Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arg. för självförsörjning?  (läst 21821 gånger)

JooSi

  • Inlägg: 13
  • Kärlek och Grön Anarki.
    • eldartisteri
Arg. för självförsörjning?
« skrivet: 21 okt-03 kl 19:02 »
Jag har läst här på detta forum ganska länge och försökt
följa med i diverse debatter kring själva idén att flytta
ut på landet och försöka bli självförsörjande...

I alla dessa debatter ställs argumenten från de som är
för självförsörjning jämtemot de som påstår att det är
parasitering att utnyttja systemet utan att bidra till
det.

*Nu blir jag lite tyckande*
Själv är jag väldigt intresserad av självförsörjning just p.g.a
att de är något som jag anser är viktigt både för den
egna andliga hälsan (konsumtionen konsumerar upp dig innifrån!!!), jag tror helt enkelt att människan mår bättre
när man mer aktivt deltar i sin egen överlevnad (alienations-teorin). Att man dessutom kanske kan få arbetet att bli
en del av ens fritid istället för som idag att dom ställs
emot varandra (Arbete vs fritid). Ser jag inte som något dumt.
Tid över för kultur, hjälparbete, studier, spridning av ekologiska värderingar etc... är ju något som man behöver tid för  ;)

Men precis som många påpekar har jag ett etiskt problem,
jag har nämligen svårt att släppa tanken kring att många
anser att denna sorts liv är parasitering på samhälls-systemet,
skatter ger sjukvård, vägar, telefon-nät, etc etc...
Och till viss del håller jag med, för att få ta del av fördelarna
bör man bidra med sig själv....

Visst det finns många där ute som folk inte tänker på när
dom kritiserar "självhushållare". Alla de rika som blivit det
genom att utnyttja andras arbete, och de som som blir
rika på att vara rika, hur mycket har deras ryggar burit av
de samhälle de tar del av ? Deras skatter har andra tjänat ihop...
Men att andra "utnyttjar" systemet mer betyder väl inte att
det är moraliskt försvarbart att "utnyttja" det själv?
Jag använder termen utnyttja för att påvisa vad många tycker,
själv har jag ingen klar uppfattning... ännu :)

Jaja... I vilket fall som helst... Det jag försöker komma fram
till är nog att allt detta är ett klurigt ämne och jag skulle vilja
ha lite sköna samtal för att reda upp detta =)
(det lär vi ju inte göra, men vi kan ju försöka!!)

Vad finns det för arg. för resp. mot självhushållning.
Både att helt bli självhushållande och delvis....

Tack på förhand.
Med hopfulla tankar om ett givande samtal med er!

Kärlek. /doc
En dag kommer maktens natur besegras av naturens makt. En dag kommer kärleken till makten besegras av kärlekens makt. Så bringa kärlek och låt naturen vara mäktig så kommer du att förstå att naturens makt också är kärlekens.

BuDDHa

  • Gäst
Re:Arg. för självförsörjning?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-03 kl 08:19 »
Jag är inte arg men jag gillar inte när folk bajsar och gnäller utan att vilja påverka. Jag tycker inte heller om när det blir sport att lura systemet. Jag arbetar själv sakta men säkert mot självhushållning men jag når nog inte dit förren om 10år, då kommer det att vara arbetet värt. Det viktiga är inte hur mycket man bidrar med utan viljan att bidra, om man betalar moms för 10 sålda fågelholkar och 2st lamm eller om man som industriarbetare betalar 150 000:- i löneskatt per år har ingen betydelse, det är VILJAN att bidraga.. Det som stör mig är fuskare som inte under några omständigheter vill bidra utan bara klaga och gnälla på systemet och sedan när dom blir gamla och sjuka så duger systemet..

Jag vill att samhället skall vara så livskraftigt att vi kan härbärgera konstnären som skapar utan efterfråga eller de/dom som väljer att satsa på ett ekeologiskt hållbart liv genom självhushållning men säljer kostnären en tavla så skall han bidra, säljer självhushållaren ett ägg så skall han bidra.. Mer än så behövs inte!
« Senast ändrad: 22 okt-03 kl 08:20 av BuDDHa »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Arg. för självförsörjning?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-04 kl 13:18 »
Arg. är förkortning för argument.

Bajsar gör jag på utedasset, och gnäll leder ingen vart så det försöker jag låta bli.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Arg. för självförsörjning?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-04 kl 20:46 »
Ja nu har jag följt med detta forum ett ganska bra tag och det finns vissa personer som jag förundras över, det jag först tänker på är hur de kom i kontakt med forumet. Tycker dessutom att det är tråkigt med deras smutskastande av alla som är för självförsörjing. Buddha eller va f-n du heter är en av dem. Jag vet inte om du har läst vad doc har skrivit tidigare. De argument du kommer med här är ju skit fina, alla måste bidra osv ja visst, men doc vill ju ha ett annat system och kanske inte som du ser på detta samhälle som det ultimata.

Ifall man som jag lönearbetar och betalar skatt för att kunna komma i en situation där jag kan vara självhushållande är det då fel att sedan leva så ifall man inte tar emot bidrag, för jag är inte intresserad av bidrag. Ifall man som jag är emot detta system och anser att det är alldeles för mycket som är snett och vill skapa något annat kan man ju inte heller leva på bidrag.

Peace
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

ildiko

  • Inlägg: 39
    • Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
Re:Arg. för självförsörjning?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-04 kl 22:44 »
Jag tror att alla bidrar på sitt sätt.
Alla som använder el bidrar inte till framkomsten av mer naturvänlig el, alla som använder hamburgare bidrar inte till kossorna, alla som använder sig av mattor från Ikea bidrar inte till de fattiga människor som gör mattorna för nästan inga pengar alls.

Kan det vara så att det är när vi verkligen får leva det liv vi längtar efter som vi är allra bäst på att bidra, vi vidrar då med det vi är bra på.
Är det inte så att det är när vi försöker leva ett liv vi inte trivs med, när vi inte får vara det vi är, när vi längtar efter något som är allt för långt bort som det bli svårt att bidra.

Jag tror att alla har något att bidra med och att alla delar är viktiga.
Det var vad jag tror, vad jag hade att bidra med...i sammanhanget.

Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

BuDDHa

  • Gäst
Re:Arg. för självförsörjning?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-04 kl 16:31 »
Ja nu har jag följt med detta forum ett ganska bra tag och det finns vissa personer som jag förundras över, det jag först tänker på är hur de kom i kontakt med forumet. Tycker dessutom att det är tråkigt med deras smutskastande av alla som är för självförsörjing. Buddha eller va f-n du heter är en av dem.
Peace

haha.. va e det med dig, måste alla ha samma åsikter elle?  jag smutskastar inte självförsörjning, det är det jag själv siktar på, jag smutskastar alla lata människor som gömmer sig bakom höga ideal för att dom är lata och inte vill bidra, jag smutskastar alla tjuvar som bara vill ha och ha!!

Lau

  • Gäst
Re:Arg. för självförsörjning?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-04 kl 23:55 »
Måste hålla med buddha, fast låt oss nu ha en mjuk och trevlig ton till varandra....

Lau

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #7 skrivet: 19 jun-12 kl 21:51 »
om självförsörjning är att parasitera vad är då fas 3?.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #8 skrivet: 19 jun-12 kl 22:00 »
om självförsörjning är att parasitera vad är då fas 3?.
Regeringens sätt att få befolkningen att jobba för låga löner, så att deras rika anhängare kan bli ännu rikare...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dottfarm

  • Inlägg: 62
    • Norrbotten
    • Dorrfarm
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #9 skrivet: 19 jun-12 kl 22:06 »
Eller folk som inte lyckats få jobb, eller ungdomar som inte viste sitt eget bästa då de valde utbildning? Självklart finns det ju sådanna som inte vill ha något jobb :(
Lovar er att det är många fas 3are som skulle bli överlyckliga om någon skulle vilja ha dem.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #10 skrivet: 19 jun-12 kl 22:15 »
så vore det inte humanare att dom fick göra något dom brann för, tex odla för självförsörjning än att berika de redan rika med helt meningslösa sysdelsättningsåtgärder?.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #11 skrivet: 19 jun-12 kl 22:18 »
Min tro är att det är väldigt få som i längden skulle vilja vara utan jobb. Men alla har ju olika förutsättningar, och det måste ju finnas möjligheter till individanpassade lösningar.
Men fas3 är ju ett effektivt sätt att skapa en skara människor som till slut tar vilket jobb som helst, till vilken lön som helst, bara för att komma därifrån. i slutändan blir det alltså lönedumpning...

Själv har jag tänkt en hel del på det här med självförsörjning, och konstaterat att jag nog är den som kommer bäst till sin rätt som timmerman, smed eller nåt sånt, är måttligt road av odling, men väldigt intresserad av teknik och hantverk. Det skulle då innebära att jag får fortsätta att sälja min tid för att få ihop till mat och annat, men det brukar ju gå att byta till sej en hel del :D

Edit:
*Gilla*:
så vore det inte humanare att dom fick göra något dom brann för, tex odla för självförsörjning än att berika de redan rika med helt meningslösa sysdelsättningsåtgärder?.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Kockas

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #12 skrivet: 19 jun-12 kl 22:25 »
Om man nu har jobbat och betalat skatt en 10-15 år och sen blir självförsörjande så borde man väl inte behöva ha dåligt samvete direkt. Då har du ju puttat in 1,5-2 miljoner i skatt och det lär ju gå en del medicin och läkartimmar innan dom slantarna tar slut. Sen vägar och infrastruktur är man ju inte direkt beroende av sen så varför betala för det då?

Broberg

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #13 skrivet: 19 jun-12 kl 22:35 »
Om man nu har jobbat och betalat skatt en 10-15 år och sen blir självförsörjande så borde man väl inte behöva ha dåligt samvete direkt. Då har du ju puttat in 1,5-2 miljoner i skatt och det lär ju gå en del medicin och läkartimmar innan dom slantarna tar slut. Sen vägar och infrastruktur är man ju inte direkt beroende av sen så varför betala för det då?

Man ska även putta in slantar till pension om man vill ha någon sådan, slantar till om andra blir sjuka och inte kan jobba mer, sina ungars skolgång, osv.

kbh

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #14 skrivet: 19 jun-12 kl 22:37 »
Man ska även putta in slantar till pension om man vill ha någon sådan, slantar till om andra blir sjuka och inte kan jobba mer, sina ungars skolgång, osv.
Och vägg under hål och nybyggnader mm

Kockas

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-12 kl 22:58 »
Nja men lägger man till den skatt moms som man betalat på alla pengar som man konsumerat under 15 år så bör det täcka det mesta. Är man själv försörjande sedan och inte nyttjar mer än sjukvård så tycker jag det är helt ok. Sen kan man ju starta en helt ny diskution angånde om man ska betala för andras vård. Visst ska man hjälpa andra men vissa kanske inte borde leva vidare, typ brottslingar, våldtäcksmän, väldigt svårt sjuka som vill dö. Och sen har vi den befolkningen som tar droger och misshandlar sin kropp hela livet med alkohol, cigaretter och dåliga matvanor.

Kockas

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #16 skrivet: 19 jun-12 kl 23:03 »
Men jag håller givetvis med om att man ska alltid bidra med lika mycket kontra det man utnyttjar själv.

Broberg

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #17 skrivet: 19 jun-12 kl 23:06 »
Nja men lägger man till den skatt moms som man betalat på alla pengar som man konsumerat under 15 år så bör det täcka det mesta. Är man själv försörjande sedan och inte nyttjar mer än sjukvård så tycker jag det är helt ok. Sen kan man ju starta en helt ny diskution angånde om man ska betala för andras vård. Visst ska man hjälpa andra men vissa kanske inte borde leva vidare, typ brottslingar, våldtäcksmän, väldigt svårt sjuka som vill dö. Och sen har vi den befolkningen som tar droger och misshandlar sin kropp hela livet med alkohol, cigaretter och dåliga matvanor.

Och om du själv blir sjuk nu och inte duger till att jobba mer, ska vi putta dig över kanten då? Eller om din unge blir sjuk? Jobbar du extra resten av livet då för att betala din del?

kbh

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #18 skrivet: 19 jun-12 kl 23:10 »
Men jag håller givetvis med om att man ska alltid bidra med lika mycket kontra det man utnyttjar själv.
Hur vet du det på för hand om du ska bli invalid eller få en allvarlig sjuk dom ? sånt kostar multum .

Kockas

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #19 skrivet: 19 jun-12 kl 23:10 »
Nej men tycker ju att familjen ska ta hand om sina egna egentligen. Sen har jag inga problem med att betala för vanliga godhjärtade människor. Det är resten jag inte skäms över att inte betala för.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser