Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor dödade av hund  (läst 13321 gånger)

Birgit

SV: Tackor dödade av hund
« Svar #20 skrivet: 21 nov-08 kl 06:52 »
Kan till viss del hålla med dig vargerik, men när det gäller hundangrepp är polisen väldigt ointresserad. De vill att man ska göra upp i godo osv.
Men hundar som upprepade gånger attackerar tamdjur bör sättas åt, om ägaren inte är kapabel själv. Finns noteringen i polisens register, kan detta mobilicera resurser vid upprepning.

Sedan finns det ingen anledning att ta tillbaka något förrän man fått en skälig ersättning eller motsvarande. Det finns folk som inte tar sitt ansvar också. Har man väl klarat ut allt lägger man naturligtvis ner proscessen.

gurkan

« Svar #21 skrivet: 21 nov-08 kl 08:23 »
Man kan ju göra en miss flera gånger.

Jajo, det har du ju rätt i.  :-[

Hur går det, Torsabjörke?
« Senast ändrad: 21 nov-08 kl 08:25 av kajan »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 21 nov-08 kl 08:40 »
Fy vad otäckt!

Vi hade hund i våran fårhage också i somras, den bet förvisso, men inga egentliga skador utan bara märken i princip. Som tur var!

Även de goaste, snällaste hundar verkar tyvärr kunna balla ur och bli blodtörstiga monster, särskilt när de är i grupp/flock. Jag fick en minigris ihjälbiten av två i normala fall  väldigt trevliga hundar...  :'(
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

morgankane

« Svar #23 skrivet: 21 nov-08 kl 09:16 »
När en varg dödar får, skall ALLA vargar utrotas, vi behöver inte varg i naturen!
När en hund dödar får, då skall så klart också ALLA hundar utrotas också! Vem faen behöver hundar, bara man har får.

Därför, samla ihop ett jaktlag, ut och skjuta alla hundar!

Lenge leve rovdjuren.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 21 nov-08 kl 09:33 »
När en varg dödar får, skall ALLA vargar utrotas, vi behöver inte varg i naturen!
När en hund dödar får, då skall så klart också ALLA hundar utrotas också! Vem faen behöver hundar, bara man har får.

Därför, samla ihop ett jaktlag, ut och skjuta alla hundar!

Lenge leve rovdjuren.

Det finns flera trådar som handlar om Varg och andra vilda Rovdjur både här i Fårforumet och i Jaktforumet, där kan vi diskutera vilda Rovdjur, här diskuterar vi tama.
                       Mvh
                 Moderator Charlotte
« Senast ändrad: 21 nov-08 kl 09:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 21 nov-08 kl 09:53 »
Se för guds skull till att få ersättning för 2 nya dräktiga tackor och ev. veterinäromkostnader och dra inte tillbaka polisanmälan ifall det händer igen.

Och för din egen skull så sätt upp elstängseltrådar nästa sommar med minst 6000 volt i! HUndar räds el tro mig. Våra hundar vill gärna in till fåren men får sig en rejäl kyss att de springer bort ylandes med svansen mellan benen.

Tråkigt med tackorna och jag lider med dig. Tyvärr är det alltför vanligt med hundrivna får, så i det läget ligger vargen i lä i statistik! 8)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Torsabjörke

« Svar #26 skrivet: 21 nov-08 kl 12:42 »
Polisen är tyvärr rent otrevlig och tycker inte att jag ska lägga mig i deras jobb.....Det fick jag till svar när jag frågade om vad som skulle hända om jag drog tillbaka anmälan. Anmälan står kvar. Jag ska träffa hundägande på söndag.

jenny
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

ulfg

« Svar #27 skrivet: 21 nov-08 kl 13:04 »
Beklagar att polisen var otrevlig och inte till någon hjälp. Kanske en släkting till grannen. När du träffar grannen så kom ihåg att inte ge efter. Var trevlig men rak och enkel på vad du skall ha i ersättning. Många gubbar förstår inte så mycket annat än maktspråk även om diskussionen är inlindad och snårig. De kan tyvärr också ha mycket liten respekt för kvinnor, var förberedd och tuff. Ibland är det lite "rått" på landsbygden, man måste lägga sig på rätt nivå. Att det har hänt tidigare är en stark röd varningslampa. Lycka till på söndag.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vargerik

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 nov-08 kl 14:10 »
Japp! Låt vederbörande välja vapen. Behandlar han dig som skit är det bara att dra in snuten. Får du till en bra kommunikation så kommer det lösa sig till det bästa.

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 21 nov-08 kl 16:33 »
 Fast jag tror det kan gå riktigt bra också, inget att oroa sig för i förskott.
Jag bor också på landet och de som jag sagt till när de har haft lösa hundar bland tamdjuren har verkligen lyssnat och väntat med att släppa löshundar till vi flyttat hem djuren tex.
 Den hunden som skadade får två ggr ersatte ägarna veterinär osv utan bråk. Och jobbade verkligen med sin hund för attkomma tillrätta med problemet.
  De kom först hem till mig (med hundvana får) och lät hunden gå och känna att det var ström i hagen (tyvärr funkade inte det utan hunden jagade får en gång till) då skaffade dom ju egna får över sommaren och lärde hunden att de inte fick jagas. De allra flesta jägare är som oss "vanliga" människor, ganska trevliga och vill göra rätt för sig. ;)
                                         Mvh
                                      Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #30 skrivet: 21 nov-08 kl 18:20 »
Du skulle kanske ha en auktoritär mans person med dig?

Det brukar kännas tryggt för gamla gubbar som ska prata om något som de har gjort fel. Ingen man vill väl erkänna att han är oansvarig och skyldig både moraliskt och ekonomisk i den grad han faktiskt är. De har lite svårt att prata med kvinnor.  Också känner de sig trängda och så blir det bara avigt och konstigt.

Gubbar har sin egen jarong.  Har du ingen gammal trevlig sådan i din bekantskaps krets att luta dig emot?

I bland kan det vara bra med gamla gubbar. ;)

Torsabjörke

« Svar #31 skrivet: 21 nov-08 kl 19:20 »
som tur är har maken kommit hem! Jag har idag givit min första injektion med antibiotika till baggen, han är fortfarande i chock och såren ser otäcka ut!! Stackars bagge! Detta har varit en fruktansvärd upplevelse och inget jag önskar min värsta fiende! Tackorna hade kastat fostren, fruktansvärt! Kadaverbilen kommer på måndag, hemskt att behöva dra upp dem från skogen.

ha det bra och tack för allt stöd!
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #32 skrivet: 21 nov-08 kl 19:52 »
Men nog är tvenne nya tackor av rätt ras en lämplig ersättning?  De flesta hundägare vill ju att deras älsklingar ska vara populära, men många inser inte hur flera hundar hetsar upp varandra till handlingar som de aldrig skulle fundera över en och en.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

guba

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 21 nov-08 kl 20:55 »
Men vad gör man om det händer flera ggr?

Men hallå, sådana saker skall överhuvudtaget inte hända mer än en enda gång/hund!!!!!!!!

Hundar äter det som serveras i deras skålar och inga levande får alls, punkt slut.

Går min hund iväg och dödar tamdjur så finns ingen som helst tvekan, avlivning omedelbart, något annat finns inte ens att överväga!!!

Vargen får ta oerhört mycket skit för vad sällskapshundar ställer till med och även den ynka lilla del med vad jakthundar gör i fårhagarna på grund av att det blir mindre aggressioner mot vargen genom att låta honom ta skulden än att försöka intala fårägaren att det faktiskt är en sällskapshund som orsakat eländet. Att antyda att sällskapshundar orsakar dessa skador är oerhört mycket mer kontroversiellt än att säga att det var vargen.

Har flera sunda människor i min bekantskapskrets som omedelbart avlivat hundar som bitit djur/människor.
En kompis hade en 8 år gammal Schäfer som bet sin hundvakt då han klev över husses ben när husse låg och mekade under sin bil, hunden hade aldrig ens antytt att bita någon tidigare. Det var det sista han gjorde, helt rätt agerande av ägaren.

En gång är ingen gång, två gånger är en gong gong.
Jag menar första gången är kanske inte så farligt, andra gången handlar det kanske om döden, inget att leka med, döden. Bäst att mota Olle i grind omedelbart.

hustran

« Svar #34 skrivet: 21 nov-08 kl 23:33 »
Vi hade samma problem för ngr. år sedan . En stor hund attackerade våra får och det blev ett "elände" Men allt löste sig på det sättet att hundägaren fick betala (kanske inte så mycket som hon skulle ) Men polisen var väldigt vänlig och förstående och allt löste sig . Men I dag ångrar jag mig för att jag var så snäll. Vi fick ett elände med att kurera somliga tackor. Vargattacker är mer sällsynta.

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 23 nov-08 kl 18:26 »
 Hur gick mötet med hundägaren?
             Mvh
         Charlotte

Vilse

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 nov-08 kl 18:49 »
Men nog är tvenne nya tackor av rätt ras en lämplig ersättning?  De flesta hundägare vill ju att deras älsklingar ska vara populära, men många inser inte hur flera hundar hetsar upp varandra till handlingar som de aldrig skulle fundera över en och en.

vid grupptryck händer mycket.
även när det gäller människor.
se bara en fredagskväll ute på stan, undomar i en klick och nån kommer inte hem.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #37 skrivet: 30 nov-08 kl 20:46 »
Kanske jag säger det försent men Du kan ta hem jaktlagen och annan tilllämplig lag med hjälp av länstyrelsen. De sänder den gratis till Dig och Du ser vad Du kan göra och vad Du inte får göra.
Nog tycker jag att två dräktiga tackor av samma ras pluss penningersättning för Dina utlägg OCH Dinitt merarbete är det minsta!!! Jag har själv hund men ochså andra djur!   
Men sorgen efter de två individerna kan han nog aldrig gälda!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 dec-08 kl 09:10 »
Jättetråkigt att sånt här händer, måste vara en hemsk syn som möter en. :'(.'
Men hallå, sådana saker skall överhuvudtaget inte hända mer än en enda gång/hund!!!!!!!!

Hundar äter det som serveras i deras skålar och inga levande får alls, punkt slut.

Går min hund iväg och dödar tamdjur så finns ingen som helst tvekan, avlivning omedelbart, något annat finns inte ens att överväga!!!

Man kan ju inte heller förmänskliga hunden, den är ursprungligen en varg. Den är ett djur, ett rovdjur. Visst kan man lära dem vad som är rätt och fel, men när ursprungsinstinkterna vaknar kan det gå så här.
Hur mycket människan än avlar på hunden kan vi inte sudda bort vargen ur den.
Vissa hundar har mera jakt i sig..vilket är ett naturligt beteende, annars skulle de i de fria svälta ihjäl och detta beteende är så starkt att springande får på en sekund, kan på en del hundar utlösa jaga-döda beteendet.
De är hundar DJUR inte människor. Fast vi människor vill ju gärna förmänskliga dem och det är inte rättvist.
Vet man med sig att ens hund är glad i att jaga och bita får och för den delen andra djur med ska man naturligtvis hålla sin hund så den inte utgör fara för andra djur.

Torsabjörke

« Svar #39 skrivet: 02 dec-08 kl 17:30 »
 :'(Detta blir allt värre, hundägaren har inte visat sin bästa sida och vägrar gå annat än igenom sitt försäkringsbolag. Dumt nog hade jag inte dem försäkrade, hade inte kommit dit ännu. Hundägaren har inte visat något intresse och det var hemskt när kadaverbilen kom och hämtade tackorna. De var ju mer än bara "tackor" för oss, detta ser inget försäkringsbolag.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Radar, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser