Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grålle utan gnista  (läst 8182 gånger)

neo100

Grålle utan gnista
« skrivet: 20 okt-08 kl 20:47 »
Jag får ingen gnista på min gamla grålle,jag har bytt fördelare och rotor...det finns gnista vid brytarna men inte fram till stiften...Kan där vara för dåligt med ström på batteriet?? spolen kass?? Eller någon som har någon ide vad det kan vara för fel??? tack på förhand.

Rosten

• Närke
SV: Grålle utan gnista
« Svar #1 skrivet: 20 okt-08 kl 23:36 »
Trasiga tändkablar, kassa stift, trasig tändspole.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 21 okt-08 kl 00:18 »
Får du en kraftig gnista vid brytarspetsarna när brytarna öppnar? I så fall är troligen kondensatorn som ska vara kopplad parallellt med brytarna trasig (avbrott) eller inte ansluten.  Om motorn har gått med halvdålig kondensator så är brytarna förmodligen ganska brända och fula, fila dem plana med magnetfil eller byt dem och ställ in brytaravståndet noga.

Annars kan du prova att slå på tändningen, dra runt motorn för hand så att brytarna står slutna, mät sedan spänningen från vardera lågspänningsanslutningen på tändspolen till jord. Du ska ha full batterispänning (6 eller 12 V) på den ena anslutningen och i stort sett 0 V på den andra. Om du drar runt motorn så att brytarna öppnar ska det vara full spänning på båda anslutningarna.

Ohmmät tändkabeln mellan tändspole och fördelarlock för att säkerställa att det inte är avbrott i den.
Kolla att det fjäderbelastade kolet mitt i fördelarlocket sitter där, är helt och fjädrar ut som det ska så att det kan göra kontakt mot fördelarrotorn.

Fel på tändspolar är sällsynta även om det naturligtvis händer ibland. Om du ohmmäter mellan lågspänningsanslutningarna så ska det vara någon enstaka ohm på en tändspole för 6 V , och ungefär 3 ohm på en tändspole för 12 V (detta gäller tändspolar av äldre typ, avsedda för brytarstyrda tändsystem utan förkopplingsmotstånd). Från vilken som helst av dem till högspänningsanslutningen är det normalt 5-10 kohm.

neo100

« Svar #3 skrivet: 22 okt-08 kl 07:00 »
Tack för din utförliga beskrivning Torbjörn,det verkar som spolen trots allt är kass så det blir att införskaffa en ny...

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser