Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart kan man köpa granplantor?  (läst 35722 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Vart kan man köpa granplantor?
« skrivet: 19 aug-08 kl 21:39 »
Hallå gott folk och alla andra!
Jag har varit runt och inspekterat skogen ordentligt nu för första gången och efter det har jag funderingar på att plantera lite granar under och omkring en kraftledning som går över ägorna. Tanken är att det ska bli julgranar av dem så småningom, då får man iaf lite nytta av den annars ganska värdelösa marken under kraftledningen.

Nu till frågorna som jag hoppas någon kan svaren på..
  • Hur tätt ska granar planteras? 2 meters mellanrum eller?
  • Vart kan man köpa plantor (i mindre partier, typ ett hundratal)? Gården ligger mellan Norrköping, Katrineholm, Finspång så det får ju gärna vara i närheten..

Rosten

• Närke
SV: Vart kan man köpa granplantor?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 22:31 »
Du kan få ersättning av elbolaget om du sköter om marken under kraftledningarna.
Kraftledningarna är annars det perfekta stället att odla vilt till jakt.
Så endera odlar du julgranar och får pengar eller också odlar du vilt och får kött i frysen. Förutsätt att du inte har lodjur på marken.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 22:41 »
Du kan få ersättning av elbolaget om du sköter om marken under kraftledningarna.
Kraftledningarna är annars det perfekta stället att odla vilt till jakt.
Så endera odlar du julgranar och får pengar eller också odlar du vilt och får kött i frysen. Förutsätt att du inte har lodjur på marken.
tackar för svaret! Ska kolla upp det där med ersättningen direkt i morgon, både julgranar och pengar för att man har dem vore ju schysst. Vilt finns det ganska gott om ändå, både kronhjort, dovhjort, älg, vildsvin och rådjur.. Men vad menar du med "odla vilt"?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 aug-08 kl 22:45 »
Läge att först kolla vad som gäller beträffande ledningsgatans skötsel. Det är troligt att ledningsägaren har rätt att röja i gatan, och det kanske inte granarna tycker är så lustigt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 aug-08 kl 23:01 »
Jo det måste ju kollas upp.. Vore ju inte roligt om det en julidag om c:a 9 år låg en hög med röjda granar under kraftledningen.. :)

Fömodligen vill man ha det skriftligt att de avsäger sig skötseln och överlåter den på oss, så att man iaf kan kräva lite ersätting om de av misstag skulle råka kapa granarna...

Ska ringa och höra med dem i morgon som sagt, det borde väl inte vara ett alltför ovanligt önskemål antar jag..

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 00:17 »
Läge att först kolla vad som gäller beträffande ledningsgatans skötsel. Det är troligt att ledningsägaren har rätt att röja i gatan, och det kanske inte granarna tycker är så lustigt.
Man får en liten ersättning om man sköter om ledningsgatorna. Min bror plöjde upp en bit av ledningsgatorna och planterade en viltåker.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 00:24 »
Men vad menar du med "odla vilt"?
Plantera exempelvis jordärtskockor eller liknade viltfoder. Grundstammar från äppleträd, rönn och liknade träd kan man toppa lågt så att man får en buske med massor av foder till djuren.  Ändra biotopen så att exempelvis fasan trivs genom att plantera enbärsbuskar mm. Vilket man sedan kan använda när du skall röka kött i framtiden.

Sök på "Viltåker"
« Senast ändrad: 20 aug-08 kl 00:28 av Rosten »

Mangan

« Svar #7 skrivet: 20 aug-08 kl 09:45 »
Skall du odla julgranar kan man göra en del med gödsling och toppning och plantval för att få till dem. Skall du ha så små mängder plantor, ringer du närmaste plantskola och ser om de har en slatt över.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-08 kl 09:55 »
Tackar för svaren!

Jag pratade med Vattenfall idag, det är de som äger ledningen, och enligt honom så fick man inga pengar för att sköta ledningsgatan men genom att skriva ett "julgrans-kontrakt" så kunde man få tillstånd att odla upp granar under ledningen så länge man höll sig inom ett antal regler de hade, gjorde man inte det så fick man betala den röjningskostnad som de hade för att plocka bort granarna.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 aug-08 kl 10:09 »
Skall du ha så små mängder plantor, ringer du närmaste plantskola och ser om de har en slatt över.

Hmm.. Närmaste plantskola som jag kan hitta ligger 10-12 mil bort..

Men jag ska ta och prata med en bekant, hans far är aktiv i en orienteringsklubb och de planterar julgranar för senare försäljning.. Han borde ju ha lite kontakter.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 aug-08 kl 20:59 »
Jag har nu fått tag i granplantor via Svenska Skogsplantor (http://www.skogsplantor.se), de kunde även leverera hem för några hundralappar. Om det nu är någon annan som är intresserad av julgransplantering så kan jag säga att priset för en granplanta (bar-rot, av lite större modell 25/50 (??)) är 2.70:- + 30% påslag för beställningar under 1000 st + moms, dvs c:a 4.40:-/styck, där till tillkommer en okänd summa i frakt.

Dock beslutade jag mig för att beställa i vår, dels för att jag såg att de hade viltvårdsplantor (slånbär och nypon) som jag också vill köpa och plantera på några åkerholmar och dessa plantor sålde de bara på våren (måste beställas under vintern), och dels för att jag i vår tänkte låta grisarna jordbearbeta lite innan jag planterar..

Vad gäller viltåkern som jag också blev lite intresserad av kan jag säga att det inte gick att genomföra på vår mark.. Eftersom att vi har så lite mark (20 hektar) så skulle det förmodligen kunna komma i strid med jaktlagens paragraf 34, "olovligt lockande av vilt".
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 21:06 av _Mårten_ »

ingvar2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 aug-08 kl 09:21 »
Vem som helst får väl så en viltåker om man vill ??? Du måste ju inte skjuta djuren när dom går där och betar, något jag för övrigt inte tycker man ska göra oavsett hur stor mark man har..Även jägare kan ju behöva röra på sig lite, och försöka söka upp viltet istället ::)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 aug-08 kl 09:39 »
Njaa.. Det kan säkert bero på det..
§34 i jaktlagen säger så här:
"Det är inte heller tillåtet att utan lov locka vilt från någon annans jaktområde genom utfodring eller på något annat sätt."

Eftersom att mina 20 hektar är ett ganska långsmalt skifte (c:a 400-500 m. brett) så kan jag ju knappast ensam hävda att det rör sig om viltvård, viltet behöver ju nästan bara snubbla lite åt sidan så är de på grannens marker..  :)
Så skulle grannarna surna till så skulle jag förmodligen kunna fällas för brott mot jaktlagen genom att jag lockar över "deras" vilt till min mark.

kanka

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 27 aug-08 kl 09:50 »
Viltet bryr sig nog inte om du odlar till dina egna djur eller till dem. Dina djur behöver väl också mat ;).
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 aug-08 kl 09:56 »
hehe.. Jag får väl märka "mina" hjortar och rådjur med sprejfärg..  :)

Har man en liten mark som vi har ska man nog akta sig lite för att anlägga viltåkrar efter vad jag har förstått, eller iaf få OK från grannmarkerna först. Men jag har inte lust att prata med dem om det för det är sådant jävla tjat om den där jakten och om vad jag bör skjuta i antal djur för att inte bli illa omtyckt.. Nästa medlem i jaktvårdsområdet som har åsikter om antalet djur jag bör skjuta ska jag be att stoppa upp bössan i håligheter där varken sol eller måne lyser..  ;D
Nej vars, inte riktigt så illa är det väl kanske men det är nästan lite förolämpande att så många ringer och påminner en om vad jag bör göra och inte göra på vår egen mark, precis som om man skulle fllytta in för att påbörja en veritabel viltslakt..  >:(
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 10:20 av _Mårten_ »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 aug-08 kl 10:43 »
Jo jag funderar på om vi ska gå ur det där jaktvårdsområdet, ska vara med ett tag och se hur det känns. Det finns ju skrivna regler och tilldelningar för den del av viltskötselområdet (c:a 9000 hektar) som vi tillhör och egentligen så har ju alla jaktmarker där i samma rätt att fälla vilt.. Men sedan finns det ju "låtsas-regler" (som främst de som äger stora marker propsar på..  :)) som sägar att om man har en mindre mark så ska man skjuta vilt procentuellt efter storleken på marken.. Och enligt vad jag har fått höra så borde vi skjuta max en älgkalv var 5:e år, en älgko var 20:e år ungefär, kronhind/kalv vartannat år..

;D Det är ju nästan så att tilldelningen är bättre om man är ett licenslöst område..

kanka

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 27 aug-08 kl 11:17 »
Vad jag menade var att viltet inte bryr sig om det är till dina tamdjur eller dem. Här tuggar älgen gladeligen i sig havren som vi sått för vår egen del. Det kan ju anses som lockande av andra, själv vill jag inte ha dem där. Har sagt till flera gånger men då kommer de när det är mörkt. Haren tuggade gladeligen i sig mina kålplantor trots att den inte var inbjuden, så var går gränsen för lockande då man har en egen besättning.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

ingvar2

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 aug-08 kl 11:56 »
Nu satte du fyr... :DNu kommer detta bli en jakttråd istället....

Våra marker är precis lika smala som dina, nog ännu smalare på sina håll, men däremot långsträckta..
Och jag sår då en viltåker precis hur mycket jag vill, men jag jagar ju iofs inte..Men vill grannarna, som är skjutglada, ha in rådjuren dit så får dom väl lätta på plånboken och offra några m2 för att så en egen åker!  Djur så det räcker för att äta upp det finns.

Det här med jakten är ett område som irriterar mig väldigt mycket, när det är älgjakt så förutsätts det att dom får driva över våra marker, för så har dom ju alltid gjort, och det säger jag inget om, men däremot att dom infört en regel om att man måste delta i jakten för att få nåt kött!.
Jag har varken tid eller intresse att delta, men när vi bidrar med mark, viktig mark dessutom, dels pga sitt utseende, många hektar skulle bli värdelösa att jaga på `bakom´ vår mark, och dels för att vi utfodrar djuren, så tycker jag att det vore anständigt att man åtminstone fick en liten köttbit!

Nu har vi själva blivit ägare till gården, så snart får vi nog ta en diskussion om det, men det är ju som sagt ett brännhett ämne så då får man nog räkna med en viss utfrysning...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 aug-08 kl 12:10 »
Ja risken för att det blir en jakttråd är överhängande.. :)

larso eller någon annan moderator kanske kan klippa tråden och flytta "jakt-delen" till ett mera passande ämne.

Jo visst verkar jakten kunna bli en trätefråga, det skulle nog inte vara första gången det hände. Du menar alltså att grannmarkerna vill att du lånar ut din mark för deras jakt utan någon som helst form av kompensation? Jad, då hade nog jag också blivit ganska irriterad, minst sagt! :)

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 27 aug-08 kl 12:16 »
För att i någon mån återföra tråden till skogsodling, ett tips om en praktisk manick för flyttning av plantor.
Plantorna bör vara ganska små för att resultatet ska bli bra.
Transportbrickan är ett oundgängligt tillbehör.
Jag har själv en sån, köpte den nån gång på 80-talet.

http://www.silvitec.se/Plantforflyttning.asp
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser