Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26446 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #60 skrivet: 31 dec-08 kl 20:44 »
Det tar minst 5 år innan först licensen delas ut. Förmodligen tar det över 10 år.

Kolla bara på björnjakten. Man kallar den fortfarande för skyddsjakt!

Fast att beståndet är 300% högre än etappmålet var från början.

Så jag är övertygad att etappmål 200 vargar blir 500 innan jakten påbörjas.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #61 skrivet: 05 jan-09 kl 09:40 »
För att generalisera; de flesta vargvänner verkar bo i storstäderna. Varför inte samla ihop ett gäng vargar och släppa dem på Sergels torg? ;) Så får vi se hur mycket de VERKLIGEN tycker om vargarna?! :-*

"Klart vi ska ha varg i Sverige, bara de inte kommer hit där jag bor" verkar vara en vanlig mening i Varg-sammanhang..  :)

pappi747

• Blekinge
« Svar #62 skrivet: 05 jan-09 kl 10:13 »
Skedde det inte nyligen att en varg förirrade sig neråt Sörmland varvid det genast beslutades om "skyddsjakt"??

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #63 skrivet: 05 jan-09 kl 10:28 »
"Klart vi ska ha varg i Sverige, bara de inte kommer hit där jag bor" verkar vara en vanlig mening i Varg-sammanhang..  :)
Men bor man i/vid stora skogen så VET man ju att det finns rovdjur där. Man bosätter väl sig inte där om man vill ha det som på Sergels Torg. Nädu, det där håller inte riktigt. Om någon släppte in en lejonfamilj i mitt hus så skulle jag omedelbart göra allt för att de skulle försvinna. Men jag skulle inte vilja utrota alla lejon. Den som bor närmare vildmarken har givetvis närmare till vilda djur. Men självklart måste det finnas utrymme för kompromisser. Och det är väl detta som skyddsjakten handlar om. Sunt förnuft.

Här, mitt emellan tre vargrevir i norra Örebro län så är nästan alla jag pratat med positiva till varg, men med en stor respekt. Precis som på andra platser i världen där man bor nära rovdjur.

Rosten

• Närke
« Svar #64 skrivet: 05 jan-09 kl 10:30 »
Skedde det inte nyligen att en varg förirrade sig neråt Sörmland varvid det genast beslutades om "skyddsjakt"??
Den han ju besöka några fårhagar innan man beslutade att den skulle skjutas.

Frågan är bara om man skall tillstå skyddsjakt på varg som tar sig in i icke godkända vargstaket?

Personligen så tycker inte jag det. Men frågan är kanske svårare än så.

För vad gör man med en björn som ger sig på bikupor.
Länstyrelsen vill ju att man skall hägna in sina kupor med el.
Skall man då tillstyrka skyddsjakt på björnen som gav sig på kupor utan eltrådar runt?

Men hur löser men det när kuperna står på massa olika ställen i naturen?
Hänger man upp bilbatterier? Vad händer om batteriet välter vid björnattack? Vem står för sanneringen av marken?
Eller när alla batterier snos av folk som behöver ett nytt batteri till bilen på hösten?

Det enda man verkar kunna konstatera om framtiden är att det kommer bli mycket elstaket över allt. ;)
Som sedan kommer att ligga kvar och skräpa i skogen. Precis som taggtråden gjorde förr.
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 10:33 av Rosten »

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #65 skrivet: 05 jan-09 kl 11:36 »
Om någon släppte in en lejonfamilj i mitt hus så skulle jag omedelbart göra allt för att de skulle försvinna. Men jag skulle inte vilja utrota alla lejon.

Men det är ju precis det jag menar, även om jag skojade till det lite med Sergels torg ;) Vargarna får ju gärna finnas, men ingen vill ha dem inpå sig.

pappi747

• Blekinge
« Svar #66 skrivet: 05 jan-09 kl 11:50 »
Sant "rosten" ang taggtråd och eltrådar. Verkar gå bra att sätta upp men SÅ IN I H-E svårt att plocka ner dom efter sig.... Snubblar själv över gamla inhägnader och jag kan föreställa mig att det är ett stort gissel även för andra innevånare i skogen.

Rosten

• Närke
« Svar #67 skrivet: 05 jan-09 kl 12:05 »
Sant "rosten" ang taggtråd och eltrådar. Verkar gå bra att sätta upp men SÅ IN I H-E svårt att plocka ner dom efter sig.... Snubblar själv över gamla inhägnader och jag kan föreställa mig att det är ett stort gissel även för andra innevånare i skogen.
Varje år så ser man bilden i jakttidningar om djur som fastnat i tagtrådd och sedan dött.
Då skall man tänka att det är nog andå rätt få jägare som fotar döda djur och sedan skickar bilden till tidningen.

Charlotte

• -
« Svar #68 skrivet: 05 jan-09 kl 12:41 »
Men bor man i/vid stora skogen så VET man ju att det finns rovdjur där. Man bosätter väl sig inte där om man vill ha det som på Sergels Torg. Nädu, det där håller inte riktigt. Om någon släppte in en lejonfamilj i mitt hus så skulle jag omedelbart göra allt för att de skulle försvinna. Men jag skulle inte vilja utrota alla lejon.
Där beskrev du ju själv precis hur det är...
Vi som bott i/vid stora skogen länge har helt plötsligt fått en massa björnar och vargar "insläppta i våra hus"...
 Jag kan faktiskt inte tro att min farfarsfar flyttade hit för att få skåda varg, för övrigt fanns det inte mycket av de stora rovdjuren på den tiden heller. Min farfar såg den "sista vargen" här innan den sköts i Hälsingland och han dog 100 år gammal för runt 10 år sedan och det var den enda vargen han såg i sitt liv trots att han jobbade i skogen varje vinter i alla sina krafts dagar.
 Björnar har det alltid funnits men aldrig nere i byarna som dom är nu.
 Jag tycker också att björnar och vargar ska få finnas, men i " mitt hus" tycker jag det blir jobbigt när det blir för många ;)
 Du måste förstå att för vissa av oss har livsvillkoren ändrats lika mycket som om man skulle släppa vargar/björnar på Sergelstorg eller Lejon i ditt hus.
                                                 Charlotte

« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 12:44 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #69 skrivet: 05 jan-09 kl 12:51 »
Du måste förstå att för vissa av oss har livsvillkoren ändrats lika mycket som om man skulle släppa vargar/björnar på Sergelstorg eller Lejon i ditt hus.
                                                 Charlotte

Ok jag ger mig. Klart vargen ska utrotas. 

Charlotte

• -
« Svar #70 skrivet: 05 jan-09 kl 12:55 »
Ok jag ger mig. Klart vargen ska utrotas. 
Jasså?!?  Tycker Lejonen ska utrotas också?!?
Jag tycker inte man ska utrota de stora rovdjuren i Sverige, men dom är obekväma att ha i sin närhet....
Och absolut inget vi levt med i "alla tider" och valt att flytta till, precis som du tyckte om lejonen...
                            Mvh
                          Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #71 skrivet: 05 jan-09 kl 13:02 »
Jasså?!?  Tycker Lejonen ska utrotas också?!?
Jag tycker inte man ska utrota de stora rovdjuren i Sverige, men dom är obekväma att ha i sin närhet....
Och absolut inget vi levt med i "alla tider" och valt att flytta till, precis som du tyckte om lejonen...
                            Mvh
                          Charlotte
Vad är "alla tider"? Själv tycker jag att varg och andra rovdjur hör hemma i våra stora skogsstråk. Att de inte funnits under 1900-talet beror ju på att vi velat utrota dessa, och typ lyckats. Nu ser jag det som att vi ställer tillrätta vad vi förstört. Men en förändring är ju aldrig smärtfri. Jag har ingen patentlösning på hur alla ska bli glada. Men hur du än vänder på det så kommer någon att tycka att en varg finns för nära hans "hus". Vilket innebär total utrotning.

Hur vill du lösa det, ifall du ser på hela landet, hela skandinaviska halvön, och inte bara just där du bor? Tycker du att vi har de verktyg som behövs för att leva sida vid sida med stora vilda djur? Eller ska människan vara jordens enda landlevande stora rovdjur?

Charlotte

• -
« Svar #72 skrivet: 05 jan-09 kl 13:20 »
 Jag har ingen realistisk lösning... Det jag vänder mig mot är framställningen som ofta förekommer i debatten om stora rovdjur är att det är så problemfritt och alla "enkla" lösningar på ev. problem.
 Det ÄR lätt att tycka det är helt problemfritt när man varken har björn/varg/lejon i sitt hus...
 Och tydligen svårt att inse att alla inte tycker det är charmigt med björn/varg/lejon på gårdsplanen för att sona våra förfäders brott.
Men en sak vore ju att plantera ut 1000 Ryska vargar och sedan ha fri jakt på dom.
Alla individer som är nog smarta att akta sig för människan kan föröka sig och vi får något som mer liknar det sätt vi haft att leva "sida vid sida" med rovdjur här i norden förr. Och då kanske rovdjuren skulle hålla till i de stora skogsstråken du skriver om, för det gör dom ju uppenbarligen inte nu.
                                    Mvh
                                  Charlotte

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #73 skrivet: 05 jan-09 kl 13:35 »
Jag har ingen realistisk lösning... Det jag vänder mig mot är framställningen som ofta förekommer i debatten om stora rovdjur är att det är så problemfritt och alla "enkla" lösningar på ev. problem.
 Det ÄR lätt att tycka det är helt problemfritt när man varken har björn/varg/lejon i sitt hus...
 Och tydligen svårt att inse att alla inte tycker det är charmigt med björn/varg/lejon på gårdsplanen för att sona våra förfäders brott.
Men en sak vore ju att plantera ut 1000 Ryska vargar och sedan ha fri jakt på dom.
Alla individer som är nog smarta att akta sig för människan kan föröka sig och vi får något som mer liknar det sätt vi haft att leva "sida vid sida" med rovdjur här i norden förr. Och då kanske rovdjuren skulle hålla till i de stora skogsstråken du skriver om, för det gör dom ju uppenbarligen inte nu.
                                    Mvh
                                  Charlotte
Jag vänder mig också mot en onyanserad debatt. Men samtidigt har alla människor rätt att tycka att vi ska ha rovdjur i Sverige. Även stockholmare kan ha en dröm om ett Sverige där naturen är den största tillgången, en natur där olika djur lever sida vid sida med människan. Jag vänder mig mot att endast folk som drabbats av vargen ska få bestämma ifall den ska vara kvar. Ditt "hus" sträcker sig inte hur långt som helst.

Jag håller med om att vargstammen behöver utvidgas norrut, till de större skogspartierna. Men även där kliver de på jägares, djurhållares och renskötares tår, om än färre. Det kan aldrig bli "rätt". Men att utrota de 200 vargar vi har idag vore definitivt fel.

Det bästa vore ifall rovdjuren skyr människan och dess trakter, det är ditåt vi ska sträva. Skjut av en och annan alltför närgången varg, absolut. Men värna om dem som håller sig på sin kant. Låta bli att jaga vilt i de största skogarna kanske? Lämna plats åt rovdjuren i storskogen, så får de lämna plats för oss i bebyggelseområden.

Den onyanserade debatten gör att polariseringen blir för stor. Jag reagerar främst mot det enorma varghatet, där utrotning är enda lösningen. För där känner jag inte igen mig själv som civiliserad varelse.

Charlotte

• -
« Svar #74 skrivet: 05 jan-09 kl 13:53 »
Den onyanserade debatten gör att polariseringen blir för stor. Jag reagerar främst mot det enorma varghatet, där utrotning är enda lösningen. För där känner jag inte igen mig själv som civiliserad varelse.
Fast de mest onyanserade inläggen i debatter är ofta att man vill utrota vargen bara för att man inser att den medför problem...
 De människor som vill utrota vargen är förmodligen bara ett fåtal... Jag har tex ALDRIG uttryckt den åsikten men ändå får jag ofta såna svar som ditt längre tillbaka i tråden. Så enligt vissa människor är jag alltså en av dom som hatar vargar fast jag inte gör det, jag undrar hur många fler som blir oskyldigt beskyllda för det?
                                           Mvh
                                        Charlotte

LasseDalom

• -
« Svar #75 skrivet: 05 jan-09 kl 14:05 »
Citat från: Körsbär
För att generalisera; de flesta vargvänner verkar bo i storstäderna.

Varför i hela friden tror du det? Jag har bott i Sthlm i över 5 år och min uppfattning är att det finns precis lika många varghatare där som någon annanstans. Det finns en hel del högljudda vargmotståndare på landet, men jag vet att de allra flesta som inte säger så mycket (åtminston häromkring) inte är fientliga till varg. Man väljer ofta att inte säga så mycket för grannsämjans skull.

pappi747

• Blekinge
« Svar #76 skrivet: 05 jan-09 kl 14:05 »
Ja svårt det där med nyanserna.. själv har jag nog framstått som vargälskare här fast jag nog inte riktigt vill ta den rollen. Dom enda jag verkligen vill vända mig emot är dom som tycker människan med automatik kan sätta sig till doms över andra arter. Det måste finnas en rimlig nivå där vi kan "samexistera" och att skjuta ett antal vargar så att dom skyggaste överlever verkar vara en rimlig nivå, i mitt tycke.

mobben

« Svar #77 skrivet: 05 jan-09 kl 14:17 »
Självklart har man rätt att tycka att vi ska ha mycket rovdjur i Sverige men man har också rätt att tycka att en bgränsning av dom är en nödvändighet för att kunna leva på landsbygden. Sen är det väl ingen här som en varit i närheten av att vilja utrota någonting, varghatet finns givetvis men inte hos många, däremot finns det oro, för sina djur, barn och hundar mm det är en jävla skillnad. Det är tragiskt när inte dessa mäniskors känslor tas på alvar utan istället ses som paranoida rovdjurshatare som bara ska hålla truten och låta folk med den rätta åsikten ha någon talan.

Rosten

• Närke
« Svar #78 skrivet: 05 jan-09 kl 14:21 »

Det bästa vore ifall rovdjuren skyr människan och dess trakter, det är ditåt vi ska sträva. Skjut av en och annan alltför närgången varg, absolut. Men värna om dem som håller sig på sin kant. Låta bli att jaga vilt i de största skogarna kanske? Lämna plats åt rovdjuren i storskogen, så får de lämna plats för oss i bebyggelseområden.
Lätt att skriva på ett forum men kan du förklara det i praktiken?

Så fort det blir skyddsjakt på en varg så skriker ju vargälskarna rätt ut.

Skjuter men en varg i fårhagen så hämtar polisen alla jaktvapen direkt. Du blir automatiskt misstänkt för grov olaga jakt.
Handläggningstiden är upp till ett år på vissa ställen. Innan du får reda på om du är oskyldig eller ej och kan få dina jaktvapen tillbaka.
Hur tror du man mår under det året?
För att inte tala om vad folk skvallrar om under det året.
Flera som skjutit varg berättar om att dom fått byta telefonnummer till hemligt pga alla otrevliga telefonsamtal på dygnets alla timmar.
På vissa forum så har man lagt ut namn, telefonnummer, arbetsgivare mm på den som skjutit.

Så jag är nyfiken på hur man skall kunna leva med rovdjuren bland bebyggelsen i praktiken.

När tycker ni att man har rätt att använda vapen för att försvara sig?
och också slippa bli misstänkt för grovt olaga jaktbrott.

pappi747

• Blekinge
« Svar #79 skrivet: 05 jan-09 kl 14:29 »
Om man fredat sin boskap genom att förhindra en oifrånkomlig vargattack ska man väl vara stolt och nöjd? Att man blir misstänkt för brott må väl så vara i det läget, bara man vet inom sig att man gjorde rätt. Att man sen råkar ut för trakasserier kan jag tycka är förjävligt..
Vad jag vet så FÅR man döda varg vid direkt fara för boskap?

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare (1 dolda)
JoeDirt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser