Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket kulvapen?!  (läst 19175 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Vilket kulvapen?!
« skrivet: 22 aug-08 kl 14:26 »
Nu börjar jag bli sugen på att köpa en studsare inför nästa års älgjakt (i år följer jag nog med som "prao" ;))

Jag vill helst köpa ett begagnat vapen och skulle behöva era åsikter om vilka märken som räknas som bra och vilka som är av sämre kvalitet. Min absoluta gräns är ca 10.000 för ett begagnat vapen men ser helst att det är ännu billigare då jag också vill ha kikarsikte.
Är det något speciellt jag ska tänka på inför köpet?

Fråga ang. kikarsikten. Finns det varianter där man kan kombinera ett rödpunktsikte (tror det heter aimpoint) med kikarsikte. Eller finns det till och med kikarsikten som har belyst hårkors eller röd punkt? Det borde ju bli lättare med bara ett kikarsikte än med både rödpunktsikte och kikare?
Vilka märken håller bra kvalité och vilka ska man akta sig för?

Ytterst tacksam för svar! ;D

zpunken

SV: Vilket kulvapen?!
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 16:46 »
Jag håller också på att kolla upp studsare då jag ska köpa en senare i höst. Vad gäller märken så tycker jag att det inte är helt oviktigt då man vill ha en bössa som håller länge. Sedan finns det ju lite skillnader i utförande som vart säkring sitter och hur den ser ut som kan påverka. Själv har jag kommit fram till att tikka känns mest prisvärt. Självklart kan man köpa ännu dyrare gevär men då klarar du dig inte med dina 10 000.
Vad gäller sikte så kan jag inte mycket men har fått höra att om man köper en hyffsad bössa av ett bra märke är det bättre att lägga pengar på ett bra sikte. Du får ju till exempel ett väldigt bra sikte med bra garanti om du köper Leupold men det kostar ju också en hel del. Men man ska nog passa sig för de allra billigaste märkena. Vad gäller rödpunkt så är det inte att rekomendera på ett sikte med höga variabler tycker jag. Men som du nämner finns det ju belysta riktmärken vilket jag tycker är att föredra. Du får däremot betala lite för det men det kan det vara värt.

Hoppas svaren hjälpte och att någon mer kommenterar så jag får lite hjälp jag också  :)

blowmeakiss

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 19:24 »
Jag använder själv en Tikka M65 som klass 1-studsare. Liten och smidig vilket passar mig som inte direkt är lång och ståtlig. Kalibern är 6,5x55 vilket fungerar alldeles utmärkt på älg. Denna kalibern har dessutom den fina egenskapen att övningsammon är billig!  ;D

Edit: M65:orna brukar ligga på 5000-7000 kr
« Senast ändrad: 22 aug-08 kl 19:26 av blowmeakiss »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 22 aug-08 kl 20:16 »
Jag ringde på en Tikka de lux med rödpunktssikte samt kikarsikte för 5000 kr men den var tyvärr redan väck 15 min efter att han satt ut annonsen :o

Jag har ju ännu inte fått jaktkortet tillbaka för påskrivning så jag får kanske koncentrera mig på vapenskåp i första hand så jag får licensen godkänd (jag tycker dock att de är rätt dyra!).
Jag tackar för svaren och hoppas att fler skriver in.

Jag har förresten hört att Brno är en tjeckisk skitbössa, ngn som kan verifiera detta?

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 19:17 »
robsoft forum är det ställde där du hittar de mest initierade svaren på dina frågor.

Jag kan säga hur jag tänker när jag kikar efter en lite grövre kaliber för kommande grisetablering på min mark:

1/ funderar ut vilka kalibrar som är intressanta (landade på: 338WM eller 9,3x62 alt 57 om vapnet är det rätta). Kollar t.ex ammoutbudet i Jaktvapenguiden för i fjor (har inte skaffat den för i år  ;) )
2/ känner på alla vapen jag ramlar på i de kalibrar jag är intresserad av som stämmer med mina specifikationer (t.ex. tyngre pipa, kort pipa, helstock, syntetstock whatever). Hur känns de, passar de mig eller skulle de behöva justeras? Hur är slutstyckesgången och trycket, trivs jag med dem? Etc Etc. Jag begränsar mig alltså inte till specifika märken, de tycker jag är underordnad det individuella vapnets passning till min kropp och min skjutstil.
3/ när jag kommer att närma mig köp så ser jag över vad ett rimligt pris är. Slutpriser på officiella vapenauktioner hittar man i Jaktvapenguiden, men en butik som Torsbo handels har ett extremt stort sortement beg vapen  som man kan söka ibland för att få sig en uppfattning om prisbilden i butik. Man kan ju fundera på om man vill köpa begagnat vapen över disk eller privat...

Vad gäller kikarsikte så finns det även där ett bra utbud begagnat, kolla blocket eller Torsbo. Ett besök på Torsbo skulle lätt kunna sluta med en bra beg studsare i kaliber 6,5x55 alt 30-06 med beg märkeskikare av hög kvalitet samt fäste till en slutsumma runt 10 kkr.

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-08 kl 10:02 »
Försvarets Materielverk har gjort tester på olika kulvapen,där inte tillverkarnas representationskonton är avgörande.

Att en stutsare HOWA 1500 för ca 5900 Kr var bäst i test,det sågs inte med blida ögon.När en Blaser R93 för Ca 26 500 Kr kom på andra plats.

Att köpa ett vapen med grov kaliber,för att kompensera en dålig skjutteknik,är det sämsta man kan göra.Då är det bättre att ha en 6.5 x 55 och övningsjuta ofta.Rekylen är mindre och patroner billigare.
Det viktigaste är att man tycker om vapnet,man måste känna för det,man skall inte köpa det bara för att "någon" annan tycker det är ett bra vapen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 25 aug-08 kl 13:46 »
Jag håller också på att kolla upp studsare då jag ska köpa en senare i höst. Vad gäller märken så tycker jag att det inte är helt oviktigt då man vill ha en bössa som håller länge. Sedan finns det ju lite skillnader i utförande som vart säkring sitter och hur den ser ut som kan påverka. Själv har jag kommit fram till att tikka känns mest prisvärt. Självklart kan man köpa ännu dyrare gevär men då klarar du dig inte med dina 10 000.
Vad gäller sikte så kan jag inte mycket men har fått höra att om man köper en hyffsad bössa av ett bra märke är det bättre att lägga pengar på ett bra sikte. Du får ju till exempel ett väldigt bra sikte med bra garanti om du köper Leupold men det kostar ju också en hel del. Men man ska nog passa sig för de allra billigaste märkena. Vad gäller rödpunkt så är det inte att rekomendera på ett sikte med höga variabler tycker jag. Men som du nämner finns det ju belysta riktmärken vilket jag tycker är att föredra. Du får däremot betala lite för det men det kan det vara värt.

Hoppas svaren hjälpte och att någon mer kommenterar så jag får lite hjälp jag också  :)
Det där med att man ska lägga pengarna på siktet ist för bössan stämmer till en viss del.Många resonerar som så att dom betalar 1500 för en gammal studsare och sedan 6000 för en kikare och det är inte fel resonerat.Köper man en bössa av "äldre" modell som enbart varit använd vid jakt så kommer den ju att hålla livet ut,men ett äldre vapen som varit använt mycket i skogen kan även ha varit med om mycket "misshandel" genom åren så därför gäller det att kolla upp en gammal bössa mycket noga.Om du tänkt dig en 6,5:a så tycker jag att du gott och väl kan kosta på dig en lite dyrare bössa.Låt säga att du tänkt handla i prisklasser uppåt 10000 då kan du med gott samvete lägga hälften på bössan och kanske rentav lite till och sedan mindre på en kikare.Problemen med billigare kikare är ofta att dom inte är skottfasta men då du inte har någon rekyl att tala om i 6,5:a så är det ingen fara.Sedan har man ju detta med optiken osv men till normal svensk jakt tycker jag inte det finns något försvarbart i att köpa en kikare för 10000 kanske uppåt 20000. För 10 12 år sedan köpte jag en kikare av märket Tasco,enligt många då en kass kikare,den är det 4-16ggr förstorning på,den fungerar kanonbra än idag och jag har inte haft några problem med den och många rådjur har fallit med hjälp av den,den kostade 1700kr.Har även en Tasco 3-9 som fungerarat lika bra och priset på den var 1300kr.Har faktiskt en Leupold med 6,5-20ggr förstorning som kostar betydligt mer,fast den har jag bara använt vid tävlingsskytte,en jättebra kikare men kan inte säga att den är så mycket bättre än Tascosiktena att den är värd så mycket mer pengar.Bra kikare till bra priser som jag rekomendera är Tasco och Nikko Sterling,där får du mycket kikare för pengarna och som utan problem går att ha på vapen som 6,5 *55 och 30-06.Grövre kalibrar kräver lite bättre kikare vad gäller skottfasthet.Ett tips vid köp av kikare är att köpa en med variabel förstorning och stort ljusinsläpp helst inte under 50mm.3-12ggr eller 4-16ggr förstorning fixar du alla tänkbara situationer med.Så  lägg en större del av pengarna på bössan och köp en variabel kikare för 2000-3000kr då har du en perfekt kompanjon i skogen i många år framöver.

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 aug-08 kl 13:55 »
Hej!

Jag har bara ett litet tips att komma med, försök att hitta en bössa som inte är för tung, man har tillräckligt att bära på vägen ut till passet *pust*.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 14:07 »
Jag har hört nån rekommendera hundförarbössor till kärringar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 15:58 »
Jag har hört nån rekommendera hundförarbössor till kärringar.

Det är en utmärkt rekommendation! Har själv en Tikka batue light - väger inget jämfört med min Carl-Gustaf 3000...

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 25 aug-08 kl 20:33 »
Jag har förresten hört att Brno är en tjeckisk skitbössa, ngn som kan verifiera detta?
Det finns inga skitbössor.
Det finns dom med mer eller mindre skjutkänsla.
Men för att träffa ett djur på avstånd under 100 meter så krävs inget mer än lite träning.
Alla vapen klarar det kravet.

Sen kommer vi till kaliberval.

6.5x55 är en bra kaliber med billiga skott. Så att man kan mängdträna och bli en bra skytt. Det är ju ändå en bra träffen som dödar och inte storleken på kalibern.
308W. Korta kulor som gör att du tjänar någon tiondel på repeteringen. Lite kraftigare än 6.5an men ändå snäll rekyl.
30-06. Långa skott med mera kraft i. Betydligt kraftigare och snärtigare rekyl än 308an.
9.3x57 Långsam och tung rekyl. Mindre kraft än 30-06 men större kula.
9.3x62 Nu pratar vi upplevelse. ;D Massor av kraft och också massor av rekyl.
Alla övriga kalibrar skall man undvika som nybörjare.  (helst 9.3x57an också)

Rekylen kan man redusera med mjuk bakkappa eller en rak stock. (helst båda)

Vad man sedan skall välja är lite tycke och smak.
Har man bara älg på marken så skulle jag välja 6.5x55 eller 308.
Har jag vildsvin på marken och absolut måste skjuta den största avelsgalten så skulle jag använda 9.3x62
Men har man enbart tänkt att skatta av beståndet med smågrisar. Så skulle jag använda 6.5x55 eller 308. ;)

Dör dom inte av det så skall man träna mera. Inte köpa en grövre kaliber.

Enklaste sättet att välja en kaliber är att åka till närmaste vapenaffär och fråga hur många olika typer av skott dom har hemma till varje kaliber
Den kalibern som dom har mest antal olika skott till köper man. För den har alla andra som jagar i närheten av din mark och dom har ungefär samma förhållande som du. ;)

Ett fabrikat som man kan hitta till bra pris är Heym.
Väldigt lättskjutna bössor med ett bra trycke direkt från fabriken.

Använder själv Heym SR20N kaliber 308W
« Senast ändrad: 25 aug-08 kl 21:56 av Rosten »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 26 aug-08 kl 14:52 »
Jag tackar så mycket för era initierade svar och tips! Direkt jag fått ut licensen bär det iväg till närmsta vapenhandel för att få känna på lite olika vapet. Hälsningar Sar

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 26 aug-08 kl 15:39 »
Jag tackar så mycket för era initierade svar och tips! Direkt jag fått ut licensen bär det iväg till närmsta vapenhandel för att få känna på lite olika vapet. Hälsningar Sar

Det finns några saker som du skall titta och känna på.

Du skall kunna osäkra vapnet helt ljudlöst. Minsta lilla klick låter som en stor smäll i skogen.
Avtryckaren skall gå trögt utan att hack. Ladda lite olika vapen och provklicka. Så känner du skillnaden.
Vikten, du skall orka bära vapnet. Men tänk på att lätta vapen ger mera rekyl.

zpunken

« Svar #13 skrivet: 27 aug-08 kl 11:15 »
Hej på er

Hoppas på snabbt svar då jag ska iväg och titta på en bössa ikväll. Någon som vet något om Browning A-Bolt? Vi ska i alla fall titta på det ikväll. Browning gör ju väldigt fina hagelbössor men hur är de när det kommer till kulgevär? Någon som sitter inne på information i frågan?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 27 aug-08 kl 21:37 »
En på vår kurs köpte en Browning halvautomat med aimpointsikte. Jag vet ju som tidigare sagts inte speciellt mycket om vapen men jag tyckte den var lätt och fin (hon hade också kortat kolven) och en ytterst hanterbar rekyl.

Däremot smällde det väldigt högt och jag gillade inte aimpointsiktet (jag måste ha glasögon om jag ska skjuta på 80 m utan kikarsikte och då fick jag en "dubbel" röd punkt) utan hade föredragit ett kikarsikte. Jag tror att de betalade ca 12.000 för vapnet.

Det blev också en väldig smäll när man släppte slutstycket så jag hade nog föredragit att inte ha halvautomat.

Vargerik

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 aug-08 kl 19:04 »
www.robsoft.nu är ett grymt forum om du är ute efter info om vapen som någon redan sagt! BRNO (eller CZ) är en mycket bra tillverkare av rejäla bruksbössor, jag har två stycken, båda favoriter i vapenskåpet! Bombsäkra tips är äldre Sako eller Tikka, inget av dessa märken har någonsin tillverkat ett bottennapp. Undvik bara lätta bössor i grövre kalibrar. Gör ont om du är ovan.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 31 aug-08 kl 19:43 »
En tjusig Heym men med en lite tråkig nybörjarkaliber. (alla Heym är tjustiga ;) och på tok  för billiga i detta land)
http://www.blocket.se/vi/16155048.htm?ca=8_s

Större bild
http://njv.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=heym_169.jpg
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 19:46 av Rosten »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #17 skrivet: 31 aug-08 kl 21:57 »

Det är nog ingen "skitbössa", men problemet är att få fatt på fabriksdelar om sådana behöves till äldre mod.
Har ägt en ZKW så jag talar av erf här.
Lättare då att "fiska fram" delar till vår gamla och beprövade HVA.

Där kan vi prata om ett högst "undervärderat" vapen,,,

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 31 aug-08 kl 22:33 »
Det är nog ingen "skitbössa", men problemet är att få fatt på fabriksdelar om sådana behöves till äldre mod.
Har ägt en ZKW så jag talar av erf här.
Lättare då att "fiska fram" delar till vår gamla och beprövade HVA.

Där kan vi prata om ett högst "undervärderat" vapen,,,
En vapensmed gör ju oftast delarna själv oavsett om det är till en Berno eller till en HVA.
Då det tar för lång tid att få fram delarna.
Så det spelar ingen roll vilket märke man väljer.

Hur kan du påstå att HVA är undervärderade!!!!!
Maken till övervärderat jordbruksredskap finns ju inte. ;D

Vargerik

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 aug-08 kl 23:04 »
En vapensmed gör ju oftast delarna själv oavsett om det är till en Berno eller till en HVA.
Då det tar för lång tid att få fram delarna.
Så det spelar ingen roll vilket märke man väljer.

Hur kan du påstå att HVA är undervärderade!!!!!
Maken till övervärderat jordbruksredskap finns ju inte. ;D

Samma masspsykos som får vissa att ero att volvo 240 är den optimala bilen. HVA är kanske världens bästa svensktillverkade bössa i sin prisklass...

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser