Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor dödade av hund  (läst 11430 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #100 skrivet: 06 jul-09 kl 07:13 »
Oueen E, försvar en nog en urinstinkt som både djur och människor har. Ibland tar instinkten överhand över logiskt tänkande och då kan det bli ruskigt fel. Men normalt är instinkten bra att ha!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #101 skrivet: 06 jul-09 kl 17:57 »
Låt oss inte beskylla hundarna för logiskt tänkande!  Tänka kan de, men inte logiskt, och de vet inget om juridik!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #102 skrivet: 06 jul-09 kl 23:13 »
Det var överlevnads logiken jag åsyftade. Allt annat är konstruerat av oss och kan inte förstås av andra än människor, ibland inte ens av andra kulturer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #103 skrivet: 06 jul-09 kl 23:18 »
Då är vi mera överens.  Tänk vad ett litet ord kan ställa till!

För övrigt har jag visat "monstret" för några vänner.  De blev helt förtjusta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #104 skrivet: 07 jul-09 kl 07:46 »
Min förra hund Biffen var en gång med på en fest med kända kompisar och vid ett tillfälle blev jag dålig och gick och la mig i ett stängt sovrum, hunden låg i sängen bakom mig och plötsligt kommer en (för hunden känd) polare in för att erbjuda mig vatten eftersom jag kräkts ganska häftigt och när han närmar sig sängen flyger hunden fram bakom mig och hugger efter honom i luften. Jag vaknar av tumultet och polarens skrikande om att hunden är knäpp, rabiat och måste avlivas etc. Själv blev jag förbannad för även om tanken var god så smyger man inte in i ett mörkt rum där någon ligger och sover med sin 45kilos hund. Hunden fick leva i allra högsta grad, skulle aldrig drömma om att avliva honom för att han skötte sitt jobb. Han fattade att jag inte var förmögen att försvara mig själv och att jag sov så han gjorde det åt mig.

Men hade han börjat ta livet av mina djur för "skojs skull" så hade saken varit en annan. Själv har vi en 65 kilos hund härute på gården som inte går att lita på, han har redan klippt en getabock och skulle säkerligen klippa alla fåren om han fick en chans och även om jag behöver honom som vakthund så är han på nåder. Ett djur till så tror jag han får enkelbiljett. Jag har inte råd att köpa nya får varje år. Samtidigt är det mitt eget ansvar att se till så han inte kommer åt dem med hjälp av stängsel,el etc.

Likaså har vi haft ett antal katter som tagit sig in till kaninerna och ätit upp några stycken av dem, även de fick enkelbiljett. Det fungerar inte att ha lantbruk/djur om det inte finns harmoni mellan djuren. En katt som får dyr kattmat varje dag ska inte behöva ge sig på gårdens produktionsdjur.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #105 skrivet: 07 jul-09 kl 11:39 »
Jamen, Kimma, det är ju skillnad!  Den som ger sig på medlemmar i den egna flocken, den ...  ja, det är den!  En sån hund, kan Du lita på honom själv?  Hur är det, har inte Du ett barn, som också skulle kunna råka illa ut?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #106 skrivet: 07 jul-09 kl 12:52 »
Eh nä..han skulle inte drömma om att röra tvåbeningar. Vi har en 3 och en 5 åring som klättrar och härjar och leker med honom och han morrar inte ens. Han går undan, som han ska. Han ska visa respekt för familjen vilket han också gör. Däremot lever allt med päls farligt, får, katter, harar, rävar osv. Han är inte präglad på får och därför måste jag se till så han hålls ifrån dem. Tyvärr, för han är egentligen en herdehund.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lynxlady

  • Inlägg: 78
  • Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #107 skrivet: 07 jul-09 kl 17:37 »
tacktack, "monstret" är en söt dam. :-*   Jag ser att jag skrivit dåvarande hunden, det ska vara nuvarande:-[
________

Fast det är också lite individuellt ang. hurvida jaktinstinkten slår till mot "främmande" djur. "Monstret" (jag skrattar fortfarande åt det ;D) har aldrig sett ett får i hela sitt 4åriga liv förrän i våras. De var enbart läskiga och efter övertalning från matte så hälsade hon tveksamt. Sen struntade hon helt i dem.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser