. Hade vi bott på andra sidan länsgränsen fyra kilometer bort hade vi fått bidrag för rovdjursstängsel men här i Östergötland sa de åt mig att inte ens ödsla energi på att skicka in en ansökan..

mobben

« Svar #212 skrivet: 30 jun-09 kl 23:34 »
Men gå in på Viltskadecenters hemsida och ladda ner beståndsrapporten för 2008/2009 där står alla sifrror.
Det är inte så många som 270. Enligt reglerna så räknar man en föryngring x 10 alltså 22 x 10 förra året ger 220 vargar och det är en del som dött sedan dess.  Och antalet revirmarkerande par har också minskat jämfört med förra året och kan ge mindre föryngringar detta år.  Angående den siffran på 350 vargar så vill jag gärna se en källa på det.
Källan är efter ett samtal med naturvårdsverket. Har även haft samtal med folk på grimsö.

Rosten

• Närke
« Svar #213 skrivet: 01 jul-09 kl 07:56 »
Procentsatser utan faktiska antal säger inte så mkt.. Om det går från 1 till 2 så är ju det ganska mycket i procent men i verkliga livet är det ju inte så mkt.

Hur mycket är ökningen i antal angripna tamdjur?

Sedan kan jag ju förstå frustrationen om man får sina djur rivna, men jag tycker nog fortfarande att jakt på varg är fel väg att gå än så länge.. Bättre vore om man kunde få bidrag för rovdjursstängsel, inte bara utifrån vilken länsstyrelse man faller under utan byggt på det reella hotet från rovdjur, oavsett vilket.

Här har vi mycket lodjur och någon mil härifrån så blev 18 får dödade av varg för någon månad sedan.. Hade vi bott på andra sidan länsgränsen fyra kilometer bort hade vi fått bidrag för rovdjursstängsel men här i Östergötland sa de åt mig att inte ens ödsla energi på att skicka in en ansökan..
Även om du hade bott på andra sidan länsgränsen så hade du knappast fått några pengar till staket.

Jag bor i ett län där man kan få pengar till rovdjursstaket.
Problemet är att det är massor av fårägare och lite pengar som finns att fördela.
Så jag har rätt att söka bidrag men 2008 så var det folk med mer än 200 får som fick bidraget.

När jag pratade med länstyrelsen så sa dom att bidragen kommer att försvinna om några år.
Redan nu så får dom mindre och mindre pengar för varje år som går.

Men om jag villa ha bidrag så skulle jag köpa in minst 200 får för att dom skulle titta på papprena.
Man menade att jag förmodligen inte skulle få några pengar ändå för att jag vet att det finns varg i närheten och borde då ha haft med det i min beräkning när jag startade med får.

Det är ingen skillnad om man har genbank.

Rosten

• Närke
« Svar #214 skrivet: 01 jul-09 kl 08:00 »
Om du kollar lite bättre så ser du denna text på första sidan.
Citat.

I föreliggande rapport redovisas endast stationära vargar, dvs. vargar som lever i revir. Rapporten omfattar inte den del av populationen som består av kringvandrande, ofta unga vargar.

Så jag föreslår att du ringer till exempelvis Grimsö och frågar efter det totala antalet vargar i Sverige.

Krister K

« Svar #215 skrivet: 01 jul-09 kl 09:28 »
Om du kollar lite bättre så ser du denna text på första sidan.
Citat.

I föreliggande rapport redovisas endast stationära vargar, dvs. vargar som lever i revir. Rapporten omfattar inte den del av populationen som består av kringvandrande, ofta unga vargar.

Så jag föreslår att du ringer till exempelvis Grimsö och frågar efter det totala antalet vargar i Sverige.

Jag vet vad som står i rapporten. Men om du ska försöka att få mig att tro att det vandrar runt mellan 90-150 vargar i Sverige så går det inte. Dom ungvargar som vandrar runt nu är samma som blev inventerade i vintras i reviren. Här i Värmland så var det till övervägande del bara två vargar i många av reviren. Dom reviren där det var mer vargar i var Nyskoga (7), Acksjön (7) och Sandsjö (3). Resterande 2  vargar per revir och två stycken 1 säker varg per revir.

Rosten

• Närke
« Svar #216 skrivet: 01 jul-09 kl 11:28 »
Jag vet vad som står i rapporten. Men om du ska försöka att få mig att tro att det vandrar runt mellan 90-150 vargar i Sverige så går det inte. Dom ungvargar som vandrar runt nu är samma som blev inventerade i vintras i reviren. Här i Värmland så var det till övervägande del bara två vargar i många av reviren. Dom reviren där det var mer vargar i var Nyskoga (7), Acksjön (7) och Sandsjö (3). Resterande 2  vargar per revir och två stycken 1 säker varg per revir.
Och du tar dina siffror från en statestik som inte tar upp alla vargar i länet. ;D

Det står ju att man inte har räknat med den del av populationen som består av kringvandrande, ofta unga vargar.

Hur kan du då påstå att man har det?

Krister K

« Svar #217 skrivet: 01 jul-09 kl 11:50 »
Och du tar dina siffror från en statestik som inte tar upp alla vargar i länet. ;D

Det står ju att man inte har räknat med den del av populationen som består av kringvandrande, ofta unga vargar.

Hur kan du då påstå att man har det?

Vargarna inventeras vid snöförhållanden. I mars-april så ger sig ungvargarna ut på vandring från sina hemområden. Det finns flera exempel på storproducerande revir men där avkommorna inte har gått in i reproduktion. Själv så har jag försökt att få svar på det men finns inga direkta att ge bara spekulationer. Därför så håller jag mig till dom säkerställda siffrorna. Och anser att det för tillfället inte går att ha någon som helst licensjakt på varg i Sverige. 

Men du får gärna visa upp siffror och källor till dina antal på vargar i Sverige. Du nämnde siffran 350 vargar. Kan du lägga upp en länk till det?

mobben

« Svar #218 skrivet: 01 jul-09 kl 13:51 »
Vargarna inventeras vid snöförhållanden. I mars-april så ger sig ungvargarna ut på vandring från sina hemområden. Det finns flera exempel på storproducerande revir men där avkommorna inte har gått in i reproduktion. Själv så har jag försökt att få svar på det men finns inga direkta att ge bara spekulationer. Därför så håller jag mig till dom säkerställda siffrorna. Och anser att det för tillfället inte går att ha någon som helst licensjakt på varg i Sverige. 

Men du får gärna visa upp siffror och källor till dina antal på vargar i Sverige. Du nämnde siffran 350 vargar. Kan du lägga upp en länk till det?

Det är jag som är den skyldiga till den siffran, den sifran är inte gällande i dag utan en uppskatning av naturvårdsverket för 2009-2010. Källan är ansvarig för rovdjur på naturvårdsverket. Ring och snacka med dom det brukar vara rätt intresant. Dom borde ha en rätt bra koll på ungefär hur många vargar som finns och kommer att finnas. Har även träffat folk från grimsö i som styrker detta.

Krister K

« Svar #219 skrivet: 01 jul-09 kl 14:28 »
Det är jag som är den skyldiga till den siffran, den sifran är inte gällande i dag utan en uppskatning av naturvårdsverket för 2009-2010. Källan är ansvarig för rovdjur på naturvårdsverket. Ring och snacka med dom det brukar vara rätt intresant. Dom borde ha en rätt bra koll på ungefär hur många vargar som finns och kommer att finnas. Har även träffat folk från grimsö i som styrker detta.

Ok då förstår jag. Men enligt Viltskadecenter så är det mindre revirmarkerande par denna vintern och troligtvis så blir det mindre föryngringar nu i år. Och vargstammen har stagnerat dom senaste åren med en årlig föryngringstakt för tillfället på 16 % och med en dödlighet på 30 % över hela stammen.

Så dom siffrorna får dom nog se till att revidera. Nu ska jag ut och rota i trädgården efter dagens upplättande åskväder.

Tack för svart  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser