Tapio - varför rangordnar du verktygen just i den ordningen? 
Hörde nu att Beijer har rea, nu kanske det är dags, jag ska få en ny maskin! Vinkelslipen är högsta prioritet, kan inte kapa ved annars, klingan är dödsslö.
Halaj!
Vinkelslipen.
Maskiner som förstör, pajar klyver mm. (vinkelslip, tigersåg, borrhammare mm.) kan man köpa billiga för resultatet blir inte bättre med en dyr maskin. De dyra är bättre på annat sätt.
Maskiner man bygger upp med (sticksåg, elhyvel mm.) skall man lägga mer pengar på för man vill få räta vinklar, plana ytor, exakta mått mm. På det man bygger.
Skruvdragaren.
De billigaste har inte ens två olika hastigheter, vilket man måste ha. Dessutom verkar de alltid ha batterier som tröttnar fort. Inte per laddning utan över tiden. Men alla batterier har en begränsad livslängd. Och det är batteriet du betalar för. Maskinen medföljer. 
Därför vill jag inte köpa en för dyr batterimaskin utan jag tycker att mellanprisklass är lagom.
Varmluftpistol.
Så simpel teknik att inte mycket kan gå sönder. Det finns en fläkt och en värmetråd där i pistolen. Inget mer. Det finns inget behov av noggranna 20 stegs effektlägen. Det reglerar man med hur nära man håller pistolen ändå.
Högtryckstvätten.
Alla tvättar har högt tryck, 120-140 bar, även de allra billigaste. Vad de billiga inte har är flöde. Det går bra att tvätta en bil med taskigt flöde, men försök att spruta bort mossa på ett papptak eller en klippa. Det går inte utan gott flöde. Då får man springa fram och tillbaka mellan en kvast och tvätten hela tiden. Det är frustrerande när maskinen inte gör sitt jobb.
//T