Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36471 gånger)

Fordson

SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #80 skrivet: 06 nov-08 kl 19:42 »
Fordson, var bor du på ett ungefär?

Kolmården, mellan Krokek och Nävekvarn ungefär.

Vargerik

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 06 nov-08 kl 20:08 »
Kolmården, mellan Krokek och Nävekvarn ungefär.
Finns det ett revir där eller bara strödjur? Här tassar det förbi varg ibland... Utanför Finspång.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #82 skrivet: 06 nov-08 kl 21:45 »
Som jag ser det så endera uppfyller man kraven som länstyrelsen har satt upp.  (som rovdjursföreningen mm också har godkänt.)

Eller också har man inget rovdjursstängsel. Då har man ett vanligt icke godkänt staket.

Man kan inte ha en egen påhittad standard som är ljusår från länstyrelsens min krav. Som man sedan hänvisar till när jag klagar på att det är svårt att få ner hörnstolparna.

Nu blir jag förbannad på dig männska. Mitt stängsel är inte påhittat. Och jag har ju för fan förklarat mig för dig i tidigare inlägg. Läs för fan!!!

I januaria tog vi beslutet att sälja gården i norrland. På 2 månader var gården såld och vi hittade nya gården i april då vi köpte den och i juni vi installerade. Hur fan hade du tänkt dig jag skulle hinna med länstyrelsen med deras handläggningstider, när vi samtidigt säljer bort de flesta djuren kor, kalvar och grisar, packar ner en hel gård i storleksordningen 120 ha, flyttar 60 mil, tar ner stängsel för 14 ha, säljer bort höns, fraktar ner höns, gäss och ankor, städar ladugårdar, bostadshus, packar bostadshus, anlitar flyttfirma, transportfirmor (maskiner och djur, sätter upp stängsel till fåren på nya gården på helgerna i maj.

Tänk efter männska!! Jag har ju för fan bett dig om ursäkt.

Tack för mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

guba

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 06 nov-08 kl 21:47 »
Oj vad mycket energi som kunde använts till något annat :o

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #84 skrivet: 06 nov-08 kl 21:50 »
Citera
Let go, ibland får man lägga ner med vetskapen att man har rätt utan att alla andra har förstått det

Huvudsaken att man vet det själv.

Jag vet vad du talar om ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #85 skrivet: 06 nov-08 kl 22:11 »
Kan ni släppa ert Stängselgräl så att jag slipper börja radera i Tråden?
Det blir så mycket krångligare att läsa om hälften är borta.
                Mvh
           Moderator Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #86 skrivet: 06 nov-08 kl 23:28 »
Är nog enklast om jag håller mig borta från denna tråd. ;)

Birgit

« Svar #87 skrivet: 07 nov-08 kl 07:02 »
Rosten, jag tycker inte du ska hålla dig borta, lite mer sakligt kanske?
Att Länsstyrelsen kräver dessa "mega" stolpar, är ju för att de betalar för något, som förväntas hålla länge. Men det är fortfarande eltrådarnas placering och strömstyrkan som är avgörande. Så gör man utan bidrag kan man ha klenare stolpar, men man bör ha rejäla trådar och bra el.

Charlotte

• -
« Svar #88 skrivet: 07 nov-08 kl 09:34 »
 Jag tror att det har lika mycket att göra med att tråden alltid ska vara rejält sträckt trots käle och djur som springer på tråden. Älgar tex kan sabotera stängsel ordentligt och då kan ju vargen gå igenom.
 På släta åkrar där man har koll (och tex älg och rådjur ser stängslet i god tid) skulle jag KANSKE lita på ett enklare stängsel. Men i skogen vet jag av egen erfarenhet att vanligt elstängsel ofta blir söndersprunget trots att man har stark ström.
                                      Mvh
                                  Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Västmanland
« Svar #89 skrivet: 07 nov-08 kl 10:25 »
Jag tror att det har lika mycket att göra med att tråden alltid ska vara rejält sträckt trots käle och djur som springer på tråden. Älgar tex kan sabotera stängsel ordentligt och då kan ju vargen gå igenom.
 På släta åkrar där man har koll (och tex älg och rådjur ser stängslet i god tid) skulle jag KANSKE lita på ett enklare stängsel. Men i skogen vet jag av egen erfarenhet att vanligt elstängsel ofta blir söndersprunget trots att man har stark ström.
                                      Mvh
                                  Charlotte

Instämmer till fullo. Nästa år ska jag stängsla naturbetesmark där det finns berghäll vilket ställer andra krav än nu i år då jag enbart stängslat åkermark. Där kommer jag också ha LG`s stängselsträckare som hoppar tillbaka i samma läge ifall ett djur eller träd rammar tråden.

ulfg

« Svar #90 skrivet: 07 nov-08 kl 18:15 »
Trots rejäla stolpar och sträckfjädrar håller inget mot älg. Älgar spränger helt enkelt tråden när de pressar emot eller sparkar av tråden. Det enda som gäller för det är att hålla stängslet under uppsikt och vara framme och reparera på en gång. Har älgar sprängt trådar kan man få antyden om  det på att strömmen faller. I sådana lägen tycker jag det är skönt att använda sträckfjädrar så att man vet om att tråden är väl spänd. När älgar då spränger tråden flyger den all världens väg så att inte djuren trasslar in sig i trådarna och i värsta fall dör i elkramper. Det är verkligen inte roligt att hitta vilt intrasslat och dött i vanliga lösa skitstängsel.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

guba

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 07 nov-08 kl 19:56 »
Trots rejäla stolpar och sträckfjädrar håller inget mot älg.

Precis, och det är just det som är meningen med "överdimensionerade" stolpar i hörn och vid grindöppningar.

Jag finner det märkligt att okunskapen om dessa förhållanden är så spridd att det om och om igen ifrågasätts varför det krävs så kraftiga stolpar..
Vitsen är att stängslet skall hålla för extraordinära påfrestningar såsom älg, fallande träd och även passage över stängslet med traktor.
Då krävs kraftiga hörn och grindstolpar.

Om något skall gå sönder så är det tråden och inget annat. En brusten tråd skarvas och är som ny på 30 sekunder när man väl är på plats.
En brusten hörnstolpe lagas på ett par timmar inräknat hämtning av material, nedslagning och paralellogramreparation.

Överdimensionera stolpar och håll en tråddiameter som inte knäcker stolparna för ett effektivt och snabbunderhållet stängsel.

Fordson

« Svar #92 skrivet: 07 nov-08 kl 20:43 »
Kan nån moderator snälla ta bort, eller skapa en ny tråd åt dessa stängsel fanatiker?

guba

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 07 nov-08 kl 21:01 »
Ja jisses ::) A och O i tamdjurshållning är väl ändå ett funktionabelt stängsel.
I annat fall skall man noga överväga om man skall ha djur överhuvudtaget.

Oavsett det gäller varg så har man ett ansvar att hålla djuren på plats för deras egen säkerhet likaväl som grannar och trafikanter och trädgårdar och allt annat en flock av diverse kritter kan förstöra eller orsaka i form av fysiskt som psykiskt lidande för folk och fä.

Vad enkelt, radera allt som inte stämmer med ens eget tankesätt om vad som är rätt eller fel :P

ford-Anders

« Svar #94 skrivet: 07 nov-08 kl 21:28 »
har hört att S-G-T (sjut gräv å tig) är den bästa lösningen mot vargproblem.
Jag börja bli säker på att ha fåren ute, de va ett lodjur på gårn igår :-\
Så nu är tackorna instängda... jag har inget emot rovdjuren, SÅ LÄNGE DE HÅLLER SIG I SKOGEN!!!!
Ett tecken på att de finns för mycke rovdjur är just att de går på tamboskap, fanns de tillräckligt med utrymme å föda i skogen så behövde de ju inte ge sig på tamdjur.
Å så fort vår konung yttrade sig vart det ett dramaskri! de frågar folk från städerna som bara ser vargar i djurparkerna, där skötarna klappar å leker med dem, å tänker, varför får inte dessa gulliga djur finnas, jävla bönder!

Som sagt så gör de inget så länge de håller sig i skogen....

Fordson

« Svar #95 skrivet: 07 nov-08 kl 21:39 »
Tack Ford-Anders. Precis min åsikt.

Birgit

« Svar #96 skrivet: 07 nov-08 kl 22:24 »
Väldigt inskränkta åsikter >:( Antingen har man bra stängsel, kåll på djuren, eller boskapsvaktande hund! Rovdjuren har precis lika stor rätt som du eller jag att finnas.
Som någon skrev (Vargerik) så kanske våra framavlade får är ett lättare byte än de gamla raserna?
Det är inte vargen det är fel på iaf. Den följer sina instinkter ;)
Så varghatare: gräv ner er själva!

tolle

• live and let live
« Svar #97 skrivet: 07 nov-08 kl 22:39 »
har hört att S-G-T (sjut gräv å tig) är den bästa lösningen mot vargproblem.
Jag börja bli säker på att ha fåren ute, de va ett lodjur på gårn igår :-\
Så nu är tackorna instängda... jag har inget emot rovdjuren, SÅ LÄNGE DE HÅLLER SIG I SKOGEN!!!!
Ett tecken på att de finns för mycke rovdjur är just att de går på tamboskap, fanns de tillräckligt med utrymme å föda i skogen så behövde de ju inte ge sig på tamdjur.
Å så fort vår konung yttrade sig vart det ett dramaskri! de frågar folk från städerna som bara ser vargar i djurparkerna, där skötarna klappar å leker med dem, å tänker, varför får inte dessa gulliga djur finnas, jävla bönder!

Som sagt så gör de inget så länge de håller sig i skogen....

Klarar du inte av livet på landet är det väl bara att flytta in till närmaste stad ::). Rovdjuren ska väl inte behöva utrotas för att det finns folk som inte kan ha koll på sina djur.
Hellre mångfald än enfald.

christine

• Västmanland
« Svar #98 skrivet: 07 nov-08 kl 23:37 »
Klarar du inte av livet på landet är det väl bara att flytta in till närmaste stad ::). Rovdjuren ska väl inte behöva utrotas för att det finns folk som inte kan ha koll på sina djur.

Instämmer här med. Accepterar man inte rovdjurens rätt att finnas så flytta till stan då ::) 8)

christine

• Västmanland
« Svar #99 skrivet: 07 nov-08 kl 23:40 »
Väldigt inskränkta åsikter >:( Antingen har man bra stängsel, kåll på djuren, eller boskapsvaktande hund! Rovdjuren har precis lika stor rätt som du eller jag att finnas.
Som någon skrev (Vargerik) så kanske våra framavlade får är ett lättare byte än de gamla raserna?
Det är inte vargen det är fel på iaf. Den följer sina instinkter ;)
Så varghatare: gräv ner er själva!

Instämmer. Människan har en tendes att utrota allt obekvämt t ex varg som konkurrerar med människan om bytet i skogen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser