Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen licensjakt på varg  (läst 26373 gånger)

pappi747

• Blekinge
SV: Äntligen licensjakt på varg
« Svar #40 skrivet: 30 dec-08 kl 20:05 »
Jag försöker tänka mig in i hur det skulle kännas att vara fårfarmare och småbarnsförälder mitt i ett vargrevir, men jag tycker ändå det är jättesvårt att önska livet ur dom.
Om dom rev mina får så jag fick nödslakta dom hade jag (tror jag) bannat mig själv för att jag inte skyddat dom bättre, men vargen gör väl det som vargar ska göra, överleva. Sen slår tydligen något slint i huvet på dom när dom ser en skock får...

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 30 dec-08 kl 20:16 »
Det är klart att den är en potentiell fara , vem har påstått att vargen är ofarlig. Men var finns proportionerna ???
Ja, var finns proportionerna?
Jag är övertygad om att risken att mina får, hundar eller jag själv inom 10 år har kommit till skada pga stora rovdjur är betydligt större än att någon sprängt jordklotet... Men den som lever får se :)
                                                Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pappi747

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 30 dec-08 kl 20:22 »
Jo det blir nog bäst så.. lika bra vi tar död på allt som inte går att koppla eller går att inhägna. Älg och Rådjur kan få stryka med dom också så man slipper få dom i framrutan!

tolle

• live and let live
« Svar #43 skrivet: 30 dec-08 kl 20:27 »
Om vi vill kan vi ju utrota vargen på några dagar med ett par helikoptrar och maskingevär. Så var finns detta stora hot förutom i vissas hjärnor ???
Hellre mångfald än enfald.

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 30 dec-08 kl 20:34 »
Jo det blir nog bäst så.. lika bra vi tar död på allt som inte går att koppla eller går att inhägna. Älg och Rådjur kan få stryka med dom också så man slipper få dom i framrutan!
 Fast det där är ju det vanliga svaret när någon råkar öppna munnen och vara skeptisk (eller tom negativ) till ökningen av stora rovdjur.
 Jag tycker det är helt naturligt att vara orolig och fel att förlöjliga såna tankar.
 Jag är själv less eftersom jag inte kan gå med mina hundar i skogen på sommaren numera. Vi hade inte mindre än 8 (kanske 10) björnar runt omkring oss i somras. Två av grupperna var hona med två ungar och jag vill i alla fall inte möta dom öga mot öga. Det räcker med att se dom på ett avstånd av 50-100 m. Så fort någon gav sig upp i skogen så stötte man på någon av "grupperna" och man visste ju att dom alltid var någonstans runt omkring. Jag kunde inte ha kvar hästarna på skogsbete i år eftersom dom skenade hem så fort  björnarna
 varit för nära hagen.
   Jag vill för allt i världen inte att man ska utrota björnen, men KANSKE man törs viska att det kanske är lite för många HÄR just nu? Utan att bli beskylld för att vilja skjuta ihjäl allt? Eftersom jag vet hur det är att ha dom runt knuten så har jag i alla fall förståelse för att det kanske inte är så roligt att bo i ett vargrevir heller.
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pappi747

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 30 dec-08 kl 20:52 »
Här, i södra Dalarna, har vi såvitt jag vet ännu inte vare sig varg, björn eller vildsvin. Jag vill kunna ströva fritt i skog och mark med hund och plockandes bär och svamp. Jag vill inte känna oro vare sig för mig eller min hund. Hittills har jag tagit för vana att ge ljud ifrån mig och trampa av grenar för att slippa överraska vilda djur (man blir ju själv vettskrämd när man jagat upp ett rådjur ur dagvila några meter bort..). Om vargen och björnen är så farlig som ni menar och inte väljer att fly när jag kommer gåendes, har jag varit naiv.
Sen åtminstone 5års-åldern har jag vistats ensam i skogen (ibland i områden där det påstås finnas rovdjur) och jag har kanske haft tur då.. mina föräldrar borde ha vetat bättre!
Jag vill inte förlöjliga er som är rädd för varg alls. Om det är sant att om landsbygden ska leva så måste vargen dö, så får den väl göra det då...

Skytten

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 30 dec-08 kl 21:24 »
Vargen är inte varulven för den upplyste.
Vad är en viltolycka? tycker det ska redas ut i varje fall, vems som felar, djuret eller föraren.
Men ändå ingen tänker utrota alla rådjur i den händelse det skulle kunna orsaka en människas död.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 30 dec-08 kl 21:29 »
Nej och framförallt kommer ingen på tanken att döda alla människor för att dom kör ihjäl så många rådjur...

Moraggarn

• -
« Svar #48 skrivet: 31 dec-08 kl 11:14 »
Här, i södra Dalarna, har vi såvitt jag vet ännu inte vare sig varg, björn eller vildsvin. Jag vill kunna ströva fritt i skog och mark med hund och plockandes bär och svamp. Jag vill inte känna oro vare sig för mig eller min hund. Hittills har jag tagit för vana att ge ljud ifrån mig och trampa av grenar för att slippa överraska vilda djur (man blir ju själv vettskrämd när man jagat upp ett rådjur ur dagvila några meter bort..). Om vargen och björnen är så farlig som ni menar och inte väljer att fly när jag kommer gåendes, har jag varit naiv.
Sen åtminstone 5års-åldern har jag vistats ensam i skogen (ibland i områden där det påstås finnas rovdjur) och jag har kanske haft tur då.. mina föräldrar borde ha vetat bättre!
Jag vill inte förlöjliga er som är rädd för varg alls. Om det är sant att om landsbygden ska leva så måste vargen dö, så får den väl göra det då...

Ni har både varg och björn  ;)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #49 skrivet: 31 dec-08 kl 12:39 »
Jag jämför bara diskussionen Björn/Varg. Exakt samma tongångar hördes angående björnen... Ingen hade blivit dödad av björn i Sverige på si och så många år, så risken var obefintlig.
Nu har man fått erkänna att i vissa situationer är vissa björnar farliga. Det är ju svårt att förneka att några människor blivit dödade.

Jag håller helt med. Det många rovdjursvänner gör i debatten är ju att man använder sig av s.k. falsk statistik. "Ingen har blivit dödad av varg på över 200 år." Nä, men det har inte funnits så mycket varg heller ... Naturligtvis ökar risken för incidenter när stammen växer. Så som hänt med björnstammen.

pappi747

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 31 dec-08 kl 13:30 »
Va? Har någon alltså blivit dödad av varg dom senaste 200 åren? Var då?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #51 skrivet: 31 dec-08 kl 13:36 »
Handlar diskussionen om huruvuda någon varg någon gång dödat människor?

Då handlar det alltså till syvende och sist om att alla djur som kan döda människor ska utrotas?

Blir det några kvar då?!

pappi747

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 31 dec-08 kl 13:48 »
Javisst ja vi får inte glömma dom indiska vargarna och strikt räknat så var det ju bara runt 190 år sen som den förrymda tamvargen härjade i mina trakter..

Skytten

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 31 dec-08 kl 14:21 »
Om 100 dödsfall inträffar i världen pga att vargen är direkt inblandad, så säger statistiken att det bör bör bli ca 25 i Indien, om man räknar antalet vargar och folk i vargdistrikt.

I Indien bor det mindre vargar per  människa, även om det är många vargar i samma distrikt.
Men risken är ungefär som här.

En människa på ca 200 år, med en vargstam vi har(och har haft) är ungefär sammaledes.

Nu finns vargen inte i Sveriges mest tätbefolkade områden, detta beror inte på bristen på människor att föda sig på, utan på att vargen vet att det finns inget farligare än människan, så den kommer alltid att uppehålla sig där risken är liten att konfronteras med människor.

Hur stor är risken att en levande större däggdjur, dödar en människa i skogen eller i staden.
Visst en björn då och då, inte ens varje år.
Antalet attacker på människor med dödlig utgång är större utanför vargområdena.

Skogen är inte så farlig som ett kök.

pappi747

• Blekinge
« Svar #54 skrivet: 31 dec-08 kl 14:28 »
Skönt att få lite perspektiv i vargfarlighets-frågan.. Någon menade att det finns varg i Södra Dalarna men det finns då inget vargrevir. Det måste vara ensamvarg på vandring som isåfall skymtats, eller vad?

Samma med björn, eller var går gränsen för "södra" Dalarna?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #55 skrivet: 31 dec-08 kl 14:53 »
Både Ulriksbergsreviret och det i Kloten/Malingsbo sträcker väl sig in i Dalarna?

pappi747

• Blekinge
« Svar #56 skrivet: 31 dec-08 kl 15:16 »
ja just ja det stämmer. det blir åt Ludvikahållet från mig sett. Men definitivt Södra Dalarna..

pappi747

• Blekinge
« Svar #57 skrivet: 31 dec-08 kl 15:33 »
Vad innebär "licensjakt"? Hur får man denna licens och vem avgör tilldelningen? Är det Länsstyrelserna som håller i det?

Skytten

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 31 dec-08 kl 16:06 »
Ja vad är licensjakt, det kan vara alltifrån restriktiv tilldelning pga varghybrider, förymda från hägn, eller någon enstaka varg, till att legitimera en radikal reduktion av vargen.

Moraggarn

• -
« Svar #59 skrivet: 31 dec-08 kl 20:06 »
Vad innebär "licensjakt"? Hur får man denna licens och vem avgör tilldelningen? Är det Länsstyrelserna som håller i det?

Dom håller på och kollar på detta hur vargjakten ska bedrivas och av vilka.Det kommer ju inte att bli så att vem jägare eller vilket jaktlag som helst får gå ut i skogen och skjuta varg,jakten kommer att bli rejält uppstyrd och noga granskad vilket är bra. Skulle tro att det till att börja med kommer att bli i vissa utvalda län jakten kommer att bedrivas.

Licensjakt innebär att man får ett visst antal djur att skjuta/ område, och detta sköts av länsstyrelsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser