Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?  (läst 29751 gånger)

louise

• Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #40 skrivet: 18 aug-08 kl 22:24 »
Ge mig namnet på firman!!

Å definiera en "bra" fil. Vad är det jag ska köpa?

Men firman först, det där med fil är en nödlösning.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #41 skrivet: 18 aug-08 kl 22:28 »
Ingen aning, jag har bara små sågklingar som man kasserar när man slipat klart. Men jag har sett paketet när han skickar den, det ser maffigt ut.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 18 aug-08 kl 22:42 »
Tapio - varför rangordnar du verktygen just i den ordningen?

Hörde nu att Beijer har rea, nu kanske det är dags, jag ska få en ny maskin! Vinkelslipen är högsta prioritet, kan inte kapa ved annars, klingan är dödsslö.

Halaj!

Vinkelslipen.
Maskiner som förstör, pajar klyver mm. (vinkelslip, tigersåg, borrhammare mm.) kan man köpa billiga för resultatet blir inte bättre med en dyr maskin. De dyra är bättre på annat sätt.
Maskiner man bygger upp med (sticksåg, elhyvel mm.) skall man lägga mer pengar på för man vill få räta vinklar, plana ytor, exakta mått mm. På det man bygger.

Skruvdragaren.
De billigaste har inte ens två olika hastigheter, vilket man måste ha. Dessutom verkar de alltid ha batterier som tröttnar fort. Inte per laddning utan över tiden. Men alla batterier har en begränsad livslängd. Och det är batteriet du betalar för. Maskinen medföljer.
Därför vill jag inte köpa en för dyr batterimaskin utan jag tycker att mellanprisklass är lagom.

Varmluftpistol.
Så simpel teknik att inte mycket kan gå sönder. Det finns en fläkt och en värmetråd där i pistolen. Inget mer. Det finns inget behov av noggranna 20 stegs effektlägen. Det reglerar man med hur nära man håller pistolen ändå.

Högtryckstvätten.
Alla tvättar har högt tryck, 120-140 bar, även de allra billigaste. Vad de billiga inte har är flöde. Det går bra att tvätta en bil med taskigt flöde, men försök att spruta bort mossa på ett papptak eller en klippa. Det går inte utan gott flöde. Då får man springa fram och tillbaka mellan en kvast och tvätten hela tiden. Det är frustrerande när maskinen inte gör sitt jobb.

//T

Tapio

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 18 aug-08 kl 22:49 »
Ge mig namnet på firman!!

Å definiera en "bra" fil. Vad är det jag ska köpa?

Men firman först, det där med fil är en nödlösning.

Halaj!

Du kanske kan prova Muhrens i Gbg:
http://gulasidorna.eniro.se/query?what=ip&advert_code=10455251&referring_what=cs&search_word=Muhrns+Sliperi

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 18 aug-08 kl 22:58 »
Jag insåg idag att jag vill ha en eldriven motorsåg. Alla sådana jag kollat på har sett ut som smäck. Husqvarnas dyraste kostar under 2000 och de har ingen bensinsåg alls som är så billig. Då blir farbrorn misstänksam. Någon som har goda rekommendationer?

Ett önskemål: svärdet skall sättas fast med bultar och muttrar, inte någon snabbkoppling.
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 23:00 av Ulric »

louise

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 aug-08 kl 23:06 »
Fick nyss tips om den lokala sliparen: Lås- och slipexperten, Borås.

Filip Skräplund

« Svar #46 skrivet: 18 aug-08 kl 23:07 »
Elsåg med så hög effekt som möjligt är bra har jag hört av vedeldande villaägare.
Husqvarna eller Jonsered är nog inte fel.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #47 skrivet: 18 aug-08 kl 23:08 »
Att slipa vedkapklingor själv brukar inte vara någon idé, vare sig man använder fil eller vinkelslip. Bättre då att lämna klingan till någon som har bra utrustning för att slipa och skränka den kontrollerat, det är väl värt besväret att betala en slant eller en gentjänst för detta. Men min erfarenhet av sågklingeslipare är att de brukar ta god tid på sig och man får tjata innan man får tillbaks klingan, man ska alltså helst lämna in den för slipning när man just är klar med årets vedkapning. Eller också skaffar man två kapklingor så kan man använda den ena medan man får den andra slipad.

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 aug-08 kl 23:12 »
helvete.. men de här verkar vara en stor firma. Å folk har ju sågat klart nu.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 18 aug-08 kl 23:44 »
Husqvarna och Jonsered är identiska och hör till smäckgänget.

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 18 aug-08 kl 23:45 »
Men min erfarenhet av sågklingeslipare är att de brukar ta god tid på sig och man får tjata innan man får tillbaks klingan, man ska alltså helst lämna in den för slipning när man just är klar med årets vedkapning.
Verkar vara samma problem med leveranstider över hela landet.

jenses

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 19 aug-08 kl 00:34 »
Jag insåg idag att jag vill ha en eldriven motorsåg. Alla sådana jag kollat på har sett ut som smäck. Husqvarnas dyraste kostar under 2000 och de har ingen bensinsåg alls som är så billig. Då blir farbrorn misstänksam. Någon som har goda rekommendationer?

Ett önskemål: svärdet skall sättas fast med bultar och muttrar, inte någon snabbkoppling.

Tja, då blir det nog svårt...
Annars rekommenderas en sånt här
Kostar bara lite mer än 2000 papp såklart.

Vurre

« Svar #52 skrivet: 19 aug-08 kl 21:38 »

Om du nu ska sno Lollos tråd: varför en eldriven motorsåg? De är inte till någon större nytta alls. En motorsåg är en motorsåg.
snus? vad är priset på en pris?

Vurre

« Svar #53 skrivet: 19 aug-08 kl 21:46 »
Jag har gått och funderat under dagen över Lollos inköpsfunderingar och tänker på hur vi har det här. Jag har en hel del grejer, men det är egentligen inte så mycket som är mitt. Jag delar saker, eller lånar, eller samäger i bolag. Nu har vi kommit på att vi kommer att behöva en bra högtryckstvätt under ett par dar men inte går vi och köper en för det, vi hyr/lånar av en storbonde som har en bra sån.

Sågklinga har vi i bolag med grannlaget, liksom vedkap. Vi delar potatisplog och kupplog med några. Det är väl skottkärran och traktorn som är egna... och såmaskinen, tyvärr...

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 19 aug-08 kl 22:47 »
tycker också det ska fungera så! men.. det verkar inte funka så här. alla ska ha sitt eget. Men jag lånar hemskt mkt av en i grannbyn. Men, liksom, jag har ju inget att erbjuda tillbaka.

Vurre

« Svar #55 skrivet: 19 aug-08 kl 22:50 »
Nu kommer jag ihåg varför jag flyttade från Västergötland.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 19 aug-08 kl 23:01 »
Om du nu ska sno Lollos tråd: varför en eldriven motorsåg? De är inte till någon större nytta alls. En motorsåg är en motorsåg.

Trådens ämne är vilka tillverkare som är bra och vilka som är dåliga.

Jag har redan flera bensindrivna motorsågar. Jag har också lidit av föreställningen att det inte behövs något annat. Jag har sedermera kommit till insikt. Bland annat slipper Ulva berätta att jag lukter bensin. Vidare är el billigare och mer miljövänligt än bensin. En till synes bagatellartad fördel är att elmotorn inte behöver "startas". Det finns alltså fördelar, men det är tusan så svårt att hitta någon tillverkare som drar nytta av dem.

Filip Skräplund

« Svar #57 skrivet: 19 aug-08 kl 23:08 »
Bland annat slipper Ulva berätta att jag lukter bensin. Vidare är el billigare och mer miljövänligt än bensin.

Alkylatbensin luktar inte bensin.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 19 aug-08 kl 23:20 »
Alkylatbensin luktar mer än el, är mindre miljövänligt än el och dyrare än el.

Filip Skräplund

« Svar #59 skrivet: 19 aug-08 kl 23:36 »
Alkylatbensin luktar mer än el, är mindre miljövänligt än el och dyrare än el.

Nu ska du inte bli sur för att jag avslöja're som fulbensinsågare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser