Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?  (läst 26636 gånger)

louise

  • Gäst
Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« skrivet: 16 aug-08 kl 16:58 »
Jag ställer alltid frågor om enskilda maskiner här. Men det är så mycket jag behöver och vet aldrig vad som är kvalitet. Kan man rangordna märkena lite? Vilka ska man undvika å vilka är gedigna? Tex behöver jag nu en vinkelslip, en skruvdragare, varmluftspistol, högtryckstvätt.. 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 17:07 »
Skyddsglasögon behöver du också!

Undvik lågprismärken på stormarknader, dvs såna maskiner som kostar bara ett par tre hundra spänn fast dom ser rätt komplicerade ut.

Best Tools, Ferm och allt vad dom heter.

Annars duger det mesta.
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 17:16 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 17:22 »
Det avgörande vid val av verktyg är den beräknade användningsfrekvensen av detsamma.
Kommer det att användas ett fåtal gånger om året så duger de billigaste märkena på lågprismarknaden.
Används de varje vecka året om så måste de få kosta en slant.


Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 17:26 »
jag tycker faktiskt att lågprismärkena fyller en funktion och att de mycket väl kan vara prisvärda. Om det är maskiner som man inte använder så frekvent, i mitt fall ex. värmepistol och handöverfräs så tycker jag att det är onödigt att istället för 120:- lägga på minst 1000:- för att få ett bättre märke. Jag använder kanske värmepistolen och handöverfräsen några gånger per år och då duger de billigaste märkena alldeles utmärkt!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-08 kl 17:28 »
Sedan har en del saker helt enkelt blivit billigare, här hadde de häromveckan extrapris på dewalt. 2400:- för kapsågen och 900kr för skruvdragaren. Och bland lågprisvaror har jag märkt en stor kvalitetskillnad mellan biltemas billigaste verktyg och den som är några kronor dyrare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #5 skrivet: 16 aug-08 kl 18:39 »
Jag ställer alltid frågor om enskilda maskiner här. Men det är så mycket jag behöver och vet aldrig vad som är kvalitet. Kan man rangordna märkena lite? Vilka ska man undvika å vilka är gedigna? Tex behöver jag nu en vinkelslip, en skruvdragare, varmluftspistol, högtryckstvätt.. 
Jag köpte min Bosch "blå" vinkelslip i början av 90-talet. Funkar fortfarande lika bra som en ny. Bosch blå är industrimaskin. Deras hobbyvariant är "grön"
Skruvdragare kör jag också Bosch "blå"
Varmluftspistol använder jag sällan så därför köpte jag den billigare Bosch "grön"
Högtryckstvätt köpte jag en lite dyrare Kärcher. Mest för att man kunde koppla den på varmvattenkranen. Så att det blev en lågpris hetvattentvätt.
Den är fruktansvärd bra att få bort gammal olja, fett mm. Det är bra att testa att tvätta oljiga händer under kallvatten så förstår man direkt vilken fördel det är med varmt vatten.
Har sparat masssor av tid och avfettningmedel på det köpet.
Tyvärr är Kärcher ett lågprismärke så man märker att det knappast är en livslång investering. Men i övrigt så är jag nöjd med den.

Om jag skulle ångra en av dessa produkter så är det Kärchertvätten. Men tyvärr så hade jag inte mera pengar när jag köpte den.
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 18:42 av Rosten »

louise

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-08 kl 20:20 »
Men vad heter märkena som är bra?

guba

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-08 kl 22:28 »
Makita och Hitachi.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #8 skrivet: 16 aug-08 kl 22:29 »
Men vad heter märkena som är bra?
Bosch "blå", Metabo, Flex är tre märken som jag håller högt.
Tyvärr så är dom också dyra. Men dom funkar alltid och i massor av år framåt.

louise

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #9 skrivet: 17 aug-08 kl 10:04 »
jag trodde makita å hitachi var skitmärken..?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #10 skrivet: 17 aug-08 kl 10:10 »
Nej, bruksbo och  meec är skitmärken, men ibland helt ok ändå.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #11 skrivet: 17 aug-08 kl 10:29 »
Halaj!

Man behöver inte ha någon större koll på vad märkena heter.
Det räcker att kolla prislappen.
Viktigare är nästan var man handlar.
Biltema, ÖB, Rusta har bara billigt skit.
Claes Ohlson och silvan har billigt skit blandat med mellanklass
Harald Nyborg, Jula, K-rauta, Hornbach och Bauhaus har blandat.

Själv skulle jag köpa:
Vinkelslip: billigt skit
Skruvdragare: mellanklass, Black & Decker, Grön Bosch, kanske t.o.m. en AEG
Varmluftspistol:  billigt skit
Högtryckstvätt: den dyraste du hittar. Kärcher.

Jag hade tidigare en Alto högtryckstvätt. Den var rena skiten. Många andra i bekantskapskretsen vittnar om Altos tvivelaktiga kvalitet. Så köpte jag en Kärcher. Jag är sååå nöjd!

Med grön Bosch har jag haft otur kanske, men jag har fått slänga flera sådana diverse elmaskiner.

//T


ingvar2

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #12 skrivet: 17 aug-08 kl 11:20 »
Tycker det är hopplöst att svara på när man inte vet hur mycket, och vad du ska ha dom till?
Jag är rätt slarvig av mig och får ofta grejerna liggande kvar här och där, så det blir att jag handlar de flesta verktygen på Jula, jag tycker dom har en bra blandning av bra och lite dyrare grejer respektive ett lågprissortiment som ofta funkar utmärkt till vardagssysslor. Jag köpte en skruvdragare där för 149 kr, den gick i många år, byggde en mindre lagård med den, skruvade plåt osv.. Den hade säkert funkat än om jag inte hade skruvat isär den för jag ville bygga en annan grej av delarna ::) Nu har jag en 1000-kronors B&D, och visst funkar den, men batterierna tar slut mycket fortare.
Häromdan backade jag över min cirkelsåg med traktorn, då var jag glad att det inte var en 2000-kronorsmodell, och den har funkat i 10 år, nu köpte jag en ny på Jula för 600kr, och den verkar funka  för mina behov.
Dom riktigt små vinkelsliparna för 129 kr är däremot i sämsta laget..Men är dom 10 ggr sämre än en för 1200 kr? Nä, det tycker jag inte.
Makita och dom här är ju proffsmaskiner, och kostar därefter..

Så det beror ju helt på hur mycket du ska använda dom.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #13 skrivet: 17 aug-08 kl 11:54 »
Så det beror ju helt på hur mycket du ska använda dom.
Eller hur mycket tid och antalet mil du måste åka för att hämta en ny när den gamla har gått sönder.
Med kvalite så vet man att dom alltid funkar.

louise

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #14 skrivet: 17 aug-08 kl 12:31 »
ja, jag vill inte att de går sönder. Där räknar jag allt min tid. Att bråka en gång om året/maskin och för det köra åtta mil. Lär ta en halv dag för varje maskin. Det är därför jag vill ha nåt dyrare som håller.

Det här ska jag ha grejerna till:

Vinkelslip: regelbundet slipa vedkap, gödselspridare å andra verktyg. Kapa pinnar när jag bygger. Slipa golv, skrapa av färg från maskiner när de renoveras

Skruvdragare: stängsling, bygge lär ju bli oändligt mycket, både ladan och huset ska totalrenoveras, borra hål,

Varmluftspistol: hela huset+ fönster måste målas om. när det väl är gjort är det nog dags att börja om på vissa fasader. Desinficiera bikupor.

jenses

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #15 skrivet: 17 aug-08 kl 12:35 »
Tyvärr är Kärcher ett lågprismärke ...
Kärcher ett lågprismärke ?
Det kan nog inte stämmer, men de sälja säkert också maskiner i budgetklassen.
I Tyskland är Kärcher t.o.m. beteckningen för hela maskinfamiljen högtryckstvätt...

guba

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #16 skrivet: 17 aug-08 kl 13:15 »
jag trodde makita å hitachi var skitmärken..?
Nejdå, de äldsta maskinerna jag har idag är tigersåg,cirkelsåg, borrmaskin och skruvdragare av märke Makita och en elhyvel och borrmaskin av märke Hitachi.
De är inköpta -89 - -91 och alla fungerar utomordentligt bra än idag efter sjutton års mer eller mindre yrkesverksamt arbete.
Cirkelsågen har fått nya kol ett par gånger och Hitachi borrmaskinen har fått en ny avtryckarknapp.

Cirkelsågen kostade drygt 3000:- då för sjutton år sedan, mycket pengar då men väl investerade tycker jag.

louise

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #17 skrivet: 17 aug-08 kl 13:24 »
Är inte skruvdragare å borr samma maskin? Varför har du två olika?

Okej, nu börjar jag få koll på märken. Nån sorts minimiprestande på dem då?

Särskilt skruvdragare är jag trött på klena. Lånade en Makita av grannen, den orkade knappt igenom mina tvåtumsreglar jag skulle göra hål i.

guba

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #18 skrivet: 17 aug-08 kl 13:41 »
Är inte skruvdragare å borr samma maskin? Varför har du två olika?
Särskilt skruvdragare är jag trött på klena. Lånade en Makita av grannen, den orkade knappt igenom mina tvåtumsreglar jag skulle göra hål i.
Två borrmaskiner har jag, Hitachin är stark som en oxe, kommer inte ihåg w nu men den blandar både betong och fix utan problem, Makita borrmaskinen är lite klenare och används till just borrning i trä och metall.

En skruvdragare för mig är en batteridriven historia, min Makita som är aderton år gammal skruvar jag trallskruv med från morgon till kväll med två batterier utan problem. Batterier har jag bytt tv å gånger under dessa år.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #19 skrivet: 17 aug-08 kl 13:49 »
ja, jag vill inte att de går sönder. Där räknar jag allt min tid. Att bråka en gång om året/maskin och för det köra åtta mil. Lär ta en halv dag för varje maskin. Det är därför jag vill ha nåt dyrare som håller.

Det här ska jag ha grejerna till:

Vinkelslip: regelbundet slipa vedkap, gödselspridare å andra verktyg. Kapa pinnar när jag bygger. Slipa golv, skrapa av färg från maskiner när de renoveras

Skruvdragare: stängsling, bygge lär ju bli oändligt mycket, både ladan och huset ska totalrenoveras, borra hål,

Varmluftspistol: hela huset+ fönster måste målas om. när det väl är gjort är det nog dags att börja om på vissa fasader. Desinficiera bikupor.
Jag skulle ha köpt Bosch "blå"
Dom är svindyra men du har dom livet ut.

Min vinkelslip är från 1990. Stark och funkar perfekt fortfarande. Fast att jag under den tiden också haft en mekanisk verkstad och slipat av stålbalkar och liknade saker med den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser