Jag har förresten hört att Brno är en tjeckisk skitbössa, ngn som kan verifiera detta?
Det finns inga skitbössor.
Det finns dom med mer eller mindre skjutkänsla.
Men för att träffa ett djur på avstånd under 100 meter så krävs inget mer än lite träning.
Alla vapen klarar det kravet.
Sen kommer vi till kaliberval.
6.5x55 är en bra kaliber med billiga skott. Så att man kan mängdträna och bli en bra skytt. Det är ju ändå en bra träffen som dödar och inte storleken på kalibern.
308W. Korta kulor som gör att du tjänar någon tiondel på repeteringen. Lite kraftigare än 6.5an men ändå snäll rekyl.
30-06. Långa skott med mera kraft i. Betydligt kraftigare och snärtigare rekyl än 308an.
9.3x57 Långsam och tung rekyl. Mindre kraft än 30-06 men större kula.
9.3x62 Nu pratar vi upplevelse.

Massor av kraft och också massor av rekyl.
Alla övriga kalibrar skall man undvika som nybörjare. (helst 9.3x57an också)
Rekylen kan man redusera med mjuk bakkappa eller en rak stock. (helst båda)
Vad man sedan skall välja är lite tycke och smak.
Har man bara älg på marken så skulle jag välja 6.5x55 eller 308.
Har jag vildsvin på marken och absolut måste skjuta den största avelsgalten så skulle jag använda 9.3x62
Men har man enbart tänkt att skatta av beståndet med smågrisar. Så skulle jag använda 6.5x55 eller 308.

Dör dom inte av det så skall man träna mera. Inte köpa en grövre kaliber.
Enklaste sättet att välja en kaliber är att åka till närmaste vapenaffär och fråga hur många olika typer av skott dom har hemma till varje kaliber
Den kalibern som dom har mest antal olika skott till köper man. För den har alla andra som jagar i närheten av din mark och dom har ungefär samma förhållande som du.
Ett fabrikat som man kan hitta till bra pris är Heym.
Väldigt lättskjutna bössor med ett bra trycke direkt från fabriken.
Använder själv Heym SR20N kaliber 308W