Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arg. för självförsörjning?  (läst 25348 gånger)

Kockas

• Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #20 skrivet: 19 jun-12 kl 23:16 »
Och blir man dödssjuk eller invalid vilket många blir så är det väl bra att det finns skattepengar till dem. Men i snitt så tror jag de flesta människorna i landet bidrar med mer skatt än dom någonsin gör slut på, annars hade det inte funnits så mycket pengar över till byråkrat löner och bidrag till andra länder. Hur som, folk borde få ha ett val, men då får dom vara berädda på att ta konsekvenserna också. Antingen är man i systemet eller utanför.

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 jun-12 kl 23:28 »
Hur som, folk borde få ha ett val, men då får dom vara berädda på att ta konsekvenserna också. Antingen är man i systemet eller utanför.

Det kan jag hålla med om, men det blir svårt med gränserna. Du nämnde vägar. Även om du inte använder dem direkt, så gör du det antagligen indirekt. Använder du något som fraktats på dessa vägar så är man ju med liksom. Förr när saker tog längre tid pga enkelhet så var det också dyrare att skaffa sig något man inte kunde producera helt själv. Både för- och nackdelar. Tänk att få betala 100 timmars arbete för ett par skor, eller en dags för ett kilo smör. Både för- och nackdelar som sagt..

Kockas

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 jun-12 kl 23:35 »
Jag tycker huvudsaken är att man ger tillbaka minst /lika mycket som man själv tar ut, sen hur länge det fungerar det vet man ju aldrig. Men då har man iaf rätt inställning.

silverglans

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 jun-12 kl 23:37 »
Nej men tycker ju att familjen ska ta hand om sina egna egentligen. Sen har jag inga problem med att betala för vanliga godhjärtade människor. Det är resten jag inte skäms över att inte betala för.
förstår inte din första mening.
så du tycker att mina föräldrar fortfarande skule betala min hyra i min lägenhet när jag flytade hemifrån vid 17årsålder eler vad menar du med at familjen ska ta hand om sina egna??? förstår inte,förklara gärna mer ingående.

kbh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 jun-12 kl 23:40 »
Jag tycker huvudsaken är att man ger tillbaka minst /lika mycket som man själv tar ut, sen hur länge det fungerar det vet man ju aldrig. Men då har man iaf rätt inställning.
Men sånt kan du ju knappast veta på för hand  hur det blir  med det?  Sen så kostar allt betydligt mer  om va du  dra in i skatt på några år om det vill sig illa
« Senast ändrad: 19 jun-12 kl 23:42 av Dbs »

silverglans

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 jun-12 kl 23:40 »
Och blir man dödssjuk eller invalid vilket många blir så är det väl bra att det finns skattepengar till dem. Men i snitt så tror jag de flesta människorna i landet bidrar med mer skatt än dom någonsin gör slut på, annars hade det inte funnits så mycket pengar över till byråkrat löner och bidrag till andra länder. Hur som, folk borde få ha ett val, men då får dom vara berädda på att ta konsekvenserna också. Antingen är man i systemet eller utanför.

grejen är bara att blir du så sjuk så du aldrig mer kan jobba och får sjukersättning från skattepengarna (som jag har) ,så betalar du skatt på dem...
jag betalar på min inkomst på 8.700kr före skatt , så skattar jag 2.000kr,så jag får ut netto 6.700kr...
så man får ju pengar ,men man bidrar ju samtidigt till skattekistan...

Kockas

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 jun-12 kl 23:43 »
förstår inte din första mening.
så du tycker att mina föräldrar fortfarande skule betala min hyra i min lägenhet när jag flytade hemifrån vid 17årsålder eler vad menar du med at familjen ska ta hand om sina egna??? förstår inte,förklara gärna mer ingående.

Haha nä inte alls så, inte ekonomiskt. Jag menar att vi kunde hjälpt till att lättat på sjukvården om vi hade tagit hand mer om våra familjemedlemmar själva när dom är sjuka. Men det går givetvis inte för folk som jobbar heltid utan jag menade för dem som höll på med självhushållning.

silverglans

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 jun-12 kl 23:46 »
Haha nä inte alls så, inte ekonomiskt. Jag menar att vi kunde hjälpt till att lättat på sjukvården om vi hade tagit hand mer om våra familjemedlemmar själva när dom är sjuka. Men det går givetvis inte för folk som jobbar heltid utan jag menade för dem som höll på med självhushållning.
men gör inte folk det menar du? man hjälper väl om man kan?
skullemin mor eller far bli dålig,visst sjutton skulle jag åka 32mil för att se om det är nåt jag kan hjälpa till med.
men folk har egna liv oxå. sen ska det inte vara så att "vi vanliga" gör sådan omvårdnad som ska skötas utav hemvården osv..

Kockas

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 jun-12 kl 23:50 »
Men sånt kan du ju knappast veta på för hand  hur det blir  med det?  Sen så kostar allt betydligt mer  om va du  dra in i skatt på några år om det vill sig illa

Nej det är klart man inte kan men vad har det med självhushållning eller vanligt jobb att göra. När olyckan är framme så är den. En 21 åring som skadar sig i jobbet blir inte heller billig. Folk bli sjuka och skadar sig hela tiden, bara man försöker täcka sin egen kostnad med gott samvete så tycker jag det är ok, men man kan aldrig veta vare sig om man jobbar eller odlar sina egna grönsaker.

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 jun-12 kl 23:54 »
Nej det är klart man inte kan men vad har det med självhushållning eller vanligt jobb att göra. När olyckan är framme så är den. En 21 åring som skadar sig i jobbet blir inte heller billig. Folk bli sjuka och skadar sig hela tiden, bara man försöker täcka sin egen kostnad med gott samvete så tycker jag det är ok, men man kan aldrig veta vare sig om man jobbar eller odlar sina egna grönsaker.

Om du imorgon blir av med armar och ben. Allt fixas och läker fint. Hur vill du då leva resten av ditt liv, förvaring i rum på ett hem, eller bo i något mer eget med hjälp? Bortse från om du har fru, barn eller föräldrar som tar sig an dig på heltid, många har inte det så.

silverglans

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 19 jun-12 kl 23:55 »
så du tycker inte det är bra att det finns ett skyddsnät i sverige? du är nog ganska ensam om den tanken tror jag,alla behöver väl en grund att stå på.?

kbh

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 jun-12 kl 00:02 »
Självhushållningen var ja först är ju att inte betala någon skatt i vart fall så lite som möjligt det är väll det som är den springande punkten  för skulle alla göra det så kapsejsar ju samhället  .

Kockas

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 jun-12 kl 00:02 »
men gör inte folk det menar du? man hjälper väl om man kan?
skullemin mor eller far bli dålig,visst sjutton skulle jag åka 32mil för att se om det är nåt jag kan hjälpa till med.
men folk har egna liv oxå. sen ska det inte vara så att "vi vanliga" gör sådan omvårdnad som ska skötas utav hemvården osv..

Jo jag hoppas verkligen att alla försöker hjälpa sin familj, men en familj som är hemma kanske kan ha sin föräldrar hemma ett par år längre när dom börjar bli virriga vilket också hjälper till. Jag tycker som jag sa innan att alla borde ha ett val iaf. Men dom ska inte snylta på resten av befolkningens skattepengar det håller jag med om. Det måste väl gå att räkna ut vad en snitt svensk ska betala i skatt för att kunna ha råd att bli gammal och sjuk. Vill msn va med i systemet får man se till att ha klarat av den betalningen först då ;)

kbh

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 jun-12 kl 00:06 »
Jo jag hoppas verkligen att alla försöker hjälpa sin familj, men en familj som är hemma kanske kan ha sin föräldrar hemma ett par år längre när dom börjar bli virriga vilket också hjälper till. Jag tycker som jag sa innan att alla borde ha ett val iaf. Men dom ska inte snylta på resten av befolkningens skattepengar det håller jag med om. Det måste väl gå att räkna ut vad en snitt svensk ska betala i skatt för att kunna ha råd att bli gammal och sjuk. Vill msn va med i systemet får man se till att ha klarat av den betalningen först då ;)
Har du gjort det då?

silverglans

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 jun-12 kl 00:06 »

det där får du nog tänka på ett varv till,du har råkat ut för en REGÄL tankevurpa där!

silverglans

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 20 jun-12 kl 00:11 »

idag kostar det dig 80kr/dygn att vara inlagd på sjukhus.
ligger du inne en månad kostar det dig 80*30= 2.400kr
vården för dig kostar MYCKET mer för dig EGENTLIGEN,men det betalar skatten,våra allas offentliga medel,som alla betalar.

så krasst sagt: den skatten DU betalar in ,betalar en del utav MIN inkomst jag har nu som sjuk,och MIN skatt jag betalar på den, betalar DIN pappaledighet eller liknande...alla hjälps åt,är inte det bra???

Kockas

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 jun-12 kl 00:12 »
Det är klart det är bra med ett skyddsnät, men det kanske man inte kan nyttja på samma sätt om man håller på med självhushållning full ut. Då bidrar man ju inte och får hitta andra lösningar för att kompensera det. Själ hushållade får ju klara sig själva om dom inte redan jobbat så många år så det dom redan bidragit med kommer täcka deras kostnad. Jag tycker det är mycket värre med folk som försöker utnyttja bidrag hela livet utan att göra ett handtag i onödan, än folk som vill klara sig på egen hand genom pärmakultur. Det ser inte jag som samma skrot och korn.

Kockas

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 jun-12 kl 00:17 »
det där får du nog tänka på ett varv till,du har råkat ut för en REGÄL tankevurpa där!

Det där var mest ironi..... Är trött och skriver taffligt.

Kockas

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 jun-12 kl 00:19 »
Har du gjort det då?
Ingen aning jag har ju bara jobbat i 12 år med elektriker lön och sen den skatten som jag betalat från jordbruket.... Någon skattekrona har det säkert blivit.

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 jun-12 kl 00:24 »
Upprepar.

Om du imorgon blir av med armar och ben. Allt fixas och läker fint. Hur vill du då leva resten av ditt liv, förvaring i rum på ett hem, eller bo i något mer eget med hjälp? Bortse från om du har fru, barn eller föräldrar som tar sig an dig på heltid, många har inte det så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser