Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor dödade av hund  (läst 13154 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #80 skrivet: 20 dec-08 kl 13:11 »
Jag tycker att det är stor skillnad på en attack mot människa och en attack mot ett djur. Jag hade också tagit bort min hund om hon hade gett sig på en människa.

Hunden är i grund och botten ett rovdjur, det är upp till ägaren att dressera hunden på rätt sätt.

Kan man med gott samvete säga att man har gjort ALLT som hundförare, då kan man ta ställning till avlivning. Om inte hunden håller sig på gårdsplanen skall man kanske börja där? Dra gränsen lite snävare och låt den inte springa i hagar och på andra ställen där den inte har något att göra.

pålle

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 20 dec-08 kl 13:59 »
Måste berätta om kompisen J, hans schäfer Attack och deras granne samt hundvakt N under Attacks åtta år i livet.
Snällare hund fanns inte stor som han var, J hade haft honom sedan han var valp och när hundvakt behövdes så var det alltid N som hade hand om Attack.
Attack hade aldrig någon enda gång visat garnityret mot någon enda människa i någon situation .

En dag låg kompisen J under bilen och skruvade, endast benen stack ut då grannen och tilllika hundvakten N kom gåendes. Attack låg bredvid husse, någon meter därifrån.
N närmar sig och kliver över Js ben för att hälsa på Attack som han alltid gjort men den här gången flyger Attack upp och hugger N i armen med ett dovt morrande som understöd.
Enda anledningen vi kunde komma på var den att N klev över Js ben där han låg under bilen. Men det duger inte som ursäkt för beteendet.

J tar sig fram undrande vad som hände och vi förklarar för honom.
J lånar Ns bil, utan ett ord lastar J Attack och åker raka vägen till veterinären som avlivar honom.

Det enda sunda beslutet som finns att ta när en hund beter sig så sedan spelar det ingen roll om det är människor, får eller något annat, hunden skall tugga på det som husse ger hunden och inget annat. Det finns inte utrymme för trams och fjanterier med djur som i grund och botten är farliga, förstår man inte det skall man inte skaffa sig djur från början.

Samma sak med hundar som med hästar, när det finns friska sunda individer, varför skall man då hålla avvarter i liv som dessutom är farliga för, om inte ägaren så för omgivningen?
   Heh GUBBA KARN MÅSTTE VARA  RENT RABIAT HUDEN FÖRSVARADE  SIN HUSE  TUR ATT MAN INE VAR DÄR

I.A

« Svar #82 skrivet: 20 dec-08 kl 19:29 »
Jag tycker att det är stor skillnad på en attack mot människa och en attack mot ett djur. Jag hade också tagit bort min hund om hon hade gett sig på en människa.

Hunden är i grund och botten ett rovdjur, det är upp till ägaren att dressera hunden på rätt sätt.

Kan man med gott samvete säga att man har gjort ALLT som hundförare, då kan man ta ställning till avlivning. Om inte hunden håller sig på gårdsplanen skall man kanske börja där? Dra gränsen lite snävare och låt den inte springa i hagar och på andra ställen där den inte har något att göra.

Håller med om att man som hundförare/ägare måste göra allt för att fostra sin hund åt det håll man vill ha den. Tyvärr räcker inte alltid detta. Har man som jag en stark och aktiv individ, som jag förövrigt har fått jobba mycket med för att få dit jag vill, så kan det kanske räcka med en kort period av understimulans för att den ska skaffa egen stimulering. Hon har väl tyvärr blivit lite understimulerad ett tag då jag jobbat mycket utanför gården.
Nu har jag iallafall bestämt så här;  Hon ska få en andra chans. Hon är trots allt den absolut bästa schäfer jag ( och fler ) har träffat på och vi behöver ett bra larm på gården. Jag har tänkt så hjärnan knakar.  Hon har tagit sig in i hagen och fart runt bland fåren. Ett av dom, som alltid varit ett pelle-får, klarade inte stressen. Hunden har sedan försökt att få upp henne på benen igen, genom att dra i bakbenet. Sedan har fåglar och andra djur hjälpt till att gnaga på ryggen. Detta är fortfarande inget jag är säker på men en trolig utvärdering.
Har förstått att får är mycket tacksamma att jaga och ....ja... Hon är trots allt en hund och tackan var bara ett får. Vi dödar ju själva våra djur när vi har lust. Jag ska kanske vara glad att det inte var en människa.
Nu är den lilla fårhagen förutom nät, försedd med 4 st. galvade eltrådar som sitter med 20 cm mellanrum.
Räcker inte det så vet i katten vad jag ska göra. Hoppas nu bara inte hon efter 8 år börjar att lämna gården för att söka efter grannens får. Hon är tydligen för ung ännu för att gå i pension, så jag får se till att vara allert några år till.
Tack alla för era synpunkter och God Jul! Se nu till att hunden låter bli julskinkan ;)
Mvh

« Senast ändrad: 20 dec-08 kl 19:33 av I.A »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #83 skrivet: 20 dec-08 kl 23:35 »

Har jag förstått rätt, litar de flesta av djuren på denna schäfer?  (Hittar inte hennes namn.)  Lamm springer inte fram till vem som helst.  Ett får blir inte likstelt på en så kort stund.  SKULLE man kunna tänka sig att vi har att göra med en verklig variant på den gamla sagan om hunden/katten, barnet och ormen?

Familjens hund (i somliga varianter en katt) ligger i trädgården och dåsar, och den unga husmodern ställer dit barnvagnen (eller lägger en filt på gräsmattan) med familjens senaste tillskott.  Barnet somnar, och mamman går och lagar mat.  Hon blir förskräckt när hon hör barnet skrika, och strax efter kommer hunden (katten) in med blodig mun.  Modern dödar den med kökskniven.  Sedan rusar hon ut till det skrikande barnet.  Men hon hittar inga bitsår.  Efter en stund hittar hon en orm.  Död.  Biten över nacken, helt klart av en hund (katt) av precis den storlek famlijen haft tills för en liten stund sedan.  ...

Jag påstår inte att det VAR så i Ditt fall, men att det KAN vara så.  Ett främmande rovdjur kan ha jagat Dina djur, och Din schäfer (som ju är mycket vaktig, efter vad jag fattat) kan ha jagat den på flykten, men inte klarat den aktuella tackan.  Dock förutsätter den förklaringen att fåret haft tid att kallna och bli stelt innan Du kom.  Hur ofta räknar Du Dina skyddslingar?  Kan Du se några spår som pekar åt något speciellt håll efter de tänder som ätit på Ditt får?

(Hundar brukar ofta börja med magen när de äter.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vargerik

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 21 dec-08 kl 00:19 »
Objection, your honour!
Visst tittar mamman till barnet innan hon knivar ihjäl den misstänkta hunden?

Jag skulle inte ens övervägt att ta bort hunden även om den är skyldig, fallet med hunden Attack tycker jag också är tveksamt. På min gård regerar jag och hunden. Vid ett tillfälle skulle en kompis och xet hjälpa till att skuffa in en bil som dött i garaget, jag drog bak och dom knuffade fram när vi skrek och tjoade trodde gammhyndan (schäfer) att polaren gav sig på xet och högg honom i benet...
Nya jeans bjöd jag självklart på, men skulle inte drömma om avlivning av min allra bästa väninna, xet inräknat. Hon gjorde bara sitt jobb.

Samma hund vid ett annat tillfälle, brorsans unge, ca 10 år hade i min frånvaro trackat hunn, gömt hennes tuggben osv. Jag kommer in och ser vad som försiggår och fräser till ungen att låta hunn vara ifred... Detta tar gammhyndan som ett tecken och travar förbi och ger ungen ett lagom hårt uppfostrande bett över ryggen. Avlivning-nej, kassler-ja! Fan så jag saknar gammhyndan LattjaLoppvarg :'(. Annars ungarnas absoluta favorit, men ingen man jävlas ostraffat med...

Ytterligare en anekdot med samma hund, hon kunde ta sig in till fåren och jaga ikapp det långsammaste lammet, som hon höll ner mot marken och loppade på tills tackan kom och gav henne en snyting, hon ville ju också ha ett eget lamm!

Vilse

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 21 dec-08 kl 01:08 »
vi hade en dum stadsunge haer i ett par veckor.
han envisades foer naagot aar sen med att han skulle saetta koppel paa hunden och gaa nedaat vaegen.
jag sa att det fick han absolut inte goera daa granne 2-3 km nedaat vaegen har 3-4 frigaaende hundar av blandad otaeck ras.
talade om att han kan inte ta min hund genom grinden daa hunden inte laemnar fastigheten utan mej. hunden aer vaeldigt staket o revirstark.
han gaar INTE ut genom oeppen grind utan at jag saejer ok! bra hund!
tror ni inte att ungjaeveln tar hundkoppel och saetter paa jycken halsband o koppel och ska dra jycken genom grindhaalet o ut paa vaegen!
jycken vaegrar att gaa och naer han tar tag i jycken o drar saa nyper jycken honom!

ungen kommer in o ylar i hoegan sky, hans morsa som saag det haenda aer upproerd oever att jycken nypit honom. inget blodvite utan ett saeja ifraan nyp.
ungen o hans morsa beraettar att dom foersoekt dra ut jycken genom grindhaalet foer att gaa promenad!
jaevla idioter!
jag bara tittar paa dom o saejer som det aer. det haer pratade vi om i morse! det var raett aat er at han noep!

morsan foerstod saa gjorde aeven ungen.
har det stopat honom fraan at tjata om at han vil gaa promenad med jycken? nae!

jag tog med ungen till agility o lydnadstraeningen och laet honom delta o undervisa honom i hundologi,,ungen var mera intreserad av att pilla soender knappar pa instrument panelen i bilen och att irritera hund traenarens faar i hagen intill trots otaliga tillsaegelser.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #86 skrivet: 21 dec-08 kl 01:32 »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #87 skrivet: 23 dec-08 kl 20:07 »
Förtydligande
Svartfågel (Kårp, Kråkor och Skata) börjar i regel att äta på de  eller skadade fårens rygg och då i rehgel på den bakre rygghalvan. Där fåret eller kalven i vissa fall har svårt att värja sig. Skadan behöver inte vara större en gamla tiders !0-öring och rent ytlig, som bettet efter en broms för att utlösa dessa fåglars lust att äta fäskt kött! (En frisk hare eller ett helt friskt lamm kan passiviseras genom att fåglarna, oftqst ett par, angriper offrets ansikte ochh hackar ut ögonen först.) Detta ses oftast så att harens båda framtassar är nedblodade då den förskt att värja sig liksom lammens underdelar av frambenen.Sådana fåglar lär ut bettendet till ungar och andra individer, så det är nog till att bruka krut för att stoppa sådana angrepp. >:(Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Birgit

« Svar #88 skrivet: 23 dec-08 kl 20:56 »
Eller hundar. De jagar bort fåglarna, så de aldrig har en chans att hacka på fåren.

Trollmor

• -
« Svar #89 skrivet: 24 dec-08 kl 13:03 »
1. Käre Vargerik!  Jag återgav en gammal saga, som berättats i generationer.  Med sens moral.  Den finns i flera varianter, därav ibland hund, ibland katt.  Ibland orm, ibland något annat rovdjur, som mycket väl skulle ha kunnat döda det trogna husdjuret.

2. Dumma ungar kan vara påfrestande.  Man måste med mariginal stå och stirra på dom.  Tidsödande och irriterande.  Nu har jag väl uttryckt mig milt? :-[

Birgit

« Svar #90 skrivet: 24 dec-08 kl 19:47 »
Ja, Trollmor, det är en tänkvärd saga. Har själv hört den ett flertal gånger.
Det är lätt att döma, för att vi försöker få ihop en händelse i huvudet. Efter vår "logik".
Har själv gjort missbedömningar av mina boskapsvaktare t.ex. Däremot har jag en klarsynt karl, som alltid säger åt mig att inte straffa någon hund på indicier, utan se till att få bevis.
Alltså, oftast har hundarna handlat helt korrekt och problemet varit något vi inte kunnat räkna ut.

Sedan är det en väldig skillnad på vilken typ av hund det handlar om. En hund som är avlad för att vakta (oavsett vad) ska man ha respekt för, när man besöker hundens revir. En vakthund ska vakta, vara misstänksam. Det är också upp till folk (oavsett vad försäkringar och annat säger) att ha respekt för djur de inte känner. Det är en överlevnadsinstinkt!
Likadant som att gå på ett obevaktat övergångsställe utan att se sig för. Det kommer en bil som inte hinner upptäcka dig, du dör, men har rätten på din sida! Till vilken nytta?
Tycker det pratas för mycket om detta tjafsande. Inga djur får vara farliga för människor! Det finns mängder av hästar, kor, tjurar, baggar osv som är kvicka till attack/försvar så fort de känner sig trängda. Men om en hund beter sig så, då ska den avlivas????
Nej! Folk bör få lära sig lite djurvett. Kanske något i skolundervisningen? Vi lever inte i en skyddad verkstad. Det finns mördare, våldtäcktsmän, terrorister, miljögifter, livsfarliga bilar och mycket mer. Det är sådant man får lära sig att undvika om man vill bli gammal.
Däremot en hund som inte förstår sin plats och sitt jobb, bör tas bort, för visst finns det hundar som inte funkar.
Hade en kompis med en bc, som när den skulle valla envisades att bita sönder juvret på tackorna. Den fyller ingen funktion!
Likaså om mina boskapsvaktare skulle ge sig på våra får, då ska den/de bort. Men ska en sån hund funka måste den ju få vakta.
Ta ex.vis chow chow, som har använts till bl.a boskapsvaktare. En hemkär vaktande hund, utan intresse för utomstående. Så fick den dåligt rykte, för att den var grinig mot domare på utställningar, när de skulle titta den i munnen. Vad gör man då? Jo man avlar bort vakten så gott det gr och börjar avla mot "jakt". Nu har du fått en farlig hund. Men det fattar inte folk. Innan stannade den i sitt revir och släppte inte in någon. Nu kan de dra iväg och jaga det de inte gillar. En chow chow slutar inte för att husse säger till! De är otroligt envisa och självständiga.
Nu går de inte heller att använda som vakt, iom att de börjat tänja revirgränserna.

I.A

« Svar #91 skrivet: 25 dec-08 kl 22:19 »
Så mycket tänkvärd läsning med många kloka ord!
Kan ni gissa vart våran julskinka tog vägen  ???  ;)

Mvh Ingela

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #92 skrivet: 05 jul-09 kl 13:10 »
http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=76651&epslanguage=sv

2009-07-01 05:50 
Christer Holén märkte att en del av hans får saknades i hagen där de satts på bete.
När han började känna lukten av de ruttnade kropparna började han leta och fann femton av sina får rivna. De hade förblött till döds.
- Vi har fått konstaterat för oss att det är en hund som står bakom dödandet, säger Christer Holén.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #93 skrivet: 05 jul-09 kl 19:27 »
Alltså jag måste bara lägga mig i lite nu, ang försvar av ägaren.
Vi hade kunnat haft en incident för några år sen då vi sov över hos min svärfar efter en fest.
Dåvarande hunden sov i min fotända. En kusin till min man skulle vara "rolig" och smög in och slet tag i min mans arm( han låg längst ut) och ruskade och skrek. Hunden flög iväg med ett skall, men i min yrvakna värld uppfattade jag på nåt vis det och fick tag i halsbandet så vi slog en halv volt över sängkanten. Vrålade åt idioten att "fattar han inte att det är farligt?!"
 Vaddå? Han förstod inte.
Jag sa att även om vår familjehund är supersnäll så går troligtvis gränsen när nån smyger sig på husse och anfaller i mörkret!
Kusinen hävdar att anfaller hunden folk så ska den avlivas!
Jag anser att reagerar inte hunden i det läget är det nåt fel på den..
Fler i familjen anser att han har rätt.

Monstret: ;D

Birgit

« Svar #94 skrivet: 05 jul-09 kl 19:44 »
Ja, lynxlady, det är ju en helt normal reaktion från en hund. Även om den inte är specifikt vakthund. Vi människor gör ju likadant, försvarar oss själva och våra närmaste om vi blir påhoppade.
Vi kan inte bara försvara vår egen dumhet med att djuren, som reagerar som de förväntas göra, är farliga. Det är upp till oss att ha koll också. Man ska inte provocera djur av något slag om man inte är beredd att ta konsekvenserna.

Lejoninnan

• Västergötland
« Svar #95 skrivet: 05 jul-09 kl 20:17 »
Min alaskan husky har dödat 4 av grannens får i ett obevakat ögonblick. Hon slet upp halsen och eller drev dem i vattnet. Hon jagar väl mer som en varg och andra hundar kanske tuggar lite var som helst.
Det är min erfarenhet som jag önskar jag sluppit. Det var det hemskaste jag varit med om. Det är helt och hållet mitt fel och helt och hållet mitt ansvar att det inte händer igen. Hundar av vilken ras som helst eller hur "snälla" som helst är fortfarande alltid hundar och vi kan aldrig överlämna ansvaret på dom. Vi är alltid skylldiga att skydda både dom, andra djur och människor.
Grannarna fick betalt, jag övervakar min hund och vi har fortfarande en god relation.
Det hör väl till detta jordelivet.
L

Margit

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 05 jul-09 kl 20:28 »
Min alaskan husky har dödat 4 av grannens får i ett obevakat ögonblick. Hon slet upp halsen och eller drev dem i vattnet. Hon jagar väl mer som en varg och andra hundar kanske tuggar lite var som helst.
Det är min erfarenhet som jag önskar jag sluppit. Det var det hemskaste jag varit med om. Det är helt och hållet mitt fel och helt och hållet mitt ansvar att det inte händer igen. Hundar av vilken ras som helst eller hur "snälla" som helst är fortfarande alltid hundar och vi kan aldrig överlämna ansvaret på dom. Vi är alltid skylldiga att skydda både dom, andra djur och människor.
Grannarna fick betalt, jag övervakar min hund och vi har fortfarande en god relation.
Det hör väl till detta jordelivet.
L

Mycket sund inställning av dig  :)

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #97 skrivet: 05 jul-09 kl 20:30 »
Mycket sund inställning av dig  :)

Håller helt med. Det är vårt ansvar som djurägare.

Trollmor

• -
« Svar #98 skrivet: 05 jul-09 kl 22:36 »
Vilket mysigt monster!  ;D

Och visst gjorde hunden helt rätt att försvara sin flockmedlem!

Vilse

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 06 jul-09 kl 00:29 »
Alltså jag måste bara lägga mig i lite nu, ang försvar av ägaren.
Vi hade kunnat haft en incident för några år sen då vi sov över hos min svärfar efter en fest.
Dåvarande hunden sov i min fotända. En kusin till min man skulle vara "rolig" och smög in och slet tag i min mans arm( han låg längst ut) och ruskade och skrek. Hunden flög iväg med ett skall, men i min yrvakna värld uppfattade jag på nåt vis det och fick tag i halsbandet så vi slog en halv volt över sängkanten. Vrålade åt idioten att "fattar han inte att det är farligt?!"
 Vaddå? Han förstod inte.
Jag sa att även om vår familjehund är supersnäll så går troligtvis gränsen när nån smyger sig på husse och anfaller i mörkret!
Kusinen hävdar att anfaller hunden folk så ska den avlivas!
Jag anser att reagerar inte hunden i det läget är det nåt fel på den..
Fler i familjen anser att han har rätt.

Monstret: ;D

ja du,,
om naan skulle lyckas med bedriften att ta sej in i mitt sovrum nattetid utan att vaecka (omeojligt)  och sen bara ta tag i mej saa tror jag att jag faar haemta spaden och graeva ner vederboerande.
jag tror inte hundarna skulle ta livet av naan, snarare att den som smygit in skulle doe av hjaertsneorp av den villervalla som skulle intraeffa :)
morr, djungelmorr,,skarpa skall,,normal reaktion av alla hundar.

sen saa ska man inte smyga paa naan som sover,,
en italiensk kvinna skoet sin egen son naer han klaettrade in via hennes balkongfoenster,,,han hade laast sej ute och hon skoet skarpt naer hon vaknade av en karl som stod i sovrummet,,fyy saa hemskt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser