Får du en kraftig gnista vid brytarspetsarna när brytarna öppnar? I så fall är troligen kondensatorn som ska vara kopplad parallellt med brytarna trasig (avbrott) eller inte ansluten. Om motorn har gått med halvdålig kondensator så är brytarna förmodligen ganska brända och fula, fila dem plana med magnetfil eller byt dem och ställ in brytaravståndet noga.
Annars kan du prova att slå på tändningen, dra runt motorn för hand så att brytarna står slutna, mät sedan spänningen från vardera lågspänningsanslutningen på tändspolen till jord. Du ska ha full batterispänning (6 eller 12 V) på den ena anslutningen och i stort sett 0 V på den andra. Om du drar runt motorn så att brytarna öppnar ska det vara full spänning på båda anslutningarna.
Ohmmät tändkabeln mellan tändspole och fördelarlock för att säkerställa att det inte är avbrott i den.
Kolla att det fjäderbelastade kolet mitt i fördelarlocket sitter där, är helt och fjädrar ut som det ska så att det kan göra kontakt mot fördelarrotorn.
Fel på tändspolar är sällsynta även om det naturligtvis händer ibland. Om du ohmmäter mellan lågspänningsanslutningarna så ska det vara någon enstaka ohm på en tändspole för 6 V , och ungefär 3 ohm på en tändspole för 12 V (detta gäller tändspolar av äldre typ, avsedda för brytarstyrda tändsystem utan förkopplingsmotstånd). Från vilken som helst av dem till högspänningsanslutningen är det normalt 5-10 kohm.