Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor dödade av hund  (läst 13298 gånger)

I.A

SV: Tackor dödade av hund
« Svar #60 skrivet: 18 dec-08 kl 19:03 »
MIN hund har dödat MITT får!! Alltså, jag kan inte spy galla över någon annan. Jag är nästan säker på att min hund är den skyldige, trots att ingen har sett då det hände.  Nu undrar jag om någon vet hur hunden gör? Stressar ihjäl och sedan äter?  Dödshugg? eller?
Min första reaktion var att jag måste avliva hunden men då grannar o jägare påstår att inte min hund kan ha gjort detta så tvekar jag. Alla hundar äter på döda djur.
Mvh
« Senast ändrad: 18 dec-08 kl 22:07 av I.A »

Birgit

« Svar #61 skrivet: 18 dec-08 kl 19:48 »
Förklara gärna närmare vad som hänt och varför du misstänker hunden.

Det är lättare att svara och förmedla sin syn på det hela då.

I.A

« Svar #62 skrivet: 18 dec-08 kl 20:08 »
Hunden är misstänkt eftersom hon kom ut från fårhagen då jag skulle fodra. Hon såg skyldig ut. Jag gick igenom hagen o fann en tacka död och bitvis äten. Hunden hade inte varit utan uppsyn någon längre stund men ändå... Tackan var stel då jag drog ut henne, vilket tyder på att hon varit död några timmar.
Jag skulle bara vilja veta hur hunden går till väga då den dödar. Vi vet ju att fler hundar än vargar dödar tamdjur men jag har inte lyckats läsa mig till hur hunden gör mer än att den ofta stressar ihjäl djur.
Hunden är en schäfer på 8 år och som har växt upp på gården...

Margit

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 18 dec-08 kl 21:13 »
Jag kan inte förstå hur din första tanke kan vara att avliva hunden  ???

Hunden drivs av instinkter, det är upp till dig att hålla koll på hunden. Det är ju inget barn/människa den har attackerat, om den ens är skyldig till fårets död.
Det tar ett litet tag innan djuret blir likstelt.

I.A

« Svar #64 skrivet: 18 dec-08 kl 22:17 »
Jo..min tanke om avlivning har jag naturligtvis eftersom, om nu hunden är skyldig till fårets död, är det troligt att den fått blodad tand. Det finns fler än våra får i omgivningen. Vår hund har alltid varit lös på gården och det bär mig emot att hon efter 8 år skulle sitta bunden hela dagarna.

Mvh

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #65 skrivet: 19 dec-08 kl 01:17 »
Kan inte tackan självdött av en strok eller liknande? Blivit sjuk?

Att hunden skäms är väl naturligt hon har frestats att äta på mattes/husses egendom.

En hund äter allt den är asätare. Vår hund grävde i grannens dynga och fick upp ett grishuvud som den drog tvärs över stora vägen när en bekant kom körande. Inte tog hon hem det bytet.

Kolla vad fåret dog innan du dömer hunden.

hustran

« Svar #66 skrivet: 19 dec-08 kl 01:29 »
Getalina, du är så klok. Självklart skall man inte döma den egna hunden direkt. Tackan kan ha dött av ngn. anledning och hunden har "snaskat" alt. försökt att  "gömma" eländet. Våra hundar försöker alltid att gömma, mink, hare osv. Varför vet jag inte. Men det ligger nog i deras natur.

Vilse

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 19 dec-08 kl 03:09 »
lugn i stormen!

gloem alla tankar om at hunen har doedat faaret!

faaret kan ha doett av vad som ehelst!

jyckar gillar gammalt skunk saa jycken har antagligen bara kalasat paa det naan paaboerjat eller naanting sjaelvdoett.

gloem at det aer hunden!

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #68 skrivet: 19 dec-08 kl 05:03 »
Alltså det är en svår fråga ? Tar man hunden på bar gärning när den driver tamboskap så ska hunden vilkorslöst bort ! Men att bara komma efteråt gör saken annorlunda jag friar hellre än fäller i det fallet även om uppsikten över hunden skärps ........Dessutom om en hund är inblandad i mer än en incident så har du ju svaret ? En sådan hund är inte oskyldig och bör tas bort !

Är du osäker så fria först men håll uppsikt upprepas incidenter med samma hund = Ta bort hunden
En god vän men en usel kärlek

Birgit

« Svar #69 skrivet: 19 dec-08 kl 07:20 »
I det här fallet verkar det helt osannolikt att hunden är skyldig! Har den kunnat gå lös innan utan problem, så börjar den inte efter 8 år att döda får.
Som flera skrivet är hundar asätare, men schäfer är också en vall/vakthund som tjänstgjort som just fårhund i många generationer. Är den van vid får, äter den inte sin ledares egendom.
Troligen har tackan självdött. Likstelhet inträder flera timmar efter döden, så hon har nog varit död ett tag. ½ - 1 dygn!
Däremot ser jag på mina boskapsvaktare att de kan lukta sig till djur som är sjuka. De bevakas extra noga. Framförallt för att hålla rovdjur och fåglar borta.
Hundar som attackerar får, jagar dem oftast och biter dem i bakdelen. När de väl fällt dem biter de ofta i halsen, för att just avliva. Om de inte dött av stressen vid jakten. Får är lättstressade.

Hundar som normalt är vän med fåren går inte hux flux och biter ihjäl något för skoj skull.
Att hunden har ätit på en död tacka innebär inte heller att den blir mer blodtörstig. Hundar är väldigt duktiga på att skilja på levande och döda lukter. Våra hundar äter upp alla självdöda/nödslaktade djur, men vakar med falkögon över tackorna när de lammar, så inget kommer i närheten av dem. De lammar ute på bete. (Tala om blodlukt!)
Så jag tycker du ska lita på hunden som innan. Har den inte gjort något dumt mot fåren förut, har den sannolikt inte nu. Dessutom har den kanske också kvar instinkten att undanröja liklukten från rovdjuren?
Men släpp hunden bland fåren och bevaka på avstånd hur den beter sig. Det är väldigt intressant och givande att se hur den kommunicerar med fåren!

Vilse

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 19 dec-08 kl 09:02 »
även om jag så kom på min hund med at döda ett av mina egna får så skulle jag INTE ta livet av hunden!
hunden är fortfarande min bästa vän och har bara gjort vad den kände var naturligt.
jag skulle inte straffa hunden med döden utan det straffet skulle ju bara kännas av mej själv i en otrolig sorg o saknad av hunden!

och hundar ska inte ha tillgång till fårhage utan översyn av mej som topp ansvarig för en hund är alltid en hund.

repeterar denna sak om o om igen..
lämna inte barn med tändstickor,,lämna inte man med topless lapdancer blondin..lämna inte hund obevakad..

Vilse

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 19 dec-08 kl 09:09 »
min tik brydde sej inte om får förrens hon var 4-5 år gammal!
hon såg dom liksom inte innan dess,,total nonchalerade dom.
sen såg hon at dom var i fel hörn av hagen,,dom brukade inte vara där,,hon jagade hela flocken lätt o ledigt genom hagen o tog utbrytare o föste ihop som en klunga.
jag stod o bara fånstirrade! hon har talang!

min gamla omplaceringshanhund skulle jag aldrig lämna ensam i fårhagen.
han har vid något tillfälle tjyvnypt ett får i rumpen. men jag är med o alert o säjer fy o han släpper.
vet inte om han skule döda får men vil inte ta reda på det.
om jag lät honom fortsätta så skule han nog nypa i baken o dra omkull o sen ta halsen. kanske, vem vet.

min unghund bryr sej inte om får alls.

det är mitt fulla ansvar att se till att mina får är säkra.
det är mitt fulla ansvar at se till att mina hundar inte utsätts för frestelse.

jag tror jag skulle kunna sätta på munkorg på min gamla hanhund o se hur han agerar,,men skule ju inte se om han bar vill flytta o dominera eöller mera då munkorgen skulle stoppa honom.

Birgit

« Svar #72 skrivet: 19 dec-08 kl 16:39 »
En hund som får lära sig sin plats i flocken (inklusive får) ska aldrig överskrida sina befogenheter. Jag litar på mina hundar och de på mig. Här bits inget och de lever året runt med fåren. Dag som natt, även om jag ser till dem flera gånger om dan.

I.A

« Svar #73 skrivet: 19 dec-08 kl 21:32 »
Tack för alla tankar! Vet inte om jag blivit klokare men det känns fint att läsa andras åsikter.
Att ta med hunden in i fårhagen, skulle inte visa någonting. Denna hund skulle aldrig drömma om att göra något då jag är med. Däremot fick jag ett tips av en kamrat. Hon sa att jag kunde sätta in min lilla övervakningskamera.... Jag såg inga spår av bett i halsen på tackan men där fanns spår av stress, brutet bakben, äten rygg och de andra fåren var stressade....
Fundering om avlivning kvarstår men visst....ibland är det bättre att fria än att fälla och den åtalade är oskyldig tills motsatsen bevisats....
Jag tror att även hos den duktigaste hund kan det slå slint. Jag har haft Schäfer i 30 år och det är första gången jag ställs inför ett så här otroligt svårt val  :-\
Att behålla en hund som skaffar sig tråkiga ovanor, skulle bara vara egoistiskt. Då har jag förmänskligat om aldrig förr. Det är inte hunden som blir straffad om den avlivas...Det är jag! Hunden är straffad nu och kommer så förbli, anklagad, icke omtyckt, misstrodd mm och det är nog det värsta sraffet för en hund.
Läser gärna fler funderingar!
Mvh
« Senast ändrad: 19 dec-08 kl 21:34 av I.A »

Birgit

« Svar #74 skrivet: 19 dec-08 kl 22:25 »
Här skriver du saker om stress, brutet bakben, äten rygg, andra får stressade! Detta ger ju en annan nyans åt det hela. Men förklara tecken på stress? Brutet bakben? Kan hunden ha brutit det på det döda djuret?
Det är viktigt att beskriva omständigheter om man ska få rätt råd och tips.
Mitt tips var att låta hunden vistas bland fåren, utan att den vet att du ser den. Då ser du direkt om det förekommer något som tyder på intresse för att jaga fåren, leka med dem, dominera dem osv. Utifrån det ser du troligen om relationen  är normal.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #75 skrivet: 19 dec-08 kl 22:57 »
Finner det oerhört tveksamt att hunden skulle dödat fåret!
Hur är det med kårp, skator och kråkor  kring fåten de äter alla på svaga eller skadade djur om de kommer åt ock kan t o m döda ett får genom stress och smärtchock!
Låt hunden leva och älska den som förr!!!
Läs inläggen många gånger om - det finns mycket klokt i dem!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Vilse

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 20 dec-08 kl 02:18 »
Tack för alla tankar! Vet inte om jag blivit klokare men det känns fint att läsa andras åsikter.
Att ta med hunden in i fårhagen, skulle inte visa någonting. Denna hund skulle aldrig drömma om att göra något då jag är med. Däremot fick jag ett tips av en kamrat. Hon sa att jag kunde sätta in min lilla övervakningskamera.... Jag såg inga spår av bett i halsen på tackan men där fanns spår av stress, brutet bakben, äten rygg och de andra fåren var stressade....
Fundering om avlivning kvarstår men visst....ibland är det bättre att fria än att fälla och den åtalade är oskyldig tills motsatsen bevisats....
Jag tror att även hos den duktigaste hund kan det slå slint. Jag har haft Schäfer i 30 år och det är första gången jag ställs inför ett så här otroligt svårt val  :-\
Att behålla en hund som skaffar sig tråkiga ovanor, skulle bara vara egoistiskt. Då har jag förmänskligat om aldrig förr. Det är inte hunden som blir straffad om den avlivas...Det är jag! Hunden är straffad nu och kommer så förbli, anklagad, icke omtyckt, misstrodd mm och det är nog det värsta sraffet för en hund.
Läser gärna fler funderingar!
Mvh

häpp häpp häpp

jag har schäfer.
även om jag så såg nån av jyckarna ta ett får så skulle jag INTE göra mej av med hunden!
jag skulle bara se till att hunden inte har obevakad tillgång till får!

man kan inte straffa den man älskar utan att även straffa sej själv och en hund är en hund!

om jag hittar ett dött får i min hage så skulle jag aldrig ens dra slutsatsen att det är en av mina hundar då det kan vara vad sjutton som helst från självdöd till sjukdom till annans hund eller annat rovdjur.

glöm att det hela har hänt!

jag skulle aldrig offra nån av mina hundar bara för at dom varit o sniffat på ett dött får i hagen,,nix,,skulle aldrig hända.

mina grannars jyckar som kommer o går som dom vill dom käkar efterbörd i hagarna varje år vid kalvning men dom rör aldrig vare sej kor eller kalvar men kan inte låta bli efterbörden då dom ju faktiskt är hundar :)

guba

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 20 dec-08 kl 09:57 »
även om jag så såg nån av jyckarna ta ett får så skulle jag INTE göra mej av med hunden!
Måste berätta om kompisen J, hans schäfer Attack och deras granne samt hundvakt N under Attacks åtta år i livet.
Snällare hund fanns inte stor som han var, J hade haft honom sedan han var valp och när hundvakt behövdes så var det alltid N som hade hand om Attack.
Attack hade aldrig någon enda gång visat garnityret mot någon enda människa i någon situation .

En dag låg kompisen J under bilen och skruvade, endast benen stack ut då grannen och tilllika hundvakten N kom gåendes. Attack låg bredvid husse, någon meter därifrån.
N närmar sig och kliver över Js ben för att hälsa på Attack som han alltid gjort men den här gången flyger Attack upp och hugger N i armen med ett dovt morrande som understöd.
Enda anledningen vi kunde komma på var den att N klev över Js ben där han låg under bilen. Men det duger inte som ursäkt för beteendet.

J tar sig fram undrande vad som hände och vi förklarar för honom.
J lånar Ns bil, utan ett ord lastar J Attack och åker raka vägen till veterinären som avlivar honom.

Det enda sunda beslutet som finns att ta när en hund beter sig så sedan spelar det ingen roll om det är människor, får eller något annat, hunden skall tugga på det som husse ger hunden och inget annat. Det finns inte utrymme för trams och fjanterier med djur som i grund och botten är farliga, förstår man inte det skall man inte skaffa sig djur från början.

Samma sak med hundar som med hästar, när det finns friska sunda individer, varför skall man då hålla avvarter i liv som dessutom är farliga för, om inte ägaren så för omgivningen?

I.A

« Svar #78 skrivet: 20 dec-08 kl 10:18 »
Jag läser alla inlägg om och om igen och har inte fattat något beslut ännu. Hunden har växt upp på gården men våra får har bara varit här i tre år. Hunden är en mentalt MYCKET stark individ. Det är en rejäl brukshund med massa. Hon har endast brukslinjer med bevakning i sitt blod. Alltså...en hund som har FULL koll på allt. Hon hittar alltid en väg in och ut oavsett byggnad eller stängsel. Dörrar öppnar hon åt båda håll och nät tuggar hon sönder om hon på annat vis inte kan komma in. Hon vet mycket väl om jag tänkt bevaka henne. Därför vill jag genom detta forum försöka att komma fram till om hon är skyldig. Det enda som jag  tror att hon inte klarar av..är väl att starta datorn och läsa :-)
Jag funderar mycket på det Birgit skrivit om att hunden inte gjort något mot fåren tidigare. Dom var på samma plats förra vintern. Hon har hela tiden haft extra intresse för fåren och då lammen började knata ut stog hon utanför och bevakade. Lammen stoppade ofta ut sina huvud genom nätet och hon slickade deras mular och huvud. Lammen njöt men tackorna var mindre glada. Har många gånger studerat hundens beteende då hon varit intill våra djur. Hönsen går fritt i trädgården-hon rör dom inte. I ladugården räknar hon in alla nykomlingar och tar hand om efterbörden, då vi glömt slänga undan den. Hon vet redan innan kalven fötts att det är på gång och det händer att hon berättar det för oss. Småkalvarna är hon vänlig mot och kollar in då och då att dom finns kvar. Kvigorna räknar hon med jämna mellanrum och mot dom har hon ett lite hårdare beteende, dock lekfullt. Korna har hon respekt för men drar sig inte för att fostra dom då de av någon anledning inte beter sig som hon räknat med. Hästarna fostrar hon lite då och då. Spec då de går för nära eltråden och då de går för nära hennes bengömmor.
Det Birgit skriver om hundens tillvägagångsätt, stärker mina misstankar samtidigt som jag tvekar igen då tomten skrev något om korpen. Här finns kråkor och ibland dyker korpen upp.  Naturligtvis kommer dom fram då det finns ett dött får.
Mvh

I.A

« Svar #79 skrivet: 20 dec-08 kl 10:28 »
Måste berätta om kompisen J, hans schäfer Attack och deras granne samt hundvakt N under Attacks åtta år i livet.
Snällare hund fanns inte stor som han var, J hade haft honom sedan han var valp och när hundvakt behövdes så var det alltid N som hade hand om Attack.
Attack hade aldrig någon enda gång visat garnityret mot någon enda människa i någon situation .

En dag låg kompisen J under bilen och skruvade, endast benen stack ut då grannen och tilllika hundvakten N kom gåendes. Attack låg bredvid husse, någon meter därifrån.
N närmar sig och kliver över Js ben för att hälsa på Attack som han alltid gjort men den här gången flyger Attack upp och hugger N i armen med ett dovt morrande som understöd.
Enda anledningen vi kunde komma på var den att N klev över Js ben där han låg under bilen. Men det duger inte som ursäkt för beteendet.

J tar sig fram undrande vad som hände och vi förklarar för honom.
J lånar Ns bil, utan ett ord lastar J Attack och åker raka vägen till veterinären som avlivar honom.

Det enda sunda beslutet som finns att ta när en hund beter sig så sedan spelar det ingen roll om det är människor, får eller något annat, hunden skall tugga på det som husse ger hunden och inget annat. Det finns inte utrymme för trams och fjanterier med djur som i grund och botten är farliga, förstår man inte det skall man inte skaffa sig djur från början.

Samma sak med hundar som med hästar, när det finns friska sunda individer, varför skall man då hålla avvarter i liv som dessutom är farliga för, om inte ägaren så för omgivningen?
Hade jag varit säker på att hunden verkligen dödade fåret, så hade jag åkt till veterinäret direkt MEN nu vet jag inte :-\
Din historia ger inga som helst tveksamheter! Naturligtvis ska den hunden avlivas även om jag kan tycka att vi människor borde veta mer än att hoppa över husses ben då han ligger i ett sådant underläge med hunden intill som övervakar. Måste säga att vi beter oss bra klumpigt ibland även om det inte skulle vara ett försvar att spara hunden då den trots allt bitit.
Som du skriver så finns det ju fler hundar!
Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser