Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor dödade av hund  (läst 13345 gånger)

Birgit

SV: Tackor dödade av hund
« Svar #40 skrivet: 02 dec-08 kl 17:41 »
Men hundägarens "strikta ägaransvar? Ni kan väl kräva honom på skadestånd?
När vi fick får rivna av hundar, sa polisen och försäkringsbolaget att vi kunde åberopa det om vi kände till vilka hundar det var. Nu visste vi inte det, utan gissade bara.
Men det kan han knappast komma undan med?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #41 skrivet: 02 dec-08 kl 17:42 »
Men så hemskt!
Men som hundägare är man ALLTID ansvarig för vad hunden gör! Så det måste gå att få denne att ersätta dina tackor + för sveda och värk.
Vad jobbigt att få uppleva något så hemskt och till råga på allt få krångla med en korkad hundägare också.  Lycka till med allt och stå på dig! Hälsningar Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Torsabjörke

« Svar #42 skrivet: 02 dec-08 kl 17:54 »
Polisen ska undersöka hundägaren och kenneln. enligt försäkringsbolaget gäller inte sveda och värk för djur. Jag har skrivit ett krav till ägarens försäkringsbolag eftersom att ägaren inte ens bemödade sig med att komma hit och se förödelsen. Ägaren hade sagt till försäkringbolaget att fåren kunde ersättas med 6-700kr >:(. nonchalant och arrogant. Baggen är så ensam att vi inte kan vänta länge till med att skaffa nya tackor till honom.

tack för allt stöd!
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

ulfg

« Svar #43 skrivet: 03 dec-08 kl 09:49 »
Beklagar djupt, Torsabjörke. Såhär är det ibland med dåliga grannar. Jag uppfattar ärendet nu framförallt som ett polisärende. Skaffa nya djur, spar kvittona för framtida försäkringsförhandlingar och förstärk stängslet. Sprid ut informationen i bygden om den fara hunden representerar för djur. Om den lösa hunden återigen skulle visa upp sig inne på er mark i närheten av djur bör ni ha rätt att avliva den, tror jag.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #44 skrivet: 03 dec-08 kl 18:28 »
Jag skriver nu UR MINNET, Du måste kolla upp det.

Jag har för mig att följande gäller:

Första gången hunden tränger in, fånga in den och ring ägaren som hämtar den ,hos dig.  Anteckna tid, plats och datum, samt ägares namn och hundens utseende.

Andra gången:  Fånga in hunden,  lämna in den på polisstationen.  Polisen kontaktar ägaren, som får kvittera ut den.  Gör polisanmälan med uppgift även om den första inträngningen.

Tredje gången, om den är inne hos djuren och har ställt till skada:  Skjut den, överlämna den till polisen tillsammans med en skriftlig redogörelse, och gärna foton på de skadade djuren.  Lämna också en räkning till ägaren, som polisen överlämnar, där Du sätter upp vårdkostnader för Dina djur (om de lever) eller nyanskaffningskostnad, samt reseersättning förtransport av den döda hunden, och för patronen.  Du har rätt till att få även den betald!  OBS:  Om den inte har skadat djuren, kan Du "bara" handla som Andra Gången.  (Jag tror att Du hittar detta i jaktlagens 23 paragraf.)

Men jag förstår mer än väl att de döda tackorna var "personer" som nya tackor inte kan ersätta!   :'(
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #45 skrivet: 03 dec-08 kl 22:28 »
. enligt försäkringsbolaget gäller inte sveda och värk för djur.
Nej, det vet vi nog.  Djur är inte levande varelser i lagens mening, utan SAKER!
 >:( >:(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Birgit

« Svar #46 skrivet: 04 dec-08 kl 07:50 »
Precis Trollmor! Och hur värderar man liv? Det finns ju mycket som spelar in, som just hur mycket djuret av olika anledningar betyder för ägaren.
Tyvärr är detta svårt att värdera i pengar. Det är lättare med en jakthund, med de eller de meriterna osv. Eller en tävlingshäst. Men här är det många gånger just pengarna som styr. Så är sällan fallet när man har en flock får för sitt nöjes skull.

mosesmia

• Lappland
« Svar #47 skrivet: 04 dec-08 kl 10:50 »
Hej
Fy, Vilket elände ni måste gå igenom. Lider med er.

Vi har problem med ett par hundar i vår by och så här sa polisen till oss.
Att tar dom sig in i hagen och håller på att riva fåren då har vi rätt att avvärja faran och hur vi gör det är upp till oss. Dom vill inte att man skulle skjuta hundarna men har man inget annat val så gör då jag det. Jag skyddar mina djur.
Men om dom redan har dräpt djuren då får vi INTE skjuta dem, för skadan är redan gjord. Då ska man koppla dem och kontakta ägaren, men vem går fram och kopplar hundar som står vid ett nerlagt byte?

Så sa dom åt oss, men om det är inom "lagarna" vet jag faktiskt inte. Det är så tråkigt att möta ointresserade hundägare som har en inställning att "mina" hundar gör aldrig fel.

Är det många av er som har era får försäkrade och i så fall var?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Trollmor

• -
« Svar #48 skrivet: 04 dec-08 kl 12:23 »
Min regel nummer Ett, gäller både människor och - andra - djur är:

Var försiktig med en individ du inte känner!!

Sen är det inte hur enkelt som helst heller att skjuta ett angripande rovdjur mitt inne i en fårflock.  Fort går det, mörkt är det, nyvaken är man, även om man nu

har vapen och licens
fritt håll
hinner fram innan angriparen stuckit

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #49 skrivet: 04 dec-08 kl 17:55 »
Hej
Fy, Vilket elände ni måste gå igenom. Lider med er.

Vi har problem med ett par hundar i vår by och så här sa polisen till oss.
Att tar dom sig in i hagen och håller på att riva fåren då har vi rätt att avvärja faran och hur vi gör det är upp till oss. Dom vill inte att man skulle skjuta hundarna men har man inget annat val så gör då jag det. Jag skyddar mina djur.
Men om dom redan har dräpt djuren då får vi INTE skjuta dem, för skadan är redan gjord. Då ska man koppla dem och kontakta ägaren, men vem går fram och kopplar hundar som står vid ett nerlagt byte?

Så sa dom åt oss, men om det är inom "lagarna" vet jag faktiskt inte. Det är så tråkigt att möta ointresserade hundägare som har en inställning att "mina" hundar gör aldrig fel.

Är det många av er som har era får försäkrade och i så fall var?

/Mia

Agria djurförsäkring.

Jag hade skjutit hunden vid ett nedlagt byte utan tvekan för risken finns ju att hunden gör om det! Inte går jag fram till en främmande hund som tuggar på mitt får.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Torsabjörke

« Svar #50 skrivet: 05 dec-08 kl 08:28 »
 :)Goda nyheter!! Hämtar idag 4 tacklamm. Vi fick inte allt vi begärde men det vi fick räcker till 4 tacklamm. Det känns skönt att bagen "shaun" inte behöver vara ensam längre. Han tycks ha repat sig bra men är fortfarnade lite skygg. Jag har lärt mig mycket av detta och händer det igen kommer jag inte vara lika vänlig som jag varit denna gången.

Jenny
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

ulfg

« Svar #51 skrivet: 05 dec-08 kl 11:27 »
Gratulerar å det varmaste! Gör man upp i godo får man inte allt man begär, men man får en snabb uppgörelse och spar en massa tid och krångel. Men nu måste ni försäkra er om att elstängslet håller hundar ute så inte samma sak händer igen. Den risken finns ju tyvärr kvar. Gräv ner minst 10 m kopparvajer för jordning och ha upp mot 4 trådar på typ 15,30. 50, 80 och 100 cm höjd från marken. De två understa är viktigast. Röj under nedersta tråden två ggr/säsong. Se till att ni har minst 5000 volt i tråden. Sjödins fårbibel har ett mycket bra kapitel om stängsling.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #52 skrivet: 05 dec-08 kl 13:40 »
Lycka till med nya tackorna!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Bovanägare

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 05 dec-08 kl 21:06 »
:)Goda nyheter!! Hämtar idag 4 tacklamm. Vi fick inte allt vi begärde men det vi fick räcker till 4 tacklamm. Det känns skönt att bagen "shaun" inte behöver vara ensam längre. Han tycks ha repat sig bra men är fortfarnade lite skygg. Jag har lärt mig mycket av detta och händer det igen kommer jag inte vara lika vänlig som jag varit denna gången.

Jenny

Vad kul för er och för den stackars ensamma baggen. Hoppas tjejerna är riktigt söta och att de faller Shaun på läpp ;).

Trollmor

• -
« Svar #54 skrivet: 06 dec-08 kl 03:55 »
Vad kul för er och för den stackars ensamma baggen. Hoppas tjejerna är riktigt söta och att de faller Shaun på läpp ;).
Och han på deras!!! :-*

Lars-Leif

« Svar #55 skrivet: 15 dec-08 kl 17:57 »
Vi har fått två av våra viktigaste genbankshöns dödade av grannens hund i dag.
Dom svarade att deras hund bevisligen varit där ( de ville ine komma o kolla så jag tog med foton på hundens tassavtryck brevid de dödade hönsen) men de vägrar att erkänna att den dödat dem då det inte finns bevis nog, så de tänker inte ge oss någon ersättning.  :(

Margit

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 15 dec-08 kl 17:59 »
Dom svarade att deras hund bevisligen varit där ( de ville ine komma o kolla så jag tog med foton på hundens tassavtryck brevid de dödade hönsen) men de vägrar att erkänna att den dödat dem då det inte finns bevis nog, så de tänker inte ge oss någon ersättning.  :(

Jag kan inte riktigt förstå att folk vill riskera grannsämjan för några hundralappar  ???

Om ni såg hunden så är väl det bevis nog? *suck* vad trött man blir. Hade min hund orsakat något liknande så hade jag ersatt direkt!!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #57 skrivet: 15 dec-08 kl 22:44 »

Har du gips hemma?
Du får ta gipsavgutning av tassavtrycken.
Så har du bevis, bara att låta en veterinär jämföra  tassarna. 
Han borde väl vara opartisk?

http://www.ungafakta.se/pyssel/skapa/djurspar/

Lars-Leif

« Svar #58 skrivet: 16 dec-08 kl 08:23 »
Hade tyverr inget gips, men tog både foton och filmade. Men vad hjälper det när grannarna är som de är, de sa att vi fick väl polisanmäla om det var så noga med ett par hönor, så det har vi gjort. Men det hjälper väl knappast det heller kan jag tro. Så otroligt synd att det ska vara så svårt att be om ursäckt och betala för ett par nya hönor! >:(

Trollmor

• -
« Svar #59 skrivet: 17 dec-08 kl 04:02 »
Verkar inte som om grannsämjan var så vidare värst redan innan detta hände med hönsen.  Men de fattar väl inte att det är skillnad mellan höna och höna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser