Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart kan man köpa granplantor?  (läst 35587 gånger)

Mangan

SV: Vart kan man köpa granplantor?
« Svar #40 skrivet: 28 aug-08 kl 00:14 »
Tveksamt om jägarna orkar skjuta så mycket så att älgstammen kommer ner i nivåer där man kan välja något annat trädslag än gran. Jag hoppas och tror mer på vilddjuren. Hur är det, kan lo ta älgkalvar?

Rosten

• Närke
« Svar #41 skrivet: 28 aug-08 kl 00:22 »
Tveksamt om jägarna orkar skjuta så mycket så att älgstammen kommer ner i nivåer där man kan välja något annat trädslag än gran.
Det är ju det som man redan lyckast med. På vissa ställen är är älgstammen en katastrof. Vi ligger långt under skogsbolagens önskan.
Vilket har gjort att skogsbolagen har fått prutat på arrendekostnaderna då jägarna lämnar skutan och skaffar mark någon stanns där det finns älg.

Nu pratar skogsbolagena om att göra älgbetesplatser i skogen.

Rosten

• Närke
« Svar #42 skrivet: 28 aug-08 kl 00:24 »
Ok, jag ger mig. Men jag tror inte jag kommer att orka med allt jidder som det här systemet ger så det blir nog så att vi går ur VVO och sedan får man skjuta älg/kronvilt med måtta istället. Rådjur och vildsvin finns det så det går att gödsla med så där har man ju att jaga iaf.
Hur mycket anser du var med måtta?
Älgkalv varje år?
Älgkalv vart annat år?
Vart 3 år?
Vart 4 år?
Vart 5 år?
Vart 10 år?
Vart 20 år?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 28 aug-08 kl 00:33 »
Jaaaa.. Man får väl köra efter VVO rekomendationer på 1 älgkalv var 5:e år då.. Men det jag kan ju lika gärna skjuta en kalv var 5:e år utan att vara med i VVO.

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 28 aug-08 kl 07:33 »
Varför går du inte ihop med dom som har grannmarkerna.
Det tjänar ju alla på.

Så gör vi. Vi har alltså slagit ihop markerna till ett jaktlag i VVO för att få mer att säga till om.
Men när vi jagar så jagar man på sin egen mark. Där man själv har byggt sitt eget jakttorn.
Ingen har rätt att jaga på någon annans mark utan att man har kommit överens om det.
Skulle det smälla när jag är ute och jagar så skickar man ett SMS till jaktledaren. Som har kontakt med alla i "jaktlaget" och med jaktledarna i grannlagen. Så man vet om vi har skjutit eller någon annan.
Så jag kan när som helst gå ut på min mark. Jag älg eller något annat. Skulle jag skjuta något så skickar jag ett SMS till jaktledarn vad jag sköt. Exempelvis grävling. Sitter då någon annan och jagar 5 marker bort så skickar han en förfrågan till jaktledaren om vad som hänt och att man fortfarande kan jaga älg.

Skulle jag ha skjutit den älgkalv som vi har. Så skickar jaktledaren SMS till alla och berättar var den finns. Då dyker det snart upp massa folk som kan hjälpa till att ta ur den och släpa den ur skogen. En i jaktlaget har ett slaktrum. Då dom slaktar köttdjur ibland. Så allt går så mycket smidigar att hjälpas åt.

Jag har också lärt känna mera folk vilket gör att jag kan få hjälp med annat om jag skulle behöva.

Jag brukar byta torn med grannen. Han har ett torn som står på ett ställe där älgen brukade passera.
Jag har jakttorn som står i närheten av skogsvägarna.

Min jaktgranne har svårt att gå till sina torn pga sliten kropp och hög ålder.
« Senast ändrad: 28 aug-08 kl 07:37 av Rosten »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 aug-08 kl 08:13 »
Hejsan.
Grannarna har så stora arealer att vi i princip hamnar i samma situation om man går ihop med dem, jag tror ingen av de angränsande markerna har mindre än 150 hektar, de har, iaf på ena sidan redan gått ihop i ett jaktlag om c:a 1500 hektar så intresset för våra 20 hektar är väl inte så där rackarns stort, våran mark skulle ju inte göra någon skillnad i tilldelningen för dem.

Mangan

« Svar #46 skrivet: 28 aug-08 kl 08:33 »
Det är ju det som man redan lyckast med. På vissa ställen är är älgstammen en katastrof. Vi ligger långt under skogsbolagens önskan.

En katastrof? Börjar det bli jobbigt att hitta älgar, så man måste liksom leta efter dem istället för att de kommer fram till älgpasset och låter sig skjutas? Måste vara jobbigt!

Har aldrig träffat en jägare som säger att det finns mycket vilt. :)
« Senast ändrad: 28 aug-08 kl 08:38 av Mangan »

Rosten

• Närke
« Svar #47 skrivet: 29 aug-08 kl 07:19 »
En katastrof? Börjar det bli jobbigt att hitta älgar, så man måste liksom leta efter dem istället för att de kommer fram till älgpasset och låter sig skjutas? Måste vara jobbigt!
Har du svårt att läsa vad jag skriver? Vi skall ha ett normalt bestånd på kanske 6-8 älgar som bor på marken hela tiden.
Nu har vi besöka av älg som passerar kanske 1-2 gånger om året.
Så du tycker att vi skall leta rätt på dom istället.
Jag har helt ställt in älgjakten. Det skulle ju vara rena katastrofen om man sköt en älg till där.

Vi har 600 hektar och jagar på. Vi har skjutit en älg på 5 år. Jaktlaget till vänster om oss har också skjutit en älg på den tiden. Dom till höger om oss har inte skjutit någon på många år.
Sedan vi fick ett vargrevir där så flyttade alla älgar till andra sidan Tysslingesjön. Dom har nu gott om älg istället. Men när isen lägger sig så flyttar älgen ännu längre söder ut. Så dom jagar intensivt på hösten. Ifall det blir tidig is.

ingvar2

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 29 aug-08 kl 09:33 »
Sakta men säkert glider nu diskussionen in på att det är vargens fel att älgen minskar i omfattning :) Hur många vagar har vi i Sverige...? 200??  Hur många älgar sköts förr om åren av jägare? 300 000-400 000?? Jag talar nu om 70-80 och 90-talet..Är det då nån som undrar varför älgen har minskat? I synnerhet som man helst bara sköt kalvar, och ville spara tjurarna för att få större horn..Tjurar förökar sig som bekant inte.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 aug-08 kl 09:47 »
Jag skrev igår ett inlägg om varg kontra älgens minskning i antal, http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=7382.510, inlägg från klockan 10:35.

jag kan inte hitta några belägg för att älgens minskning i antal totalt sett kan härledas till vargens ökade antal, dock kan det ju tänkas att älgens antal minskar i området för vargens revir. Dessvärre är ju detta ett faktum som vi är tvugna att leva med om vi ska ha varg i Sverige, NÅGONSTANS måste de ju leva och där de lever blir det förmodligen färre älgar. Men den minskade älgförekomsten verkar vara mkt lokal så att prata om en allmänn älgbrist tror jag är lite överdrivet.

Charlotte

• -
« Svar #50 skrivet: 29 aug-08 kl 10:01 »
 Självklart blir det älgbrist där det finns för mycket varg, inte ens när Rosten talar om precis hur älgarna flyttar så går det att förstå problematiken med för många vargar i ett område...
                                                         Mvh
                                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 29 aug-08 kl 10:04 »
Läs mitt inlägg igen Charlotte!
"jag kan inte hitta några belägg för att älgens minskning i antal totalt sett kan härledas till vargens ökade antal, dock kan det ju tänkas att älgens antal minskar i  området för vargens revir."
...
Men den minskade älgförekomsten verkar vara mkt lokal så att prata om en allmänn älgbrist tror jag är lite överdrivet.

Charlotte

• -
« Svar #52 skrivet: 29 aug-08 kl 11:57 »
Ingen skriver väl om minskning Totalt sett, det vore märkligt om älgen minskade hos mig pga av varg som inte finns...
Lika logiskt som att Vargen inte dödat någon på 100 år eftersom vi inte haft några vargar...
Det är i vargtäta områden som älgen försvunnit/minskat kraftigt pga av vargen... I dessa områden råder alltså älgbrist, själv är jag ingen älgjägare... Men den som själv är intresserad av att jaga älg borde kunna sätta sig in i att det är ett problem för dem som drabbas. Eller är det mer okej om vargen rensar rent än om det är en granne med storskog som gör det?
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 29 aug-08 kl 12:25 »
Ingen skriver väl om minskning Totalt sett, det vore märkligt om älgen minskade hos mig pga av varg som inte finns...
Lika logiskt som att Vargen inte dödat någon på 100 år eftersom vi inte haft några vargar...
Det är i vargtäta områden som älgen försvunnit/minskat kraftigt pga av vargen... I dessa områden råder alltså älgbrist, själv är jag ingen älgjägare... Men den som själv är intresserad av att jaga älg borde kunna sätta sig in i att det är ett problem för dem som drabbas. Eller är det mer okej om vargen rensar rent än om det är en granne med storskog som gör det?
                             Mvh
                           Charlotte

Jo NU är du inne på själva problemet! Jägarna vill själva döda älgen, problemet är alltså konkurrens om bytet. Du har ju tidigare sagt att du inte vill utrota vargen, kan du förklara för mig hur man ska kombinera det faktum att vargen äter älg och att jägarna vill ha kvar ensamrätt på älgen?

Även om nu man har mark inom ett vargrevir så är det inte automatiskt slut med jakten heller:
"Vid älgtätheter på 10-15 älgar per 1000 hektar kan älgstammen fortfarande beskattas med cirka 2 respektive 4 älgar per 1000 hektar utan att reduceras. Vid tätheter ner mot 5-6 älgar per 1000 hektar, minskar det möjliga jaktuttaget till maximalt cirka 0.5-1.0 älg per 1000 hektar. Vid ännu lägre älgtätheter, mindre än 5 per 1000 hektar, finns inget utrymme för jakt alls. Det vill säga, då tar varg och björn hela den årliga produktionen i älgstammen. ", saxat från Jägarförbundets sida

För de enskilda jägarna är det ju givetvis tråkigt att älgjakten uteblir på några få områden men jag anser inte att detta är ett tillräckligt starkt argument för att börja skjuta av den lilla vargstam vi idag har.

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 29 aug-08 kl 12:47 »
Älgen har minskat till största del av medvetet avskjutande pga krav från skogsbolagen.

I vårt fall så har älgen flyttat bort från vargen. Då vår jaktmark ligger i direkt anslutning till vargens bostad. Att vargen inte har flyttat bostaden ännu kommer an på att det är slättland/mosse utan lämpligt ställe att bygga en bostad på. Men förmodligen så kommer vargen för eller senare att hitta ett lämpligt ställe som ligger närmare maten än i dag. Då kommer älgen tillbaka.

Så nu är vi uppdelade i 2 läger. Det ena anser att vi skall söka upp dom få älgar som finns kvar. Precis som Mangan skrev. Så att vi kan döda dom. För då får vargen ännu mindre mat. Vilket gör att den flyttar.

Själv så tycker jag att det bara är att låta naturen ha sin gång. Att jaga efter den lilla älgspillra som finns kvar är meningslöst. Då är det bättre att tillbringa tiden hemma på gården med att vargsäkra dom kommande fårens hage.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 29 aug-08 kl 12:50 »
En vettig inställning och ett vettigt inlägg!

Rosten

• Närke
« Svar #56 skrivet: 29 aug-08 kl 13:12 »
För de enskilda jägarna är det ju givetvis tråkigt att älgjakten uteblir på några få områden men jag anser inte att detta är ett tillräckligt starkt argument för att börja skjuta av den lilla vargstam vi idag har.
Det är  inte bara älgjakten som försvinner. I samma område som vargen finns har man också gott om lodjur.
Förra året så ställde jag in all jakt.
För några år sedan så var vi 2 sycken som arrenderade 550 hektar mark.
Nu är jag ensam på 24 hektar. Då det i princip är soprent på djur. (älg, rådjur, räv, hare, och grävling)
För 2 år sedan så var det snö på marken. Jag hällde då ut allt slaktavfall från en älg. Sedan satte jag upp min viltkamera. Efter 4 veckor plockade jag ner den. Inte en bild. Inte ens vargen gick runt på min jaktmark. Ändå är det jättenära till dess lya. 
Marken är 1.5 km lång. Så jag bestämde mig för att gå över hela marken för att räkna spår.
Det fanns inte ett enda spår på dom 1.5 km. Förutom några spår av ekorre och skogsmus.
Efter att det hade varit snö i 4 veckor!

Så om djuren hade följt bergen så hade vargen flyttat för länge sedan. Men djuren var smartare och flyttade ut på slätten. Där det inte fanns någon bostad för vargen. Så djuren befinner sig närmare folk och staden. (Örebro) Dom som har jaktmark där pratar lyriskt om drömjakter. Då dom också har fått in massor av vildsvin.

Mangan

« Svar #57 skrivet: 01 sep-08 kl 08:21 »
Har du svårt att läsa vad jag skriver? Vi skall ha ett normalt bestånd på kanske 6-8 älgar som bor på marken hela tiden.
Nu har vi besöka av älg som passerar kanske 1-2 gånger om året.

Ja, det förvånar mig inte att ni vill ha älg så ni kan skjuta tills ni blir nöjda.

Dags att återgå till 60-talets nivåer på älg?

Mangan

« Svar #58 skrivet: 01 sep-08 kl 08:29 »

Så nu är vi uppdelade i 2 läger. Det ena anser att vi skall söka upp dom få älgar som finns kvar. Precis som Mangan skrev. Så att vi kan döda dom. För då får vargen ännu mindre mat. Vilket gör att den flyttar.

Jag tycker inte du skall ljuga om vad jag skriver, vargarna har inget med detta att göra (mer än att de äter älg, vilket är bra).

Om ni vill skjuta älg, gör gärna det. Men att hålla ner älgstammen på en rimlig nivå, det klarar inte jägarna. Jag är fullständigt övertygad om att jägarna tröttnar lång före vargen, och långt före älgstammen är nere på 60-talets nivå igen.

Alltid lika roligt att se jägarförbundets propaganda i tidningarna om hur lite älg det finns, kommer alltid i älgjaktstider Sanningen är väl snarare att jägarna har vant sig vid en otroligt hög stam som varit på 70-80-90-talen, men som nu äntligen är på väg ner.

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 01 sep-08 kl 17:30 »

Jag tycker inte du skall ljuga om vad jag skriver, vargarna har inget med detta att göra (mer än att de äter älg, vilket är bra).

Om ni vill skjuta älg, gör gärna det. Men att hålla ner älgstammen på en rimlig nivå, det klarar inte jägarna. Jag är fullständigt övertygad om att jägarna tröttnar lång före vargen, och långt före älgstammen är nere på 60-talets nivå igen.

Alltid lika roligt att se jägarförbundets propaganda i tidningarna om hur lite älg det finns, kommer alltid i älgjaktstider Sanningen är väl snarare att jägarna har vant sig vid en otroligt hög stam som varit på 70-80-90-talen, men som nu äntligen är på väg ner.

Men du skrev ju att vi skulle söka upp älgarna. Eller gjorde du inte det?
Inte heller jag har skrivit att vargen är ansvarig för det minskande älgstammen. Jag skrev citat:
Älgen har minskat till största del av medvetet avskjutande pga krav från skogsbolagen

Men nog kan älgjägarna skjuta ner stammen till 60-talsnivå om man vill. Men eftersom det finns jaktvårdområden som har till uppgift att vårda viltet. (inte vårda nyplantering)
Så finns inte det intresset sett från jägarnas håll. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser