Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till jordkällare?  (läst 7766 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Alternativ till jordkällare?
« skrivet: 30 jun-08 kl 17:45 »
Hejsan.
Jag funderar på vad som krävs för att kunna ersätta en jordkällare för lagring av potatis, äpplen o.s.v..?

Vi har förvisso en jordkällare på vår nya gård men det krävs lite renovering för att få den i funktionellt bruk och i år är all tid intecknad för att få i ordning de mest akuta sakerna. Fram tills vi kommit någorlunda i ordning på gården (1-2 år räknar jag med..  :)) så skulle vi behöva ha något alternativ (som helst inte tar tid att bygga.. :))..
I år blir det nog bara frukt som vi vill lagra men nästa år är nog tanken att även potatis och kål i olika former ska sparas över vintern.

Vitis

• Skåne
SV: Alternativ till jordkällare?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-08 kl 17:57 »
En nedgrävd plasttunna med ett lock av frigolit kan funka. Se upp så du inte trillar i när du ska plocka upp nåt bara, hände med en tant på mitt gamla koloniområde ... hon dog av hjärnblödning efter nån timme upp-o-ner.

Man kan också lägga potatis och rotfrukter i en stuka.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-08 kl 21:19 »
En nedgrävd plasttunna med ett lock av frigolit kan funka. Se upp så du inte trillar i när du ska plocka upp nåt bara, hände med en tant på mitt gamla koloniområde ... hon dog av hjärnblödning efter nån timme upp-o-ner.

Man kan också lägga potatis och rotfrukter i en stuka.
trillar man i lär väl plasttunnan välta?

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jun-08 kl 21:24 »
nergraevd plasttunna vaelter inte saa laett :)

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jun-08 kl 21:24 »
trillar man i lär väl plasttunnan välta?
Knappast om tunnan är nedgrävd.....

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-08 kl 21:27 »
minns at naer jag var liten sa hade min morfarsfar ett litet hus tillbyggt paa utsidan av huset.
som ett mini garage paa norr sidan av huset.
det var bara ett par kvm stort och hade dessa laador som man fyllde upp med potatis fraan ovansidan och tog ut paa botten i ett fack.
det blev aldrig fryskallt foer det var mot husets sida/grund och halvaegs ner i backen,typ en halvtrappa ner.

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 21:29 »
naesatn som ett ordspraak!  :)

liten tuva stjaelper stort lass men nergraevd tunna vaelter ej saa laett,,

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 21:35 »
Tackar för svar. Så det är frysgraderna som skulle vara problemet?
Om jag ställer potatis/äpplen/morötter o.s.v. i isolerade lådor i ett utav uthusen så borde det kunna klara sig eller?

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 22:03 »
Lägg dem i ett kallföråd först halm, sen de lådor du förvara rotfrukterna i, ett lager halmbalar runt, och över det bör räcka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 22:04 »
kall friggebod typ borde vael vara perfekt?

plast tunnor skurna paa haelften och parkerade paa pallbockar saa dom kommer upp fraan golvet och sen ha naatt slags
matta under och taecke oever?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 06 jul-08 kl 01:49 »
Men, vad är det för fel på den befintliga källaren? Alltså inte ett näsvist. "Vad_är_det_för......" Utan bara vad det är som fattas?

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 06 jul-08 kl 02:05 »
kall friggebod typ borde vael vara perfekt?

plast tunnor skurna paa haelften och parkerade paa pallbockar saa dom kommer upp fraan golvet och sen ha naatt slags
matta under och taecke oever?

När det blir -20 grader?

Det var ett tag sen du var i det gamle landet ser jag.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 06 jul-08 kl 08:21 »
Min pappa brukade förvara potatis och morötter etc i en grävd jordhåla.
Han grävde ut ett djupt hål på ett vindskyddat ställe som han sen isolerade med mängder av halm. Vet inte exakt hur han gjorde för att det inte skulle frysa/mögla/kompostera men jag minns att jag såg han ligga på knä och gräva fram potatis med jämna mellanrum. Det var inte särkilt stort, kanske 1,5m x 1,5m.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 06 jul-08 kl 13:47 »
Jag har för mig att man ska ha sand i jordhålan.... det blir väl torrare då...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 06 jul-08 kl 14:02 »
Kan du inte bara lägga upp en stuka?
Det funkade ju bra förr när man förvarade större mängd rotfrukter till torgförsäljningen på vintern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stuka_%28f%C3%B6rvaring%29

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 jul-08 kl 18:44 »
Min farmor hade alltid en stor, sandfylld gryta nedgrävd i trädgården. Där förvarade hon morötter hela vintern, även sedan hon fått "bekvämare" alternativ. Detta var i och för sig här på Österlen, så jag vet inte hur metoden skulle fungera längre norröver. Visserligen var vintrarna kallare i Skåne på 70- och 80-talet, men ändå... Kanske kan vara ett tips!

Vet inte hur vi ska göra själva än. Har nyligen flyttat hit till farmors barndomshem och jordkällaren revs för flera decennier sen.  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
Tli, riktig

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser