Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?  (läst 26635 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #20 skrivet: 17 aug-08 kl 15:17 »
Jag tror det blir alldeles för jobbigt och tidsödande att ta bort fasadfärgen med varmluftpistol.
Dessutom finns det risk att något tar eld om man inte ser upp och använder för hög temp, t ex drevning runt fönster och dörrar.
Hyr en Speedheater istället och jobba koncentrerat några dygn med färgborttagning så får du mycket gjort. *
Använder man pistolen på fönster så är det lätt att spräcka fönsterrutor, det måste i varje fall vara en med variabel temperatur ner till 50 grader.
Du kan inte slipa golv med vinkelslip, det blir ojämnt och "solar", cirkelformade märken.
Det ska vara en större bandslipmaskin eller särskilda golvslipar som kan hyras. **
Vedkapen kan nog slipas med vinkelslip om man är mycket försiktig, med det blir lätt ojämnt och blåanlöpt, vilket försvagar stålet.
Bättre att skaffa en bra handfil.
Jag tror inte du behöver köpa top-of-the-line-verktyg, bra amatörverktyg typ Bosch gröna räcker långt.
Det finns kombinerade skruvdragare-borrmaskin, med två varvtalsområden, köp en sån.

*) Med dina behov kanske du skulle köpa en ny Speedheater och snåla in på priset för några andra verktyg.
Dom är dyra, över 4000 spänn nya och svåra att hitta begagnade.
Fast jag hade tur i våras och fick tag på en för 2200, nästan oanvänd.
Men det blir mycket lugnare att jobba om man slipper tänka på att hyrkostnaden drar iväg för att man inte hinner/orkar med 15-timmarspass.
Istället kan man köra lite då och då, utan stress.

**) Är inte golven väldigt ojämna så kanske du inte behöver slipa dom.
Behandla med t ex svagt pigmenterad Timberex istället, skavankerna syns mindre då.

« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 16:00 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #21 skrivet: 17 aug-08 kl 15:23 »
Är inte skruvdragare å borr samma maskin? Varför har du två olika?

Okej, nu börjar jag få koll på märken. Nån sorts minimiprestande på dem då?

Särskilt skruvdragare är jag trött på klena. Lånade en Makita av grannen, den orkade knappt igenom mina tvåtumsreglar jag skulle göra hål i.

Det här har du frågat om förut, det finns en lång bråkig tråd om skruvdragare nånstans.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #22 skrivet: 17 aug-08 kl 15:51 »
Halaj!

Att gå över en hel husfasad med varmluftspistol känns lite som att rengöra ett salsgolv med tandborste.

Och apropå golv så hyrde jag en sådan där golvslip. Resultatet blev dåligt. Så till nästa golv köpte jag en elhyvel och en bandslip. Det blev mycket bättre. Båda är gröna Bosch.
Elhyveln går som en dröm, jag är jättenöjd. Bandslipen är kass. Sandpapperbandet slirar hela tiden och alla attiraljer som hörde till känns väldigt smäckiga. Undvik.

//T


louise

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #23 skrivet: 17 aug-08 kl 16:00 »
håhåjaja, alltid samma kommunikationsproblem på internet. Jag har inte sagt att jag ska gå över husfasaden med varmluftspistol. Men så klart blir dte bitar där det krävs. Inte minst för fönstrena.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #24 skrivet: 17 aug-08 kl 16:07 »
håhåjaja, alltid samma kommunikationsproblem på internet. Jag har inte sagt att jag ska gå över husfasaden med varmluftspistol. Men så klart blir dte bitar där det krävs. Inte minst för fönstrena.

Jag tror faktiskt det skulle behövas total färgborttagning på fasaden.
Jag har en granne som lät isolera och panela huset i början av 80-talet.
Klåparna som gjorde det grundade inte utan slaskade på akrylatfärg direkt på panelbrädorna.
Det var ju så praktiskt att kunna måla vartefter man spikade på dom.  ::)
Sen dess får han måla fasaden ungefär vart tredje år, pga att det flagar av hela tiden.
Han skulle tjäna på att ta bort all färg och göra ett ordentligt grundarbete.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #25 skrivet: 17 aug-08 kl 16:33 »
Halaj!

Stort test av högtryckstvättar på DN.se idag.
Kärcher vann!  :D :D
Såklart...

//T


torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #26 skrivet: 17 aug-08 kl 17:05 »
Som alltid beror det ju på vad man ska ha verktygen till.

Ett generellt problem med skruvdragare, åtminstone när de har NiMH-batterier, är att batterierna självurladdas och kan få kortslutna celler om man inte använder dem på länge. Ska man köpa en dyr laddbar skruvdragare ska man veta att man kommer att använda den regelbundet, minst en gång i månaden under hela maskinens livslängd. Det blir bara irriterande att inte få igång maskinen varje gång den har legat oanvänd ett halvår. En del moderna typer (bland annat en grön Bosch jag köpte för ett par år sedan) har i stället Li-jon-batterier (alltså samma typ som används i mobiltelefoner och bärbara datorer sedan mer än 10 år). De har inte det problemet i samma utsträckning.

Billiga kinesiska elverktyg, ofta hittar man exakt samma maskin under ett halvdussin billiga märken (Biltema, Cotech, Meec, Bruksbo, Hondara, Greppa, Power tools osv osv) duger bra om man inte kör dem för hårt, och i all synnerhet är de bra att ha på såna ställen där risken att verktyget förstörs eller blir stulet är så stor att det inte är någon mening att kosta på dyra maskiner. Dock är det lämpligt att själv ta isär och sätta ihop sådana maskiner på ett tidigt stadium så att man själv kan fixa till sånt som fabrikens slutkontroll skulle ha ordnat om maskinen hade varit tre gånger dyrare. Ibland händer det t ex att det ligger lösa delar i växellådan som kan ge totalhaveri om de lägger sig på fel ställe, eller att kuggväxlar, lager etc är dåligt smorda från fabrik.
Större maskiner av sådana märken (vedklyv, vedkap, pelarborrmaskin och liknande) brukar vara bättre än t ex handelverktyg och högtryckstvättar.

På tal om gröna Bosch-maskiner så använder jag fortfarande en gammal borrmaskin som jag fiskade upp ur en container när jag gick i mellanstadiet, och det är 30 år sedan nu! Den får man nog säga har gjort mer än rätt för sig. Fast numera är den degraderad till andra- eller tredjehandsborrmaskin.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #27 skrivet: 17 aug-08 kl 18:15 »
So
Ett generellt problem med skruvdragare, åtminstone när de har NiMH-batterier, är att batterierna självurladdas och kan få kortslutna celler om man inte använder dem på länge. Ska man köpa en dyr laddbar skruvdragare ska man veta att man kommer att använda den regelbundet, minst en gång i månaden under hela maskinens livslängd. Det blir bara irriterande att inte få igång maskinen varje gång den har legat oanvänd ett halvår. En del moderna typer (bland annat en grön Bosch jag köpte för ett par år sedan) har i stället Li-jon-batterier (alltså samma typ som används i mobiltelefoner och bärbara datorer sedan mer än 10 år). De har inte det problemet i samma utsträckning.
Håller med, rätt viktigt att tänka på om man ska ha batterimaskin.
Min kollega som  har jobbat inom industrin många år tidigare påstår att Panasonics skruvdragare är de bästa, du kan få en bra för 2500-3500:-.
Hitatchi är det inte heller så tokiga.
Milwuakee (gamla Atlas) är också ett märke som andvänds mycket i industrin och är populärt av många.
Jag ser inte Black & Decker som ett kvalitetsmärke eftersom dom även är generalagent i sverige för DeWalt, Black & decker säljs som hobbymaskin och DeWalt andvänds av yrkesfolk.
Metabo upplever jag som tunga och klumpiga maskiner.
Vad jag förstår så är oftast den största skillnaden mellan billigt och dyrt att i dom billigare så sitter det oftast drev och smådelar av plast odyl.som slits snabbare och lättare går sönder, dyra maskiner är tillverkade för att hålla 8h/dag i flera år, billiga maskiner är tillverkade för att hålla 8min/år. Andvänder man maskinen i arbetet kostar det mer att åka och reklamera maskinen i tid och otid så då köper man hellre en maskin som är dyrare , men håller.
Vi säljer Kärcher och jag vill inflika att kärcher faktiskt har maskiner ända från billiga hobby-klassen för den som sköljer av bilen till stora hetvattentvättar som andvänds hela dagarna i industrin och missen som folk oftast gör är att köpa en för liten maskin som inte är gjord för så mycket slitage.
Så vid köp av högtryckstvätt-tänk efter hur mycekt du kommer att andvända den och ta i i överkant, köp hellre en något för kraftig (och dyr) maskin, annars kanske du blir tvungen att springa och köpa reservdelar istället.
Du kan även tänka på om du har tillgång till trefas överallt där nu kommer att behöva den.
De billigaste kärcher klarar inte ens av att driva runt en patio-cleaner(altantvätt), så då klarar dom alltså inte av att spola en ladugård heller.
Även en för lång vatten slang fram till tvätten kan sinka effekten och medföra krångel.

/ Sia  (ingen expert men säljer industriförnödenheter för att försörja mig)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #28 skrivet: 17 aug-08 kl 21:04 »
Kärcher ett lågprismärke ?
Det kan nog inte stämmer, men de sälja säkert också maskiner i budgetklassen.
I Tyskland är Kärcher t.o.m. beteckningen för hela maskinfamiljen högtryckstvätt...

Jag hade tydligen missat att Kärcher hade ett proffssortiment också.

Jag har en högtryckstvätt i den näst dyraste klassen bland amatörmaskinerna. Klassen heter " K6. – Övre komfortklassen"
En tvätt som man kan mata in 60 gradigt vatten i  för att på så sätt få en billigt hetvattentvätt.
Men för att vara deras näst högsta amatörklass så är den på tok för plastig och klen.
Jag har föregångaren till denna modell men dom ser bra lika ut.
http://www.praktisktbatagande.se/tester/article210764.ece
Men den funkar även om man märker att den tappat en del av trycket sedan den var ny.
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 21:11 av Rosten »

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #29 skrivet: 17 aug-08 kl 22:14 »
På tal om högtryckstvättar så har ju billiga sådana, oavsett märke, numera en kollektormotor (modell dammsugarmotor) och nedväxling, ofta med en planetväxel med plastkugghjul, mellan den högvarviga motorn och pumpen. Större högtryckstvättar, liksom äldre billiga modeller, har en asynkronmotor som går med 1400 eller 2800 varv/min och kan driva pumpen direkt utan kuggväxel.

Jag har fiskat upp flera billiga tvättar (även av bra märken, t ex KEW) ur elskrotbingar och liknande där felet har varit att plastkugghjul har havererat eller smält ned. När en asynkronmotordriven tvätt skrotas så brukar det antingen bero på att pumpen har frusit sönder eller att det bara är kaffeved kvar av kringutrustning som strömbrytare, kåpor, slangpaket mm.

Är det förresten någon som vet om det finns praktisk risk för skador på en högtryckstvätt pga kavitation i pumpen? T ex om det är dåligt tryck från vattenledningen eller om man låter tvätten suga vatten själv ur en balja , eller om det är ovanligt mycket luftbubblor i vattnet.

ceson

  • Inlägg: 48
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #30 skrivet: 18 aug-08 kl 20:47 »
Beijer har rea på maskiner upp till 50% på en del. Detta kunde jag inte låta bli
kom hem med en Bosch GCM10SD + Gta 3700. ;D

louise

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #31 skrivet: 18 aug-08 kl 21:28 »
Tapio - varför rangordnar du verktygen just i den ordningen?

Hörde nu att Beijer har rea, nu kanske det är dags, jag ska få en ny maskin! Vinkelslipen är högsta prioritet, kan inte kapa ved annars, klingan är dödsslö.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #32 skrivet: 18 aug-08 kl 21:44 »


Varmluftspistol: hela huset+ fönster måste målas om. när det väl är gjort är det nog dags att börja om på vissa fasader.

Om du ska använda en varmluftspistol för att ta bort färg på fönstren måste du ta ut glasen innan och det är bökigt och onödigt. Kör med vanlig skrapa. Fönsterglas är dyrt.

Du måste väl inte ta bort all färg, bara den som är lös?

Jag har en varmluftspistol från Bosch som jag är nöjd med, har haft den i femton år och använt den dels till att ta bort färg, dels till att plasta grönsaker med. Nu går den tre ggr/v till gurkorna.
snus? vad är priset på en pris?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #33 skrivet: 18 aug-08 kl 21:49 »
Tapio - varför rangordnar du verktygen just i den ordningen?

Hörde nu att Beijer har rea, nu kanske det är dags, jag ska få en ny maskin! Vinkelslipen är högsta prioritet, kan inte kapa ved annars, klingan är dödsslö.

Vinkelslip till kapklinga?  Jag hade inte vågat, det är så lätt att det blir för varmt, i synnerhet på tandspetsarna, och då går härdningen ur klingan. Som någon sa tidigare, köp en bra fil och skärp klingan med den, så slipper du köpa ny klinga.

Edgar.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #34 skrivet: 18 aug-08 kl 21:51 »
Det finns iofs vinkelslipar med ställbar hastighet, en sån skulle nog kunna fungera för klingslipning på lägsta hastighet, med det kräver god känsla, det är ganska noga med att få rätt slipvinklar och det är lätt att ta för mycket med slipmaskin på frihand.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #35 skrivet: 18 aug-08 kl 21:52 »
En fil!? Då blir den aldrig vass. Det här med härdning har jag helt missat. Vad är det jag förstör? alltså, göra det för hand med hundra spetsar och klena armar, glöm det.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #36 skrivet: 18 aug-08 kl 22:00 »
Om härdningen går ur klingan, så blir den mjukare. Detta innebär att klingan blir slö så gott som omedelbart igen, varför man får slipa om, osv. 

Edgar

guba

  • Gäst
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #37 skrivet: 18 aug-08 kl 22:03 »
En fil!? Då blir den aldrig vass. Det här med härdning har jag helt missat. Vad är det jag förstör? alltså, göra det för hand med hundra spetsar och klena armar, glöm det.
Slipar du klingan med vinkelslip så kommer du garanterat att få såga all ved för hand, betydligt jobbigare än att fila.
Med en riktigt bra fil så tar det inte så lång stund och du har en funktionabel klinga istället för en förstörd.

Härdningen förstörs om du kör med vinkelslipen, spetsen kommer ofelbart att bli för varm, blåanlöpt, första vedbiten du kapar kommer att runda av spetsen som därmed är oduglig.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #38 skrivet: 18 aug-08 kl 22:05 »
Slipa lite på varje tand. Inte allt på en gång. Så undviker att blåanlöpa tandspetsarna.

Nu är det inte säkert att du tappar härdningen om det råkar bli lite blått.
Men man försöker att undvika det för att vara säker på att härdningen är kvar.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vilka tillverkare håller kvalitet å vilka e dåliga?
« Svar #39 skrivet: 18 aug-08 kl 22:15 »
Vår granne lämna sin stora sågklinga till nån firma som fixar till den när den har blivit riktigt dåligt., kostar typ 250kr + frakt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser