Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arg. för självförsörjning?  (läst 21823 gånger)

Glänta

  • Inlägg: 42
  • LåtHjärtatBultaEmellanåt! Stoppa Resursslöseriet!
    • Västergötland
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #120 skrivet: 09 jul-12 kl 17:48 »
... ta ansvar för helheten, det behövs det en regering eller riksdag för.....
Menar du att politikerna skulle vara bra på att se till helheten? Det är ju bara att se sig om i den hela verklighet som värden består i! – Hade inte den sett bättre ut, om "utvecklingen" skett utifrån ett helhetsperspektiv?! (Jag kan knappast skönja något annat mål för politikerna än ekonomisk tillväxt, plus att manipulera oss så att de själva blir omvalda och därmed fortsatt kan säkerställa nuv samhällsordning.)

Tror att motivationen att betala skatt skulle vara större om man tydligare var med och styrde vad just ens egna skatt skulle gå till.  ....  tror jag det skulle bli svårt att få ihop till den stora pott EU-medlemsavgift som kommer tillbaka som jordbruksstöd och till stora vägbyggen.
Instämmer helt!!!
Vill ut från stan till skog o äng - men inte ensam. 178 cm förtidspens. singel. Älskar även att komma till nya insikter.
Vill ge livsrum åt varg, vitrygg, svart stork, asbaggar, dysterspindling, kärrskinn, dyveronika, vildbin och annat som berik
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

pyromanen

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #121 skrivet: 09 jul-12 kl 18:36 »
Menar du att politikerna skulle vara bra på att se till helheten?
Nej, jag är väl inte så imponerat!  :-X ;D  Däremot så är det väl faktiskt det som är deras uppgift - de av som som sitter i riksdag och regering i alla fall.
Jag tror inte man kan begära att alla invånare ska kunna ha överblick över statsfinanserna. Skulle nog lätt bli att vissa hjärtefrågor skulle få mycket pengar och andra mindre intressanta/osynliga men nödvändiga samhällsfunktioner skulle få finansieringsproblem så att saker o ting inte skulle fungera.

pyromanen

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #122 skrivet: 09 jul-12 kl 18:40 »
Ja men hur många här tror du verkligen är där, då de kan räkna det egenproducerade till en stor del av försörjningen?

Vi är ju i ekonomiavdelningen. Jag kan ta ett exempel. Själv har jag lagat hönshuset för 12.000 :-, köpte en fastighet för närmare 2 miljoner, vi kan säga att hönshuset är 1% av fastigheten, dvs. 20.000. Köpt ett antal prylar för cirkus tusenlappen. Summa 33:000. Vad får jag ut av det, jo ägg som täcker mitt hushålls behov, något som i vanliga fall kanske kostat mig 30:- per vecka. Tuppar att äta nån gång ibland och ett antal kycklingar att sälja per säsong. Till detta kommer dock driftkostnader, foder och strö, som kan vara ganska kostsamt om man handlar på granngården, samt el för värme och lyse mm.

Visst, det är en del av min försörjning men rent ekonomiskt sett så hålls denna försörjning under armarna av massiva subventioner från vårt lönearbete. För de allra flesta är det oerhört långt till John Seymours sjävlhushållning. Och oftast är verksamhet något som tar mer resurser från hushållet än den tillför.
Det låter som nån sorts lyxhobby för din del  ;D

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #123 skrivet: 09 jul-12 kl 19:02 »
Räknar man bort fastigheten, vilket är rimligt eftersom den inte är en förbrukningsvara, går vår självhushållning plus minus noll. Om avsikten är att tjäna pengar kan man hitta på bättre saker att göra. Men det är inte det som är avsikten.

silverglans

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #124 skrivet: 10 jul-12 kl 11:23 »
Ja men hur många här tror du verkligen är där, då de kan räkna det egenproducerade till en stor del av försörjningen?

Vi är ju i ekonomiavdelningen. Jag kan ta ett exempel. Själv har jag lagat hönshuset för 12.000 :-, köpte en fastighet för närmare 2 miljoner, vi kan säga att hönshuset är 1% av fastigheten, dvs. 20.000. Köpt ett antal prylar för cirkus tusenlappen. Summa 33:000. Vad får jag ut av det, jo ägg som täcker mitt hushålls behov, något som i vanliga fall kanske kostat mig 30:- per vecka. Tuppar att äta nån gång ibland och ett antal kycklingar att sälja per säsong. Till detta kommer dock driftkostnader, foder och strö, som kan vara ganska kostsamt om man handlar på granngården, samt el för värme och lyse mm.

Visst, det är en del av min försörjning men rent ekonomiskt sett så hålls denna försörjning under armarna av massiva subventioner från vårt lönearbete. För de allra flesta är det oerhört långt till John Seymours sjävlhushållning. Och oftast är verksamhet något som tar mer resurser från hushållet än den tillför.
Hej Lasse dalom.
Jag undrar innan du hade höns,köpte du då ett 30pack ägg varje vecka?
För du pratar ju om att dina hönor täcker det du förut betalade 30kr/vecka för.
Hur många är ni i er familj om ni köper 120ägg i månaden?
Och varför laga hönsgården för 12.000kr? Får inte ens in i mitt huvud vas som skulle kunna kosta ens
Ettusen kronor med att göra hönsgård.?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #125 skrivet: 10 jul-12 kl 16:00 »
Hej Lasse dalom.
Jag undrar innan du hade höns,köpte du då ett 30pack ägg varje vecka?
För du pratar ju om att dina hönor täcker det du förut betalade 30kr/vecka för.
Hur många är ni i er familj om ni köper 120ägg i månaden?
Och varför laga hönsgården för 12.000kr? Får inte ens in i mitt huvud vas som skulle kunna kosta ens
Ettusen kronor med att göra hönsgård.?

Nöjeskontot kallas det. Några av de där 12000kr kanske är en fastighetsinvestering och då skrivs den bara av med 5% per år.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

silverglans

  • Gäst
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #126 skrivet: 10 jul-12 kl 18:49 »
Nöjeskontot kallas det. Några av de där 12000kr kanske är en fastighetsinvestering och då skrivs den bara av med 5% per år.

jag va mest nyfiken på hönorna,det låter ju som att han har skaffat hönor för att försöka tjäna in de 30kr/vecka han förr la på att köpa ägg i affären,och  DET är ju lönlöst,maten till de stackars hönorna kostar ju långt mer,minst 300kr/månad bara för EN säck värpfor,och det kan ju gå några säckar beroende på hur många man har....

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #127 skrivet: 11 jul-12 kl 22:09 »
Citat från: silverglans
Jag undrar innan du hade höns,köpte du då ett 30pack ägg varje vecka?
För du pratar ju om att dina hönor täcker det du förut betalade 30kr/vecka för.
Hur många är ni i er familj om ni köper 120ägg i månaden?
Och varför laga hönsgården för 12.000kr? Får inte ens in i mitt huvud vas som skulle kunna kosta ens
Ettusen kronor med att göra hönsgård.?

En tia eller tolva ägg i veckan. Jag köper inga ägg som kostar 1 kr st (lokala ekologiska sprättägg skall det i så fall vara)

Det timrade hönshuset kostade 12000 att laga. Ett tusen var inte för hönsgård utan för foderautomater, vattenautomater, värmelampa, reden, kalk te väggarna, nät osv. Kostnaden för hönsgården glömde jag faktiskt av. Den är 7x4 m och det stannade inte på 1000 :- utan blev nog några hundralappar till.

Detta är inte hushållning utan som sagt var ett nöje. (och så genbank förståss, som ger en annan form av värde)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Arg. för självförsörjning?
« Svar #128 skrivet: 11 jul-12 kl 22:15 »
l.Detta är inte hushållning utan som sagt var ett nöje. (och så genbank förståss, som ger en annan form av värde)
Isf 800:- i bidrag, 200:- i medlavg ger +600:-/år, eller?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser