Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arg. för självförsörjning?  (läst 25353 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #40 skrivet: 20 jun-12 kl 00:28 »
Ingen aning jag har ju bara jobbat i 12 år med elektriker lön och sen den skatten som jag betalat från jordbruket.... Någon skattekrona har det säkert blivit.
Det skulle i vart fall inte täcka upp kostnaden för  om du inte kunde jobba mera i ditt liv .  och sen får du väll bidrag för gården med   det är ju också  skatt finansierat .

Kockas

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 20 jun-12 kl 00:32 »
Upprepar.

Om du imorgon blir av med armar och ben. Allt fixas och läker fint. Hur vill du då leva resten av ditt liv, förvaring i rum på ett hem, eller bo i något mer eget med hjälp? Bortse från om du har fru, barn eller föräldrar som tar sig an dig på heltid, många har inte det så.

Missade den. Jag hade nog inte velat leva alls till en början. Sen hade jag velat leva så normalt som det bara går, det vill säga hemma med min familj, men nu bortser vi från det så hemma med hjälp då. Jag är inte så korkad att jag inte förstår att det är ohållbart att vara självförsörjande och samtigt vilja utnyttja svenskt skyddsnät.

Broberg

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 jun-12 kl 00:37 »
Missade den. Jag hade nog inte velat leva alls till en början. Sen hade jag velat leva så normalt som det bara går, det vill säga hemma med min familj, men nu bortser vi från det så hemma med hjälp då. Jag är inte så korkad att jag inte förstår att det är ohållbart att vara självförsörjande och samtigt vilja utnyttja svenskt skyddsnät.

Ok, för den där eventuella hjälpen skulle då kosta flera hundratusen i månaden och då räcker inte den tolvåriga elektrikerskatten så länge..

Kockas

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 20 jun-12 kl 00:38 »
Det skulle i vart fall inte täcka upp kostnaden för  om du inte kunde jobba mera i ditt liv .  och sen får du väll bidrag för gården med   det är ju också  skatt finansierat .
Jag kör faktiskt utan bidrag nu mera. Men hur som helst, jag har försökt att komma fram till den punkten hela tiden att så länge någon försöker bidra med lika mycket skattepengar som han tillgodoser sig under en livstid så borde det väl vara ok om man väljer att lämna samhället/skyddsnätet.

Kockas

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 20 jun-12 kl 00:44 »
Verkar som att ni tror att jag vill odla bönor och skära fläsk samtidigt som jag har bidrag och gratis sjukvård och äldrevård med mera, jag var mest ute efter att starta ett objektivt samtal om hur det skulle kunna vara genomförbart att vara självhushållare utan att vara en parasit på samhället.

kbh

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 20 jun-12 kl 01:03 »
Jag kör faktiskt utan bidrag nu mera. Men hur som helst, jag har försökt att komma fram till den punkten hela tiden att så länge någon försöker bidra med lika mycket skattepengar som han tillgodoser sig under en livstid så borde det väl vara ok om man väljer att lämna samhället/skyddsnätet.
Det är väll ok om du har upp nåt pensionsåldern  för  blir det väll fel  vad ja förstår fast ja är ju väldig  trött nu förstås .

Bo

« Svar #46 skrivet: 20 jun-12 kl 05:53 »
Här finns en diskussion på detta tema: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=17129.0;al - Om ett skattesystem som passar för självhushållare

Existens?

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 20 jun-12 kl 07:33 »

Jo, fast det är ju påfallande ofta folk i 20-årsåldern, åtminstone här på forumet, som vill bryta sig ur staten och leva ett självhushållarliv, samtidigt som det kommer små odefinierade utbetalningar då och då från just den stat dom vill lämna.

Men det kanske mer är en mognadsfråga.. det har väl alltid funnits folk i den åldern som vill göra detsamma. När man sen blir äldre så förstår man bättre vad solidaritet inom ett samhälle betyder.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #48 skrivet: 20 jun-12 kl 11:35 »
Jo jag hoppas verkligen att alla försöker hjälpa sin familj, men en familj som är hemma kanske kan ha sin föräldrar hemma ett par år längre när dom börjar bli virriga vilket också hjälper till.

Självhushållning är en himla massa jobb... tror du att det är realistiskt att vårda en dement gamling på ett värdigt sätt samtidigt?

(och, nej, det gjorde de inte "förr i världen")

joel123

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 20 jun-12 kl 15:58 »
Ok, för den där eventuella hjälpen skulle då kosta flera hundratusen i månaden och då räcker inte den tolvåriga elektrikerskatten så länge..

där är det tur att våra skattepengar investeras i bofors som säljer krigsmaterial till länder i krig som inte följer lagar om mänskliga rättigheter - så pengarna växer på ett säkert sätt... ::)

Är verkligen det enda man kan "ge tillbaka" till samhället/sverige pengar? finns det inget värde (vid tex en krissituation) i att en del av befolkningen kan försörja sig själva, och inte stå utanför den stängda/tomma affären med händerna fulla med pengar och svälta ihjäl?
[-tillagt-Det är  väll även bra för miljön om alla vore självförsörjande på något hållbart sätt.. tex att ha en eget vindkraftverk och på det viset inte använda och stödja kärnkraftverk..
självförsörjande behöver väll iforför sig inte vara på ett hållbart sätt om man itne vill det..
självförrsörjande kan ju  ochså vara i olika skala, en person, en stad, ett land... att ett land är självförsörjande på el genom kärnkraftverk eller kolkraftverk eller nått sånt så är ju det itne så bra för  miljön... men bra för landet ekonomi kanske att inte behöva importera el...]

Jag tycker det är lustigt att man gnäller på folk som får mer bidrag/eller liknande än dom betalar skatt...
Det är väll knappast brist på pengar i sverige?
http://www.dn.se/ekonomi/bestyckad-dronare-ska-flygas-i-sverige här tex kan man läsa om att sverige lägger 1 miljard kronor på en prototyp av ett förarlöstkrigsflygplan... vad spelar det då för roll om någon snylat några hundratusen/miljoner i sitt liv..? vi får kanske inte råd att göra en prototyå av en annan mördar maskin? :) lägger man det på det viset så är det omoraliskt att betala skatt till sverige...  o:)
[-tillagt- Och hur ska man räkna, ska man betala tillbaka i skatt dem skattepengarsfinansierade 9 åren man enligt lag varit tvungen att gå i skolan och allt vad det kostat.. osv.. går man i grunsdkolan 9år sen gymnasie 3 år osv hur otroligt mycket kommer man inte vara skyldig isåfall.. ]
« Senast ändrad: 21 jun-12 kl 01:43 av joel123 »

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 20 jun-12 kl 16:28 »
OK, så här skulle jag vilja argumentera...
Sammhällsbygget förutsätter en tillväxt i både pengar och människor för att fungera ekonomiskt.
Med det menar jag tex en befolkningspyramid som faktiskt ser ut som en pyramid och inte som i dag ett "höghus". Allt för få arbetar allt för kort period för att föda en allt mer åldrande, sjukare och mer krävande befolkning. Snart går det kanse 3 förvärvsarbetare på en pensionär och räknar du på det så blir det ett duktigt skatteuttag.

MEN... säger någon som tror att de arbetar ihop till sin pension.
Ha, principen är att de som arbetar betalar för de som inte arbetar...

Så, nu börjar man ana att kanske våra kära 40-talister förbrukat en hel del av resurserna både framåt och bakåt i tiden. Miljömässigt kan vi tala om både DDT & "Peak Oil"...

Sverige har levt och förbrukat resurser som en tiger-ekonomi från efterkrigstiden fram till ca -90.
Med dessa ord menar jag att som 60-talist knappast kommer att få ut en pension ens i närheten av dagens nivåer. Har alltså inget annat val än att se om mitt eget hus och ordna min egen försörjning på alternativt sätt = självhushållning.

silverglans

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 20 jun-12 kl 18:33 »
OK, så här skulle jag vilja argumentera...
Sammhällsbygget förutsätter en tillväxt i både pengar och människor för att fungera ekonomiskt.
Med det menar jag tex en befolkningspyramid som faktiskt ser ut som en pyramid och inte som i dag ett "höghus". Allt för få arbetar allt för kort period för att föda en allt mer åldrande, sjukare och mer krävande befolkning. Snart går det kanse 3 förvärvsarbetare på en pensionär och räknar du på det så blir det ett duktigt skatteuttag.

MEN... säger någon som tror att de arbetar ihop till sin pension.
Ha, principen är att de som arbetar betalar för de som inte arbetar...

Så, nu börjar man ana att kanske våra kära 40-talister förbrukat en hel del av resurserna både framåt och bakåt i tiden. Miljömässigt kan vi tala om både DDT & "Peak Oil"...

Sverige har levt och förbrukat resurser som en tiger-ekonomi från efterkrigstiden fram till ca -90.
Med dessa ord menar jag att som 60-talist knappast kommer att få ut en pension ens i närheten av dagens nivåer. Har alltså inget annat val än att se om mitt eget hus och ordna min egen försörjning på alternativt sätt = självhushållning.
fast det gäller väl ALLA i agens samhälle,att se om sitt eget hus.
jag vet inte vad du tror att agens pensionärer får,men de får inga stora sumor,runt 5-8.000kr/månad ligger mååånga på,efter ett helt arbetsliv!!!
blev helt chockad nör mamma ringde och sa att nu måste vi stänga av fasta telefonen,för vi har inte råd med den varken hemma eller i sommarstugan!
mamma går ner från 9.000kr(5år högre pension) till 7.000kr och pappa går ner från 10.000kr(5år högre pension) till 8.000kr/mån totalt har de nu altså
15.000kr/månad de ska driva bil,sommarstuga,bil,pelletseldning med mera på... :'( :o

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 20 jun-12 kl 19:02 »
fast det gäller väl ALLA i agens samhälle,att se om sitt eget hus.
jag vet inte vad du tror att agens pensionärer får,men de får inga stora sumor,runt 5-8.000kr/månad ligger mååånga på,efter ett helt arbetsliv!!!

15.000kr/månad de ska driva bil,sommarstuga,bil,pelletseldning med mera på... :'( :o

Att se om sitt eget hus gäller långt ifrån alla, man hyr in snickare, rörmokare, elektriker, städfirmor, catering o.s.v  o.s.v idag. Det kallar inte jag att ''se om sitt eget hus'' vad gäller självförsörjning.
Nej, man behöver inte tro att pensionärerna får mer än så för att inse att dom snart kommer att få ännu mindre.
Och sommarstuga är lyx, bilar behöver inte vara av dyraste sorten och många självhushållare eldar med ved från egen skog.
Därför tycker jag att självhushållning är något att sträva för, för när vi inte längre får pension som räcker till så kanske vi har byggt upp något som gör oss mindre beroende av samhället och pengar. Så som egna odlingar, el och värme från solen/ ved panna med ved från egen mark m.m som gör att det blir billigt att leva

silverglans

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 20 jun-12 kl 19:09 »
Att se om sitt eget hus gäller långt ifrån alla, man hyr in snickare, rörmokare, elektriker, städfirmor, catering o.s.v  o.s.v idag. Det kallar inte jag att ''se om sitt eget hus'' vad gäller självförsörjning.
Nej, man behöver inte tro att pensionärerna får mer än så för att inse att dom snart kommer att få ännu mindre.
Och sommarstuga är lyx, bilar behöver inte vara av dyraste sorten och många självhushållare eldar med ved från egen skog.
Därför tycker jag att självhushållning är något att sträva för, för när vi inte längre får pension som räcker till så kanske vi har byggt upp något som gör oss mindre beroende av samhället och pengar. Så som egna odlingar, el och värme från solen/ ved panna med ved från egen mark m.m som gör att det blir billigt att leva
somarstugan kostade 150.000kr och är avbetald,den kostar inte mycket,men den kostar dock den uppvärmning som måste vara på (10grader) för att inte förstöra huset under de stränga vintrarna uppe i wilhelmina. när de väl är där används ju spis,lampor,ved til kaminen,el till laptopen osv...
bara resan upp dit på 100mil enkel väg kostar en del i bensin.
sen verkar ni härinne tro att man kan odla vad som helst vart som helst. det kan man inte. inte heller har man kanske intresse för det.
hemma i huset har han kombipanna där han kan använda elpatronen/pellets /solpanelerna. inan dess eldade han med ved/olja/elpatron.
alla har inte egen skog.inte heller alla orkar ugga/klyva/stapla veden,utan köper färdg och bara häver in i vedförrådet,de får såklar betala lite mer för att det är "färdigt" och för en del är det värt pengarna.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 20 jun-12 kl 19:31 »
somarstugan kostade 150.000kr och är avbetald,den kostar inte mycket,men den kostar dock den uppvärmning som måste vara på (10grader) för att inte förstöra huset under de stränga vintrarna uppe i wilhelmina. när de väl är där används ju spis,lampor,ved til kaminen,el till laptopen osv...
bara resan upp dit på 100mil enkel väg kostar en del i bensin.
sen verkar ni härinne tro att man kan odla vad som helst vart som helst. det kan man inte. inte heller har man kanske intresse för det.
hemma i huset har han kombipanna där han kan använda elpatronen/pellets /solpanelerna. inan dess eldade han med ved/olja/elpatron.
alla har inte egen skog.inte heller alla orkar ugga/klyva/stapla veden,utan köper färdg och bara häver in i vedförrådet,de får såklar betala lite mer för att det är "färdigt" och för en del är det värt pengarna.

Det känns lite som att det har med ork å lust att göra, å det är ju klart att man inte alltid har lust att odla grönsaker, det finns ju i affären.. eller ork att hugga ved, men ork att köra 100mil för att komma till sommarstugan.. Jag har varken lust eller ork att gå till jobbet de flesta dagar eller betala räkningar heller för den delen, men det får jag göra ändå.
Känns inte som om dina argument har något med för/nackdelar med självhushållning att göra, utan snarare med att du inte tycker det är någon bra idé för att det är tråkigt..

silverglans

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 20 jun-12 kl 19:41 »
Det känns lite som att det har med ork å lust att göra, å det är ju klart att man inte alltid har lust att odla grönsaker, det finns ju i affären.. eller ork att hugga ved, men ork att köra 100mil för att komma till sommarstugan.. Jag har varken lust eller ork att gå till jobbet de flesta dagar eller betala räkningar heller för den delen, men det får jag göra ändå.
Känns inte som om dina argument har något med för/nackdelar med självhushållning att göra, utan snarare med att du inte tycker det är någon bra idé för att det är tråkigt..
min far är 40talist han har haft vedeldning hela sitt liv och kapat och klyvt längder själv,fått laastbilslass med fulllängder hem till villan och först kapat i halvmeterslängder med mototsåg,sen fått ner de till bra längder för klyven,sen in i vedförrådet för at staplas och sedan köras ner me skottkärra ner i kälaren...jag fick själv många,många gånger jälpa till med veden under min uppväxt,det va en del utav vardagslivet lixom.
nu när de är pensionärer bägge 2 så vad är fel med att ha en avbetald sommarstuga som 70åringar?
mina föräldrar har haft äppelträd,päronträd,svarta och röda vinbär,rabarber,morötter,persilja.

själv kan jag inte odla nåt just nu bor  lägenhet och ,har 2katter som äter upp allt,så vi kan inte ens ha blommor inne..så vi får glatt vänta tills katterna dött om sisådär måånga år...

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 20 jun-12 kl 19:56 »
min far är 40talist han har haft vedeldning hela sitt liv och kapat och klyvt längder själv,fått laastbilslass med fulllängder hem till villan och först kapat i halvmeterslängder med mototsåg,sen fått ner de till bra längder för klyven,sen in i vedförrådet för at staplas och sedan köras ner me skottkärra ner i kälaren...jag fick själv många,många gånger jälpa till med veden under min uppväxt,det va en del utav vardagslivet lixom.
nu när de är pensionärer bägge 2 så vad är fel med att ha en avbetald sommarstuga som 70åringar?
mina föräldrar har haft äppelträd,päronträd,svarta och röda vinbär,rabarber,morötter,persilja.

själv kan jag inte odla nåt just nu bor  lägenhet och ,har 2katter som äter upp allt,så vi kan inte ens ha blommor inne..så vi får glatt vänta tills katterna dött om sisådär måånga år...

Nej jag sa inte att det var fel, men det är ingen självklarhet att man ska ha och därför räknar jag det som lyx, precis som en ny bil, ny mobiltelefon, ny tv/ dator m.m.... och vad har deras äppelträd med saken att göra? eller deras vedklyving?

''Med dessa ord menar jag att som 60-talist knappast kommer att få ut en pension ens i närheten av dagens nivåer. Har alltså inget annat val än att se om mitt eget hus och ordna min egen försörjning på alternativt sätt = självhushållning.''

DET höll du inte med om, då vill jag höra argument till varför det inte skulle vara bra med självhushållning.. inte vad dina föräldrar har för fruktträd..

Broberg

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 20 jun-12 kl 20:50 »
finns det inget värde (vid tex en krissituation) i att en del av befolkningen kan försörja sig själva, och inte stå utanför den stängda/tomma affären med händerna fulla med pengar och svälta ihjäl?

Jag förstår inte varför man måste stå helt handfallen i en sådan situation bara för att man har pengar?

Och nej, det har inget större värde för någon annan om några stycken klarar sig själva.

Broberg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 20 jun-12 kl 20:57 »
där är det tur att våra skattepengar investeras i bofors som säljer krigsmaterial till länder i krig som inte följer lagar om mänskliga rättigheter - så pengarna växer på ett säkert sätt... ::)

Vill man påverka andra länders styre så gör man inte det genom att stifta lagar som man tycker står över deras egna, då blir de förbannade och effekten blir motsatt, såvida man inte napalmar och atombombar bort hela landet, men det är inget vidare för djur och natur det..

silverglans

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 20 jun-12 kl 20:59 »
Nej jag sa inte att det var fel, men det är ingen självklarhet att man ska ha och därför räknar jag det som lyx, precis som en ny bil, ny mobiltelefon, ny tv/ dator m.m.... och vad har deras äppelträd med saken att göra? eller deras vedklyving?

''Med dessa ord menar jag att som 60-talist knappast kommer att få ut en pension ens i närheten av dagens nivåer. Har alltså inget annat val än att se om mitt eget hus och ordna min egen försörjning på alternativt sätt = självhushållning.''

DET höll du inte med om, då vill jag höra argument till varför det inte skulle vara bra med självhushållning.. inte vad dina föräldrar har för fruktträd..

jag har förstått att ala här ser olika på självhushålning härine.
vissa utav er härinne har STORA GÅRDAR för flera miljoner,maskinpark för flera undra tusen,stora hjordar meddjur osv,DET kallar inte jag självhushållning!
sen har vi några stycken sådana som jag själv,som försökt leva så som de gjorde förr på 1800talet yp,bära vatten osv,men blev sjuka utav det,och lever nu på liten peng.
jag lever enligt "simple living" som handlar om att själv sätta normen vad som är tillräckligt för mig.
det handlar för mig om:
göra saker som inte kostar(cykla,gå,plocka blommor,grilla ute,tälta osv)
men det handlar oxå om att ha förnöenheter vid kris,till storm med strömavbrott på en vecka eler mer.
om strömmen går kan man inte: åka hiss,ta ut pengar,handla i butik,använa spis/ugn,ha lampa på,pumparna til vattnet lägger av osv.
att ha saker som kan underlätta då är:
tändstickor,tändare,filtar,mat,spritkök,ljus,tändstål,dunk till vatten osv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljunghonung, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser