Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart kan man köpa granplantor?  (läst 35714 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vart kan man köpa granplantor?
« Svar #20 skrivet: 27 aug-08 kl 16:32 »
Nu satte du fyr... :DNu kommer detta bli en jakttråd istället....

Våra marker är precis lika smala som dina, nog ännu smalare på sina håll, men däremot långsträckta..
Och jag sår då en viltåker precis hur mycket jag vill, men jag jagar ju iofs inte..Men vill grannarna, som är skjutglada, ha in rådjuren dit så får dom väl lätta på plånboken och offra några m2 för att så en egen åker!  Djur så det räcker för att äta upp det finns.

Det här med jakten är ett område som irriterar mig väldigt mycket, när det är älgjakt så förutsätts det att dom får driva över våra marker, för så har dom ju alltid gjort, och det säger jag inget om, men däremot att dom infört en regel om att man måste delta i jakten för att få nåt kött!.
Jag har varken tid eller intresse att delta, men när vi bidrar med mark, viktig mark dessutom, dels pga sitt utseende, många hektar skulle bli värdelösa att jaga på `bakom´ vår mark, och dels för att vi utfodrar djuren, så tycker jag att det vore anständigt att man åtminstone fick en liten köttbit!

Nu har vi själva blivit ägare till gården, så snart får vi nog ta en diskussion om det, men det är ju som sagt ett brännhett ämne så då får man nog räkna med en viss utfrysning...
Om du inte jagar på marken och du inte heller arrenderar ut jakten så innebär det att alla jagar på din mark.
Vill du inte att folk skall jaga på din mark så får du börja jaga själv eller arrendera ut den.
Så funkar det ofta på landet.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 27 aug-08 kl 16:36 »
Jo jag funderar på om vi ska gå ur det där jaktvårdsområdet, ska vara med ett tag och se hur det känns. Det finns ju skrivna regler och tilldelningar för den del av viltskötselområdet (c:a 9000 hektar) som vi tillhör och egentligen så har ju alla jaktmarker där i samma rätt att fälla vilt.. Men sedan finns det ju "låtsas-regler" (som främst de som äger stora marker propsar på..  :)) som sägar att om man har en mindre mark så ska man skjuta vilt procentuellt efter storleken på marken.. Och enligt vad jag har fått höra så borde vi skjuta max en älgkalv var 5:e år, en älgko var 20:e år ungefär, kronhind/kalv vartannat år..

;D Det är ju nästan så att tilldelningen är bättre om man är ett licenslöst område..
Men är inte marken med i ett jaktlag?
På 20 hektar så får du ju knappast skjuta en enda älg under din livstid. Om du inte skall ta ut för mycket av marken.

Hos oss krävs det 600 hektar för att skjuta en kalv varje år. Ändå är det på tok för stort uttag.
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 16:38 av Rosten »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 aug-08 kl 18:02 »
Om du inte jagar på marken och du inte heller arrenderar ut jakten så innebär det att alla jagar på din mark.
Vill du inte att folk skall jaga på din mark så får du börja jaga själv eller arrendera ut den.
Eller så tillåter man inte jakt på sin egen mark..
Jag jagar inte själv men om någon ska jaga på vår mark vill jag ha hälften av det som fällts.
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 18:09 av _Mårten_ »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 aug-08 kl 18:07 »
Men är inte marken med i ett jaktlag?
På 20 hektar så får du ju knappast skjuta en enda älg under din livstid. Om du inte skall ta ut för mycket av marken.

Hos oss krävs det 600 hektar för att skjuta en kalv varje år. Ändå är det på tok för stort uttag.
Min mark är ett eget jaktlag som är med i ett viltvårdsområde på 9000 hektar, dvs att vi har en gemensam tilldelning av älg och kronhjort, vad jag menade var att det finns inofficiella "lagar" som storbönderna har instiftat för att förhindra att vi med liten mark skjuter högvilt, det var de inofficiella "lagarna" som jag skrev om förut. Går jag ur viltvårdsområdet så har jag ju iaf tilldelning att skjuta 1 kalv per år (under några dagar) vilket då skulle vara 5 ggr mer än vad vissa markägare i V.V.O. vill att man ska skjuta, samt 1 kronkalv per år vilket är dubbelt så mkt som de inofficiella "lagarna".
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 18:11 av _Mårten_ »

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 27 aug-08 kl 22:42 »
Min mark är ett eget jaktlag som är med i ett viltvårdsområde på 9000 hektar, dvs att vi har en gemensam tilldelning av älg och kronhjort, vad jag menade var att det finns inofficiella "lagar" som storbönderna har instiftat för att förhindra att vi med liten mark skjuter högvilt, det var de inofficiella "lagarna" som jag skrev om förut. Går jag ur viltvårdsområdet så har jag ju iaf tilldelning att skjuta 1 kalv per år (under några dagar) vilket då skulle vara 5 ggr mer än vad vissa markägare i V.V.O. vill att man ska skjuta, samt 1 kronkalv per år vilket är dubbelt så mkt som de inofficiella "lagarna".
Om alla i viltvårdsområdet skulle tänka på hur myckat man "kan" skjuta om man har möjligheter så blir det bara jakt ett år. Sedna är det slut med djuren.
Om du räknar med att det finns ca 10-15 älgar på 1000 hektar och dom består av enbart 20 hektars remsor så skulle det finnas 50 remsor på 20 hektar. Om då alla tänker skjuta en kalv och en kronkalv. Då är det soprent redan när hälften av dom olika markägarna har skjutit sin ranson. Nästa år så har dom som inte fick något i år beväpnat sig med flera skyttar på sina 20 hektar för nu skall dom också ha sin ranson.

Nu består ju markerna inte enbart av kalvmarker utan också av b-licensområden. Vilka har "rätt" attt skjuta ett stort djur på marker som är från 5 hektar och uppåt. Så dom kommer också skjuta på alla stora för dom andra skjuter ju på alla kalvar.

När jag började jaga så tänkte jag som dig. Jag ville skjuta allt som jag hade rätt att göra enligt lagen. Men sedan lärde jag mig att man man får bara en viss skörd på små marker och större skörd på stora marker.

Sen finns det inga  inofficiella "lagar". Viltvårdsområdet har möten där man diskuterar igenom hur många djur man skall skjuta och vilka. Som markägare så kan du vara med där och säga din åsikt. Samma sak om du är jägare. Sen tar styrelsen fram ett förslag. Det förslaget skall sedan länstyrelsen godkänna. Gör dom inte det så får man arbeta om förslaget och lämna in det på nytt. Vart tredje år redovisar man hur det har gått till länstyrelsen. Om inte jag minns fel. Det var några år sedan jag brydde mig. Nu har vi varg här så enklast är att låta bli att jaga dom få älgar som finns kvar.
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 22:46 av Rosten »

ingvar2

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 aug-08 kl 22:48 »
Ja, inte här i alla fall, det kan du vara säker på, skulle nån gå omkring på vår mark och jaga, så skulle jag polisanmäla personen omgående. Jag bestämmer väl för sjutton om det ska skjutas djur på min mark!?

Älgjakten är en annan sak, där ingår vi ju i laget som består av gårdarna här runtomkring, och det har jag som sagt inget emot, men jag tycker det är sniket och märkligt att dom inte delar ut kött till markägaren om denne inte är med och jagar, han bidrar ju trots allt med mark.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 aug-08 kl 22:55 »
hela VVO har ju fått en tilldelning på älg och hjort, egentligen borde det ju inte spela roll ur vilskötselsynpunkt vem som fäller dessa djur. Det jag irriterar mig på är att man gärna vill ha med småmarkerna i VVO för annars får man små öar av områden man inte har någon kontroll över, men småmarkerna ska bara tiga still och sitta med mössan i handen och i princip få mindre tilldelning än om man varit "licenslös". Någonstans måste man ju dra en rimlig gräns över hur lite tilldelning man kan få om man är med i ett VVO.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 aug-08 kl 22:58 »
Jag kan lova att här skulle det inte jagas någonting om man inte iaf erbjöd en del av köttet..

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 27 aug-08 kl 23:04 »
Ja, inte här i alla fall, det kan du vara säker på, skulle nån gå omkring på vår mark och jaga, så skulle jag polisanmäla personen omgående. Jag bestämmer väl för sjutton om det ska skjutas djur på min mark!?

Älgjakten är en annan sak, där ingår vi ju i laget som består av gårdarna här runtomkring, och det har jag som sagt inget emot, men jag tycker det är sniket och märkligt att dom inte delar ut kött till markägaren om denne inte är med och jagar, han bidrar ju trots allt med mark.
Hur vet du att man inte medvetet släpper hundar "för nära" din mark så att hundarna jagar av den och driver in djuren på rätt mark så att man sedan kan skjuta dom?

Hur vet du att man inte skickar iväg någon som går en sväng på din mark för att kolla efter svamp/lingon/bortsprungen hund mm. Så att djuren på din mark flyttar sig en bit och då råkar gå över på rätt mark där skyttarna står utplacerade?
Hur vet du att man inte går in och hämtar djur som råkat springa in på din mark innan dom dog utan att meddela dig? (dör djuret på din mark så är det ditt.)

Det finns massor av sätt att jaga av någons mark. Ofta råkar det inträffa när man är på jobbet.

Jag har sett folk "tappa" hunden vid bilen fast att man måste gå över någons mark för att komma in på sin.
Folk som har släppt hunden i hörnen på marken så att 3/4 av drevet går på fel mark. På så sätt kan man öka dom 100 hektaren man har att jaga på till 500 hektar eller liknade.

Men så fort det är någon som börjar jaga på marken så verkar alla dessa "gubbar" dra åt sig öronen och bli försiktigare. ;D

ingvar2

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 aug-08 kl 23:10 »
Jo, såna trix förekommer ju förstås, och här ligger markerna i remsor bredvid varandra, så jag tycker inte det alls är lämpligt att jaga med hund här, för det tar bara 2 minuter för den att passera 3 olika gårdar :o
Men det verkar som om de flesta här runt nu vet min ståndpunkt när det gäller det, så jakten med hund har minskat betydligt.. Och jag är själv dagligen ute i skogen så dom har nog rätt svårt att komma undan... :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 27 aug-08 kl 23:27 »
Här klampar dom rakt över tomten, pissar på boningshuset, släper hundarna på våra djur och vägrar att hälsa. Och inte får vi något kött för det  ::)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 aug-08 kl 23:37 »
Här klampar dom rakt över tomten, pissar på boningshuset, släper hundarna på våra djur och vägrar att hälsa. Och inte får vi något kött för det  ::)
Jag får hoppas att du skämtar.. :) Det låter ju som en scen ur "Jägarna".

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 27 aug-08 kl 23:38 »
hela VVO har ju fått en tilldelning på älg och hjort, egentligen borde det ju inte spela roll ur vilskötselsynpunkt vem som fäller dessa djur. Det jag irriterar mig på är att man gärna vill ha med småmarkerna i VVO för annars får man små öar av områden man inte har någon kontroll över, men småmarkerna ska bara tiga still och sitta med mössan i handen och i princip få mindre tilldelning än om man varit "licenslös". Någonstans måste man ju dra en rimlig gräns över hur lite tilldelning man kan få om man är med i ett VVO.
VVO har inte fått en tilldelning.  Dom har själva gjort en plan hur viltet skall förvaras. VVO består av markägare och jägare. Dom bestämmer sedan har man skall fördela dom älgarna så att det inte skjuts mer än viltvårdsplanen säger. Allt enligt "viltobsen" som jägare och markägare lämnat in. Skulle det skjutas för lite så kan man nästa år tilldela några mera. För att planen skall hållas.

Om det då finns 300 olika marker på dom 9000 hektaren och man har 30 vuxna älgar och 30 kalvar som man skall dela ut så kan inte alla få var sin älg.
Därför försöker man hitta på olika sätt att dela ut dom så att det blir så rättvist som möjligt. Vilket man gör på möten. Har man då en liten mark så brukar man få en liten tilldelning. Exempelvis 1 kalv på 2 dagars jakt. Går man då ihop med några markgrannar så får man plötsligt en större mark och får då mera i tilldelning. (endera mera djur eller också flera dagar)

Varför vill man då inte ha oregristrerade marker eller B-licensområden. Jo för att dom ingår inte i viltvårdsplanen på ett vettigt sätt. Om det nu finns 10 B-licensområden och dom har ett snitt på 7.5 hektar. Så kan då dom skjuta 10 vuxna älgar på 75 hektar. Det innebär att dom andra som har 9000 hektar då får 20 älgar pga B-licensområdenas överuttag av älg.

Samma sak med kalvmark som du pratar om. Finns det 30 kalvmarker som dina och alla skulle skjuta en kalv var så har man skjutit 30 kalvar på 600 hektar. Då blev dom andra 9000 hektaren helt utan kalvar. Pga att dom måste ta hänsyn till vad ni skjuter och minska sin kvot med motsvarande.

Året efter så har alla som är med i VVO tagit ut sin mark ut VVO. För dom är förbannade för att dom inte fick jaga något då ni oregistrerade tog hela delen på eran lilla del. Så då kommer det att bli vilda västern. När kanske 150 marker har rätt att skjuta var sin kalv. Fast att markerna bara orkar med 30 kalvar som viltvårdsplanen sa. Det var ju därför man startade VVO, för att få slut på vilda västern i älgskogen.

Då har ni snart utrotat älgen. Vilket alla kommer att ångra när det är för sent. Jag sitter med jaktmarker där styrelsen i VVO har varit för frikostiga för att göra alla jägare och markägare glada och där sedan vargen härgat hårt. Förmodligen så har även älgobsen kryddats med mera äög än vad som fanns.  Förra året såg vi en älg från augusti till slutet av mars på 600 hektar. Med enbart en älg så blir det inga kalvar. Vilket nu gör att förmodligen så är det helt slut i år. Kanske tar det 1 år för älgar att vandra in på marken. Men det kan lika gärna ta 20 år innan vi har en bra älgstam igen.

Att jämföra med torskfisket utanför Kanadas kust. Det måste snart vara 20 år sedan man skrattade och fiskade. Efter det har ingen skrattat eller fiskat.
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 23:53 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 27 aug-08 kl 23:46 »
Jo, såna trix förekommer ju förstås, och här ligger markerna i remsor bredvid varandra, så jag tycker inte det alls är lämpligt att jaga med hund här, för det tar bara 2 minuter för den att passera 3 olika gårdar :o
Men det verkar som om de flesta här runt nu vet min ståndpunkt när det gäller det, så jakten med hund har minskat betydligt.. Och jag är själv dagligen ute i skogen så dom har nog rätt svårt att komma undan... :)
Om 3-10 markägare som ligger bredvid varandra går ihop och jagar så har dom lämpligt stort område att släppa hund på. Även om det bara är remsor från början.
Då kan man släppa hunden mitt i marken. Tyvärr så släpper vissa istället hunden i utkanten av markerna vilket gör att hunden driver av fel marker. Men på så sätt skaffar sig vissa jägare mera djur än vad som finns på marken.

Folk har inte minskat på hundjakten pga din åsikt. ;) Folk har blivit försiktigare pga att du finns ofta på marken.  ;D
I vissa kretsar är det okej att tjuvjaga lite om ingen ser. (folk söker spänning)
Men ingen vill stå med skammen öppet i byn. Vilket man får göra i många år frammåt om någon kommer på en. ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 27 aug-08 kl 23:50 »
Jag förstår vitsen med det hela, det är inte det. Men det är lite surt att min mark enbart utnyttjas för att storbönderna ska få skjuta mer, för det är ju vad resultatet blir av att småmarkerna i princip inte får skjuta något. Jag menar en älg var 20:e år är ju i praktiken ingen älg alls för mig personligen.

Vi är med i VVO men rent praktiskt så förändrar det ju ingenting för jakten på vår mark, tilldelningen/avskjutningen blir ungefär den samma som om vi inte varit med pga reglerna. Så anledningen att vi är med är alltså att få en bättre viltstam som de med störa marker kan skjuta. Åter igen, jag förstår VVO uppgift och det är ju bra att det fungerar som det gör ur viltvårdssynpunkt, men att vara med för att grannarna ska skjuta mer älg/hjort är faktiskt lite irriterande.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #35 skrivet: 27 aug-08 kl 23:57 »
Jag skämtar inte.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 28 aug-08 kl 00:03 »
Jag förstår vitsen med det hela, det är inte det. Men det är lite surt att min mark enbart utnyttjas för att storbönderna ska få skjuta mer, för det är ju vad resultatet blir av att småmarkerna i princip inte får skjuta något. Jag menar en älg var 20:e år är ju i praktiken ingen älg alls för mig personligen.

Vi är med i VVO men rent praktiskt så förändrar det ju ingenting för jakten på vår mark, tilldelningen/avskjutningen blir ungefär den samma som om vi inte varit med pga reglerna. Så anledningen att vi är med är alltså att få en bättre viltstam som de med störa marker kan skjuta. Åter igen, jag förstår VVO uppgift och det är ju bra att det fungerar som det gör ur viltvårdssynpunkt, men att vara med för att grannarna ska skjuta mer älg/hjort är faktiskt lite irriterande.

Du pratar hela tiden om större marker. Det låter som du har ett agg till rikemansfolk.
Men oftast i ett VVO så är det massor av småmarker som din. Kolla på en karta så ser du hur många olika små remsor all mark består av.
Så du får göra som alla andra. Snacka ihop dig med grannarna så att ni registrera er mark tillsammans som ett jaktlag. Är ni 10 stycken och alla har 20 hektar så räknas det helt plötsligt som 200 hektar och då blir det mera älg att jaga. Vi är 13 stycken som delar på den kalv som vi har blivit tilldelad.

Eller tycker du att du skall få skjuta 1 kalv på dina 20 hektar och dom 10 bönder/jägare som gått ihop i ett jaktlag för att få 200 hektar tillsammans också skall få skjuta 1 kalv?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 28 aug-08 kl 00:04 »
vad f--n... Trevliga grannar!

Får man inte skjuta hundar som attackerar boskap.. Kunde ju vara läge för något sådant. Fast det kommer ju iof med ganska stor sannolikhet inte förbättra grannrelationerna.

Filip Skräplund

« Svar #38 skrivet: 28 aug-08 kl 00:06 »
Jag skämtar inte.

Det verkar som ren provokation.
Skulle nån komma och pissa på min kåk så levde han farligt i fortsättningen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 28 aug-08 kl 00:10 »
Du pratar hela tiden om större marker. Det låter som du har ett agg till rikemansfolk.
Men oftast i ett VVO så är det massor av småmarker som din. Kolla på en karta så ser du hur många olika små remsor all mark består av.
Så du får göra som alla andra. Snacka ihop dig med grannarna så att ni registrera er mark tillsammans som ett jaktlag. Är ni 10 stycken och alla har 20 hektar så räknas det helt plötsligt som 200 hektar och då blir det mera älg att jaga. Vi är 13 stycken som delar på den kalv som vi har blivit tilldelad.

Eller tycker du att du skall få skjuta 1 kalv på dina 20 hektar och dom 10 bönder/jägare som gått ihop i ett jaktlag för att få 200 hektar tillsammans också skall få skjuta 1 kalv?
Ok, jag ger mig. Men jag tror inte jag kommer att orka med allt jidder som det här systemet ger så det blir nog så att vi går ur VVO och sedan får man skjuta älg/kronvilt med måtta istället. Rådjur och vildsvin finns det så det går att gödsla med så där har man ju att jaga iaf.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser