Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor dödade av hund  (läst 13297 gånger)

Torsabjörke

Tackor dödade av hund
« skrivet: 20 nov-08 kl 14:15 »
 :'(Jag har idag fått världens chock. Hörde i går hundar skälla runt omkring men tänkte inte så mycket på det med tanke på att jakten är i full gång. När jag kom ut i morse var inte mina tre Värmlandsfår och mötte mig, men staketet var upp brutet. Efter lite letande kommer en blodig bagge mig till mötes och när jag går ner i skogen ser jag mina två tackor ligga döda, sönder rivna. I samma stund ringer min hundrädde granne och ber om hjälp för att det sitter två hundar på hennes trappa. Väl hos grannen sitter två fina "springer spaniel" (typ) hundar.  Jag är knäckt! Tackorna var dräktiga och vi så spända på kommande lamning. Fy f*n. Hemma själv med 4 små barn, allt ska hända när man är hemma själv. Jag har polisanmält och veterinären har varit här, nu ska vi bara invänta nästa steg.

Vad är rimligt att begära som ersättning? tacksam för förslag!!

:'(
« Senast ändrad: 20 nov-08 kl 15:43 av Torsabjörke »
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Ulricaa

• -
SV: Tackor dödade av hund
« Svar #1 skrivet: 20 nov-08 kl 14:45 »
Fy fasen så ledsen man blir av att läsa sånt! :'( Spelar ju kvittar hur mycket kompensation man får för sånt, man blir ju jätteledsen av sånt!
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 20 nov-08 kl 15:06 »
Nä, fy så trist. Det är verkligen skit när hundar går på tamboskap. Ifjol somras såg jag från huset en golden inne i vår ena hage, väldigt intresserad av fåren. Jag gick ut för att titta närmare på vad det var för hund. Som tur var hade jag ett tillfälligt stängsel i hagen också och när jag kom ut såg jag hunden göra en rush mot fåren som gick på andra sidan det tillfälliga stängslet. Kan ju säga att jag blev riktigt nöjd när hunden springer i eltrådarna (6000 volt) och sen ylande springer därifrån. Har inte sett den hunden i hagen fler gånger sen dess.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 20 nov-08 kl 15:33 »
Lider med dig...

Vi hade grannens schäfer i fårhagen för tre år sedan, inga döda men blod och skador och två tackor kastade sina lamm. Det underlättar inte grannsämjan även om grannen tog sitt ansvar och faktiskt har hållit hunden kopplad sen dess. Nu har vi fårnät runt alla hagar med en eltråd över och en eltråd på distanser 20 cm från marken. Det var besvärligt att sätta men inga påhälsningar i hagarna sen dess, varken hund eller räv (eller något annat heller).

Hoppas ni lyckas sätta dit hundägaren riktigt ordentligt!!!
Karin på Sagolika Höö

ulfg

« Svar #4 skrivet: 20 nov-08 kl 16:11 »
Om jag hade ertappat hundarna på bar gärning och haft tillgång till ett bra gevär hade jag faktiskt skjutit ihjäl dem.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Torsabjörke

« Svar #5 skrivet: 20 nov-08 kl 16:26 »
Skjutit hundarna hade min man oxå gjort men han är tyvärr i Danmark. Att små söta tamhundar kan förvandlas till blodtörstiga monster.... jag är fortfarnade chockad. Detta har tagit mig hela dagen i tel. samtal och att samordna och det ser utsom att det kommer att ta betydligt mera tid i anspråk. Polisen är tyvärr inte till mycket hjälp. :P Jag ville att polisen skulle sköta överlämnandet av hundarna och sade detta till dom men trots detta så ringde ägarna mig direkt och jag fick lämna ut hundarna. Själv är bäste dräng.........

::)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 20 nov-08 kl 16:54 »
Vad sa ägarna?
Karin på Sagolika Höö

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-08 kl 17:32 »
Vi hoppas nu att detta inte hör till vanligheterna.
Ingen tröst för er som blivit drabbad heller.
Ruskigt otäckt.
Hundägaren, måste ha varit in till döden ledsen. :'(

Hedemorahöns

Torsabjörke

« Svar #8 skrivet: 20 nov-08 kl 17:36 »
Hustrun kom och såg mycket ledsen ut, hon sa att maken skulle komma senare för att diskutera om ersättning. Han har dock inte hört av sig ännu och jag håller kvar polisanmälan tills hn varit i kontakt med mig och vi kommit överens om ersättning. En sak sa han dock och det var att detta hänt med hans hundar tidigare,,,,, Hmm varning!

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 nov-08 kl 18:45 »
Så det var inte första gången? Då borde dom verkligen fundera över sina hundar. Kan bara beklaga det som hänt, det måste kännas  jättetungt.

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 nov-08 kl 19:26 »
det här är något som jag som hundägare är jätterädd ska hända!
men jag är ju också fårägare så jag är noga med att gå med mina hundar i fårhagen varje dag så dom är vana vid varandra, men en hund är alltid en hund och man måste hålla både hunden borta från tillgång till hage när man inte är närvarande och också se till att hagarana är säkra för andras hundar.
jag hade påhälsning av nått slags lassie liknande hund en dag. såg hunden genom fönstret och den låg ner mitt i fårhagen, mina hundar var inomhus och hade inte hört hunden komma.
jag gick ut och hunden stack iväg som en oljad blixt. det var en tik som jag tror bara var inne i hagen av nyfikenhet men man vet ju aldrig. hon hade dock gått genom 7 trådars staket.
om det var någon av grannarnas hundar så var hon inte van vid får utan bara vid kor.
vi har ju en liten annan mentalitet när det gäller att hålla hund här nere och jag har tillochmed slutat cykla med mina hundar pga lös springande jyckar av obestämbar läskigt utseende.

gurkan

« Svar #11 skrivet: 20 nov-08 kl 19:29 »
En sak sa han dock och det var att detta hänt med hans hundar tidigare,,,,, Hmm varning!

Ja, då ska du verkligen inte dra tillbaka polisanmälan!

Jättetråkigt att sånt här händer.  :'(

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 20 nov-08 kl 19:44 »
 Fy, vad tråkigt! :'(
 Kolla med Länsstyrelsen vad ersättningen är för rovdjursrivna får och ta det som ersättning kanske?
Det enda djur jag fått dödat av hund var en kalkontupp den tog jag betalt för så att  pengarna räckte till att köpa en ny tupp.
 Hoppas ni kommer överens om något vettigt!
                   Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 nov-08 kl 19:47 »
Gör ni upp i godo så inte 17 behöver ni dra in polisen? Vad ni än gör kan det inte göras ogjort och hundägaren lär ju känna sig jävligt fånig i vilket fall som helst... Och en uppriktig ursäkt och skärpning såklart.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 20 nov-08 kl 19:54 »
 Problemet är väl att det hänt förut? (Angående polisinblandning alltså).
Här i närheten fanns en Älghund som skadat får två ggr (inte mina, kanske pga att dom är hundvana?!?). Som en sista åtgärd köpte hundägarna några lamm av mig och vande hunden vid att får är tamdjur som INTE ska jagas och vad jag vet fungerar det att jaga med den hunden lös nu. Så den hundägare tog ju sitt ansvar, samma med hundägaren vars hund dödade min kalkon, den har mig veterligen inte varit ute och sprungit någon fler gång, så det blev ingen anmälan. Men vad gör man om det händer flera ggr?
                                       Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 20 nov-08 kl 19:55 »
Jag tycker han ska betala för 2 nya tackor som är dräktiga. Det är väl det enda rätta. Kolla runt efter några till salu och skicka räkningen till honom.

Vilse

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 nov-08 kl 22:20 »
om foersta gaangen saa anser jag att kompensation raecker.
men om det aer som du saejer at det haent tidigare med samma aegare/hund/hundar daa vete tusan om det raecker med kompensation.

hade det varit mina hundar saa hade jag fraagat hur mycket foer djuren och antingen koept in aat dej eller gett dej pengar OCH en bukett blommor o en middag och bett dej om ursaekt!!

Birgit

« Svar #17 skrivet: 20 nov-08 kl 22:38 »
Tycker inte det finns anledning att lägga sig under vad man får när ett rovdjur varit framme. Det är ju en sorts ersättning för "sveda och värk" också. Det blir ju lite mer arbete än vanligt runt omkring och ledsamt också.
Tag inte tillbaka anmälan hos polisen. Det har hänt förut, kan hända igen alltså.

Har ju råkat ut för motsvarande själv. Var 4 år sedan nu och det var samma där, polisen var inte ett dugg intresserad. Vi hade bara våra misstankar om vems hundar det var (fanns spår + att de varit i vår trädgård och tagit en kanin året innan). Den här grannen brukade släppa hundarna på "självrastning" efter mörkrets inbrott på hösten och vintern.
Efter attacken upphörde detta. Så man undrar ju om han visste om det >:(

Visst kan man skjuta attackerande hundar, men svårt att göra när man inte ser angreppet!

gurkan

« Svar #18 skrivet: 20 nov-08 kl 22:55 »
Gör ni upp i godo så inte 17 behöver ni dra in polisen? Vad ni än gör kan det inte göras ogjort och hundägaren lär ju känna sig jävligt fånig i vilket fall som helst... Och en uppriktig ursäkt och skärpning såklart.

Det finns inget som en uppriktig ursäkt om det har hänt förut. Tyvärr. Annars kan man säkert komma till nån slags försoning.

Vargerik

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 nov-08 kl 23:49 »
Det finns inget som en uppriktig ursäkt om det har hänt förut. Tyvärr. Annars kan man säkert komma till nån slags försoning.
Man kan ju göra en miss flera gånger. Nu vet jag inget om detaljerna eller stämningen... Jag är allergisk mot att dra in snuten i saker man kan reda ut själv i lugn och ro.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare
javill, Radar, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser